Pier Veltmans

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » maandag 14 jan 2008 10:31 pm

Hoi Koop,

Zat er wel een beetje in, dat Sjoukje is overleden in Langweer
Ik ben benieuwd of je toch nog een PK gaat aanvragen bij het CBG i.v.m. het overlijden van haar man Pier?
Laat je het ons nog even weten als je de datum van zijn overlijden hebt?
Gr.
Everardus

Koop Bosscha
Berichten: 101
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 9:19 pm
Locatie: Lemmer

Pier Veltmans

Bericht door Koop Bosscha » vrijdag 15 feb 2008 5:34 pm

Beste Allemaal,

Vanmorgen kreeg ik een copie van de persoonskaart van Pier Veltmans van het CBG uit Den Haag.
Pier Veltmans is geboren op 11 juli 1853 te Nijland, gemeente Wymbritseradeel en overleden op 6 december 1966 te Bolsward.

Hartelijke groet,
Koop Bosscha.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Pier Veltmans

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 15 feb 2008 5:52 pm

Hoi Koop e.a.,

dit was dus een ''mission impossible'' voor ons, niet op de LC site, niet bij Graftombe, niet openbaar.
Dan is het CBG ideaal !

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 15 feb 2008 7:00 pm

Hoi Koop,

Bedankt voor de mededeling.
Heb je echt als jaar 1966?????

113 jaar oud???

Niet overleden in 1946???

Gr.
Everardus

Koop Bosscha
Berichten: 101
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 9:19 pm
Locatie: Lemmer

pier veltmans

Bericht door Koop Bosscha » vrijdag 15 feb 2008 7:50 pm

Dag Everadus,

Sorry, ik heb op de verkeerde PK gekeken. De overlijdensdatum van Pier Veltmans is:
6 december 1944 te Bolsward.

Hartelijke groet Koop.

appelflap
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 24 jul 2013 12:51 pm

Re: Pier Veltmans

Bericht door appelflap » dinsdag 22 okt 2013 12:54 am

Voor wie graag wat extra informatie wil over Pier en zijn laatste levensjaren. Pier is mijn betovergrootvader, de opa van de enige oma die ik nog heb. Vandaag ben ik bij haar geweest om zo veel mogelijk te vragen over vroeger. Hoewel ze vasculair dement is en ze heel veel helaas niet meer weet, herinnerde ze deze opa nog wel. In verband met haar dementie heb ik alles gecheckt bij mijn tante die veel weet van wat oma vroeger vertelde. Dit is wat ik nu weet:

Pier was ooit een rijke man met een groot kapitaal. Hij had een eigen privé-notaris om dit geld te beheren. Verschillende mensen waarschuwden hem dat deze notaris niet te vertrouwen was. Pier was echter een diep-gelovige en goeiige man met groot vertrouwen in de mensen om hem heen, dus hij wilde deze verhalen over zijn notaris niet geloven. Tot de dag dat de notaris er met zijn volledige kapitaal vandoor ging en nooit meer terug werd gevonden. In een klap was Pier straatarm geworden. Pier heeft toen een poosje bij zijn enige nog levende dochter Aagje (hierboven genoemd en de moeder van mijn oma) op de boerderij gewoond (maar blijkbaar niet uitgeschreven van zijn oude adres want die boerderij staat nog in gemeente Bolsward, noch in gemeente Doanjewerstal) en later is hij verhuisd naar het in de volksmond zo genoemde armenhuis in Bolsward (de verhuizing van 1930, die hierboven was opgesnord) officieel de Hendrik Nannes-stichting. Mijn oma kan zich nog herinneren hem daar wel eens bezocht te hebben met haar moeder met de bus. Ze herinnert zich daar alleen nog van dat hij oud en krom was en weinig aandacht had voor de kinderen, maar alleen voor haar moeder. Daar is Pier inderdaad in 1944 overleden en vanuit de Hendrik Nannes-stichting is hij in Langweer begraven.

Hier heb ik een scan van zijn rouwkaart (klein randje is weggevallen). Wie belangstelling heeft stuurt maar een berichtje.

Plaats reactie