Huwelijk Jacobus van den Bosch en Geesien Reijger ca. 1816

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jsmink
Berichten: 20
Lid geworden op: donderdag 27 mar 2008 9:07 pm
Locatie: Goutum

Huwelijk Jacobus van den Bosch en Geesien Reijger ca. 1816

Bericht door jsmink » maandag 15 dec 2008 2:06 pm

Jacobus, geb. 1789 Leeuwarden, Overl. 1851 Leeuwarden
Geesien, geb. 1792 Coevorden, overl. 1861 Leeuwarden.
Ze krijgen 3 kinderen, te weten:
Leentje, geb. 1817 Groningen
Reinier, geb. 1819 Leeuwarden
Grietje, geb. 1821 Leeuwarden

Gegevens van bovenstaande personen heb ik wel, maar ik mis een huwelijksakte van dit echtpaar.
Het huwelijk zou gesloten kunnen zijn in de stad Groningen, echter op www.allegroningers.nl krijg ik geen "hit". Misschien nog niet alles ingevoerd.
Ook op Genlias, Drenlias en Tresoar geen gegevens.

Jan Smink

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » dinsdag 16 dec 2008 5:17 pm

Hoewel geen antwoord op je vraag wil ik graag de lezers wijzen op de diverse spelvarianten.

O.a. Geboorte kind:
Geboorteakte Leeuwarden, 1821
Aangiftedatum 27 oktober 1821, blad nr. 277
Grietje van den Bosch, geboren 26 oktober 1821
Dochter van Jacobus van den Bosch en Geesje Reygers
Opm.: Zie ook: "Reygers" en "de Reiger"

Is uit de geboorteakte van het kind gebleken of ze uit een huwelijk van haar ouders is geboren?



De schrijfwijze van de vrouw bij haar overlijden is:

Overlijdensakte Leeuwarden, 1861
Aangiftedatum 14 augustus 1861, akte nr. 453
Geesje Reigers, overleden 13 augustus 1861, 71 jaar, vrouw
Weduwe

en bij haar doop GESIEN DE Reijger

15 Coevorden dp. 08-01-1792 196 Gesien [Hendrikus] [de Reijger] kind
Coevorden, doopboek (1780-1811; DTB 21), 8 januari 1792, pagina 196
Gedoopt: Gesien, dochter van Hinderikus de Reijger en Gesien Brouwers.


Gr.
Everardus

jsmink
Berichten: 20
Lid geworden op: donderdag 27 mar 2008 9:07 pm
Locatie: Goutum

Huwelijk Jacobus van den Bosch en Geesien Reijger ca. 1816

Bericht door jsmink » dinsdag 16 dec 2008 7:23 pm

Everardus,

Bedankt voor de info. Ik heb alle gegevens van de gehele familie wel in kaart. Ook met wildcarts en diverse spellingsvarianten kwam ik er niet uit.

Enige punt kan nog zijn, dat ze wel in Groningen zijn gehuwd, maar alle gegevens van Groningen nog niet op website allegroningers zijn vermeld.

Misschien dat iemand dit leest en wel in het archief in Groningen komt en dit eens kan kontroleren.

M.v.g.
Jan

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » dinsdag 16 dec 2008 8:14 pm

Beste Jan,

Volgens de site van:

www.allegroningers.nl

zijn alle huw. akten van Groningen ingevoerd:
Momenteel zijn alle huwelijken (1811-1922) en overlijdens (1811-1952) van de provincie Groningen te raadplegen.
Ook is een groot aantal scans (afbeeldingen van doop-, trouw- en begraafregisters) te raadplegen via de knop 'Bladeren door registers'
Heb je de geb. akten van de kinderen wel inhoudelijk gelezen hoe de relatie van Jacobus t.a.v. Gesien staat omschreven?


Gr.
Everardus

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 16 dec 2008 11:54 pm

Hoi,

In dezelfde periode, iets eerder ook al (1810) doopt Willem van den Bos met Fok(t)je Klazes.
Ook geen huwelijk van te vinden, en toch staan ze als e.l. in het doopboek.

groet margreet

jsmink
Berichten: 20
Lid geworden op: donderdag 27 mar 2008 9:07 pm
Locatie: Goutum

Huwelijk Jacobus van den Bosch en Geesien Reijger ca. 1816

Bericht door jsmink » woensdag 17 dec 2008 9:43 pm

Everardus,

Dat van dat alle gegevens van stad Groningen nog niet op de site stonden, had ik van mensen, die wel eens met dit archief te maken hadden. Maar dat is al een tijdje geleden.

