Nieuwe uitdaging: Sieds Gerlofs x1724 Meyke Jans

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Nieuwe uitdaging: Sieds Gerlofs x1724 Meyke Jans

Bericht door embe » vrijdag 30 mei 2008 6:08 pm

Ben hier al een paar dagen mee bezig en kom er maar niet uit.
Noch Sieds Gerlofs noch Meyke Jans zitten in mijn kwartierstaat. Bij hun huwelijk krijgen ze dispensatie vanwege vierdegraads bloedverwantschap. Ik heb het idee dat als deze puzzel opgelost is, ik wel de nodige personen gevonden heb in mijn kwartierstaat..
Hennaarderadeel, huwelijken 1724
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 26 april 1724
Man : Sieds Gellifs
Vrouw : Meijke Jans
Opmerking : getuigen: Pier Thomas, Bauckjen Bouwes en
Trijntje Gellifs, met dispensatie vanwege
vierdegraads bloedverwantschap

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis 1665-1747,
Hiaat 1704-1715
Inventarisnr.: 405
I. Gerlof,
trouwt
met Martje Lieuwes.
Uit dit huwelijk:
1. Lieuwe Gerlofs,
overleden te Tirns op 30 jan 1768, volgt IIa.
2. Sieds Gerlofs, volgt IIb.
3. Trijntje Gerlofs,
overleden te Tirns op 23 jul 1777, volgt IIc.

Generatie II
IIa. Lieuwe Gerlofs, zn. van Gerlof (I) en Martje Lieuwes,
afkomstig van Loënga op 25 sep 1718,
doopgetuige van Gerlof Siedses (zie IIb) te Roodhuis op 17 jan 1736, (oom (broer vader)),
doopgetuige van Lieuwe Harmens (zie III) te Roodhuis op 11 mei 1750, (grootvader),
doopgetuige van Lieuwe Harmens (zie III) te Roodhuis op 15 okt 1754, (grootvader),
overleden te Tirns op 30 jan 1768,
trouwt (Feikje ongeveer 19 jaar oud) op 25 sep 1718
met Feikje Ages, dr. van Age Louws en Antje Arjens,
gedoopt RK te Warga op 10 feb 1699 (getuige: Gertje Louwes),
afkomstig van Warstiens op 25 sep 1718,
doopgetuige van Sytske Siedses (zie IIb) te Roodhuis op 11 jun 1726, (tante (getrouwd met broer vader)) ipv,
overleden (ongeveer 60 jaar oud) te Tirns op 24 jul 1759.
Uit dit huwelijk:
1. Gerlof Lieuwes,
gedoopt RK te Roodhuis op 19 aug 1719 (getuige: Sieds Gerlofs (IIb), (oom (broer vader))).
2. Martje Lieuwes,
gedoopt RK te Roodhuis op 13 nov 1722, volgt III.
3. Antje Lieuwes,
gedoopt RK te Roodhuis op 12 nov 1724 (getuige: Baatje Ages, (tante (zus moeder))).
4. Age Lieuwes,
gedoopt RK te Roodhuis op 21 mei 1732 (getuige: Eeltje Hyltjes, Meter is Baetje ages, doopheffer is Acke Ales,klopje).

IIb. Sieds Gerlofs, zn. van Gerlof (I) en Martje Lieuwes,
doopgetuige van Gerlof Lieuwes (zie IIa) te Roodhuis op 19 aug 1719, (oom (broer vader)),
doopgetuige van Gerlof Douwes (zie IIc) te Roodhuis op 18 mrt 1731, (oom (broer moeder)),
kerk.huw. (RK) te Roodhuis op 26 apr 1724 (getuigen: Pier Thomas, Bauckjen Bouwes en Trijntje Gellifs, met dispensatie vanwege vierdegraads bloedverwantschap)
met Meyke Jans,
overleden te IJsbrechtum op 15 okt 1738.
Uit dit huwelijk:
1. Sytske Siedses,
gedoopt RK te Roodhuis op 28 jan 1725 (getuige: Geertje Jans, gehuwd met Jan Tiercks),
overleden (hoogstens 1 jaar oud) te Roodhuis voor 11 jun 1726.
2. Sytske Siedses,
gedoopt RK te Roodhuis op 11 jun 1726 (getuigen: Feikje Ages (zie IIa), (tante (getrouwd met broer vader)) ipv Hiske Jans),
overleden (hoogstens 3 jaar oud) voor 8 apr 1730.
3. Martje Siedses,
gedoopt RK te Roodhuis op 26 okt 1727 (getuige: Martje Lieuwes, vaders moeder),
overleden (hoogstens 4 jaar oud) voor 22 nov 1731.
4. Sytske Siedses,
gedoopt RK te Roodhuis op 8 apr 1730 (getuige: Eiske Hessels, Doopheffer is Martje, Jantjens weduwe),
overleden (hoogstens 2 jaar oud) voor 23 jan 1733.
5. Martje Siedses,
gedoopt RK te Roodhuis op 22 nov 1731 (getuige: Martje Lieuwes, weduwe, Doopheffer is Jantje Hayes).
6. Sytske Siedses,
gedoopt RK te Roodhuis op 23 jan 1733 (getuige: Hiske Jans, gehuwd met Jouke Gerbens, Doopheffer is Martje Lieuwes),
overleden (hoogstens 1 jaar oud) voor 5 jan 1735.
7. Sytske Siedses,
gedoopt RK te Roodhuis op 5 jan 1735 (getuige: Geertje, gehuwd met Jan Tiercks, Doopheffer is Martje Lieuwes).
8. Gerlof Siedses,
gedoopt RK te Roodhuis op 17 jan 1736 (getuige: Lieuwe Gerlofs (IIa), (oom (broer vader))).
9. Jan Siedses,
gedoopt RK te Roodhuis op 3 apr 1737 (getuige: Jan Tiercks, Doopheffer is Martje Lieuwes).

