Schoolmeester te Hommerts

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Schoolmeester te Hommerts

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 17 jul 2007 12:07 am

Ik ben op zoek naar de lotgevallen van Hein Symens, die als schoolmeester van Hommerts aldaar trouwt op 27 juni 1762 met Joukje Yttes, van datzelfde dorp afkomstig (bij dat huwelijk). Hein moet dezelfde zijn als de Hein die op 3 maart 1737 wordt gedoopt als zoon van Symen Heins en Tryntie Rienks (zij trouwen te Oosthem op 2 april 1736). Symen Heins en zijn vrouw gaan tussen 1739 en 1743 naar Ysbrechtum c.a., alwaar ze in ieder geval nog wonen in 1745. De quotisatie van 1749 meldt het echtpaar in Parrega (twee volwassenen en vijf kinderen beneden de twaalf jaar, hij een gering herbergier -ik zie hem al mistroostig in zijn gelagkamer van de herberg aan de trekvaart van Bolsward naar Parrega en vice versa staan). Van Parrega gaan zij rechtstreeks naar IJlst, waar hij op 31 dec 1754 het burgerrecht verwerft.
In deze stad heeft Hein Bottes de nodige bezittingen met mooie omschrijvingen: 5 pondemate de "Lange Vijve" genaamd, vier einsen in Stykle Mieden, een halve pondemaat in de Kerkmeer, ga maar door. Er is ook nog een huis, genummerd met 109. U voelt het al aankomen Hein moet als vader eens tegen Symen hebben gezegd: "one day all this is yours" - maar dan in het Frysk. En dat gebeurt ook, om precies te zijn in 1773, nadat in 1769 eerst Hein Bottes' weduwe als eigenaresse wordt vermeld. Dat is sneu voor Hidde Heins en voor mij - hierdoor kan ik namelijk niet met 100% zekerheid Hein Bottes als Hiddes vader ten tonele voeren. Deze Hidde Heins, die in de welbekende kwartierstaat Jonkmans wordt opgevoerd, gebruikt t/m 1753 wel het huis en enig land, dus er moeten haast wel (familie)verbanden zijn.
Nog even de familie van Hein Bottes: ouders Botte Diurres (in 1664 te Scharnegoutum en in 1668 te Ysbrechtum) en Lysbet Hiddes. Heins vrouw heet Sibbel Symens (ze moeten ongeveer 1705 - 1710 zijn getrouwd).
Kinderen: hopelijk Hidde, hoogst waarschijnlijk, zeg maar zeker, Symen, en bewezen door doopinschrijving, Lysbet (Oosthem 17 mei 1725).

Symen Heins heeft in 1749 volgens het quotisatiecohier vijf kinderen (bij Trijntje Rienks):
1. ons mysterie: Hein Symens, schoolmeester.
2. Tjitske Symens (Oosthem 8 maart 1739).
3. Botte Symens (Ysbr.10-3-1743) tr. Ylst 20-5-1770 Antie Hiddes van Oosthem, als het meezit voor ons, zijn nicht.
4. Sibbeltje Symens (Ysbr.19-10-1745) tr. Ylst 31-5-1773 Gooitsen Jentjes Buma.
5. Rienk Symens (niet gedoopt gevonden, maar hij moet er toch wel bij horen !), tr. IJlst 9-3-1777 Jetske Rintjes Post.

Eindelijk dan nu mijn vraag: wie weet meer van de schoolmeester Hein Symens. Er zijn geen aantekeningen van doop, geen lidmateninschrijvingen of wat dan ook te Hommerts en ook in de doopdatabase van heel Friesland vind ik geen kinderen van hem en Joukjen !

Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan » dinsdag 17 jul 2007 8:15 pm

Hoi Andries

In het onderwerp Wiersma/Hoekstra is deze Symen Heins al even zijdelings in beeld geweest. Als echtgenoot van Trijntje Rienks is hij even boer geweest te Folsgare op de boerderij van zijn schoonouders.
Via link http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t ... &start=120 en dan vanaf 19 april, 8.44 kunt u iets vinden over Symen Heins.

