Anne Jochems, universiteitsassistent te Franeker

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Anne Jochems, universiteitsassistent te Franeker

Bericht door Litsehimmel »

Hallo allemaal :wink:

Maar weer eens proberen een wortel van de stamboom verder uit te graven. Voorvader Anne Jochems - die zichzelf omhoogwerkt van schoenmakersgesel (1667) naar akademiebode/universiteitsassistent (1670-1683) - heeft weinig geluk met zijn echtgenotes. Hij trouwt te Franeker welgeteld 5 (!!) keer
1. op 9 september 1657 met Griettie Thuenis uit Bolsward
2. op 3 maart 1667 met Dieuke Johannes uit Franeker
3. op 26 januari 1670 met Lieff Bothes uit Franeker
4. op 28 september 1670 met Siouk Pyters uit Franeker
5. op 2 augustus 1683 met Eecke Martens (uit Franeker?)

Het laatste huwelijk produceerde mijn voorvader, maar voor de goede orde even summier alle (tot nu toe) gevonden kinderen, allen gedoopt te Franeker
1. Jochum (1659) Geertie (1661) Berber (1663) Theunes (1666)
2. geen kinderen gevonden
3. geen kinderen gevonden
4. Jochem (1672) Dieuwke (1677)
5. Auckjen (1684) Willem (1685) Marten (1687)
Wie o wie kan mij meer gegevens verstrekken over deze man en zijn vrouwen?
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo LH,

Het is niet veel wat ik je bied:
Bolsward, huwelijken 1624
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 juni 1624
Man : Thoenis Withuys afkomstig van Minden
Vrouw : Geert Jans afkomstig van Bolsward
Opmerking : soldaat
en
Bolsward, huwelijken 1646
Vermelding: Derde proclamatie op 18 januari 1646
Man : Heyn Jouwes afkomstig van Bolsward
Vrouw : Geert Jans afkomstig van Bolsward
Opmerking : weduwnaar, weduwe
Deze huwelijken corresponderen met deze authorisatie:
BOL O1, 27 mei 1656. Authorisatie van Upcke Pytters, burger hopman en Taeckle Saeckes, mr.snijder, als naaste buren, tot curatoren ad actum divisionis over Griet Tonis, omtrent 18 jaar, en Ju Heyns, omtrent 7 jaar, kinderen van wijlen Geert Jansdr bij respectievelijk Tonis Withuys en wijlen Heyn Juws.
Buren als curator, houdt dan in dat er geen familie bij de hand was? Ik zou graag eens een cursus "Weeszaken in Friesland" volgen, of een boekje daarover willen hebben.
Ik was begonnen met deze autorisatie:
FRR Z1 30 mrt 1658. Authorisatie van Dr. Gerhardus Caldenburch, oud secretaris van de Universiteit, tot curator bonorum over Grietie Teunis, oud 22 jaar, gehuwd met Anne Jocchums, en gesterkt met deze. Upcke Pyters en Taeckle Saeckes, beide te Bolsward, worden gewezen curatroen ad divisionem genoemd
Anne wordt op 25 jun 1659 burger te Franeker, waarbij wordt vermeld dat hij geboortig is van die stad en als beroep geeft hij schoenmaker op.
Verder komt hij helemaal niet in de autorisaties voor, wat me wat bevreemdt, met al die huwelijken.

Groet, Andries
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Hoi Andries.

Misschien niet veel, maar wél meer dan ik zelf had gevonden. Helaas is het huwelijk met Geertje Thonis voor mij niet erg relevant aangezien ik dus van Eecke Martens afstam. Maar goed, al deze feiten zijn wel onderdeel van het leven van Anne Jochems, dus toch interessant.

Overigens is naar mijn idee Gerhardus Caldenburch - de oud-secretaris die in 1658 tot curator bonorum over Grietje Theunis wordt benoemd - identiek aan de latere burgemeester van Franeker, Gerardus Kaldenbach.

Dan is natuurlijk de vraag hoe deze in het leven van Grietje en Anne terecht is gekomen, en of Anne Jochums misschien via zijn connecties een baan aan de Franeker Universiteit heeft gekregen. Speculaties alom :wink:
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Anne Jochems te Franeker: hoeveel?

Bericht door van der Honing »

LH, je schrijft:
Hij trouwt te Franeker welgeteld 5 (!!) keer
Hoe weet je zo zeker dat het steeds om dezelfde Anne Jochems gaat? Franeker is te groot om ervan uit te gaan dat daar in die tijd maar één persoon met die naam woonde, en de naam Anne Jochems is daarvoor ook te "gewoon". Zou jouw Anne Jochems dan toch maar niet gewoon schoenmaker gebleven zijn?

Yntze
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Hallo Yntze.

Dat is natuurlijk altijd een mogelijkheid, zeker gezien het feit dat zoon Marten Annes tussen 1713 en 1726 óók schoenmaker is. De overstap van schoenmaker naar universiteitsbode is ook niet echt logisch.

