Pieter Wiebes & Lucia (Lutje) Roelofs

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Majoh
Berichten: 93
Lid geworden op: zaterdag 18 feb 2006 10:12 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Pieter Wiebes & Lucia (Lutje) Roelofs

Bericht door Majoh » zondag 26 feb 2006 1:12 pm

Pieter Wiebes & Lucia (Lutje) Roelofs

Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega)
DTB nr. 497, 1719 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 11 januari 1726, Lemmer
Man: Peter Wybus,
Vrouw: Lutje Roffels,
NB: peter: Jan Lubbers
Gestandaardiseerde namen: PIETER en


Heeft iemand meer informatie omtrent hun geboortedata- en plaats?

Ook ben ik op zoek naar meer info omtrent hun ouders.
Voor Pieter kom ik uit op een Wiebe Heeres, maar van Lutje kan ik geen bijpassende Roelof vinden…
Waarschijnlijk was Grietje Roelofs een zusje van Lutje:

Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega)
DTB nr. 497, 1719 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 29 november 1728, Lemmer
Man: Harmen Berns,
Vrouw: Grytje Rolofs,
NB: getuigen: Jan Lubbers, Peter Wybus
Gestandaardiseerde namen: HARMEN BERENDS en GRIETJE ROELOFS


Hebben alle nazaten van Pieter en Lutje de achternaam Jongstra aangenomen, of ook nog andere achternamen?

Alvast bedankt,
Rietje

margreet

Bericht door margreet » woensdag 1 mar 2006 12:13 am

Hallo,

Ik quote even wat uit een andere vraag van dit forum, omdat daar dochter Grietje Pieters x Gauke Jacobs 15-2-1756 Ypecolsga, en januari 1756 Roodhuis rk (hij dan Gooitsen Jacobs), nazaten Hoogeboom behandeld werd:
Het echtpaar Pieter Wybes en Lutske Roelofs doopt Lemmer rk 10 kinderen.
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega)
DTB nr. 497, 1719 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 11 januari 1726, Lemmer
Man: Peter Wybus,
Vrouw: Lutje Roffels,
NB: peter: Jan Lubbers

Gestandaardiseerde namen: PIETER en

Kinderen:

grytjen/grietje 15-7-1727, m jacobjen jacobs
eelkje?/ylick 1729, ylick heeres
gesken/geeske 1731, m trintje wybes
roefel/roelof 1736 p otte roffel
niekels 1737, m jacobjen ev jan lubbers
rodulphus/roelof 1738, p otte roulofs
wybe 1740, p joannes wybes
trintje/trijntje 1742, m jacobjen jacobs
jacob 1745, p jan lubbers
pieter 1748, p nolke wibrans

Grietje is zeer waarschijnlijk genoemd naar Pieters eerste vrouw Griet Deddes 27-10-1720. Met haar krijgt hij 3 kinderen, Afke, Heere, Anne.
Die Afke hebben alle over-en-weer-bij-elkaar-peteren-en-meterende wybes, dus-ik-denk-broers en zussen van Pieter:
Johannes, Heere, Trijntje en Nolke Wybes/Wyberichs/Wybrens.
Dus ik denk dat Pieters moeder zo heette.

Lutskes moeder kan dan een Geeske zijn, maar het lijkt me eigenlijk waarschijnlijker, dat Gaukes Geeske 1768 is vernoemd naar de overleden Geeske Pieters, want die trouwt 1765 Lolke Harmens, maar hij hertrouwt alweer in 1768.

Dochter Trijntje Pieters gedoppt 1742 is dan de meter over Lieudske/Lijkeltje en Geeske 25-3-1765 Heeg RK van Gauke Jacobs (nazaten Hoogeboom) en Grietje Pieters.


Zoon Roelof Pieters trouwt woudsend rk 1770 met Jeltje Hendriks Hiemstra:
Zoon Petrus nog woudsend 1771, waar broer Wybe Pieters over petert, daarna Symen, Hendrick, Lucia en Pyter Balk rk, (getuigen waarschijnlijk wel in originele doopboek).
Plus de opm. Pytter Wybes 1749 boer Follega, 4 vw 5 knd.
-------------------

Ik heb dus geen ouders verder, behalve vermoeden Aafke.
Ik heb hier nog wel de huwelijken en kinderen van al die peterende broers en zussen, maar ze behalve Trijntje niet verder gevolgd - geen achternamen dus.
Pieter Wybes' zusje Trijntje Wybes x Pieter Feddes 2-2-1722,
hun dochter Aafke Pieters van der Leer x 1752 Ibe Nolles (zoon van Trijntje Willems Hottinga en Nolle Ybes)
9 kinderen Hottinga.