Ik heb het volgende van Symen Heins in mijn programa staan:

Siemen Heins. Siemen trouwde met Trijntje Rienks. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op maandag 2 april 1736 in Abbega?????. Zij is een dochter van Rienk Uilkes en Ymkje Sydses. Zij is gedoopt op zondag 20 oktober 1715 in Nijland.

Kinderen van Siemen en Trijntje:
1 Hein Symens. Hij is gedoopt op zondag 3 maart 1737 in Folsgare.
2 Tjetske Symens. Zij is gedoopt op zondag 8 maart 1739 in Oosthem.
3 Botte Symens. Hij is gedoopt op zondag 10 maart 1743 in IJsbrechtum.
4 Sibbeltje Symens. Zij is gedoopt op dinsdag 19 oktober 1745 in IJsbrechtum.
5 Sybe Symens, geboren op donderdag 24 augustus 1752. Hij is gedoopt op zondag 19 november 1752 in IJlst.
6 Sytse Symens. Hij is gedoopt op zondag 16 januari 1757.

Hierbij dus ook de doop datum en plaats van het mystery

groeten Johan

Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan » dinsdag 17 jul 2007 9:46 pm

Nog even een PSje

U schrijft "Heins vrouw heet Sibbel Symens" . weet u de herkomst van deze Sibbel. Mogelijk Heeg?????
Zelfde vraag voor Lysbeth Hiddes ook mogelijk Heeg???
In Heeg/Oosthem/Abbega komt Hiddes regelmatig voor.
Hiddes wordt ook diverse malen genoemd in het uitgebreid Wiersma Hoekstra onderwerp

gr Johan

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 17 jul 2007 10:41 pm

Hallo Andrys en allemaal,

Misschien vind je hier ook meer:
Toegangsnummer: 13-45
Archieftitel: Nedergerecht Wymbritseradeel

kenmerken

Nedergerecht Wymbritseradeel
110 Collateraalboek
Datering 1716-1806
Omvang 1 deel
Collaterale erfenissen komen aan de orde bij kinderloos gebleven huwelijken, dan erven namelijk de broers en zussen.

Grappig he Johan, ineens vanuit een hele andere hoek.

Dit is trouwens wel wat Andries. Half Nederland schrijft een testament op de langstlevende, opdat niet de kinderen hun kindsdeel opeisen wat in het huis zit, en de moeder of vader op straat zetten. En jij klaagt dat de weduwe er bleef wonen .................... en nu weet je niet of Hidde Heins (uit het niets plots er tussendoor, maar geeft niet - na een tijdje snapte ik het wel) wel een zoon is.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 18 jul 2007 12:01 am

Johan en Margreet,

bedankt voor jullie reacties. Omdat het al kwart voor twaalf is ga ik later wat uitgebreider antwoorden. Nu een paar algemene opmerkingen:

Ik misgun Sibbel Symens haar woongenot niet, maar ik had graag gezien dat Symen niet de enige opvolger was - samen met Hidde was veel mooier geweest.

Zowel bij Sibbel Symens als bij Lysbet Hiddes heb ik geen ouders. Maar ik ga er weer eens naar kijken. Ik lees in mijn aantekeningen dat ik er op 28 juni 1985 voor het laatst mee bezig ben geweest. Wie weet is er na 22 jaar opeens een vondst op te sporen

Het Wiersma verhaal waar Johan naar verwijst vind ik ook interessant. Ik stam van Antje Jaarsma die met Goinga trouwt af.

Groeten, Andries.

PS. Ik heb de vraag natuurlijk gesteld in het kader van het Jonkmans verhaal. Hierdoor is de Hidde Heins kwestie opeens weer bij mij op de voorgrond gekomen, en ik dacht door de vraagstelling wat later in de tijd te plaatsen, in combinatie met het altijd interessante thema van schoolmeesters uit vroeger tijden, wat meer lezers en antwoorders te triggeren

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 18 jul 2007 12:40 pm

In vervolg op gisteravond nog wat meer overpeinzingen over deze materie:

