Nanne Ymes en Dirk Nannes uit Scharnegoutum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 25 sep 2008 8:49 am

Nog een citaat van wat eerder:
WYM Q9, folio 359 vso, 7 juni 1661. Dirck Nannes genoemd als oom van Sibolt Taeckes, oud 18 jaar in 1658, nagelaten zoon van wijlen Taecke Uylckes
Het stokje van de curatele doorgegeven, een paar antwoorden terug was Taecke Uylckes nog curator over Dirck. Het zijn vast anderen dan degenen die wij zoeken. Het is zo jammer dat ze destijds er niet even wat woonplaatsen bij hebben gezet, dat zou zo veel verhelderen.

gr. Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 25 sep 2008 9:33 am

Heeg Andries,
Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1639
Dopeling: Sybold
Gedoopt op 1 september 1639 in Heeg
Zoon van Taeke Uilkes en niet genoemde moeder
en nog 5 waaronder een Jets en als laatste een Nanne in 1647.

groet margreet

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » donderdag 25 sep 2008 12:23 pm

Hoi Andries en Margreet.

Hoewel ik nu even niets feitelijks toe kan voegen denk ik toch dat we uiteindelijk een link tussen de families van Dirck Alberts en Anne Emesdr enerzijds, en de twee tot nog toe ongerelateerde families uit Heeg en Scharnegoutum zullen vinden. Die laatste twee plaatsen liggen hemelsbreed niet eens zo ver van elkaar, en opvallend is het feit dat nakomelingen uit beide families op dezelfde plek eindigen.

Misschien is het een idee onze focus te verplaatsen en nu te richten op de naam Strikwerda? Er schijnt dus begin 17de eeuw een plaets of boerderij in Scharnegoutum te zijn geweest met de naam Strikwert. Ik zal in Hisgis kijken of ik erachter kan komen welke stem dat is geweest, zodat we mogelijk a.d.h.v. latere gegevens kunnen zien welke familie(s) hier hebben gezeten. Van een website heb ik (helaas zonder bronvermelding) de informatie dat deze boerderij in ieder geval in 1619 werd gebruikt door Jan Dircx. Het lijkt me interessant uit te zoeken op welke manier de naam van de boerderij doorgegeven is aan Dirck Nannes' erfgenamen.

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 25 sep 2008 12:32 pm

Aha,

weer Heeg. Dan denk ik dat we deze hele club los moeten zien van de Scharnegoutumers. Schept een heleboel duidelijkheid, mij in ieder geval wel. Die uit Heeg hebben bindingen met Haskerland. Nou dat ik heb ik onlangs ook al eens meegemaakt: http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t ... ht=abraham Ik had intussen nog wat actes in mijn schriftje gevonden over Dirken en Eemes, maar die kunnen allemaal de Heegbak in nu. Prima, ik kon het toch al niet met die Strikwerda's rijmen.
Nu nog even een stukje topografie Scharnegoutum. Wymbritseradeel. Maar héél dicht bij Hennaarderadeel, en dat geldt zeker voor de zate Strikwerda, die ten westen van het dorp ligt. Enkele honderden meters verder zit je in het dorpsgebied van Lutkewierum in Hennaarderadeel. En ten noorden zijn Baarderadeel en Rauwerderhem ook zeer nabij.
Zie hier weer eens de kracht van "ons" forum. Eén quootje van een doopje in Heeg brengt weer een heel proces op gang.

groetjes, Andries.

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » donderdag 25 sep 2008 12:48 pm

Tja, en dan hebben we die Ieme Dirks die Margreet aanhaalde. Hij trouwt in 1607 als komende van Oosthem met Rink Jetses van Heeg. Echter, spittend door de Rekken oer it jier 1606/1607 kom ik hem tegen in ... Wommels! Drommels!! :wink: Dus de Johannes Iemes die in 1648 te Wommels belijdenis doet en ca. 1664 te Wommels overlijdt is zonder (veel) twijfel zijn zoon.

Er blijven overigens ook nakomelingen van Nanne Ymes en Dirck Nannes te Scharnegoutum wonen. Of nakomelingen uit hun familie in ieder geval. Kijk maar:
Leeuwarderadeel, huwelijken 1675
Vermelding: Ondertrouw in 1675 in Wirdum
Man : Nanne Dircks afkomstig van Scharnegoutum
Vrouw : Dieucke Jacobs afkomstig van Wirdum
Ik denk dat we, ondanks het feit dat het inderdaad lijkt alsof 'die' van Scharnegoutum en 'die' van Heeg niets met elkaar te maken hebben, toch op onze hoede moeten blijven.