En ik heb 4 kinderen voor zoon Wiebe Pieters en Gertje Wypkes gedoopt Lemmer rk, huwelijk niet gevonden, en ook niet wat er verder met die kinderen gebeurt.

Margreet.

Durk148
Berichten: 47
Lid geworden op: woensdag 21 dec 2005 10:15 am
Locatie: blesdijke

Pieter Wiebes

Bericht door Durk148 » woensdag 1 mar 2006 11:42 am

Kom in mijn gegevens het volgende tegen Regnerus Nolkes (van Veen)
Gedoopt Follega 10-10-1740 ovl.Kuinre 1808.huwt Lemmer 19-5-1766 Jantje Pieters geb.12-11-1744 ovl.Kuinre 26-4-1820.Regnerus is zoon van Nolke Wiebes en Vrouwke Pieters . en Jantje is een dochter van Pieter Jacobs en Andriesje Reinckes dit is een R.K.familie

Gast

achternamen

Bericht door Gast » woensdag 1 mar 2006 12:45 pm

Rietje,

Ik heb even verder geplozen, en de kleinkinderen van Nolke Wybes/Wybrens en Froukje Pieters (x 1733 Ypecolsga hv) overlijden als Molenaar.

Nolke petert bij Heere Wybes en bij Pieter Wybes, daarom had ik hem voor broer gehouden.
Echter... hij heeft dan een andere moeder:

Trouwregister Hervormde gemeente Lemmer-Follega-Eesterga
DTB nr. 492, 1620 - 1772
Vermelding: Attestatie afgegeven 21 april 1701, Lemmer - Follega -
Eesterga
Man: Wybren Heeres, Follega
Vrouw: Maike Nolkes, Doniaga

Ik heb niet alle kinderen gedoopt en of ovl gevonden, hieronder een greep (hij wordt deels Wiebes en Wiebrens gestandariseerd):
Saake Nolkes ~1742 x Tjitske Keimpes 1771
kind Keimpe Sakes Molenaar ovl 1826.

Wybe Nolkes ~ 1747
x Swaantje Femmes de Lange 1765
zoon Nolke Wybrens Molenaar 1811 bij naamsaanname
x Jantjen Hylkes Steenstra 1773
Wikjen Wiebes Molenaar ovl 1833
Froukje Wiebes Molenaar ovl 1848
Hielke Wiebes Molenaar ovl 1859 - ongehuwd.

Mein(t)se Nolkes x Trijntje Pieters
zoon Nolke Meintzes Molenaar ovl 1821

Reinck/Regnerus Nolkes krijgt 4 kinderen, nog niet teruggevonden na 1811.
---------------------
Verder kan ik hier niet helemaal wijs uit worden:
Overlijdensakte Lemsterland, 1825
Aangiftedatum 21 mei 1825, blad nr. 19
Johannes Lubberts van Asma, overleden 20 mei 1825, oud 62 jaar,
ongehuwd
zoon van Lubbert Johannes en Remke Johannes

Zij is een Asma, en de kinderen nemen die naam dus over.
Maar ik weet niet of hij de Lubbert is ~1730, zoon van Johannes Wybes (broer dan van jouw Pieter) en Mayke Lubberts.

margreet.

Gebruikersavatar
Majoh
Berichten: 93
Lid geworden op: zaterdag 18 feb 2006 10:12 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Wiebe, Pieter, Heere

Bericht door Majoh » vrijdag 3 mar 2006 9:58 pm

Hoi Margreet en Durk,

Bedankt voor jullie reacties en sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, blijkbaar doet m'n e-mail waarschuwing het niet..zodoende wist ik niet dat er nog berichten waren geplaatst.

Ondertussen ben ik wel al wat verder:
De kinderen van Regnerus moet ik nog uitzoeken, maar wist niet dat deze Molenaar werden genoemd.