In mijn aantekeningen vond ik nog deze notitie uit het lidmatenboek Hommerts/Jutrijp:
22 februari 1711 met attestatie van van Oudega in de Hommerts
(XLV) Lysbeth Hiddes Botte Douwes wijf ... vertrokken met attest: den 17 xber 1712.
Dit kan niet anders betekenen dan dat Botte, het moet natuurlijk Diurres zijn en niet Douwes, geen lidmaat was. Ik heb steeds al gedacht dat er een doopsgezind tintje aan deze familie zat, maar dit is wel een heel duidelijke aanwijzing hiervoor.
Voor Botte Diurres betekent dit dat hij op veel plaatsen heeft gewoond:
1664: Scharnegoutum
1668: Ysbrechtum
tot 1711: Oudega (dan met zijn vrouw Lysbet Hiddes)
1711: Hommerts
1712: ??? "elders".
Geen eigen zate en landen dus (zie ook hieronder)
Verder kunnen we concluderen dat in ieder geval Botte, en mogelijk ook Lysbet tamelijk oud (voor die tijd) zijn geworden. Even rekenen. In 1664 wordt Botte (zonder vrouw) genoemd als verkoper -op 19 jan 1664- van een sate met landen te Scharnegoutum (door zijn ouders 30 jaar eerder gekocht). Op dat moment moet hij al meerderjarig zijn, en als hij geen veniam aetatis van het Hof heeft ontvangen brengt dat zijn geboortejaar op 1639 (of nog eerder). Dat betekent dus dat hij minimaal 73 jaar is geworden. Lysbet kan natuurlijk wat jonger zijn. Laten we schatten dat de enige (mij) bekende zoon Hein rond 1700 trouwt. Dan zou hij pas in 1680 geboren hoeven te zijn, en kan Liesbet zelfs van na 1660 zijn, maar het is logischer dat zij ook van rond 1640 is.

Opmerkelijk is dat ook de kleinzonen (mag ik Hidde Heins hiertoe rekenen?) niet honkvast zijn.
Symen Heins vinden we te Oosthem c.a., Ysbrechtum c.a., Parrega en IJlst
Hidde Heins in Goingarijp, Uitwellingerga en IJlst.
Van beiden geen sporen in lidmatenboeken, maar wel dopen van kinderen vermeld.

De middelste man, Hein Bottes, is wel honkvast. Hij staat op het stemcohier van 1728 als meier van stem 8 (kerkelanden) en volgens de quotisatie van 1749 is hij een redelijk gestelde boer, nog steeds in Oosthem. Hij wordt niet burger te IJlst, en de bezittingen aldaar, rond 1762-63 in eigendom van de pastorie aldaar bekomen worden verhuurd. Met andere woorden: het lijkt er op dat hij zijn hele volwassen leven in Oosthem heeft gewoond. Komt dat misschien door Sibbel Symens ? - is zij een Oosthems meisje ?

Dan nog iets over de twee dopen te IJlst van kinderen van Symen Heins. Beide keren wordt de moeder Tryntje Rinses in plaats van - Rienks genoemd. Dat kan natuurlijk een ongelukkige schriftelijke weergave van Rientses zijn, maar het wekt wel achterdocht. Er is geen huwelijk rond 1750 van een Symen Heins met Tryntje Rinses te vinden, dus vooralsnog houden we het op hetzelfde gezin. De naam Sytse kan worden verklaard via het patroniem van grootmoeder moeders zijde etcetera.

We komen er overigens nooit meer achter of het huwelijk te Oosthem, Abbega of Folsgare is voltrokken, dus houden we het maar op Oosthem cum annexis.

Margreet, het is waarschijnlijk een goed idee om het collateraalboek eens door te lopen - dat staat tegenwoordig natuurlijk ook op film. Eerder was er bijna niets in te zien van Nedergerecht Wymbritseradeel omdat alles "zwak" was verklaard. Wat is het toch een drukke job, hobby-onderzoeker !

groeten Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 18 jul 2007 3:45 pm

Hoi,

Puike tip Margreet, want:

WYM Collateraalboek Z, folio 24, dd.15 feb 1727. Gecompareerd zijn de erven van Hein Wytses, overleden onder Offingawier op 8 feb 1727. Erfenis volgens aanslag op het (personele) kohier: 1400 cgl.
De erfgenamen, gecompareerd zijnde, als volgt:
* Hein Tjeerds te Uitwellingerga
* Botte Diurres als man en voogd over Lysbeth Hiddes, te Offingawier;
* Ruurd Rinties als man en voogd over Tryntie Hiddes, te IJlst.