IIc. Trijntje Gerlofs, dr. van Gerlof (I) en Martje Lieuwes,
doopgetuige van Martje Lieuwes (III) te Roodhuis op 13 nov 1722, (tante (zus vader)),
overleden te Tirns op 23 jul 1777,
kerk.huw. (RK) te Roodhuis op 19 jun 1725 (getuigen: Albert Martens en Athe Laurens)
met Douwe Hiddes,
overleden te Loënga op 18 jan 1732.
Uit dit huwelijk:
1. Antje Douwes,
gedoopt RK te Roodhuis op 3 mei 1726 (getuige: Cietske Siebrins, Doopheffer is Martjen Lieuwes).
2. Martje Douwes,
gedoopt RK te Roodhuis op 5 okt 1727 (getuige: Siuwke Gellifs, Doopheffer is Martjen Lieuwes).
3. Hidde Douwes,
gedoopt RK te Roodhuis op 3 jul 1729 (getuige: Lieuwe Gellifs, Doopheffer is Martjen Lieuwes).
4. Gerlof Douwes,
gedoopt RK te Roodhuis op 18 mrt 1731 (getuige: Sieds Gerlofs (IIb), (oom (broer moeder))).

Generatie III
III. Martje Lieuwes, dr. van Lieuwe Gerlofs (IIa) en Feikje Ages,
gedoopt RK te Roodhuis op 13 nov 1722 (getuige: Trijntje Gerlofs (IIc), (tante (zus vader))),
kerk.huw. (resp. ongeveer 26 en ongeveer 39 jaar oud) (RK) te Roodhuis op 1 jul 1749 (getuigen: Pier Jans en Peerkjen Johaens)
met Harmen Hendriks, zn. van Hendrik Harmens en Jeltje Wobbes,
geboren circa 1710,
afkomstig van Terzool op 28 okt 1739,
redelijke boer te Tirns in 1749,
doopgetuige van Harmen Jacobs Mulder te Bolsward op 4 jun 1772, (grootvader),
overleden (minstens 62 jaar oud) na 4 jun 1772,
(Harmen trouwt (resp. ongeveer 29 en ongeveer 24 jaar oud) (1) te Sijbrandaburen op 20 sep 1739, kerk.huw. (RK) te Irnsum op 28 okt 1739 (getuige: Jouke Gerbens e.a) met Teetske Jacobs.).
Uit dit huwelijk:
1. Lieuwe Harmens,
gedoopt RK te Roodhuis op 11 mei 1750 (getuige: Lieuwe Gerlofs (IIa), (grootvader)),
overleden (hoogstens 4 jaar oud) voor 15 okt 1754.
2. Tecla Harmens,
gedoopt RK te Roodhuis op 3 feb 1752 (getuige: Maria Hendriks, (tante (zus vader))).
3. Lieuwe Harmens,
gedoopt RK te Roodhuis op 15 okt 1754 (getuige: Lieuwe Gerlofs (IIa), (grootvader)).
4. Pieter Harmens,
gedoopt RK te Bolsward (par. H. Franciscus) op 30 jun 1756 (getuige: Jan Hendriks, (oom (broer vader))).

Kan geen huwelijk vinden van Gerlof (Siedses?) x Martje Lieuwes.