Wiebe (Wiebren) Heeres, zoon van Heere (Wiebrens?)?, vermoedelijk tussen 1660-1675 geboren te Ypecolsga of Follega.

trouwt 2x:

Huwelijk 1:
Trouwregister Hervormde gemeente Woudsend Ypecolsga Indijk
Smallebrugge, 1695
DTB nr: 888, 1608 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 6 oktober 1695
Man: Wybe Heeres, Ypecolsga
Vrouw: Aefjen Peters, Ypecolsga

Gestandaardiseerde namen: WIEBE HERES en AAFKE PIETERS
NB: Getrouwd te Ypecolsga


Kind: Trijntje Wiebes, getrouwd met Pieter Feddes

Trouwregister Hervormde gemeente Lemmer-Follega-Eesterga
DTB nr. 492, 1620 - 1772
Vermelding: Attestatie afgegeven 21 april 1701, Lemmer - Follega -
Eesterga
Man: Wybren Heeres, Follega
Vrouw: Maike Nolkes, Doniaga

Gestandaardiseerde namen: WIEBREN HERES en MAAIKE NOLLES


Ik heb het vermoeden dat Maaike hertrouwt is:

Trouwregister Hervormde gemeente Lemmer-Follega-Eesterga
DTB nr. 492, 1620 - 1772
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 januari 1718, Lemmer -
Follega - Eesterga
Man: Harmen Jans, St. Nicolaasga
Vrouw: Majke Nolkes, Follega

Gestandaardiseerde namen: HARMEN JANS en MAAIKE NOLLES


Kinderen: Pieter, Johannes, Heere en Nolle.

Pieter 2x:
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega)
DTB nr. 497, 1719 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 27 oktober 1720, Lemmer
Man: Peter Wibes,
Vrouw: Greetje Deddis,
NB: peter: Dorothe Janssens; meter: Hiske Janssens

Gestandaardiseerde namen: PIETER WIEBES en GRIETJE


Kinderen: Aafje, Heere, Anne

Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega)
DTB nr. 497, 1719 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 11 januari 1726, Lemmer
Man: Peter Wybus,
Vrouw: Lutje Roffels,
NB: peter: Jan Lubbers


Kinderen: Grietje, Ylick (Hielke?/M/V?), Gesken, Roelof, Niekels, Rodulphes, Wiebe, Trijntje, Jacob en Pieter.

Ik heb een Jan Lubbers die petert bij het huwelijk van Lutje en Pieter, en bij wiebes en pieters en johannessen, getrouwd met Jacobje Jans (huwelijk kan ik niet vinden). Zij krijgen 5 kinderen:

Wobbichje Jans. Zij is gedoopt op 02-05-1723 in R.K. par. Lemmer. Bij de doop van Wobbichje was de volgende getuige aanwezig: Aagje Wiebes.
Kinderen van Jan uit onbekende relatie:
Lubbert Jans. Hij is gedoopt op 15-10-1724 in R.K. par. Lemmer. Bij de doop van Lubbert was de volgende getuige aanwezig: Wiebren Heeres (geb. ±1675).
Wobbeltje Jans. Zij is gedoopt op 17-02-1727 in R.K. par. Lemmer. Bij de doop van Wobbeltje was de volgende getuige aanwezig: Lucia (lutje) Roelofs.
Jacobus Jans. Hij is gedoopt op 21-03-1729 in R.K. par. Lemmer. Bij de doop van Jacobus was de volgende getuige aanwezig: Johannes Wiebes (geb. ±1708).
Haduyna Jans. Haduyna is gedoopt op 09-07-1731 in R.K. par. Lemmer. Bij de doop van Haduyna was de volgende getuige aanwezig: Lucia (lutje) Roelofs.

Deze Jan Lubbers zou ergens familie van Lutje geweest kunnen zijn: in 1705 is er een Jan Lubbers die een Roelof als zoon krijgt..

Lemsterland, doopjaar 1705
Lemmer, Follega en Eesterga, Doop Herv. gem. 1620-1744
DTB: 489
Dopeling: Roelof
Gedoopt op 15 maart 1705 in Lemmer
Kind van Jan Lubberts en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling: ROELOF of ROELOFKE
Vader : JAN LUBBERTS


Wiebe Pieters, getrouwd met Gertje Wiepkes, petert bij verschillende familieleden, maar zijn connectie heb ik nog niet gevonden. Zijn 6 kinderen (Pieter, Wypke, Lutgerus, Sjoukje, Otto en Jelle of Jolle) worden bij het overlijden Tolman genoemd.