Toen dacht ik, dit kan niet, want dan zou Botte Diurres minstens 88 jaar zijn geworden en op dat moment zijn eigen zaken nog regelen. Terugzoekend in de oude aantekeningen zag ik het al snel, een kapitale blunder: de meldingen van 1664 en 1668 uit de eerdere inzending betreffen Diurre Bottes ! Hij is ongetwijfeld de vader, en dan niet alleen van Botte, maar ook van Gerryt Diurres !
Over deze Gerryt Diurres de volgende aantekening uit het authorisatieboek van Sneek (R2, folio 103 vso, 6 aug 1709): Botte Diurres in de Hommerts, oom van vaders wegen, en Heyn Tjeerds, ontvanger van Uitwellingerga, oom van moeders wegen, worden geauthoriseerd tot curatoren over Tjeerd Gerryts, in het 19e jaar, kind van wijlen Gerryt Diurres en Grytie Tjeerds.

Nog even op een rijtje:
We hebben een Diurre Bottes, geboren zeg 1635, te Scharnegoutum en Ysbrechtum, trouwt NN, van wie twee zonen bekend zijn:
1.Gerryt Diurres trouwt Grytie Tjeerds (dochter van Tjeerd Heins en Brecht Franses), uit wel huwelijk één zoon overleefde: Tjeerd Gerrits, geboren rond 1691. Echtpaar heeft onder de klokslag van of in de stad Sneek gewoond.
2.Botte Diurres trouwt Lysbet Hiddes, gewoond hebbend te Oudega (vóór 1709), Hommerts (1709-12) en Offingawier (1727). Ook van dit echtpaar alleen maar één zoon bekend: Hein Bottes, geboren rond 1690.

Dan is er, zo denk ik, een Hidde N, met in elk geval twee dochters:
1.Lysbet Hiddes, hierboven genoemd
2.Tryntie Hiddes. Zij trouwt "van Ysbrechtum" te Sneek op 19 maart 1702 met Ruurd Rintjes van Sneek. Het echtpaar gaat gelijk door naar IJlst, waar de volgende kinderen worden gedoopt: Rintje (1703), 3 st. Hidde (1706,1708,1710) Yfke (1713) en Gerryt (ook 1713). Echtelieden leven nog in 1727 (te IJlst).

Slotconclusie van deze bijdrage is eigenlijk dat de zaak alleen maar onduidelijker is geworden:
Zo heb ik nog geen goed idee wat de familieverbanden tussen de erflater en erfgenamen uit de acte van 1727 zijn.
Wat is er van Tjeerd Gerrits geworden. Volgens mij had hij mee moeten delen in de erfenis van eerder genoemde Hein Wytses, want moeders broer Hein Tjeerds deelt ook mee

help, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 18 jul 2007 4:42 pm

De Hiddes meisjes moeten een Heins-moeder hebben gehad, een dochter van Hein Wytses.
Dan is Hein Wytses de grootvader van Heijn Bottes. Weet je meteen waar die naam vandaan komt.

Als Tjeerd Gerrits gewoon ovl is en zijn ouders ook, rest enkel Hein Tjeerds in 1727.

Tjeerd Heins, de vader van Grytie Tjeerds x Gerrit Diurres - was dan wellicht ook een zoon van Hein Wytses.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 18 jul 2007 5:32 pm

Margreet,

Ik ben bang dat er wat meer mogelijkheden kunnen zijn.

