Clara Jacoba de Vos van Steenwijk

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Clara Jacoba de Vos van Steenwijk

Bericht door Maikel Galama » maandag 23 jun 2008 5:15 pm

Hoi allemaal,

Clara Jacoba de Vos van Steenwijk zal in 1869 te Zwolle zijn geboren. In 1902 stelde ze een fors geldbedrag beschikbaar voor een jaarlijkse jongenskaatspartij in Wommels.

Verder kan ik niet al te veel van deze vrouw vinden behalve dan dat ze een kleine 10 jaar (vanwege een verbroken verloving ?) bij haar neef Wiardus Willem Hopperus Buma in Wommels woonde en dat ze veel voor de minder bedeelden in Wommels heeft gedaan.

Later zie ik via het notarieel archief op de Tresoar site dat ze vanaf 1908 tot in ieder geval 1918 in Vancouver (Canada) woonde.

Wie weet mooie aanvullingen op dit korte relaas over Clara te geven ? Is ze getrouwd geweest ? Wanneer en waar is ze overleden ? Heeft ze nog meer weldaden verricht ?
Je zou zeggen dat er wel wat meer te vinden is over deze bijzondere vrouw maar mij lukt het vooralsnog niet.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » maandag 23 jun 2008 5:48 pm

Had je al gegoogled?
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=29972
...Had dit drietal exact een eeuw geleden geleefd dan hadden zij gisteren niet naast maar op het veld gestaan. Want ondanks het feit dat Freule Clara Jacoba de Vos van Steenwijk in 1903 bij het overhandigen van een tas vol harde guldens had gesteld dat een kaatser maar één keer een gouden horloge moch winnen, had de organisatie er in die beginjaren niet op gerekend dat zulks ook daadwerkelijk zou gaan gebeuren....
Tentoonstelling over 100 jaar Freule in Wommels
HINNE BOKMA
Wommels - In het museum 'de striid tsjin it wetter' in Wommels opende Wiardus Willem Hopperus Buma, kleinzoon van de oud-burgumeester van Hennaarderadeel, maandag de tentoonstelling 100 jaar Freulepartij, de belangrijkste kaatspartij voor jongens van 14 tot en met 16 jaar.
,,Mijn grootvader was een Friese stijfkop. In problemen wist hij niet altijd even goed de weg te vinden. Hij had er geen zin meer in om burgemeester te blijven van Hennaarderadeel.'' Kleinzoon Wiardus Willem Hopperus Buma uit Warnsveld was gisteren even terug in het dorp waar zijn grootvader eind negentiende eeuw een prachtige villa liet bouwen. In 1905 verliet de burgemeester Wommels, liet de villa afbreken en later in Haarlem weer opbouwen.
De villa van zijn grootvader, Wiardus Willem Hopperus Buma, speelt in het Freuleverhaal een heel belangrijke rol. Freule Clara Jacoba de Vos van Steenwijk, die in 1903 de prijzen beschikbaar stelde voor een jongenskaatspartij, woonde een aantal jaren bij haar neef Wiardus Willem en zijn familie in. Hopperus Buma deed ook uit de doeken waarom de Freule in Wommels verbleef. Zij had namelijk haar verloving verbroken. Omdat daar in die tijd schande van werd gesproken zocht Clara Jacoba in Wommels de anonimiteit. De Freule was een sociaal bewogen vrouw, die oog had voor de Wommelsers die onder het bestaansminimum leefden. Op It Ald Hiem stond indertijd een aantal zo goed als onbewoonbare krotten. Om de mensen die in die huizen leefden meer woongenot te verschaffen, liet de Freule elders in het dorp, drie blokken van vier keurige woningen bouwen met een huurprijs van een gulden per week. De woningen op It Ald Hiem werden later op kosten van de Freule gesloopt. De ruimte, die daarmee vrijkwam, benutte handelaar Feitsma voor de uitbreiding van zijn kaaspakhuis. In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd dit kaaspakhuis verbouwd tot museum en daar is deze zomer de expositie over 100 jaar Freule te bezichtigen.
Burgemeester Hopperus Buma bemoeide zich begin twintigste eeuw met de kerkelijke strijd in Wommels. Als liberaal, die wat voor de gemeenschap wilde doen, kwam hij in conflict met de orthodoxen. In die tijd speelde de kerkelijke strijd een belangrijke rol in de gemeentelijke politiek. Tegen dominee J. Ankerveen kon Hopperus Buma niet op. Hij was talentvol en een bekwaam spreker. Ankerveen kwam later voor de CHU in de Tweede Kamer. De conflicten escaleerden en deden de burgemeester in 1905 besluiten zijn koffers te pakken.
Uniek materiaal