Martje Lieuwes hertrouwt met Jantien Hayes (ook dit huwelijk kan ik niet vinden) en krijgt nog een dochter:
Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1716
Dopeling: Sybrecht
Gedoopt op 28 november 1716 in Roodhuis
Dochter van Jantien Hayes en Martien Lieuwes
Meter: Sietske Lieuwes
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Roodhuis, doop 1666-1747
Inventarisnr. : 405
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 30 mei 2008 9:13 pm

Hoi Margo,

Gauw even antwoorden om makkelijk te scoren.
WYM N1, 3 feb 1710. Authorisatie van Sible Siedses te Hidaard en Jacob Sickes onder Sneek, tot curatoren wegens scheiding van de vaderlijke goederen, over Lieuwe (13 jaar), Tryntie (11), Sieds (9) en Siuke Gerlofs (6), kinderen van wijlen Gerloff Siedses, overleden te Loyinga, bij Martien Lieuwes. Wegens tweede huwelijk van Martien met Jantie Hayes.
Dat levert op: patroniem van Gerloff, een vierde kind, en een broer Sibbele Siedses:
Hennaarderadeel, huwelijken 1693
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 augustus 1693
Man : Sibbele Sijedses afkomstig van Terzool
Vrouw : Hijlck Hiddes afkomstig van Tirns
Opmerking : getuigen: Pieter Jansen en Mevrou Bronchorst

Gestandaardiseerde namen: SIBBELE SIEDSES en HIELKJE HIDDES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis
Geen kinderen te vinden door het beroemde Roodhuis-hiaat. Wel nog een vermelding van Sibbele als aangetrouwde oom van Hidde Hessels, nagelaten kind van wijlen Hessel Hiddes bij Antie Sytses te Hidaard (hertrouwt Wybe Martens, die na de scheiding van vaders goed curator over zijn stiefzoon wordt).
In Rauwerderhem gearriveerd wordt het allemaal opeens heel simpel:
Rau J1, 18 apr 1670. Authorisatie van grootvader Ate Ates te Wirdum tot curator over Ate, Laes, Sioerdtie, Gerloff en Sibbele Siedses, kinderen van Sieds Clasen te Terzool bij wijlen Trijntie Ates. Ten behoeve van een scheiding van de moederlijke goederen.
De huwelijken van Sieds:
Rauwerderhem, huwelijken 1656
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 juni 1656
Man : Syds Clase afkomstig van Terzool
Vrouw : Trijntie Ates afkomstig van Wirdum

Gestandaardiseerde namen: SIEDS KLASES en TRIJNTJE ATES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Rauwerderhem 1652-1675
en
Rauwerderhem, huwelijken 1670
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 3 augustus 1670
Man : Sieds Clasen afkomstig van Terzool
Vrouw : Geeltje Tietes afkomstig van Lollum

Gestandaardiseerde namen: SIEDS KLASES en GEELTJE TIETES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Rauwerderhem 1652-1675
Omdat ik niet precies weet wat je met deze vraag wilt laat ik nu jou eerst maar even aan het (ant)woord.

groeten Andries

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Sieds Gerlofs x Meyke Jans.

Bericht door Sible Hettinga » zaterdag 31 mei 2008 1:23 am

Beste Margo en Andries,

Margo, ik neem aan dat je wilt oplossen hoe Sieds Gerlofs en Meyke Jans verwant zijn, nu dat mag je met recht een uitdaging noemen.

Gerlof (I) is een Gerlof Sytses, hij en Martje Lieuwes worden genoemd in GJ 1999 in de kwartierstaat van Bote Flapper. Ik heb dit jierboek uitgeleend en heb er in mijn bestand geen bladzijde bijstaan. Ik heb geen voorouders van hen in mijn bestand.

Meyke Jans is een Foekema, zie voor haar GJ 2003, blz. 88. Meyke wordt genoemd in de zesde generatie, dus van haar zijn wel wat voorouders bekend.

Gerlof Douwes (IIc 4) trouwde Aafke Jans Teppema, zij zijn een oudoudetc. oom en tante van mij, zie de laatste versie van mijn kwartierstaat. Hetzelfde geldt voor Martje Lieuwes en Harmen Hendriks (bij mij Mulder).

De groetenis,
Sible.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » zaterdag 31 mei 2008 7:53 am

Dank jullie wel Andries en Sible! Dat is inderdaad mijn bedoeling: om de verwantschap uit te pluizen.
Jierboekje 2003 heb ik niet.
In Jierboekje 1999, blz. 174 nrs. 234 en 235 Gerlof Siedses en Martjen Lieuwes. Geen voorouders.
Dus Andries: jouw Sieds Klases x Trijntje Ates is een hele goede vondst! :D
Is Sible zoon uit eerste of tweede huwelijk?
Ga zo richting Balk. Ontmoet daar allemaal achterneven en -nichten. Morgen afspraakje met Margreet in Leeuwarden en dan ga ik hier morgenavond of maandag weer mee verder.
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 31 mei 2008 10:14 am

Genoemde kinderen alle uit het eerste huwelijk Margo.