Wat weten we op dit moment over die erfenis. Niet gek veel.
De belangrijkste zekerheid is dat Hein Wytses geen nakomelingen heeft die nog leven.
Als het niet te ver in graden is tot de erfgenamen nemen we de volgende mogelijkheden:
A. Hij was een neef (oom-/tantezegger) van elk van de drie erfgenamen. Dan zou hij een zoon kunnen zijn geweest van Wytse Hiddes en N Tjeerds. Ook zou kunnen Wytse Tjeerds en N Hiddes.
B.Al weer moeilijker wordt het als bijvoorbeeld alleen Hein Tjeerds oom is en de gezusters ooms-/tanteskinderen (cousines) . Dan zijn als ouders in beeld: Wytse Tjeerds trouwt NN of Wytse N trouwt N Tjeerds.
C. Alle drie erfgenamen zijn ooms/tantes kinderen: nog minder zekerheid is er dan. Ik weet bijvoorbeeld wel de ouders van Hein Tjeerds, namelijk Tjeerd Heins en Brecht Franses. Tjeerd Heins kan dan een broer van Hein Wytses vader zijn, of van zijn moeder; Of, hoewel minder waarschijnlijk vanwege de naam Hein, Brecht Franses is een zuster van Hein Wytses' vader of moeder.
Kortom, we moeten eerst maar eens de ouders van Hein Wytses weten. Wat ook van belang is hierbij: is hij 25 jaar oud als hij komt te overlijden, of 50, of 75 jaar.

Conclusie: het kan nog een heel gezoek worden

Maar wel (alweer) bedankt voor je reactie !!!
Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zondag 22 jul 2007 12:15 am

Hallo .... wie eigenlijk?

Misschien hallo Johan en Arie.

Verder snuffelend in mijn eigen aantekeningen, en met wat aanvullend onderzoek, produceer ik de volgende stamreeks:

I Peecke. Hem voer ik op om de volgende vier broers te verbinden: Wietse, Pier, Epe en Tyaert. Plaats van handeling is Goingarijp, in het uiterste noorden van Doniawerstal, met Haskerland, Utingeradeel en Wymbritseradeel nabij gelegen. In de personele impositie (uit 1578) van Doniawerstal vinden we in dat dorp vermeld Piecke Tyardts, dat zal hem wel zijn. Epe Pieckes was getrouwd met Anke Serops (die met Gerben Tyerx - alweer te Goingarijp - hertrouwt). Maar van
II Wietse Peeckes, kennen we drie vrouwen. Mints Bynsedr, Hylck Elings en Aagh Intes zijn hun namen. Het Gerecht van Doniawerstal besteedt heel wat moeite om de afhandeling van zijn erfenis correct te laten verlopen. Wietse is vóór 15 dec 1620 overleden (DON O1). Het lijkt er op dat Mints zijn eerste vrouw is, bij wie twee kinderen. Een dochter Renk Wytsesdr, uit wiens huwelijk met Wybren Wytses te Haskerdijken een groot deel van doopsgezind Friesland afstamt (Jaarsma bijvoorbeeld), en een zoon
III Piecke Wytses, die in Goyinga terecht komt. Hij wordt in de archieven genoemd als curator over een aantal familieleden, met name over de wezen van Tjeerd Heins en Brecht Franses (SNE R1, 7 mei 1675). Dit curatorschap, gecombineerd met de afhandeling van de erfenis van zijn zonen voor het collateraal, maakt het waarschijnlijk dat hij is getrouwd met N Heins, uit welk huwelijk twee kinderen de volwassen leeftijd hebben gehaald, namelijk:
IVa Piecke Wytses, te Offingawier, overleden in 1720, geen vrouw bekend, zonder nakomelingen, waardoor er enkel als erfgenaam overblijft zijn broer:
IVb Hein Wytses, eveneens te Offingawier, aldaar overleden op 8 feb 1727, zijn erfgenamen zijn eerder opgesomd.

Cruciaal is het verloop van de eigendom van stem 16 van Goingarijp. In 1640 zijn Piecke Wytses cum socys eigenaar, in 1698 Wytse Pyckes voor het merendeel en in 1728 Hein Wytses erfgenamen (voor de helft). QED

Ik hoop toch nog dat iemand van deze personen gegevens heeft. Vooral de vrouw van III is interessant. Deze vrouw kan de sleutel voor de oplossing van de afstamming van Lysbet Hiddes, in een eerder bericht belicht, leveren.

Groet, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 22 jul 2007 11:59 am

Hoi,

Mooi met de Wytse Pieckes- ik had hem uit de hisgis gevist, maar was nog niet aan een bericht toegekomen.