Op de tentoonstelling wordt veel aandacht geschonken aan de familie Hopperus Buma en de geschiedenis van de Villa. Ook de levensloop van Freule de Vos van Steenwijk komt uitvoerig aan de orde. De samenstellers van de expositie gebruikten uniek historisch fotomateriaal. Natuurlijk is er ook volop aandacht voor de kaatspartij zelf. De laatste Freulepartijen zijn in beeld gebracht door amateur-fotograaf Henk Bootsma.
In een van de vitrines ligt het klokje van een van de winnaars van de eerste Freulepartij in 1903. In dat jaar won Easterlittens met in het partuur H. van der Feer en de broers S. en Th van Buren. De zilveren dollar, die een Amerikaan in 1950 uitloofde voor de beste kaatser van de dag, verhuisde tijdelijk van het kaatsmuseum in Franeker naar het museum in Wommels. De dollar kwam in 1950 terecht bij Hendrik Gjaltema uit Peins. Ook te bewonderen is de kaatsbal waarmee Piet de Jong, Henk Zijlstra en Jan Joustra in 1969 voor Wommels de Freulepartij wonnen.
en verder:
Kaatsnieuws op de officiële website Koninklijke Nederlandse ...
Deze partij is vernoemd naar de Freule Clara Jacoba de Vos van Steenwijk, de initiatiefneemster en eerste sponsor. De winnaars krijgen een gouden horloge, ...
www.knkb.nl/pageid=41/Wat_is_kaatsen_?.html - 36k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Standbeelden en gedenktekens in Friesland
Terp, Freule Clara Jacoba de Vos van Steenwijk, Zeilstra, Frank, 1984. Menaldumadeel, Beetgumermolen Menamerdyk, Jarich en Tetman de Vries (De tiid hâldt ...
www.krogtweb.nl/monumenten/Friesland/index.html - 43k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Keunstwurk - Beeldende Kunst & Vormgeving
... Fjirtum, Folle fan Frysk Hynder, Fons et Origo, Fontein, Franciscus van Assisi, Freark fan Hallum, Freule Clara Jacoba de Vos van Steenwijk. ...
publiekekunst.keunstwurk.nl/ - 145k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

112 Hulpverlening Friesland 2005 gaat over in http ...
In Wommels is verontwaardigd gereageerd op het vernielen van het standbeeld van freule Clara Jacoba de Vos van Steenwijk. De buste van de freule, ...
hulpverleningfriesland2005.punt.nl/?a=2006-01 - 424k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Clara Jacoba de Vos van Steenwijk

Bericht door Maikel Galama » maandag 23 jun 2008 6:08 pm

Hoi Margo,

ik had gegoogeld maar naast haar wapenfeit mbt het kaatsgebeuren en het bouwen van een aantal huizen voor de arme medemens in Wommels kom ik niet. Jij ook niet als ik het goed zie ?

Er is géén huwelijk te vinden maar dat is er mogelijk ook niet geweest, een overlijden heb ik ook nog niet. Of andere mooie dingen die ze voor de arme medemens heeft gedaan.

En dat vind ik jammer, ik wilde een leuk verhaaltje maken voor de a.s. Galama (fiets-)route rond Oosterend.

Toch wil ik je danken voor het meedenken en zoeken, ook jij staat altijd klaar voor de arme medemens.
Je lijkt wel een beetje op Clara. :)

Groetjes, Maikel

P.S. stond de kerk van Wommels al op jouw Tsjerkepaad-route lijstje ? Mooie rouwborden van de Jongema's en Sminia's.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » maandag 23 jun 2008 7:12 pm

doel jij op deze geboorteakte????
Detail resultaat: (Kind)
Bron Burgerlijke stand - Geboorte
Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel
Algemeen Gemeente: Zwolle
Aangiftedatum: 24-02-1869
Kind Clara Jacoba de Vos van Steenwijk
Vader
Moeder
Nadere informatie De geboorteakten van Zwolle en Zwollerkerspel zijn in een zeer beperkt format ontsloten. Het betreft een oude index, die in de toekomst wellicht wordt aangevuld. HCO geeft de overlijdensakten echter voorrang.
En bij het cbg heb je nog geen PK aangevraagd?
Je zou evt Everardus Rollema kunnen inschakelen. Hij zit daar toch regelmatig?
Voor de Hettinga-dag was ik keurig netjes uitgenodigd. Van de gale/ama's hoor ik niets…
Wanneer is jullie dag?
Op onze tsjerkepaad-route plakken we Wommels er nog even tussen. Ligt op de route. Roodhuis vervalt, heb ik inmiddels begrepen… ;-)

groetjes,
margo

Erwin
Berichten: 81
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007 6:31 pm

