Cuperus/Kuperus uit Deinum e.o.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gast

Cuperus/Kuperus uit Deinum e.o.

Bericht door Gast » zaterdag 11 feb 2006 12:27 am

Op 21-04-1754 trouwen te Marssum Hendrik Doekeles TOLSMA en Mentje Minnes CUPERUS. Hendrik's broer Auke trouwt 15-01-1741 eveneens te Marssum met (waarschijnlijk) Metje's zuster Zijtske. Beide mannen en vrouwen heten afkomstig te zijn uit Marssum.

Ik heb voor Mentje en Zijtske geen doopakte kunnen vinden. Mentje overlijdt blijkbaar vlak na de geboorte van haar dochter Minke (1755).

Wie o wie kan me hier (wederom) bij helpen?

Mei freonlike grûtnis,

Saskia

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » zaterdag 11 feb 2006 2:42 pm

Saskia
Ken je de gegevens uit de kwartierstaat Tolsma?:
Soms kan een doop niet gevonden worden b.v. doopsgezind!
Gr.
Everardus Rollema

Zie site:

http://www.homepages.hetnet.nl/~ra_fabe ... Tolsma.htm


16 Auke Doekeles Tolsma. Auke Doekeles is overleden op 02-12-1782 in Marsum. Hij is begraven op 11-12-1782 te Marsum.
Hij trouwde op 15-01-1741 in Marsum. Het huwelijk werd aangegaan met:
17 Sytske Minnes Cuperus, 18 jaar oud, geboren in 02-1722 in Menaldum. Sytske Minnes is overleden op 24-04-1807 in Marsum, 85 jaar oud.
18 Jacob Elias, geboren op 04-07-1723 in Tzummarum.
Hij trouwde op ± 34 jarige leeftijd omstreeks 1757. Het huwelijk werd aangegaan met:
19 Nieske Hendriks

Generatie 6 ( oudouders )
32 Doekle Wopkes Tolsma, geboren in 1683 in Marsum. Doekle Wopkes is overleden in 1753 in Marsum, 70 jaar oud.
Hij trouwde op 21 jarige leeftijd op 30-03-1704 in Marsum. Het huwelijk werd aangegaan met:
33 Jeltje Aukes. Jeltje Aukes is overleden. Zij is begraven op 12-04-1771 te Marsum.
34 Minne Clases Cuperus, geboren in 05-1697 in Deinum. Minne Clases is overleden op 23-03-1736 in Deinum, 38 jaar oud.
Hij trouwde op 22 jarige leeftijd op 06-08-1719 in Deinum. Het huwelijk werd aangegaan met:
35 Trijntje Johannes, ongeveer 19 jaar oud, geboren omstreeks 1700 in Go´nga. Trijntje Johannes is overleden op 05-09-1739 in Deinum, ongeveer 39 jaar oud.
Laatst gewijzigd door Everardus Rollema op zaterdag 11 feb 2006 7:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » zaterdag 11 feb 2006 5:39 pm

Hallo Everardus.

Ja, ik ken de site, en heb daar veel gegevens van overgenomen. Maar ik probeer nu de zaak a.d.h.v. doopgegevens te verifiëren (zoals gewoonlijk) en dat lukt niet. Het zou mooi zijn als ik wist waar die meneer zijn data vandaan had, of hij persoonlijk in de DTB boeken heeft gekeken, maar dan zouden die gegevens toch ook op Tresoar moeten staan?

Ik heb ergens het gevoel dat de zaak niet klopt.

Van de lijn Tolsma (waar ik dus ook van afstam) heb ik voor de geboorte van Hendrik Doekeles (Tolsma) ook de meeste doopaktes niet kunnen vinden, en evenmin van de lijn Cuperus/Kuperus.

Op internet (meestal niet mijn favourite bron van genealogische data) heb ik overigens de volgende site gevonden:

http://www.infused-solutions.com/retros ... ents/feed/

Daar komt een lijn Tolsma met de namen Wopke, Doekele en Rinnert voor, afkomstig uit Birdaard e.o. ! Het zou wel heel toevallig zijn als dit niet één en dezelfde familie was.