In die Hisgis ook Hein Tjeerds 1700 Uitwellingerga (dat was wel handig voor zijn leeftijdsbepaling) en een Hidde Heins cso te Goenga. Misschien toch vader van de Hiddes meisjes?
Misschien is er wel meer in de hisgis te vinden, soms krijg je eig of gebr uit 1640.

Dit klopt niet want III en IV heten hetzelfde:
III Piecke Wytses, die in Goyinga terecht komt. Hij wordt in de archieven genoemd als curator over een aantal familieleden, met name over de wezen van Tjeerd Heins en Brecht Franses (SNE R1, 7 mei 1675). Dit curatorschap, gecombineerd met de afhandeling van de erfenis van zijn zonen voor het collateraal, maakt het waarschijnlijk dat hij is getrouwd met N Heins, uit welk huwelijk twee kinderen de volwassen leeftijd hebben gehaald, namelijk:
IVa Piecke Wytses, te Offingawier, overleden in 1720,
Ik was trouwens een tijd in de war geweest met Lijsbet Heins van Sylstra, ze is ook van 1726, maar niet van Hein Bottes, maar van Hein Tjeerds, x 1712.
Wel stug dat je later over die Hein begon. En 2 Lijsbetten dus.

Dezen nog wel gezien:
Wymbritseradeel, huwelijken 1608 - Heeg hv
Vermelding: Attestatie afgegeven op 29 november 1608
Man : Tiaerd Piekes afkomstig van Goingarijp
Vrouw : Hinke Tzernes afkomstig van Heeg

Wymbritseradeel, huwelijken 1616 - Heeg hv
Vermelding: Attestatie afgegeven in 1616
Man : Tiaerd Pykes afkomstig van Heeg
Vrouw : Jets Andries afkomstig van Sondel
Opmerking : attestatie naar Sondel

Wymbritseradeel, huwelijken 1745
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 januari 1745
Man : Anne Wates afkomstig van Oppenhuizen
Vrouw : Bregt Heins afkomstig van Uitwellingerga
Er trouwen wel meer heins uitwell* , maar het is wat lastig te bepalen wie er nog bij Hein Tjeerds horen. Zo zou je misschien wel een vernoemde voormoeder kunnen distilleren of afleiden of hoe het maar heet.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zondag 22 jul 2007 8:55 pm

Hoi Margreet,

Je hebt helemaal gelijk, ik heb een generatie overgeslagen, dom. Maar ja het zoekt soms zo lekker 's avonds laat met een glaasje wijn erbij. Het moet natuurlijk zo:
I Peecke. Hem voer ik op om de volgende vier broers te verbinden: Wietse, Pier, Epe en Tyaert. Plaats van handeling is Goingarijp, in het uiterste noorden van Doniawerstal, met Haskerland, Utingeradeel en Wymbritseradeel nabij gelegen. In de personele impositie (uit 1578) van Doniawerstal vinden we in dat dorp vermeld Piecke Tyardts, dat zal hem wel zijn. Epe Pieckes was getrouwd met Anke Serops (die met Gerben Tyerx - alweer te Goingarijp - hertrouwt). Maar van
II Wietse Peeckes, kennen we drie vrouwen. Mints Bynsedr, Hylck Elings en Aagh Intes zijn hun namen. Het Gerecht van Doniawerstal besteedt heel wat moeite om de afhandeling van zijn erfenis correct te laten verlopen. Wietse is vóór 15 dec 1620 overleden (DON O1). Het lijkt er op dat Mints zijn eerste vrouw is, bij wie twee kinderen. Een dochter Renk Wytsesdr, uit wiens huwelijk met Wybren Wytses te Haskerdijken een groot deel van doopsgezind Friesland afstamt (Jaarsma bijvoorbeeld), en een zoon
III Piecke Wytses, te Goingarijp, wiens vrouw nog niet gevonden is.
IV Wietse Pieckes, die in Goyinga terecht komt. Hij wordt in de archieven genoemd als curator over een aantal familieleden, met name over de wezen van Tjeerd Heins en Brecht Franses (SNE R1, 7 mei 1675). Dit curatorschap, gecombineerd met de afhandeling van de erfenis van zijn zonen voor het collateraal, maakt het waarschijnlijk dat hij is getrouwd met N Heins, uit welk huwelijk twee kinderen de volwassen leeftijd hebben gehaald, namelijk:
Va Piecke Wytses, te Offingawier, overleden in 1720, geen vrouw bekend, zonder nakomelingen, waardoor er enkel als erfgenaam overblijft zijn broer:
Vb Hein Wytses, eveneens te Offingawier, aldaar overleden op 8 feb 1727, zijn erfgenamen zijn eerder opgesomd.