Bericht door Erwin » maandag 23 jun 2008 8:26 pm

Hoi Maikel,

In de Leeuwarder Courant van 25 januari 1960 staat de volgende overlijdensadvertentie:
" Op 22 januari 1960 is te Vancouver, B.C. Canada, van ons heengegaan
onze zeer geliefdezuster, behuwdzuster en tante

Jonkvrouwe Clara Jacoba Baronesse de Vos van Steenwijk,

in de ouderdom van negentig jaar.
Bellaria 1, la Tour de Peilz (Vaud) Zwitserland:
Baron de Vos van Steenwijk van Diepenheim
Baronesse de Vos van Steenwijk van Diepenheim-van Welderen Bss Rengers

39 Rue Raynouard, Paris (XVIme):
Mr. J.A. Baron de Vos van Steenwijk
C.D.M.D. Baronesse de Vos van Steenwijk-Jkvr van Weede

Enige en algemene kennisgeving
en deze:
In Vancouver B.C. Canada overleed in de ouderdom van 90 jaar onze zeer geachte landvrouwe, de hoog welgeboren freule

C.J. de Vos van Steenwijk

22 januari 1960

Dronrijp: C.S. Sytsma
A.B. van der Hem
W. Slob

Sint-Nicolaasga: W. Keulen

Cubaard: J.L. Rienstra

Poppingawier: F. Kiestra

Oosterend: T. Veelink
En tot slot:
Op 22 januari 1960 is te Vancouver, B.C. Canada, overleden onze geachte beschermvrouwe van de Freule-Kaatspartij.

Jonkvrouwe C.J. de Vos van Steenwijk

Bestuur Kaatsvereniging " Wommels" te Wommels
Groeten,

Erwin Tuinstra

Erwin
Berichten: 81
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007 6:31 pm

Bericht door Erwin » maandag 23 jun 2008 8:46 pm

Hoi Maikel,

In de Leeuwarder Courant van 4 augustus 1984 staat ook een artikel over Clara Jacoba de Vos van Steenwijk.


Hierin staat o.a. dat er in Wommels een borstbeeld van haar onthuld is.

Ze is geboren op 22 februari 1869 in Zwolle, waar haar vader rechter was. Haar moeder was Anna van Eisinga, de dochtervan de oud-burgemeester van Hennaarderadeel en geboren in Wommels.

In 1932 is ze voor het laatst terug geweest in Wommels.
De rest van het artikel staat hierboven al in andere berichten beschreven.

Groeten,

Erwin Tuinstra

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Clara Jacoba de Vos van Steenwijk

Bericht door Maikel Galama » maandag 23 jun 2008 9:07 pm

Hoi Eric en Margo,

dank je Eric, de gegevens die je hebt gevonden waren de gegevens die ik nog graag wilde hebben. Duidelijker kan niet. Ik ken de Leeuwarder Courant als digitale bron maar al te goed en toch was ik het deze keer vergeten daar te kijken ! :oops:

En Margo, een PK van iemand die vermoedelijk in het buitenland is overleden is zonde van het geld ! De geboortedatum had ik inderdaad van die welke jij ook aangaf.
De Galama dag is zaterdag 23 augustus en stond in de laatste familiekrant aangekondigd. Over het hoofd gezien of niet ontvangen wegens achterstallige betaling ?
Binnenkort worden de uitnodigingen verstuurd.....

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » dinsdag 24 jun 2008 10:14 am

Maikel fijn dat je er uit bent gekomen en voor Margo en anderen:

PK's zijn in een aparte ruimte opgeslagen en alleen raadpleegbaar voor personeelsleden die met deze kaarten zijn belast.
Was het maar waar, dat ik ze kon raadplegen.

Vr. gr.
Everardus

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » dinsdag 24 jun 2008 9:20 pm

Ik begin helaas een beetje op mijn moeder te lijken: :roll:
VROEGER WAS ALLES BETER.
Je kon een pk opvragen zonder ervoor te betalen, als ze hem niet konden vinden.
Maar we hebben weer een lesje geleerd: niet alleen maar googelen, maar ook de leeuwarder courant napluizen…
Wel jammer dat LC niet in Google tevoorschijn komt.
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Clara Jacoba de Vos van Steenwijk

Bericht door Maikel Galama » zondag 13 dec 2015 10:33 am

Ik vind vanmorgen zomaar een mailtje bij mijn e-mailberichten. Leuk genoeg om het met jullie te delen............