En te bewijzen dus: een gezamenlijk(e) grootouder(paar) van 2 en 3 uit dit staatje:
1. kindertjes Sydses

2. Sydse Gerlofs tr.
3. Meike Jans Foekema

4. Gerlof Sydses tr
5. Martje Lieuwes
----------------------------------
6. Jan Ulbes Foekema tr
7. Sytske Meyes

8. Syds Claeses tr.
9. Tryntie Ates
10. Lieuwe tr.
11. NN
-----------------------------------
12. Ulbe Nannes Foekema tr.
13. Geertje Jans Wigmana
14. Meye Tjeerds tr.
15. Elske Reins

Ik ben niet zo heel goed in die verwantschapszaken. Maar moet ik nu concluderen 11=15 ?

groet, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 31 mei 2008 12:02 pm

Hoi allen,

4e graad zit 'ietsje' verder weg, Andries. Betovergrootouders.
Hieronder was een 3-4 graads, elke graad een stap/generatie naar de gezamenlijke voorouder, zij 3 hij 4:
Siebrig Jelles Bruinsma:
1) Jelle Gijsberts x Sibbeltje Harings 1761
2) Gijsbert Michiels x Siebrich Baukes 1724 // Haring Harings x Itske Jelmers 1724
3) Michiel Gijsberts x Jeltje Klases // Bauke x ... // Haring Harings x Trijntje Clasen 1679 // Jelmer Sijbrens x Sibbel

Claas Wiegerts Veldman:
1) Wieger Klasen x Marijke Gerrits 1776
2) Klaas Wopkes x Hotske Wiegers 1738 // Gerrit Douwes x Gerbrich Hinnes 1745
3) Wopke Gerrits x Klaaske Klases 1703 // Wieger Gerbens x Aaltje Michiels // Douwe ... x? // Hinne Gerbens x Liesbeth Hendriks ca. 1710.
4) Gerrit x .. // Klaas x .. // Hans x .. // Michiel Gijsberts x Jeltje Klases // ......
Voor deze wordt dat:
Sieds Gerlofs //// Meyke Jans
1) Gerlof Siedses x Martje Lieuwes //// Jan Ulbes x Sytske Meyes
2) Sieds Clasen x Trijntje Ates // Lieuwe ? x N.N. //// Ulbe Nannes x Geertje Jans // Meye Tjeerds x Elske Reins
3) Claas x ? // Ate Ates x .. // ....//....//// Nanne Tiercx x Hiske Ulbes // Jan Thomas x Auck Pyters // Tjeerd Meyes x Antie Joannes // Rein Ockes (Bonnema) x Bauck Heerckes
de gezamenlijke voorouders:
4a) .... onbekenden ..............////
4b) Tierck Jans x Siouw Harmens // Ulbe Riencks x Mirck Friesckedr // Thomas ? x ?? // Pyter Tjaerdtzn x Sipck Sibles // Meye Tyaerdts x Sijtschke Jans Unia // Joannes ? x // Ocke Doedes x Taed Sybrens Bonnema // Heercke x ...
Dat is dus de 'met recht een uitdaging' met zoveel onbekenden :)
want wrsch zit het dubbele echtpaar in de onbekenden - en is niet een echtpaar wat we al kennen dubbel.

Ik heb nog wel een andere, daar was ik net mee bezig, waar wat meer bekend is. Ik zou hem al vragen, want misschien is die makkelijker?
mvg margreet
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op zondag 8 jun 2008 12:28 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 31 mei 2008 1:28 pm

Oooooh, kreun,

Margo schreef:
Ik heb het idee dat als deze puzzel opgelost is, ik wel de nodige personen gevonden heb in mijn kwartierstaat..
Nou, dat geloof ik ook wel. Als je zo'n club mensen boven tafel krijgt dan zitten daar heel wat "nieuwe" bekenden bij wed ik. Uit nieuwsgierigheid ga ik braaf verder, maar dat de zaak wordt opgelost lijkt me niet erg waarschijnlijk. Dat ze überhaupt wisten dat er op zo'n manier kwartierherhaling optrad ....

groeten, Andries :wink:

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » zondag 1 jun 2008 6:14 pm

Vind zoooooveel reacties na een weekendje Friesland, dat ik eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen.
Deze uitdaging ben ik aangegaan, omdat ik denk dat ik hiermee ook de voorouders van Gerrit Meintes hopelijk kan vinden…..
Andries, we hebben het in Balk nog over jou gehad: jij met al die authorisaties! Heerlijk dat je je bij ons aangesloten hebt! :D
Margreet heb ik vanmiddag nog eventjes gezien. Helaas wat kort, maar vond het wel fijn haar weer even gesproken te hebben (voor Maikel: een sigaretje lang :oops: )
Binnenkort gaan we weer eens iets leuks organiseren daar ergens in het noorden…
Weer even terug naar het onderwerp:
Sieds Klases,
afkomstig van Terzool op 5 jun 1656 en
afkomstig van Terzool op 3 aug 1670.
trouwt (1) te Rauwerderhem (Gerecht) op 5 jun 1656
met Trijntje Ates, dr. van Ate Ates,
afkomstig van Wirdum op 5 jun 1656,
overleden voor 18 apr 1670.
Uit dit huwelijk 5 kinderen