Zo klopt het weer.

Ondertussen herschrijf ik generatie I definitief als: Piecke Tyaerdts, genoemd te Goingarijp in 1578 (personele impositie) tr. Rinck Hayesdr. Zij worden echtelieden genoemd in 1589 (Hof v Frl YY17, 23 jun 1589). In 1589 ook is Piecke curator over de kinderen van Tyardt Hayes en Wyts Tyardts. (Het lijkt er op dat broer en zus met een ander zus- en broerkoppel trouwt).

Erg bedankt voor de twee huwelijken van Tjeerd Piekes. Als het meezit is er ter gelegenheid van het tweede huwelijk een weesacte opgemaakt. Ik ga daar zeker naar kijken als ik weer eens naar het archief ga. Broer Tjeerd is dus in Heeg beland !

Brecht Heins (doop 22 aug 1723) is een zus van Lysbet Heins van Zijlstra. Genoemd naar de Groendijksterzijl (zie eerder) dus.

Als er in 1700 een Hidde Heins in Goinga wordt genoemd, moet dat inderdaad haast wel de vader van Lysbet en Tryntje Hiddes zijn. Hidde en Tjeerd Heins, gebroeders totdat het tegendeel wordt bewezen, zijn dan zoons van Hein en Lysbet, en er is ook nog een Heinsdochter die met Wytse Pieckes getrouwd is geweest. De hypothese staat, nu nog wat nader bewijs.

Erg bedankt Margreet, groeten, Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Schoolmeester te Hommerts

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 14 feb 2009 12:06 pm

Hallo allemaal,

nog even teruggaand naar de eerste antwoorden op deze vraag. In IJlst laten Symon Heins en Tryntje Rienks (zij wordt dan Rinses genoemd) dus nog twee kinderen dopen, zoals Johan (NB uit IJlst!) opmerkte. Namen: Sybe en Sytse. Nu mijn vraag: kan deze Sybe Symens dezelfde zijn als de Sybe Symens Katsma die met Sjoerdje Symens Overwijk trouwt in 1786? Zij krijgen acht kinderen: Tryntje, Klaas, Doetje, Symon, Jacob, Pytter, Hessel en Douwe. (Douwe trouwt overigens met Attje Hemkes Mulder, dochter van Hemke Sybrens Mulder en Saakje Nieses Oppedijk, zo kom ik hier weer op). Ik twijfel een beetje omdat behalve Symen en Trijntje de namen niet echt terug komen in de familie.

groetjes, Andries.

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Schoolmeester te Hommerts

Bericht door hesseldewalle » zaterdag 14 feb 2009 1:16 pm

Ha Andries,

Had je deze al bekeken? De tekst van een grafsteen uit Offingawier:

Anno 1770 den 20 aug... is overleden Sibbel Symens oudtvryer en tagtig jaaren 4 maanden en 14 dagen en leit alhier begraven

Int jaar 1800 den 5 july is overleden Lysbert Heins de huisvrouw van Ypke Jelles in den ouderdom van vief en seewintig jaaren twe maaden en leit alhier begraaven

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Schoolmeester te Hommerts

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 14 feb 2009 1:29 pm

Hé Hessel,

had ik nog niet. Maar dank je wel, dat is erg mooi. Het klopt precies. Ik had Lysbet nog niet gehuwd, maar dit kan natuurlijk niet missen. En dat graf zal dan toch eigendom van Sibbels familie zijn? Of juist van haar man Hein Bottes. Echt een stimulans om hier ook weer eens naar te speuren.

groeten, Andries.

Plaats reactie