Dat was het voor nu even.
Groetjes Rietje

margreet

Bericht door margreet » zondag 5 mar 2006 3:03 pm

Formidabel- en wat grappig dat Ypecolsga weer opduikt.
Grietje Pieters trouwt 1756 vanuit Scharnegoutum met Gauke Jacobs van Ypecolsga.

Ik zou wel Pieter uit het eerste huwelijk laten komen- hij krijgt een Aafje en geen Maaike.
Trouwens met hetzelfde argument Johannes ook uit het 1e huwelijk.

Die Aagje Wybes heb ik 3x, aehgje wibes 1721, aefje wibes 1722 en achje wibes 1723. Ze metert 1722 ook nog over Dieuwke de Lange, moeder Femme Feddes, zal de zus van Pieter Feddes zijn.
Ik weet nu niet of ze een Aagje is, of toch een vernoemde eerste vrouw Aafje uit het 2e huwelijk van Wybe Heeres.
Ze kan dus nog een zus zijn van Pieter en de anderen.

Ylick heb ik ook wel vertaald gezien als Eelkje, niet dat dat meteen veel duidelijk maakt.
Er is een Eelkje Heeres, die 1701 Follega huwt met Hinne Piers.
Wellicht dezelfde als Ieke Heeres 1723 en Ylick Heeres 1729?
Als Maike hertrouwd is, wat jij dacht- kan Wybe niet zelf peteren, niet zo vreemd dat er dan een zus komt.


Die Jan Lubberts is ook nog getuige bij het huwelijk van Grietje Roelofs (zus Lutske).
De Jan met zoon Roelof is 1700 Lemmer getrouwd met Jesel Willems. Alle kinderen hv gedoopt. Dan zou hij van rond 1675-1680 zijn, en nog steeds 1745 peteren? Ik weet dus niet of het wel dezelfde is.
Vanwege het Jacob-kind zou ik eigenlijk eerder denken dat Jacobje Jacobs ergens familie is.
Verder is deze misschien interessant, je hebt dan meteen een verklaring voor niekels:
Trouwregister Hervormde gemeente Harich
DTB nr. 296, 1597 - 1810
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1644, Harich
Man: Pieter Lubberts
Vrouw: Aegt Claesses

Gestandaardiseerde namen: PIETER LUBBERTS en AAGJE


Die Otte Tolman is interessant, omdat ik nog een Otte Roelefs had te peteren bij Lutske. Kan hem verder niet getrouwd vinden.
Ik had maar 4 kinderen voor wybe, en geen achternaam, dus ik zal het even nakijken.
Wat bedoel je met connectie- hij is toch gewoon een kind van Pieter Wybes?

Kom je soms van de Jongstra's?
Ik kom Jeltjes broer Pier Hendriks Hiemstra.
Ik heb trouwens Symen Roelofs niet als Jongsta, maar als Jongersma staan.

Margreet.[/quote]

Gebruikersavatar
Majoh
Berichten: 93
Lid geworden op: zaterdag 18 feb 2006 10:12 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Vervolg Pieter Wiebes & Lutje Roelofs

Bericht door Majoh » maandag 6 mar 2006 12:58 pm

Hoi Margreet,
Kom je soms van de Jongstra's?
Ik kom Jeltjes broer Pier Hendriks Hiemstra.
Ik heb trouwens Symen Roelofs niet als Jongsta, maar als Jongersma staan.
Margreet.
Ja, ik, mijn opoe was Roelofje Jans Jongstra x Harmen Baukes van der Meer. Je kunt ze terugvinden op www.majoh.nl Vandaar mijn speurtocht naar voorzaten. Ik had inderdaad al het vermoeden dat jij ergens aan de Hiemstra's vastzit, en Symen heb ik inderdaad ook als Jongersma ergens genoteerd. Zijn ouders worden ergens anders ook Jongersma genoemd, maar later wordt dit gewijzigd (?) in Jongstra.
Ik zou wel Pieter uit het eerste huwelijk laten komen- hij krijgt een Aafje en geen Maaike.
Trouwens met hetzelfde argument Johannes ook uit het 1e huwelijk.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, dus dan:

Wiebren Heeres is geboren omstreeks 1675 in Ypecolsga, zoon van Heere Wiebrens. Wiebren is overleden vóór 1718, ongeveer 43 jaar oud.