1. Ate Siedses,
afkomstig van Terzool op 28 jan 1677,
trouwt te Sijbrandaburen op 11 feb 1677,
kerk.huw. (RK) te Roodhuis op 28 jan 1677 (getuigen: Sijds Claesses en Heijn Heijns)
met Antje Dirks,
afkomstig van Rauwerd op 28 jan 1677.
2. Laas Siedses,
3. Sjoerdje Siedses,
afkomstig van Terzool op 8 okt 1682,
afkomstig van Loënga op 4 dec 1695,
trouwt (1) te Doniawerstal (Gerecht) op 26 okt 1682,
Derde Proclamatie te Sijbrandaburen op 8 okt 1682
met Greolt Elings,
afkomstig van Goingarijp op 8 okt 1682,
kerk.huw. (2) (RK) te Roodhuis op 4 dec 1695 (getuigen: Gerlof Sijedses en Floris Jenties)
met Jacob Sikkes,
afkomstig van Terzool op 4 dec 1695.
4. Gerlof Siedses,
overleden te Loënga voor 3 feb 1710,
trouwt
met Martje Lieuwes,
doopgetuige van Martje Siedses te Roodhuis op 26 okt 1727, (grootmoeder),
doopgetuige van Martje Douwes te Roodhuis op 5 okt 1727, (grootmoeder) ipv,
(Martje trouwt(2) met Jantje Hayes.).
WYM N1, 3 feb 1710. Authorisatie van Sible Siedses te Hidaard en Jacob Sickes onder Sneek, tot curatoren wegens scheiding van de vaderlijke goederen, over Lieuwe (13 jaar), Tryntie (11), Sieds (9) en Siuke Gerlofs (6), kinderen van wijlen Gerloff Siedses, overleden te Loyinga, bij Martien Lieuwes. Wegens tweede huwelijk van Martien met Jantie Hayes.
5. Sible Siedses,
afkomstig van Terzool op 13 aug 1693,
kerk.huw. (RK) te Roodhuis op 13 aug 1693 (getuigen: Pieter Jansen en Mevrou Bronchorst)
met Hylkje Hiddes,
afkomstig van Tirns op 13 aug 1693.
trouwt (2) te Rauwerderhem (Gerecht) op 3 aug 1670
met Geeltje Tietes,
afkomstig van Lollum op 3 aug 1670.
geen kinderen.
Zou dit Ate Ates kunnen zijn? De vader van Trijntje Ates?
Baarderadeel, huwelijken 1598
Vermelding: Derde proclamatie op 6 maart 1598
Man : Ate Ates
Vrouw : Aaff Gerloffs afkomstig van Jorwerd
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Baarderadeel 1596-1670
Inventarisnr.: 57
Heb hier nog een Laas Siedses in mijn bestand:
Laes Siedses, zn. van Siedse Tjallings en Antie Klazes,
geboren circa 1663,
overleden (ongeveer 44 jaar oud) te Heeg op 26 apr 1707.
trouwt (resp. ongeveer 31 en ongeveer 29 jaar oud) (1) te Heeg op 21 mei 1694
met Frouck Sibles, dr. van Sible Goslicks en N.N,
geboren circa 1665,
overleden (hoogstens 42 jaar oud) voor 26 apr 1707.
Uit dit huwelijk 1 kind

1. Tjalling Lases,
geboren te Oudega(FR) circa 1695,
boer,
redelijke boer te Idzega in 1749,
overleden (ongeveer 80 jaar oud) te Oudega(FR) circa 1775,
kerk.huw. (resp. ongeveer 27 en ongeveer 26 jaar oud) (RK) te Blauwhuis op 28 jan 1722
met Aaltje Wybes Hylkema, dr. van Wybe Jelles Hylckama en Trijntje Rintjes,
geboren circa 1696.

trouwt(2)
met Ulck Bockes,
geboren circa 1670.
Uit dit huwelijk 1 kind

1. Hepke Lases,
geboren te Heeg circa 1712,
afkomstig van Heeg op 20 jan 1737,
reedelijke boer te Oudega in 1749,
trouwt (resp. ongeveer 25 en ongeveer 20 jaar oud) te Heeg op 20 jan 1737
met Trijntje Hielkes Ketelaar, dr. van Hieltje Arjens en Frouck Sibbeles,
geboren te Idzega circa 1717,
afkomstig van Idzega op 20 jan 1737,
overleden (minstens 47 jaar oud) na 1764.
En de nodige aantekeningen…..