Groetjes, Maikel


> Beste Maikel,

Op onderzoek naar de barones Clara de Vos van Steewijk kwam ik op een lead uit 2008 op het Tresoar forum uit. Ik ben af en aan al enkele jaren op zoek naar informatie over de barones, na enkele opmerkelijke connecties in mijn eigen leven met haar. Mijn verhaal:

In 2011 zwaaide ik af bij de marine en vertrok vanaf mijn adres in Rien, Littenseradiel, naar Canada om een jaar rond te reizen en meer ervaring op te doen in zelfvoorzienend leven en homesteading. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een homestead in de wildernis in British Columbia, 350 km van de dichtstbijzijnde stad en ongeveer 30 kilometer vanaf het dichtsbijzijnde dorp, een klein indianenreservaat. <

Ik verbleef hier bij een man, die drie jaar later mijn schoonvader werd en hier neergestreken is om een nieuw leven met een nieuwe vrouw op te bouwen. Hij heeft een grote interesse in geschiedenis en een van zijn passies is de historie van de weg door zijn vallei. Deze route is waarschijnlijk al duizenden jaren oud, en werd gebruikt door de fauna en inheemse bevolking om van de hoogvlaktes van de Chilcotin naar de kust te komen met de wisselende seizoenen. Latere settlers hebben deze trail gebruikt om goederen vanaf zee landinwaarts te brengen, maar de trail kreeg echt vorm, toen met de goudkoorts de overheid een militaire expeditie uitzond om de beste routes vanaf Vancouver en Victoria naar de gouddeposits in het noorden van British Columbia in kaart te brengen.
Lang werd nagedacht om van deze route een echte weg te maken om de kustgemeenschap Bella Coola te verbinden met het binnenland. Zeeverbindingen verloren hun rol en een verharde verbinding van Vancouver naar Williams Lake nam dit over, maar Bella Coola bleef geïsoleerd.

Uiteindelijk raakten de inwoners zo gefrustreerd dat ze met elkaar de middelen bij elkaar legden om een weg aan te leggen in de jaren '50. Echter omstandigheden waren dermate veranderd dat de bekende en meest gunstige route niet meer gebruikt kon worden. Een groot gebied tussen Bella Coola aan het uiteinde van de fjord en Anahim Lake, een kleine indianengemeenschap op het randje van het 800 meter hoge Chilcotin Plateau was inmiddels provinciaal park geworden en een weg langs de oude route zou teveel impact hebben op de ecologie van dit gebied, alsook op enkele andere belangen.
Nu ligt er een behoorlijk beruchte weg over een hele steile bergpas, behoorlijk spectaculair.

De oude pack horse trail is langzaam vergeten en overwoekerd en alleen het spoor van stompen van gekapte bomen of afgezaagde takken is wat er hoofdzakelijk van over is.

Ergens nabij dit spoor, diep in de bush, staat een cabin. De cabin is in erg slechte staat en het verval gaat met name de laatste drie jaar heel snel. De cabin is bekend bij de locals, maar waarschijnlijk niet bij de parkbeheerders, anders zouden zij het om aansprakelijkheidsreden al hebben gesloopt. De locals kennen de cabin als de Beaver Lady Cabin en een negentig jaar oude rancher vertelde ons dat die bewuste Beaver Lady de barones De Vos van Steenwijk was.

Dit was sensationeel voor mij. Ik kwam net uit de gemeente van het Freulekaatsen, uit een dorp van 135 inwoners, en hier in de wildernis van BC, waar in een gebied ter grootte van Zwitserland hooguit 5000 mensen wonen, vind ik een verbinding met mijn eigen historie.

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Clara Jacoba de Vos van Steenwijk

Bericht door Alice Schippers » woensdag 16 dec 2015 12:40 am

Beste Maikel,

De beschrijving van Clara de Vos van Steenwijk komt me bekend voor.
In het dorp Wijhe, waar ik ben opgegroeid, woonde ook een freule de Vos van Steenwijk, die veel overeenkomsten heeft met de door jou beschreven Clara.
Hier vind je een korte levensbeschrijving van haar en een kwartierstaat.
http://www.historischeverenigingwijhe.nl/?page_id=305

Vriendelijke groet, Alice Schippers

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Clara Jacoba de Vos van Steenwijk

Bericht door Alice Schippers » woensdag 16 dec 2015 12:42 am


Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Clara Jacoba de Vos van Steenwijk

Bericht door Maikel Galama » woensdag 16 dec 2015 11:15 am

Hoi Alice,

bedankt voor je bijdrage, leuk om te lezen.
Ze moeten bijna wel familie van elkaar zijn maar of dat werkelijk zo is ga ik nu niet uitzoeken.
Mij ging het indertijd slechts om de vraag wie Clara Jacoba de Vos van Steenwijk was.............

Groetjes, Maikel

Plaats reactie