Wiebren:
(1) trouwde, ongeveer 20 jaar oud, op 06-10-1695 in Ypecolsga met Aefjen Peters of Pieters. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op dezelfde datum in Ypecolsga [bron: Trouwregister Hervormde gemeente Woudsend Ypecolsga Indijk DTB nr: 888]. Zij is een dochter van Peter Jurriens. Aefjen is overleden vóór 1701.
(2) trouwde, ongeveer 26 jaar oud, op 21-04-1701 in Lemmer, Gem. Lemsterland met Maike Nolkes. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op dezelfde datum in Lemmer, Gem. Lemsterland. Maike is geboren in Doniaga, dochter van Nolke of Nolle.

Kinderen van Wiebren en Aefjen:
1 Pieter Wiebes, geboren vóór 1700.
Pieter:
(1) trouwde met Griet deddes, nadat zij op 27-10-1720 in Lemmer, Gem. Lemsterland in ondertrouw zijn gegaan. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op dezelfde datum in Lemmer [bron: Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega) DTB nr. 497]. Zij is een dochter van [waarschijnlijk] Dedde Bauckes en vrouw van Dedde Baukes N.n.. Griet is overleden vóór 1726.
(2) trouwde met Lucia (lutje) Roelofs, nadat zij op 11-01-1726 in Lemmer, Gem. Lemsterland in ondertrouw zijn gegaan [bron: Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega) DTB nr. 497, 1719 - 1811]. Bij het kerkelijk huwelijk van Pieter en Lucia (lutje) was de volgende getuige aanwezig: Jan Lubbers (geb. ±1700). Zij is een dochter van Roelof N.n..

2 Trijntje Wiebes, geboren vóór 1700.
Huwelijk:
Trijntje trouwde met Pieter Feddes, nadat zij op 02-02-1722 in R.K. par. Oosterzee-Echten in ondertrouw zijn gegaan. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op dezelfde datum in Lemmer, Gem. Lemsterland [bron: Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega) DTB nr. 497]. Pieter is geboren vóór 1700, zoon van Fedde Pieters.

3 Johannes Wiebes, geboren vóór 1700.
Huwelijk:
Johannes trouwde met Mayke Lubbers. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op 13-04-1727 in R.K. par. Lemmer [bron: Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega) DTB nr. 497]. Bij het kerkelijk huwelijk van Johannes en Mayke was de volgende getuige aanwezig: Pieter Wiebes (geb. <1700).

Kinderen van Wiebren en Maike:
1 Nolle Wibrans, geboren na 1701 in Ypecolsga. Nolle trouwde met Vroukje / Pey (Fraukjen/Froukjen) Pieters. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op 03-05-1733 in Woudsend [bron: Trouwregister Hervormde gemeente Woudsend Ypecolsga Indijk DTB nr: 888]. Vroukje / Pey (Fraukjen/Froukjen) is geboren in Indijk, Wymbritseradeel.


2 Heere Wiebrens, geboren na 1701.
Huwelijk:

Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega)
DTB nr. 497, 1719 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 12 januari 1733, Lemmer
Man: Heere Wybrens,
Vrouw: Altje Fedde,
NB: peter: Cornelis Tytjes

Gestandaardiseerde namen: HERE WIEBRENS en AALTJE


Heere trouwde, ten hoogste 32 jaar oud, in 1733 in Lemmer, Gem. Lemsterland met Aaltje Feddes. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op 12-01-1733 in Lemmer [bron: Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega) DTB nr. 497]. Aaltje is geboren in Oosterzee, dochter van Fedde Pieters.

Die Cornelis Tytjes, die ben ik al eens eerder tegengekomen…weet niet meer waarbij.

Aaltje Feddes was al eerder getrouwd geweest:
Huwelijk:

Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega)
DTB nr. 497, 1719 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 18 februari 1719, Lemmer
Man: Webke Mertens,
Vrouw: Aeltje Feddis,
NB: peter: Peter Feddis; meter: Maria Willems

Gestandaardiseerde namen: MARTENS en AALTJE FEDDES


Hieruit dochter Sibbeltje Webkes (1723) x 1747 Douwe Jetses.