Aantekeningen: letterlijk, waarschijnlijk ergens van internet:
Hij is getrouwd voor 1708, op hoogstens 45-jarige leeftijd (2) met UILK BOCKES (hoogstens 38 jaar oud), geboren rond 1670. Er zijn tal van vragenomtrent UILK BOCKES. Waar en wanneer is zij geboren? Wie waren haar ouders? Wanneer is zij gehuwd met LAAS SIEDSES? Omtrent haar afstamming is er de volgende MOGELIJKHEID: zij ZOU een dochter kunnen zijn van BOCKE HEPKES en SWAEN BOTTES (X 1662) maar de naam van zoon HEPKE is de enige aanwijzing daaromtrent. R.POSTMA schrijft in zijn boekje "DUNEGEA": "Yn 1682 wie BOOCKE HEPKES bewenner fan it spul (stimnr.5) Hy wie in 1662 troud mei SWAEN BOTTESDOCHTER fan Haskerhorne, maroft sy fuortdalik nei Dunegea ferhuze binne, is net bikend likemin hoelang 't se der wenne hawwe" Huwelijk BOCKE en SWAEN 04.03.1662 gerecht Haskerland.Bocke afkomstig uit Snikzwaag (zie ook hieronder naar gegevens van hr.NOTA) UILK was de tweede vrouw van LAAS SIEDS Uit zijn andere huwelijk had deze een zoon TJALLING (waarom geen SIEDSE?) Op 26 april 1707 wordt HIMME/HINNE SIBLES,broer van FROUCK SIBBLES, vrouw van LAAS SIEDS in zijn andere huwelijk, benoemd als curator over zoon TJALLING, die dan 12 jaar is. LAAS SIEDS IS DUS + VOOR APRIL 1707 (wijlen LAAS SIEDSE) Waarom geen voogd over HEPKE ? Benoeming van een andere curator over HEPKE is tot dusver niet gevonden. Van de hr. NOTA uit JOURE kreeg ik de vlg. gegevens: HEPKE FEYKES. X rond 1570 N.N. BOCHE HEPKES, boer te Broek,* rond 1575 en X ROND 1600 met SIETS DEDDES HEPKE BOCKES, boer te Indijken.in 1640 op stemnr.10 * rond 1605 + na 1668 huwde Doniaga 26.04.1632 (gerecht) 1.LOL WYPKES van Doniaga + rond 1648,dochter van WYPKE BENEDIX en RINCK POPPES. 2e huw.Doniaga 19.10.1649 (gerecht) TIET WYBES van Snikzwaag dochter van WYBE AUKES.(zij was eerder getrouwd 1641 met POPPE WYPKES BOCKE HEPKES van Snikzwaag X Haskerland 04.03.1662 (gerecht) met SWAEN BOTTES,van Haskerhorne, dochter van BOTTE DOUWES. (zie hiervoor correspondentiemap onder NOTA)` volgens prof.NOTA v/h/Leiden is UILK afkomstig van BOCKE HEPKES BRUYNSMAen UULCK ANSCHEdr (geslachten BOCKEMA,HARINXMA en van LIAUCKEMA. DTB Blauwhuis boek 891: UKE BOKKES meter bij doop REINSK 18.04.1718 * IJmswoude en idem ULK 01.05.1721 * Tjerkwerd kinderen van SIMON OCKES en ANTIE IPKES. ( is dit soms SIMON BOCKES?) Uit dit huwelijk: 2 : HEPKE LASES, geboren rond 1712, volgt onder A-IV-b
En
SIEDS TJALLINGAS van Sibrandaburen was vlg.zijn huwelijksacte van Heeg afkomstig.Door zijn vrouw ANTIE CLASSEDR.van Terzool zal hij in 1674 op contract boer zijn geworden in Sybrandaburen. In 1698 boer en eigenaar te Heeg op no.22, in 1711 nog eigenaar, in 1716 "verlaten" RAL Rauwerderhem L.2 fol.53 inventaris sterfhuis ROMKE OENES, boer te Deersum + april 1666. Inventaris van november 1666: "landhuur" SYDS TJALLINGS huurde land van deze boer voor 57 g.g. per jaar, gelegen te Irnsum. RAU U8 fol 12 v: betreft het jaar 1671 MURK ROMKES ROUKEMA te Deersum leent 350 goudguldens van SYDS TJALLINGS en ANTIE CLASES te Irnsum Nedergerecht Wymbritseradeel (R.A.L.) invent.no.95, folio 90 en geregistreerd 22 november 1712 "op negen uur voornoen' opgesteld 1 mei en ondertekend 9 juni 1705.Hierin stelt SIEDS TIALLINGS zich borg voor zijn zoon LAES SIJDSES. Volgens de akte wonen beiden in Heeg. (R.A.L.) toegang 1381-53 Nedergerecht Wymbritseradeel, folio 392,een weesrekening van 3 juli 1684 waarin SIE(D)S TJALLING woonachtig te Heeg, rekening en verantwoording aflegt over zijn curatorschap geauthoriseert 13 oktober 1658 over RIEMER en TRIJNTIE FETSES, nagelaten kinderen van FETSE RIEMERS"in tijden gewoont in de Streek".RIEMER FETSES woont dan in de Streek en TRIJN FETSES is intussen gehuwd met CORNELIS JANSEN en woont "inde Waer omtrent Alkmaar" DTB 577 (RAL) Rauwerderhem gerechtelijk huwelijk van SIJDS TIALLINCHS van Heeg en ANTIE CLASESDOCHTER van Terzool. In ondertrouw 11.01.1658 Rauwerderhem en X gerecht Rauwerderhem 22.10.1658 HENK ZEINSTRA schrijft: Door zijn vrouw ANTIE CLASEDR. zal hij in 1674op contract boer geworden zijn in Sijbrandaburen. Zij kwam van TERZOOL. Volgens het weesboek van Wymbritseradeel woonde er in 1684 ook een SIES TJALLINGS te HEEG met verwanten Noord-Holland (Q13 f.389v en 392.) Dit kanonze Sieds zijn geweest.Misschien is hierover ook nog iets te vinden inde weeskamerarchieven van Noord-Holland R.A. te Haarlem." tot zover HenkZeinstra. Uit dit huwelijk: 1 : LAES SIEDSES, geboren rond 1663, volgt onder A-III-a. 2 : SIBBELTJE SYDSES, geboren rond 1672, volgt onder A-III-b.
En dan vind ik ook nog dit huwelijk:
Leeuwarderadeel, huwelijken 1691
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 januari 1691 in
Jelsum
Man : Laas Sijdzes
Vrouw : Antie Claazes afkomstig van Jelsum
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Jelsum 1667-1810
Inventarisnr.: 472
Zet alles maar even op dit forum, want op de eoa manier kan ik het dan wat beter uitwerken en wordt het voor mij wat overzichtelijker…