Echter, n.a.v. de gegevens die Andries me eerder gaf
FRR Z1 30 mrt 1658. Authorisatie van Dr. Gerhardus Caldenburch, oud secretaris van de Universiteit, tot curator bonorum over Grietie Teunis, oud 22 jaar, gehuwd met Anne Jocchums, en gesterkt met deze. Upcke Pyters en Taeckle Saeckes, beide te Bolsward, worden gewezen curatoren ad divisionem genoemd
ben ik geneigd te geloven dat het tóch dezelfde man betreft. Immers, de schoenmaker die met Griettie Theunis huwde heeft - zei het misschien via zijn vrouw - contacten met de universiteit te Franeker. En dan zou het toch wel héél erg toevallig zijn als Anne Jochems de schoenmaker niet dezelfde is als Anne Jochems die op latere leeftijd werkzaam is bij diezelfde universiteit. Toch?

De man die bij de universiteit werkzaam is, is in ieder geval 4 keer getrouwd. En dat zijn jongste zoon - wiens vader dan academie assistent is - dan het beroep van schoenmaker kiest is naar mijn idee toch een indicatie dat de hypothese niet helemaal uit de blauwe lucht is komen vallen.

Helaas kan ik inderdaad pas echt zeker zijn als er a.d.h.v. verdere gegevens uitsluitsel wordt gegeven. Dus wie biedt?!
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Hallo jongens :wink:

Ruim een jaar nadat deze discussie ten einde leek te lopen ben ik zelf over aanvullende gegevens gestruikeld nadat ik de data weer onder de loep nam. Geen vader voor Anne Jochems ... dacht ik. En mogelijk was de schoenmaker Anne Jochems niet dezelfde als de akedemiebode Anne Jochems, zo werd gesuggereerd. Echter, wat vond ik op archieven.nl
Zoekend naar Anne Jochems eerst dit; Inventaris Universiteit Franeker; Bijlage A Het Repertorium van Savois (1708)

Academiebodes
Anne Jochems
Datering 31- 3-1665-(vóór) 25- 5-1667
Vindplaats Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum)

724. Borgstellingen door de Academiebode. Livius Burmannus 19. 3.1651 17p. 80 Dominicus Petri 27. 1.1662 17 p. 247 Anne Jochums 9 en 23. 5.1665 18 p. 23, 27 Claes Sjoerds 27. 2.1671 18 p. 142 Johannes Hengenvelt 10.11.1677 18 p. 274

282. Simon de Brande door de Senaat benoemd tot Academiebode in plaats van Anne Jochums . 25. 5.1667 18 p. 79

En toen in bijlage E van hetzelfde Repetorium dit!

Assistenten
Jochem Annes
Datering 14-12-1646-(vóór) 3- 1-1654
Vindplaats Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum)
Het lijkt me dat de Akedemie-assistent Jochem Annes de vader moet zijn van de Akedemie-assistent Anne Jochems, ook al gezien het tijdsverschil. Daarnaast wordt Anne bij zijn huwelijk in 1657 nog aangeduid als schoenmakersgezel.

Ook deze aktes zijn wat mij betreft interessant:
Burgerboek Franeker 1659
Vermeld: Anne Jocchums, schoenmaker
Datum: 25 juni 1659
Geboren te Franeker

Burgerboek Franeker 1657
Vermeld: Jochum Jochums, schoenmaker
Datum: 16 juni 1657
Geboren te Franeker
Naar mijn idee zijn dit hoogstwaarschijnlijk broers van elkaar. Verder zoekend kwam ik het volgende huwelijk tegen dat mogelijk de grootouders van Anne Jochums betreft:
Leeuwarden, huwelijken 1595
Vermelding: Eerste proclamatie op 3 oktober 1595
Man : Jochem Jans
Vrouw : Auke Annes
Opmerking : hij is schoenmaker
Gestandaardiseerde namen: JOCHEM JANS en AUKJE ANNES
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1811-1812
Gezien het feit dat de doopboeken van Leeuwarden pas in 1603 beginnen neem ik aan dat Anne - vernoemd naar grootvader van moeder's zijde - vóór 1603 is geboren. Graag hoor ik van iemand of er eventueel aanvullende gegevens te vinden zijn, en/of deze hypothese wel levensvatbaar is.

groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Ik realiseer me net dat het huwelijk in Leeuwarden waarschijnlijk niet valt in te passen, omdat het nauwelijks mogelijk is drie generaties in slechts 5 decennia te proppen. Jammer :cry:
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Dirk Feenstra
Berichten: 134
Lid geworden op: vrijdag 10 mar 2006 11:07 am
Locatie: Ommen

Bericht door Dirk Feenstra »

Off-topic:
Deze huwelijken corresponderen met deze authorisatie
Andries, zijn deze authorisaties ook digitaal te raadplegen of alleen in het archief zelf?

Groet, Dirk
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Dirk, de autorisaties zijn nog niet op het net te raadplegen. Maar er wordt aan gewerkt. Zal nog wel even duren, want er zijn heel wat gemeentes op een typemachine ingehamerd destijds. Die moeten allemaal in de computer worden overgetypt wil ik maar zeggen.

groeten, Andries.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Afstamming Jochum Jans

Bericht door hans »

Ik heb ook wel eens naar schoenmaker Jochum Jans gekeken die in 1595 huwde en volgens mij ook in dat jaar in het Burgerboek van Leeuwarden wordt vermeld. Mijn genealogie begint namelijk nu met de schoenmaker Geert Jochums die in 1675 te Ee huwde. De missing link heb ik echter nog niet kunnen vinden. Mocht iemand die wel zien, dan hoor ik het graag.

Groetnis, Hans
Plaats reactie