Ik denk dat ze inderdaad een zus is van Pieter Feddes, evenals Femmetje Feddes x 1720 Willebrordus Broer de Lange.

Om de getuigen bij geboorte nog ingewikkelder te maken, krijgen de vrouwen soms de 'achternaam' (patroniem) van hun echtgenoot. Zo ook Aaltje Feddes;
doop Dieuwke broers de lange 1722 Aaltje Wiebes=Aaltje Feddes
doop Afke Pieters van der Lee 1732
doop kleindochter Aeltje Douwes 1752

Jacobjen Jacobs x Jan Lubberts gebeurd overigens hetzelfde. Van dit stel heb ik geen huwelijk kunnen vinden..

Otte Wiebes Tolman:

Overlijdensakte Lemsterland, 1833
Aangiftedatum 7 oktober 1833, blad nr. 16
Otto Wiebes Tolman, overleden 6 oktober 1833, oud 42 jaar, ongehuwd
zoon van Wiebe Pieters en Geertjen Wiepkes


Otte Roelofs/Rolofs enz. Heb ik ingeschat als een broer van Lutske Roelofs.
Van hem verder niets gevonden qua huwelijk, kinderen of overlijden.

Ieke Heeres 1723 vind ik een lastige; hilik, hylick, hylyck, hielke, eelke zou allemaal van toepassing kunnen zijn…? Misschien wel een zus van Wiebe Heeres. Overigens liep er ook nog een Meynsje Heeres rond, doop Meynsje Pieters 1728 dr van Pieter Feddes en Trijntje Wiebes. Nog een zusje?

Ik ben zo slecht in rekenen met jaartallen..

En wat Wiebe Pieters betreft, haha, toen ik m'n vorige bericht intikte, had ik nog niet door dat dit WP 1740 was..

Groetjes Rietje

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 6 mar 2006 9:06 pm

Hoi Rietje,

Nice, zo'n ver familielid.
Heb de site enigszins bekeken, en ik had nog als mogelijke voorouders bij van der Meer Lammert Baukes x Antie Ages 1714 Blauwhuis rk.

Om de getuigen bij geboorte nog ingewikkelder te maken, krijgen de vrouwen soms de 'achternaam' (patroniem) van hun echtgenoot. Zo ook Aaltje Feddes;
doop Dieuwke broers de lange 1722 Aaltje Wiebes=Aaltje Feddes
doop Afke Pieters van der Lee 1732
doop kleindochter Aeltje Douwes 1752
Dit fenomeen ken ik- alleen waar lees jij Aaltje in de doopboeken 1722?
Lemsterland, doopjaar 1721
Lemmer (voorheen Follega), Doop R.K. par. 1717-1811
DTB: 497
Dopeling: Aefje
Gedoopt op 27 september 1721 in Lemmer
Dochter van Peter Wibes en Griet Deddis
Doopgetuige: Aeghje Wibes

Lemsterland, doopjaar 1722
Lemmer (voorheen Follega), Doop R.K. par. 1717-1811
DTB: 497
Dopeling: Dieuke
Gedoopt op 28 februari 1722 in Lemmer
Dochter van Broer de Lange en Femme Feddis
Doopgetuige: Aefje Wibes
Dit lijkt me een ander als Aaltje Feddes.
Nog afgezien van de voornaam..... Aangezien ze nog met Wypke getrouwd is in 1721 en 1722, had ze dan ook nog Wypkes of Martens moeten heten.
Ze trouwt pas in 1733 met Heere Wybes, kan ze toch niet in 1722 al met zijn patroniem rondlopen en te boek staan?

Die Otto Tolman had ik uiteindelijk ook bij ovl gevonden en nergens gedoopt.

Er trouwt een 'Mejnsk Heeres' met Rienk Annes 1734 vanuit Broek-Go?ngarijp. Ze krijgt gek genoeg wel een Wybe 1739, doopt 6 kinderen hv.
(te vinden met 'annes heeres' - de standarisatie weet geen raad met haar voornaam).

Ik ken Cornelis Tytjes/Titjes nog als getuige bij Jeldau Jacobs - zij trouwt een Hottinga, aangetrouwde familie van nazaten Trijntje Wybes. Misschien heb je de Hottinga/Jeldau Jacobs-discussies gevolgd en het daar gelezen?