groetjes,
margo

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 1 jun 2008 10:07 pm

Hoi,

Je verhalen komen hiervandaan:
http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.p ... g&page=zee

Er trouwt ook een Pier Attes/Ates Pybema 1660 in Wirdum,
waar Trijntje Ates vandaan kwam. En og een heleboel andere Stes, dus ik denk zelf niet meteen aan Jorwerd.
Aan de vernoemingen te zien moet je iets van een Sibles of Gerlofs-vrouw/voorouder krijgen, toch?

Warempel aanvulling in mijn bestand gevonden op 14 Meye Tjeerds
Destijds in de omgeving gevonden:
Wonseradeel, huwelijken 1642
Vermelding: Ondertrouw op 19 juni 1642
Man : Tjierd Meyers afkomstig van Hieslum
Vrouw : Antie Johannis afkomstig van Tjerkwerd

Wonseradeel, huwelijken 1621 - Gerecht
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 mei 1621
Man : Meye Tyaerdts afkomstig van Hieslum
Vrouw : Sijtscke Jans Unya afkomstig van Beers
Opmerking : hij is een zoon van Tijaerdt Broers
mvg margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zondag 1 jun 2008 10:39 pm

Hallo beide en allen,

Die Ate Ates x Aaff Gerlofs heb ik ook in een vergeetboekje genoteerd. Om die naam Gerlof hè?. Hij is niet de vader van Tryn Ates. Reken maar mee, Ate Ates, die we maar "de jonge" zullen noemen, anticiperend op wat we hopen, haalt in 1670 nog voor zijn kleinkinderen de kastanjes uit het vuur. In 1598 als getrouwd, dan zou hij ruim in de 90 moeten zijn op dat moment. Dat zal vast niet zo zijn geweest. Maar om de ouders van die Ate Ates "de jonge" te zijn gooien ze hoge ogen.
Op 26 jan 1685 wordt Ymcke Ates te Wirdum oom over de Sieds Clasen en Tryntie Ates kinderen genoemd. Zijn huwelijk:
Leeuwarderadeel, huwelijken 1660
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 februari 1660
Man : Imcke Ates afkomstig van Wirdum
Vrouw : Maike Jans afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : onder de klokslag van Leeuwarden

Gestandaardiseerde namen: IEMKE ATES en MAAIKE JANS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Leeuwarderadeel 1645-1731
Het is denkelijk een taaie:
Stemkohier 1698 Wirdum (Leeuwarderadeel)
Stem nr. 78, groot 46,5 pondematen, aantal stemmen: 1

Zakelijk gerechtigden:
Lupke (LIEPKE) Joannes (JOHANNES), eigenaar; papist
Impke (IEMKJE) Ates, gebruiker
Ik blijk ze in mijn bestand te hebben (wist ik niet - meer).
Ik heb inderdaad ook Laas Siedses x Frouck Sibles als ouders voor Tjalling Lases (WYM N1, 26 apr 1707). Maar die blijkt volgens de quote verhuisd te moeten worden. Heel opmerkelijk. Maar mooi het te weten, ik heb een hekel aan fouten in mijn dierbare bestand.

