Verdwenen militaire zeeman

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Tom Bielsma

Verdwenen militaire zeeman

Bericht door Tom Bielsma » woensdag 25 jan 2006 8:46 pm

Een voorouder van mij is geboren in Leeuwarderadeel in 1790.
In de volkstelling van 1811 woont hij in Huizum.
Volgens de database "Friezen onder Napoleon" gaat hij in 1811 in Franse krijgsdienst en in 1814 komt hij terug vanaf de marine uit Brest.
Vanaf dat moment is hij nergens meer te vinden.
In geen enkel archief of welke database dan ook.
Is het bij iemand bekend wat er met uit Frankrijk terugkerende militairen gebeurde of wat zij deden.

Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk » woensdag 25 jan 2006 10:30 pm

Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat hij werd geronseld voor het Nederlandse leger in oprichting, wat een voorvader van mij is overkomen. Mocht zulks ook het geval zijn bij jouw voorvader, dan kan hij alsnog zijn gesneuveld. Mijn voorvader is na zijn 'Franse' periode nog op veldtocht geweest in Holland, Brabant en Frankrijk, maar is wel weer teruggekeerd. Rijk is hij er in ieder geval niet van geworden, want bij zijn huwelijk wordt een verklaring van onvermogen afgegeven :(

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

verdwenen

Bericht door Maikel Galama » donderdag 26 jan 2006 10:35 am

Hoi Tom,

waarom vermeld je zijn naam niet en eventueel de naam van zijn ouders of verdere familie. Je hebt dan kans dat er mensen zijn die hem wel hebben gevonden, of op een iets andere manier zoeken dan jij.

Een opmerking als: ''Vanaf dat moment is hij nergens meer te vinden'' is wel erg definitief.

Groetjes, Maikel

Tom Bielsma

Verdwenen militaire zeeman

Bericht door Tom Bielsma » zaterdag 28 jan 2006 8:47 pm

Het vermelden van de naam van mijn voorouder leidde in het verleden tot reacties dat men hem had gevonden.
Hartstikke aardig natuurlijk maar iedere keer was het de verkeerde.
De verdwenen matroos heette Heerke Wouters Bijlsma, geboren in 1790 in Huizum, Leeuwarderadeel, met als beroepen timmerman en molenmaker.
En iedereen kwam met Heerke Wouters Bijlsma aanzetten die was geboren in 1819 en met Tietje Douwes de Vries vele kindertjes kreeg.
De naamsverwarring komt door een jongetje dat later uit een ongehuwd meisje wordt geboren en dat wordt vernoemd naar zijn overleden of verdwenen oom en de patroniem van zijn opa krijgt omdat zijn pappie officieel niet bekend is geworden.
Het is even rekenen, maar zo ging het.
De suggestie van Leo probeer ik ook uit te zoeken.
Voor ideeen blijf ik open staan.
Alvast bedankt.

Plaats reactie