Betrouwbaarheid Burgerlijke Stand

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Betrouwbaarheid Burgerlijke Stand

Bericht door Maikel Galama » donderdag 25 jan 2007 1:45 pm

Hoi allemaal,

ik kwam iets bijzonders tegen, een huwelijksdatum die in de ene akte afwijkt van de andere akte. Zoals velen wel zullen weten werden van de huwelijken 2 boeken bijgehouden, één wordt door de gemeente bewaard, de ander door het Rijksarchief.

Akte index Tresoar vóór Burgerlijke stand:

Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1812
DTB nr: 916, 1811 - 1812
Vermelding: Ondertrouw van 10 mei 1812
Man: Joseph Gerbens Terpstra, Leeuwarden
Vrouw: Antje Andries Feenstra, Leeuwarden
NB: hij is sjouwer


Akte index Tresoar vóór Burgerlijke stand:

Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1812
DTB nr: 916, 1811 - 1812
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 24 mei 1812
Man: Joseph Gerbens Terpstra, Leeuwarden
Vrouw: Antje Andries Feenstra, Leeuwarden
NB: getrouwd op het stadhuis


Akte index HCL:

Naam man: Joseph Gerbens Terpstra
Naam vrouw: Antje Andries Feenstra
Akte: Huwelijksakte 48
Gemeente: Leeuwarden
Trouwdatum: 24-5-1812


Akte index Tresoar:

Huwelijksakte Leeuwarden (mairie Leeuwarden), 1812
Man: Joseph Gerbens Terpstra
Vrouw: Antje Andries Feenstra
Datum: 24 mei 1812, akte nr. 48


Vorige week heb ik een kopie van deze akte gemaakt en zie daarin dat het huwelijk op 20 mei is gesloten en niet op 24 mei. Dus heb ik vervolgens een berichtje gestuurd naar Tresoar met de mededeling dat de datum 24 mei fout is. Groot was mijn verwondering een berichtje terug te krijgen met de mededeling dat er toch echt 24 mei stond. En dus nog maar eens naar mijn kopie gekeken en jawel, er staat 20 mei. Maar ook bij Tresoar is er opnieuw naar gekeken en ook zij wisten het zeker, er stond 24 mei !

Tot slot, bij het HCL zal men kijken wat er in hun trouwboek als datum staat vermeld, pas dan weet ik hoe dit verder in elkaar zit.

Mijn vraag aan de lezer van dit forum is, of iemand dit ook wel eens is tegengekomen. Zo ja, dan hoor ik dat graag.

Groetjes, Maikel Galama.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Betrouwbaarheid Burgerlijke Stand

Bericht door Maikel Galama » donderdag 25 jan 2007 4:54 pm

Hoi allemaal,

het antwoord van het HCL en Tresoar is binnengekomen:

Hallo Maikel,
Zie onderstaande reactie van Jan Faber. Volgens mij hebben wij ooit kopien van de microfilms van de huwelijken van Leeuwarden van het HCL gekregen.
Dergelijke verschillen tussen gemeente- en rijksexemplaren komen inderdaad wel eens vaker voor. Een deel van de BS is indertijd op gemeentehuizen ingevoerd.
Bij namen en data vallen dergelijke verschillen meestal niet op, maar wel bij het ontbreken van kantmeldingen. Die staan dan wel in het gemeenteexemplaar maar niet in die van ons. In dergelijke gevallen plaatsen we vaak even een opmerking. Ik heb nu ook de opmerking van Jan Faber geplaatst bij het bewuste record.
Dit bestand moet nog met de namen van ouders worden aangevuld, dus het zal enige tijd duren voordat het zichtbaar is op internet. Wat mij betreft mag je dit melden op het forum. Ik hoop dat het probleem nu is opgelost.
M.v.g.
Johan Steendam, Tresoar

Hallo Johan,
In het exemplaar van de gemeente is inderdaad een vergissing gemaakt. De heer Galama
heeft gelijk: er staat inderdaad 'den twintigsten', terwijl, aktenummer 44 de laatste huwelijksakte is geweest die op 20 mei 1812 is geregistreerd. De aktenummers 45 t/m 47 en 49 zijn gedateerd op 24 mei 1812. Ik heb inmiddels in onze database onderstaande opmerking opgenomen:
het gemeente-exemplaar van de huwelijksakte geeft abusievelijk 20 mei 1812 als huwelijksdatum
Met vriendelijke groet,
Jan Faber, HCL


Groetjes, Maikel.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op vrijdag 26 jan 2007 1:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ejdijkstra
Berichten: 16
Lid geworden op: donderdag 15 dec 2005 4:00 am
Locatie: Nieuw Zeeland

Betrouwbaarheid B.S.

Bericht door ejdijkstra » vrijdag 26 jan 2007 12:43 pm

Hallo Maikel,
Misschien ten overvloede. Ik ben dit enige malen tegen gekomen bij het bekijken van de microfiches op het cbg en het gelders archief.
Oplossing in voorkomende gevallen bij twijfel over aktenr. (soms moeilijk of niet leesbaar) kijk naar de 2 voorgaande en 2 volgende aktes in het bestand dan valt het juiste nr te deduceren. Bij twijfel over de datum die soms niet voorkomt of misschien onjuist is, idem kijk naar de voorgaande en opvolgende aktes en de data op die aktes dan rolt de juiste datum er ook uit. Vooral in grotere plaatsen waar meerdere aktes op dezelfde dag werden ingeschreven. In kleinere plaatsen waar dit vaak niet het geval is helpt vaak het onderzoeken van ondertrouw gegevens ( 3x afkondigen en dan trouwen dan valt ook hier de juiste datum te deduceren)
Hoop dat dit mogelijk anderen die met dit probleem geconfronteerd worden op weg kan helpen. Met vr. gr. E.J.Dijkstra

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Betrouwbaarheid Burgerlijke Stand

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 26 jan 2007 1:32 pm

Hoi E.J. Dijkstra,

allereerst, ik heb mijn vorige bericht aangepast, het betrof echter niet iets essentieels. (Ik heb slechts een zin die halverwege was afgebroken weer samengevoegd)

Voor het overige ben ik het volledig met je eens, zoals ook in bovenstaand voorbeeld is aangegeven zijn de voor- en achterliggende aktes bij het vinden van de juiste datering van doorslaggevend belang geweest.

Voor mij zelf was het echter een vreemde gewaarwording dat bij alle indexen de datum 24 mei te zien was, op mijn kopie stond echter heel duidelijk 20 mei. Ik ben verder naar volle tevredenheid door Johan Steendam van Tresoar geholpen. Johan, als je dit leest, bedankt !

Een laatste mogelijkheid is trouwens ook nog het bekijken van de Leeuwarder Courant waarin wellicht ook de huwelijksdatum is vermeld.

De moraal van het verhaal:
Probeer zo veel mogelijk bronnen naast elkaar te leggen en trek daaruit je conclusie, één bron is soms te weinig. Data op grafstenen en bidprentjes willen ook nog wel eens afwijken van de gegevens uit de burgerlijke stand.

Groetjes, Maikel.

Plaats reactie