Groet, Margreet

Gebruikersavatar
Majoh
Berichten: 93
Lid geworden op: zaterdag 18 feb 2006 10:12 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

pieter, lutje, wiebes

Bericht door Majoh » woensdag 8 mar 2006 5:32 pm

Hoi Margreet,

Vind ik ook leuk, zo'n ver familielid:-)

ehm, wat de aagjes, aafjes, aaltjes betreft, ik zie even door de bomen het bos niet meer...
Ik heb ze voor het moment maar even gelaten daar, waar ze zijn, en moet even goed lezen/kijken, wat jij al zei een Aeghje is geen Aefje of Aaltje en andersom. Soms ben ik enigszins te snel met m'n conclusies.

Ben me nu even aan het concentreren op de Jacobsen (ivm Jacobje Jacobs x (kan hun huwelijk niet vinden) Jan Lubbers) en de andere Jacobsen. Ik heb allerlei Jacobsen in m'n database zitten, en heb het gevoel (maar ja, dat is geen feit) dat Jacobjen daar ergens in past.

En wat grappig dat je met dat echtpaar van der Meer aankomt! Tja, Bauke Lammerts en Gatske Sjoerds, nazaten van daarvoor heb ik nog niet gevonden.

Maar heb nu zelf even een bruiloft voor te bereiden, dus;
Tot later,

Groetjes Rietje

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Pieter Wiebes en Lutje Roelofs

Bericht door tondejong » woensdag 29 mar 2006 12:05 pm

Hallo Rietje en Margreet,

Ik heb hetgeen hiervoor staat nog eens goed doorgelezen. Ik had een vraag over de Molenaars uit Lemmer op dit forum gezet, maar het lijkt mij handiger mij bij dit onderwerp aan te sluiten. We komen veelal bij dezelfde personen uit.

Mijn eerste vraag is of Wybrin etc. zomaar met Wybe/Wiebe verwisselt kan worden. Wat waren de mores bij het Friese volk? Zeker is het dat Nolle Wybrands en Froukje Pieters een zoon Wybrin en een zoon Wybe hadden. Zoon Wybrin van 1734 trouwt met Zwaantje de Lange (Lemmer 1765) en Wybe (een voorouder van mij) trouwt 1773 met Jentje Hielkes Steenstra uit Sneek.

Concreet is mijn vraag nu of de Wybe Heeres die in 1695 te Ypecolsga met Aafke Pieters trouwt dezelfde is als de Wybren Heeres die in 1701 te Lemmer met Mayke Nolkes trouwt. Ook deze Wybren en Wybe zouden broers kunnen zijn.

hartelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 29 mar 2006 4:05 pm

Ton,

Bij mij is Wiebe-Wybren uitwisselbaar. Een soort soms op zijn zondags en languit, soms de korte versie.
De standarisatie heeft ze allebei als zelfstandige naam, dus moet je wel altijd op alle 2 zoeken.
Ik kan niet veel zeggen over gewoontes in deze, soms wisselt het per parochie of per tijdperk of per schrijver wat de gewoonte is.

Rietje had het eerste huwelijk gevonden, maar bij mij is het ook dezelfde man die 2x trouwt - dit omdat een aantal kinderen (pieter, johannes, trijntje) hun moeder van het eerste huwelijk vernoemt.
En heere en nolke dan de moeder van het 2e huwelijk.

En verder weet ik uit een ander onderzoek dat een kleindochter geboren Lemmer weer met iemand van Ypecolsga trouwt. Dat leek eerst vreemd zo wijd van huis, maar werd met deze 2 huwelijken en oude kennissen wel verklaard.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Pieter Wiebes en Lutje Roelofs

Bericht door tondejong » woensdag 29 mar 2006 7:49 pm

Hallo Margreet,

Ik blijf nog even doorgaan op Wybren en Wiebe. Het kan hier wat mij betreft om dezelfde persoon gaan maar het kunnen ook best broers zijn.

De argumenten om Wiebe en Wybrin dezelfde persoon te laten zijn komen bij mij nog niet ijzersterk over.

Ook als Wybrin en Wiebe broers zijn zou de moedersvernoeming zijn zoals die is. En iemand uit Ypecolsga dat was toen wel ver maar ook via broers Wybrin en Wiebe zou die afstand wel te overbruggen zijn.

