jelle obbema

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

jelle obbema

Bericht door tondejong » donderdag 13 nov 2008 11:23 am

Hallo lezers,

In de media zingt het volgende verhaal rond. De pepermuntolie-magnaat Jelle Obbema Hzn zou in de 19e eeuw naar Kenia zijn getrokken en daar nakomelingen verwekt hebben. Van Obbema naar Obama is slechts een klein stapje.

Overigens is het ook de vraag of het om een hoax, iets onbetrouwbaars kennelijk, zou gaan. Oprjochte Friezen kunnen dit zo uitzoeken, denk ik. Een Jelle Obbema Hzn, pepermuntolie-magnaat heeft die ooit bestaan?

Met vriendelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

jelle obbema

Bericht door Maikel Galama » donderdag 13 nov 2008 12:02 pm

Hoi Ton,

ik verwijs het verhaal naar fabeltjesland, oprjochte fries of niet.
Totdat het tegendeel bewezen is.........
Nergens wordt een exacte geboortedatum genoemd !
En dat is een teken aan de wand.

Groetjes, Maikel

tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl » donderdag 13 nov 2008 2:34 pm

He Ton

dat verhaal heb ik ook gelezen, maar ik kan net als Maikel geen enkel feit vinden.... niet in de Leeuwarder courant, digitaal , of op tresoar.

Helemaal niets dat in die richting wijst ....

broodje aap dus !!!!!

Thea :wink:
niet geschoten, is altijd mis

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

jelle hobbema

Bericht door tondejong » donderdag 13 nov 2008 5:08 pm

Hallo Thea, Maikel en anderen,

Mijn dank voor deze visies. Ook Friezen in Almelo en Groningen zijn ongetwijfeld oprjocht.
Het Kingsize pepermuntboek zal eveneens wel geen uitsluitsel geven over dit interessante Hobbema-Obama-verhaal.
Ik zal het bijschrijven bij andere boeiende vraagpunten zoals:"Saddam, zou dat wellicht nog familie van Johny Hoes zijn?".

Met vriendelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » donderdag 13 nov 2008 9:17 pm

Voorpagina LC vandaag: Historisch centrum Tresoar boort de laatste hoop op Friese Obama-wortels de grond in: Jelle Obbema heeft nooit bestaan.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 13 nov 2008 9:48 pm

Als ik het had bedacht dan zou ik de pepermuntman de oude Friese naam "Barre" hebben meegegeven.

groetjes, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 14 nov 2008 12:48 pm

Hoi,

Ze hadden wel een zoon 'Sjoerd Bark' bedacht, waar dan Barack van afgeleid zou zijn.

Het oorspronkelijke bericht:
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/184882

Hoewel het er dik bovenop lag werd 'de primeur' door de Telegraaf en talloze websites graag overgenomen, aldus de LC.

King pepermunt werd trouwens gemaakt door Tonnema in Sneek, die pas in 1902 opgericht is, door Nico(laas) de Vries.
Ik zou niet weten of ze de olie importeren, pepermunt groeit gewoon in Nederland. Het is geen oosters kruid of zo.

mvg margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 14 nov 2008 1:24 pm

Grappig artikel, had het nog niet gelezen. Heel vermakelijk hoe mensen daar dan in vliegen. Maar ja, het is ook niet in de buurt van 1 april geplaatst.
Dacht nog even, misschien is dit artikel maatgevend voor de betrouwbaarheid van het gemiddelde krantenbericht. Meestal kunnen we die betrouwbaarheid namelijk moeilijk inschatten omdat we niet veel over het onderwerp weten.

groetjes, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 14 nov 2008 1:37 pm

Hoi,

Het ziet er ook wel betrouwbaar uit met foto's en jaartallen.
De geschiedenis van King stond niet op internet, enkel veel King en Rang advertenties, en een jubileum van de 3d kleinzoondirecteur.
En de overname en sloop.

Ik hoor veel van pepermuntolie te weten, mjn vader werkte bij de concurrent :) edoch ik wist het niet meer.

groetjes margreet

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Obama en Obbema

Bericht door hans » vrijdag 14 nov 2008 7:03 pm

Beste mensen,

Jullie moeten toch wat vaker het Sneuper blog lezen ;-)
Al op 27 maart j.l. besteedden we aandacht aan Obama, enerzijds vanwege de vermeende afstamming van de Obbema's uit Ee (de Obbema state), wat ons lid Douwe Halbesma op zijn blog al eens aanhaalde. Hij baseerde zich weer op een geintje in de Volkskrant waar een medewerker Obbema werkt.
Waar Obama wel een genealogische connectie mee heeft is de Malle Graaf Clancarty die in Oudwoude en op Rottum woonde. Zie daarvoor hetzelfde artikel op http://sneuperdokkum.blogspot.com of de deeplink op http://sneuperdokkum.blogspot.com/2008/ ... graaf.html. En dat is geen geintje.

Groetnis, Hans

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Obama/ Kenia/ Odinga

Bericht door hans » zondag 16 nov 2008 9:23 pm

Nog even aanvullend op de Obama/Obbema connectie en Kenia. De huidige president van Kenia heet Odinga van achternaam. Dat moet wel van de Engwierumer kooikerfamilie afstammen

Groetnis, Hans

Gebruikersavatar
Hedzer Hooijenga Sr
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006 12:37 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr » maandag 17 nov 2008 11:55 am

Ik heb net alles even gesjekt in Salt Lake bij de mormonen, daar hebben ze een database met 500 miljoen namen en ik had het binnen 2 min te pakken.

Jelle Obbema Hzn is een zoon van Jelle Hendriksz Obbes en Martjen Piersdochter.

Zo zie je maar weer "Er gaat niets boven Groningen"

Gr van Hedzer.
In minskensin, is in minskenlibben

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

jelle obbema

Bericht door tondejong » maandag 17 nov 2008 12:39 pm

Hallo lezers,

Omdat ik toch net in Workum aan het zoeken was hierbij het volgende:
Jelle Obbes, weduwnaar van Janke Melis (getrouwd 1783 Workum) trouwt 1787 Workum Gerecht en Hervormd met Martje Piers van Workum.

Met vriendelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Jelle Hzn

Bericht door hans » dinsdag 18 nov 2008 10:39 am

Hedzer,

Je zegt: "Jelle Obbema Hzn is een zoon van Jelle Hendriksz Obbes en Martjen Piersdochter."

Als het Hzn is (zoon van H...), hoe kan zijn vader dan ook Jelle heten ? Er zitten wel meer fouten in de mormonen database, simpelweg omdat het door mensen gevuld is.

Groetnis, Hans

Gebruikersavatar
Hedzer Hooijenga Sr
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006 12:37 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr » dinsdag 18 nov 2008 2:07 pm

Als het Hzn is (zoon van H...), hoe kan zijn vader dan ook Jelle heten ?
Hans niet zo moeilijk en bijdehand doen, het is speelkwartier. Was dat je nog niet opgevallen.
Er zitten wel meer fouten in de mormonen database, simpelweg omdat het door mensen gevuld is.
Ja wie moet dat vullen dan doen? Sintemeklaas? Die man heeft geen kaas gegeten van stamboomonderzoek, die heeft het druk genoeg met zijn pepernoten.

En wat die database betreft in Salt Lake, of die nu 500 miljoen of 500 miljard groot is, dat is me even ontschoten. Maar het zijn er wel heeeeeeel veel.

Gr v Hedzer.
In minskensin, is in minskenlibben

Plaats reactie