Overigens: waar in Rijswijk (Z-H?) woon je? Ik heb daar een aantal jaren op school gezeten ;o)

Mei freonlike grûtnis ut Ljussens,

Saskia
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » zaterdag 11 feb 2006 7:20 pm

Hallo,

Het geboortejaar van Sytske zal zijn afgeleid bij de aangifte van haar overlijden (civiel), waarin mogelijk haar leeftijd wordt genoemd.
Ik heb diverse voorouders in de 18e eeuw gehad, die doopsgezind waren en waardoor voor een bepaalde tijd geen doopinschrijving te vinden is.
Ook kan er wel eens een doopinschrijving worden vergeten.
Verder kan bij vermelding van weeskinderen een leeftijd worden genoemd, waardoor wederom een indicatie van het geboortejaar is.
Diverse mogelijkheden dus.
Verifiëren is niet altijd mogelijk!
Soms wordt er door een onderzoeker in zijn programma een vermoedelijke geboortejaar ingevoerd en als dan een overlijdensjaar bekend is geeft dat in een genealogischprogramma werktuigelijk een leeftijd aan, die niet zuiver is. Beter is dan het programma uit te schakelen als zoiets op internet wordt gezet.
Voor wat betreft mijn woonadres, liever via een email.
Zie gebruikerlijst.
Geef daarin eventueel jouw emailadres in op.
Gr. Everardus

margreet

Bericht door margreet » zondag 12 feb 2006 2:09 pm

Ik kwam ook op Minne Clasen uit als bijna enige mogelijkheid - gewoon gekeken bij de vernamingen van Sytske, en door andere Minne* Cuperus-sen in die contreien (marssum, engelum, deinum) die na 1811 trouwen of overlijden terug te volgen.

Er ontbreken vaker dopen bij die Cuperussen, dus het leek me ook dat ze doopsgezind waren.

De Birdaard-lijn komt denk ik ook gewoon van Marssum - van Wopke Rinnerts en Eelkje Doekeles x 1684.

Diverse geboortegegevens kunnen ook nog uit grafopschriften afkomstig zijn.

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » maandag 13 feb 2006 12:43 am

Hallo Margreet.

Die Minne Klases zal inderdaad de juiste zijn. Zijtske/Sietske is dan vernoemd naar haar oma van moeders kant, Sietske Sjoerds. Mentje is denk ik vernoemd naar de zuster van haar moeder, aangezien er in 1698 een dochter Minke van Jan Harmens in Grouw wordt gedoopt. En Trijntje's ouders zouden Sietske Sjoerds en Johannes Harmens moeten zijn. Alleen is daar weer het probleem dat Trijntje is Goënga geboren zou zijn, en ik het huwelijk van haar ouders weer niet kan vinden.

Ik schijn altijd tegen dit soort 'fijne' problemen aan te lopen ;o)

De hele lijn Cuperus is terug te volgen naar Harlingen a.d.h.v. internet en gevonden huwelijks- en doopaktes op Tresoar. Maar ook daar ontbreken weer belangrijke data.

Minne's vader Klaas Jans (Cuperus) is 3x gehuwd (aktes gevonden) waaruit tot nu toe 4 kinderen: Jan (1675) Anne (?) Andele (1692) en Minne (1697). Ik heb alleen Jan's geboorte kunnen achterhalen.

Er schijnt ooit een stamreeks in het Genealogysk Jierboekje te hebben gestaan; heeft één van jullie dat misschien?

Grûtnis,

Saskia
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

gerrit

zijtske minnes kuperus

Bericht door gerrit » maandag 13 feb 2006 7:52 pm

Hallo Saskia,

Uit het huwelijk auke doekeles en sietske minnes heb ik als eerste kind Minne gevonden, gedoopt op 22-10-1741. Maar dan volgt de volgende doop:

Menaldumadeel, doopjaar 1742
Marssum, Doop Herv. gem. 1607-1811
DTB: 515
Dopeling: niet genoemd
Gedoopt op 9 februari 1742 in Marssum
Kind van Auke Doekles Tolsma en Sytske Minnes Cuperus

Opm.: zij db

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Vader : AUKE DOEKELES
Moeder : SIETSKE MINNES


Kan het zijn dat tresoar hier niet uitmunt in duidelijkheid maar dat hier moeder Sytske Minnes Cuperus wordt gedoopt op belijdenis?


Gerrit

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » maandag 13 feb 2006 9:30 pm

Hallo Gerrit.

Ja, Tresoar heeft (in eerste instantie) de dopen op belijdenis als kinderdopen ingevoerd. Als er geen kind en geen vrouw wordt vermeld betreft het de man, anders staat er meestal wat jij ook hebt gelezen.

Overigens gaat het mij om Auke's broer Hendrik, en Sietske's zus Mentje. Maar het blijft moeilijk om de lijn goed te traceren :(

Dank je voor het meedenken!

Grûtnis,

Saskia
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Plaats reactie