Ik houd de optie Wybrin en Wiebe als broers voorlopig nog even open. Het feit dat Nolke Wybtins en Froukje Pieters een zoon Wybrin en een zoon Wiebe hebben speelt hierbij ook een rol. Ik kom op voor mijn grooootvader Wiebe Molenaar als een zelfstandig persoon.

hartelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
Majoh
Berichten: 93
Lid geworden op: zaterdag 18 feb 2006 10:12 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Wiebren of Wybe Heeres

Bericht door Majoh » woensdag 29 mar 2006 8:18 pm

Hoi Ton, Margreet,

Misschien dat Idskje er iets meer over kan zeggen, zie:

http://gen-ned.smitskids.nl/3643.html

Toen ik aan het zoeken was en het idee kreeg dat Wybe twee keer getrouwd was kwam ik hem Idskje tegen via geneanet. Heb de vraag op haar forum geplaatst.

Zelf had ik in m'n database de Wibrin Nolkes(x swaantje femmes de lange) en Wiebe Nolkes(x jantjen hielkes steenstra) als aparte personen ingevoerd.

Groetjes Rietje

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 30 mar 2006 11:24 am

Ik bestudeer het even, (nou ja, even ...)want het kan inderdaad synchroon naast elkaar bestaan.

Zo op het eerste gezicht heb ik ze gekoppeld wegens Nolke Wybrens bij Pieter Wybes 1748.
Want waarom als er 2 zijn en 2 aparte gezinnen, en je dus allemaal broers en zussen hebt, vraag je dan een neef uit dat andere gezin? Dus dat is gewoon zijn halfbroer.
Dacht ik.

Maar als de broers en zussen overleden zijn, dan vraag je wel je neef.
En die broers en zussen krijgen maar tot 1740 kinderen, dus dat kan best.


Ik had trouwens ook nog niet iedereen compleet, maar heb inmiddels in elk geval een Froukje Wiebrens x Pieter Martens, en een Froukje Wiebes x Feringa gevonden.
Wat vervolgens idd betekent dat x swaantje en x jantje 2 aparte mensen zijn.

Gebruikersavatar
Majoh
Berichten: 93
Lid geworden op: zaterdag 18 feb 2006 10:12 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: achternamen

Bericht door Majoh » zondag 17 sep 2006 12:34 am

Anonymous schreef: verder kan ik hier niet helemaal wijs uit worden:
Overlijdensakte Lemsterland, 1825
Aangiftedatum 21 mei 1825, blad nr. 19
Johannes Lubberts van Asma, overleden 20 mei 1825, oud 62 jaar,
ongehuwd
zoon van Lubbert Johannes en Remke Johannes

Zij is een Asma, en de kinderen nemen die naam dus over.
Maar ik weet niet of hij de Lubbert is ~1730, zoon van Johannes Wybes (broer dan van jouw Pieter) en Mayke Lubberts.

margreet.
Hoi Margreet,
Voor zover ik heb kunnen vinden is de lubbert jans, zn van joannis Wybes en Mayke Lubbers gehuwd met Engel (tje) Joannis of Jans op 08-11-1769, r.k. par. bakhuizen. Zij kwam uit Mirns.

Trouwregister Hervormde gemeente Hemelum-Mirns-Bakhuizen
DTB nr. 371, 1706 - 1810
Vermelding: Derde proclamatie van 5 november 1769, Hemelum - Mirns -
Bakhuizen
Man: Lubbert Johannes, Eesterga
Vrouw: Engel Jans, Mirns
NB: attestatie naar Eesterga

Gestandaardiseerde namen: LUBBERT JOHANNES en JANS

Trouwregister Rooms-katholieke parochie Bakhuizen
DTB nr. 305, 1723 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 8 november 1769, Bakhuizen
Man: Lubbert Joannes
Vrouw: Engel Jans
NB: het huwelijk is voltrokken in het bijzijn van de getuigen Jan
Jans en Jolle Klaases

Gestandaardiseerde namen: LUBBERT JOHANNES en JANS

Trouwregister Hervormde gemeente Lemmer-Follega-Eesterga
DTB nr. 492, 1620 - 1772
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 12 november 1769, Lemmer -
Follega -
Eesterga
Man: Lubbert Johannes, Eesterga
Vrouw: Engel Jans, Mirns

Gestandaardiseerde namen: LUBBERT JOHANNES en JANS[\i]

Groetjes Rietje

Plaats reactie