Tenslotte dan nog Sibbele Sydses en Hylk Hiddes. Ik heb ze twee kinderen toegekend: Hidde Sibbles x Roodhuis 11 apr 1728 Wypk Eelties (dv Eeltie Tjeerds en Grietie Emes (Jongema)) en Teetske Sibbeles x HEN (Gerecht) 15 mei 1727 Pytter Ates van Wommels.

groeten, Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zondag 1 jun 2008 10:57 pm

Ik had niet goed gekeken Margo,

de Jelsumer Laas Sydses moet haast wel die van ons zijn toch? Er zullen er tegelijkertijd toch niet drie rondlopen?
Stemkohier 1698 Jelsum (Leeuwarderadeel)
Stem nr. 7, aantal stemmen: 1

Zakelijk gerechtigden:
Albertina (ALBERTJE) de Schepper, weduwe van overste
luitenant Plettenberg / Plettenborgh, eigenaar
Laes (LAAS) Sydses (SIEDSES), gebruiker
Toch wel, helaas. Op 8 jun 1695 is Laes Sydses te Jelsum curator, als volle oom over Ariaentie, het kind van Dirk Sydses te Hallum (LWL L3). Erg hè?

Nou, dan hebben we dus een broer Laes Sydses zonder nadere gegevens. Het zij zo.

groet, Andries

John Terpstra
Berichten: 85
Lid geworden op: dinsdag 23 jan 2007 6:23 pm
Locatie: Canada

Bericht door John Terpstra » dinsdag 3 jun 2008 2:59 am

Hello Margo and all,

Margo wrote; 30 mei 2008 5:08 pm

Generatie III
III. Martje Lieuwes, dr. van Lieuwe Gerlofs (IIa) en Feikje Ages,
gedoopt RK te Roodhuis op 13 nov 1722 (getuige: Trijntje Gerlofs (IIc), (tante (zus vader))),
kerk.huw. (resp. ongeveer 26 en ongeveer 39 jaar oud) (RK) te Roodhuis op 1 jul 1749 (getuigen: Pier Jans en Peerkjen Johaens)
met Harmen Hendriks, zn. van Hendrik Harmens en Jeltje Wobbes,
geboren circa 1710,
afkomstig van Terzool op 28 okt 1739,
redelijke boer te Tirns in 1749,
doopgetuige van Harmen Jacobs Mulder te Bolsward op 4 jun 1772, (grootvader),
overleden (minstens 62 jaar oud) na 4 jun 1772,
(Harmen trouwt (resp. ongeveer 29 en ongeveer 24 jaar oud) (1) te Sijbrandaburen op 20 sep 1739, kerk.huw. (RK) te Irnsum op 28 okt 1739 (getuige: Jouke Gerbens e.a) met Teetske Jacobs.).
Uit dit huwelijk:
1. Lieuwe Harmens,
gedoopt RK te Roodhuis op 11 mei 1750 (getuige: Lieuwe Gerlofs (IIa), (grootvader)),
overleden (hoogstens 4 jaar oud) voor 15 okt 1754.
2. Tecla Harmens,
gedoopt RK te Roodhuis op 3 feb 1752 (getuige: Maria Hendriks, (tante (zus vader))).
3. Lieuwe Harmens,
gedoopt RK te Roodhuis op 15 okt 1754 (getuige: Lieuwe Gerlofs (IIa), (grootvader)).
4. Pieter Harmens,
gedoopt RK te Bolsward (par. H. Franciscus) op 30 jun 1756 (getuige: Jan Hendriks, (oom (broer vader))).


I have two more children

5 Petrus Harmens
6 Jan Harmens
Dopeling: Petrus
Gedoopt op 8 juli 1758 in Bolsward
Zoon van Harmen Hendriks en Martje Harmens
Aanwezig: Jan Hendriks
R.K. par. H. Franciscus Bolsward, doop 1724-1811
Inventarisnr. : 153

Dopeling: Jan
Gedoopt op 13 maart 1760 in Bolsward
Kind van Harmen Hendriks en Martje Harmens
Aanwezig: Jan Harmens
R.K. par. H. Franciscus Bolsward, doop 1724-1811
Inventarisnr. : 153
John Terpstra

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » dinsdag 3 jun 2008 10:14 am

thnx John,
I will come back on this subject when I'm finished with Margreet's Ate Hoites x Liesbeth Tjeerds. Is that ok?
kind regards,
margo

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 3 jun 2008 11:48 am

We moeten eerst even oefenen op een niet zo moeilijke.
Die van 1700 zijn toch schier onoplosbaar. Ga maar na, met 4 gen terug zit je met wat pech in 1575-1580 - en we hebben enkel BB-Hen.
Met die van tegen 1800 kom je op 1650-1700 uit, dat is er meestal wel (zolang je niet in Wymbritseradeel of WSW oid woont, hoewel WSW wel veel voogdijboeken heeft.).

mvg margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 8 jun 2008 12:39 pm

Hoi allen,

Ik heb het overzicht aangevuld met mensen uit Jierboekje 1999- Kwartierstaat Bote Flapper.
4b is nu bijna helemaal bekend, van 4a slechts een Ate.
Maar 1 echtpaar moet dus dubbel zitten.
Ik zal later even zien wat ik van de 4b-gezinnen kan vinden.

mvg margreet

Plaats reactie