Andries, waar heb jij die gegevens van de Strikwerda zate vandaan? Ik kan nergens iets over die plaets vinden op internet. je zou toch zeggen dat een dergelijke naam die blijkbaar al lang aan de boerderij is verbonden, ergens naar boven moet komen drijven?

Anyways, we gaan stug verder! Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 25 sep 2008 1:17 pm

Dat is het begin van ontdekken van verbanden tussen beide groepen LH!
De wetenschap omtrent de locatie komt niet uit de boeken, maar door veldwerk. Je weet dat ik graag de "couleur locale" opsnuif (om maar eens een hele kromme beeldspraak te gebruiken). Als je vanuit Scharnegoutum naar het westen rijdt (richting Lutkewierum en Rien) staat hij rechts, een eindje buiten het dorp, de zate Strikwerd - zonder a, dus Strikwerda is afkomstig van Strikwerd.

groetjes, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 25 sep 2008 2:05 pm

Hoi,

mogelijk zijn er 2 Dirken Iemes in Wommels?
Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1628
Dopeling: Tets Imes
Gedoopt op belijdenis op 18 februari 1628 in Wommels/Hidaard
Dochter van niet genoemde vader en niet genoemde moeder

Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1628
Dopeling: Johannes Imes
Gedoopt op belijdenis op 18 februari 1628 in Wommels/Hidaard
Kind van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
Is zij dit?
Hennaarderadeel, huwelijken 1617
Vermelding: Derde proclamatie op 4 juni 1617
Man : Marten Bauckes afkomstig van IJsbrechtum
Vrouw : Thijetske Emes afkomstig van Wommels
Opmerking : getrouwd in Wymbritseradeel
en is dat dezelfde als:
Hennaarderadeel, huwelijken 1629
Vermelding: Derde proclamatie in juni 1629 in Wommels
Man : Riemer Aenes
Vrouw : Tetske Imes
Opmerking : getrouwd te Firdgum
Ze moet ovl zijn < 1638 want ze wordt niet genoemd,
of ze is van een andere Ieme.
Thijetske x 1617 moet geboren zijn voooooooooor het huwelijk in 1607.
Maar Johannes x 1630 kan ook van 1605 zijn.

Duzzzz ... of 2 Dirken, of 2 huwelijken.

Taeke Uilkes lijkt me eigenlijk een Wiersma-familielid.
die komen ook van Oosthem-Abbega, en wonen deels Heeg en IJlst.

De english site heeft het over een lijst boeren in Scharnegoutum opgemaakt in 1619,
dan zou dan na de kloostergoederen 1618 zijn.
Er blijkt een Klooster Aula Dei of Nijeklooster te Scharnegoutum bestaan te hebben.

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 25 sep 2008 2:17 pm

There is in the year 1619 a clister farmers list of Scharnegoutum and there is a widow of Nanne Ymes on a farm with 60 pondemaat grond. (1 pdm. = 36.7 acres.")
Misschien is het gewoon de kloostergoederen-opgaaf - 1618/1619 blijkbaar.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 25 sep 2008 11:24 pm

LH
HCL:
Aktenummer gg026-183a
Datum akte 1633-06-30
Soort bron Hypotheekboeken
Samenvatting Dirck Nannesz tot Scherne Goutum. Broer bovenstaand persoon is: Eme Nannesz, burger en coopman binnen Leuwarden. 1632 Julij 3. Schuldvordering (f 295-) tersaecke vercoop van twee peerden ende wagen met de gerechticheit van de reed van Sneeck op Leuwarden, te vorderen van Pieter Pietersz, burger en houtcoper, binnen Leuwarden.
groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 26 sep 2008 12:01 am

L&M H:

Burgers Leeuwarden:
M226, p. 83 1605/00/00 Eene Nannes
Geboorteplaats: Scharnegoutum
geboren!!!

Ik ben ook nog met de Heeger "clan" bezig, dat volgt (redelijk veel) later

mzvg Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 26 sep 2008 7:55 am

Hallo,

Margreet schreef:
Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1628
Dopeling: Tets Imes
Gedoopt op belijdenis op 18 februari 1628 in Wommels/Hidaard
Dochter van niet genoemde vader en niet genoemde moeder

Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1628
Dopeling: Johannes Imes
Gedoopt op belijdenis op 18 februari 1628 in Wommels/Hidaard
Kind van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
en ik schreef:
WYM Q7, folio 13vso, 13 aug 1634. Inventarisatie sterfhuis Tiets Jelledr, vrouw van Adam Witses. Er vindt scheiding plaats tussen Adam en de voorkinderen van Tiets Jelles, maar ook tussen Adam en zijn eigen kinderen bij Tiets. Mede gecompareerd is Nanne Dircks, als last en procuratie hebbende van zijn broer Eeme Dircks, als curator over de voorkinderen: Geert, Tets en Jolle Maeses, bij Maes Dircks, en ook gecompareerd Teecke Ulckes, van moeders zijde curator over de kinderen. De laatste ook namens het nakind Antie Adams.
Er wordt gesproken van een scheiding van Tiets Jelles vaderlijke goederen voor het gerecht van Haskerland.
Dat maakt het wel waarschijnlijk dat we hier met twee broers uit de club van Heeg hebben te maken. Dat zou betekenen dat Ieme Dircks naar Wommels is verhuisd.
Uit de burgerinschrijving van Eeme Nannes blijkt dat die groep Scharnegoutum-based is. Jammer genoeg mist de personele impositie van Wymbritseradeel natuurlijk weer net. Maar gezien al die gemeenschappelijke namen zou ik bijna zeggen dat een Nanne in S'goutum en een Dirck in Heeg broers zijn geweest (of anders misschien zwagers). En de vrouw van Dirck moet dus een Tets/Teets zijn.

groet, Andries.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » vrijdag 26 sep 2008 9:04 am

II.b. Dirck Nannes; geb ca. 1585-1595

Trouwt 1) Richtie Pyters (mogelijk een dochter van Pyter Oeges); deze overlijdt voor 1633; curatoren over haar twee kinderen zijn Otte Haenckes en Pyter Oeges

Kinderen:
1. Pyter Dircks
2. Antie Dircks

Trouwt 2) Tietske/Sietske Alberts 23 september 1633.

Kinderen:
3. Jacob Dircks Strickwerda; huwt 1672 met Froukije Feddes Buma
4. Pytter Dircks Strikwerda; huwt Antie Pyrie Stellingwerff
LH,
Jij hebt Pieter Dirks x Antje Piers zoon van Sytske. Hij is zoon van Richtje Pieters, toch?

En heeft iemand van jullie zin en/of tijd om in het kort samen te vatten hoe het eea in elkaar steekt hier? zie hier wel veel bomen om me heen, maar niet het bos meer… en kom er dus gewoon niet uit! :oops: :oops: :evil:
Wie is wie tot nu toe?
Mag ook privé evt… jullie hebben m'n e-mail.
Groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 26 sep 2008 10:16 am

Zoals ik het nu zie (allemaal onder voorbehoud, zeg maar het is een hypothese): al (ruim) voor 1600 hebben we twee broers of zwagers.
Dirk, wonend te Heeg, die mogelijk met een Tets is getrouwd. Voorzichtigjes worden hem/n drie zonen toebedeeld: Meus Dircks, Nanne Dircks en Ieme Dircks. Ze zijn alledrie eerder gedeeltelijk uitgewerkt. Nanne zit in Heeg (laat kinderen dopen), Ieme in Wommels, vermoedelijk met kinderen Tets en Johannes Iemes, die in 1628 in één sessie worden gedoopt, en waar Meus woont weten we nog niet, maar het zal in de buurt van Heeg zijn geweest. Van deze groep stammen de Strikwerda's niet af.
Nanne, bijna 100% zeker in Scharnegoutum. We kennen nu twee zonen: Dirck (die je net nog als II.b citeert) en Ieme, die al in 1605 burger van Leeuwarden wordt, en daar in ieder geval in 1632/33 nog woont, koopman aldaar.
Hoe de kinderen van Nanne Dircks over zijn twee vrouwen zijn verdeeld weet ik niet, maar LH zal haar redenen hebben een Pyter in het tweede huwelijk te plaatsen.
Nu wel, meer kan ik momenteel niet bieden. Als je zegt:
'k Volg de vewarring al even
heb je eigenlijk wel gelijk. Sommige dingen zijn net zo ingewikkeld als ze lijken.

groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » vrijdag 26 sep 2008 10:34 am

thnx!!!!!
ik weet niet of je nog genealogisch geïnteresseerd bent, maar ik vond een inventaris van het sterfhuis van Pieter Dirks (Strikwerda) en Antie Pierii (Stellingwerff). BAA N12, folio 137, 25 feb 1680. Er zijn heel wat kinderen (meer dan wij wisten): Pier, Rixt, Dirk, Joannes, Renske, Antie, Baatie en Aefcke.
Opmerkelijk is een obligatie waar Albert Dircx te Scharnegoutum 200 ggl schuldig is aan het sterfhuis.
Hier verwacht je toch een Richtje Pieters als moeder????
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 26 sep 2008 10:37 am

Vind ik ook, nog afgezien van de dan vernoemde Pieter. Maar het woord is aan LH, misschien haalt ze iets uit haar mouw dat ons kan overtuigen ....

groetjes, Andries.

Plaats reactie