Over de aktes kan ik kort zijn.
Alle aktes die in Friesland aanwezig zijn van overlijden, huwelijk, huwelijkse bijlagen kinderen, ovelijden kinderen heb ik bekeken en van sommige zelfs kopieen van gemaakt.

Hierin worden telkens de ouders genoemd als Jacobus Bos en Geesje Reiger en de varianten hierop.

Maar ik zie dat je uit Zoetermeer komt.
Ik ben niet zo thuis in dat stadsarchief van Amsterdam. ik heb hier om de burgelijke stand gezocht op de site, maar kan dit niet echt vinden.
De link is: https://stadsarchief.amsterdam.nl/archi ... 09.nl.html
Ik word steeds geconfronteerd met het maken van scans of betalen met credit card etc.
Is er niet ergens een index (10 jaren tafel), die je eerst kan inkijken en als je wat hebt gevonden, dan eventueel een bestelling doen?

Ik zoek nl. naar het huwelijk van een halfzuster van Jacobus Reinders Bos, genaamd Geertje Reidenders Bos.
Volgens Notariele aktes (huwelijkstoestemming die ontbreken in Tresoar) van 1836 en 1838 moet zij in Amsterdam zijn gehuwd en waarschijnlijk zijn overleden rond 1857.
Is dit gemakkelijk te vinden ??

Jan Smink

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 18 dec 2008 12:05 pm

Beste Jan,

Zoetermeer ligt toch nog een eindje van Amsterdam af.
Ook ik ben niet thuis bij het Stadsarchief van Amsterdam. Ik heb er qua voorouders weinig te zoeken.
Mijn werkterrein is Den Haag, Het Westland, Rijswijk ZH en soms Delft.
Klappers (10-jarige tafels) van Amsterdam vind je in de studiezaal en zijn helaas nog niet digitaal raadpleegbaar. Zelf moet ik eveneens eenheden voor scans kopen. Ja dan is Den Haag met zijn Virtuele Studiezaal t.a.v. de burgelijke stand goedkoper, want daar zijn alle kopieen digitaal gratis binnen te halen.
Als vader Jacob zijn kind aangeeft, wat staat er dan letterlijk geschreven t.a.v. Geesje?
Kind geboren uit zijn huisvrouw, echtgenote?
Soms zijn woorden heel belangrijk om er een betekenis uit te halen.
Ik kan natuurlijk wel bij het CBG de geboorteakten gaan bekijken, maar als je zelf de akten hebt, zoals je schrijft, is het toch wat makkelijker als jij de tekst nog eens wilt doorlezen!

Er zijn velen in Friesland in de 18e en 19e eeuw die als man en vrouw hebben samengewoond/geleefd en diverse kinderen hebben, zonder dat zij voor de wet zijn gehuwd.

Zij waren hun tijd vooruit.

Men keek waarschijnlijk niet zo nauw?
Wat er niet is, kan je dan ook niet vinden.

Ik lees je reactie wel weer.

Gr.
Everardus

jsmink
Berichten: 20
Lid geworden op: donderdag 27 mar 2008 9:07 pm
Locatie: Goutum

Bericht door jsmink » vrijdag 26 dec 2008 12:14 pm

Everardus,
Ik heb de gegevens gecontroleerd.
Bij geboorte Grietje in 1821: uit hem (Jacobus) declarant en Geesje Reijgers; Bij overlijden: dochter van Jacobus en Geesje.
Bij geboorte Cornelis in 1819: uit hem (Jacobus)declarant en Geesje Reijgers
Bij huwelijk Leentje (geb. Groningen 1817) wordt er ook gesproken van dochter van Jacobus en Geesje.
Bij overlijden Geesje Reigers 1861:weduwe van Jacobus
Bij overlijden Jacobus: man van Geesje Reinders.
Uit huwelijkse bijlagen van Leentje, Cornelis en Grietje haal ik ook geen informatie uit, waar uit blijkt, dat ze niet gehuwd waren.

Je zou zeggen dat ze man en vrouw, dus gehuwd waren. Kan zijn dat ze voor de wet niet getrouwd zijn. Zou ook kunnen dat ze in Duitsland gehuwd zijn. (Coevorden ligt niet zo ver van de Duitse grens).
De "verhuizing" van Coevorden - Groningen - Leeuwarden is in principe te verklaren, dat Jacobus koopman was. Kan dus ook zijn handel in Duitsland hebben gehad.

We moeten maar afwachten. Zal er tzt nog eens induiken.

Jan

Plaats reactie