Hendrik Hooman

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Hendrik Hooman

Bericht door Johan » zaterdag 30 dec 2006 4:06 pm

Geacht forum.

Heb dit geval al eerder op het prikbord van genealogie.nl geplaatst. Maar ik wil het hier ook nog eens proberen.
Ik ben op zoek naar geboorte gegevens van Hendrik Hooman(s), Homan(s), Hoyman(s) of mogelijk nog een andere variant.
Moet geboren zijn rond 1768, gehuwd te Sneek met Sytske Anskes. Zit dan bij het bataafse leger en is gelegerd te Harlingen.
Hendrik krijgt vier kinderen bij Sietske deze worden rooms gedoopt:
Gregorius, doopheffer Gregories Hooman;
Johannes Petrus, doopheffer Petrus Hooman; Vernoemd naar haar vader
Engeltje Hooman, doopheffer Anna Homan ; Vernoemd naar haar moeder
Elisabeth Hooman, doopheffer Barbera Homan

Hendrik overlijdt op 14-06-1806 te Sneek oud 38 jaar.
In de bijlagen van de huwelijksaktes van de kinderen worden geen geboorteplaats en datum van Hendrik genoemd.

Een mogelijke optie over Hendriks familie zou de familie Hooftman uit Sneek kunnen zijn. Veel namen komen overeen maar deze familie zit in de Hervormde hoek.

Mogelijk komt Hendrik van Harlingen.
De naam Hendrik Hooman, Homan of Hoyman met of zonder S op het einde komt hier tussen 1700 en 1800 regelmatig voor. Deze Hendriken zitten allemaal in de RK hoek. Maar de link tussen de Hendrik van rond 1720 en "mijn" Hendrik zie ik niet. Wie weet hoe en waar ik dit gat mogelijk kan dichten?


Met vriendelijke groet Johan Hoomans

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » zondag 31 dec 2006 11:42 am

Dag Johan,

Ik denk dat je het meeste kans maakt bij de zogeheten stamboeken, de administratie van het leger. Per regiment worden daar de gegevens van de soldaten bijgehouden. De stamboeken worden bewaard bij het Nationaal Archief in Den Haag.
Om een beetje gericht te kunnen zoeken is het zaak, om eerst uit te vinden welk regiment in 1797 (het trouwjaar van Hendrik) te Harlingen was gelegerd. Dan weet je welk boek je moet hebben. Vroeger was er op internet een site met alle regimenten en hun legeringsplaats, maar die ben ik kwijt doordat de naam van de site veranderd is. Ik zal nog een zoekpoging wagen.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » zondag 31 dec 2006 12:04 pm

Dag Johan,

Ik heb iets gevonden. Niet op de site die ik bedoelde, maar op een andere die te vinden is op adres:

http://members.home.nl/riandirksen/bataafsgarnizoen.htm

Daaruit blijkt dat Hendrik ingelijfd was bij de 4e halve Brigade. Deze was in 1796 in Sneek gelegerd, dus gelegenheid te over om kennis te krijgen aan Sytske.

Groeten van Richard en natuurlijk
folle lok en seine yn it nije jier!!!!

Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan » zondag 31 dec 2006 1:23 pm

Hallo Richard,

Deze site is bij mij bekend. Zoals gezegd heb ik deze vraag eerder gesteld. Toen is Everardus in Den Haag de archieven ingedoken. Hij heeft echter niets kunnen vinden over het legeronderdeel van Hendrik, het 2e battaillon van de 4e halve brigade.
Door de vernieuwde doop, trouw en begraaf gegevens op internet ben ik wat meer gaan denken dat Hendrik en zijn voorvaderen mogelijk uit Harlingen of omgeving komen.
Ik heb een beetje de hoop dat iemand op dit forum, met zijn ervaren zoekers, iets meer weet of kan vinden dan ik kan vinden.

Ik blijf hopen
Elkenien een goed ûtein en een goed begjin

Mei groetnis Johan Hoomans

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 31 dec 2006 1:43 pm

Hoi allemaal,

Het is me nog niet gelukt, maar misschien als je verder zoekt met Jurre/Jurjen/Djurre - de door-de-weekse-schrijfwijzen voor Gregorius - kom je nog ergens.
Barbara wordt ook wel Berber, en Elisabeth Lijsbet.
Ze kunnen toch net van al te ver steeds maar even overkomen te m/peteren zou je denken, of allen ongetrouwd blijven.

Alvast Prettige Jaarwisseling,
Margreet.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik homan

Bericht door tondejong » maandag 1 jan 2007 7:30 pm

Hallo lezers,

Al geruime tijd trek ik brave i.c. roomse Hendriken na die in de 18e eeuw in Harlingen en omgeving leefden. Ook Hendrik Homan passeerde de revu. Alleen de juiste niet.

Het ging bijvoorbeeld om de Hendrik Homan die in 1708 in Harlingen met Beitske Foekes trouwde. Drie kinderen r.k. gedoopt te Harlingen, namelijk Lijsbet 1709 doopgetuige Berend Hendriks, Hendrik 1711 dg Jan Alberts en Jan 1714 dg Gerrit Jansen.

De nu gezochte Hendrik Homan vond ik zo gauw niet. Djurre voor Gregorius is een goede tip van Margreet. Van mijn kant wil ik daar nog aan toevoegen om bij het zoeken ook personen zonder de toenaam Homan niet over te slaan. Toenamen werden soms wel gebruikt maar soms ook weer niet. Zoon Jan uit 1714 van Hendrik Loman kan bijvoorbeeld ook best als Jan Hendriks door het leven zijn gegaan.

Hartelijke groeten, Ton

Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan » maandag 1 jan 2007 8:59 pm

Hallo allemaal.

Ton, Magreet op dit soort tips zit ik te wachten.
Kan mijn niet zo brave Hendrik nog niet vinden.
Hij moet als soldaat van 30 met een onschuldig meisje van 19 trouwen.
Dit meisje geboren als Sytske Anskes krijgt bij het huwelijk de "achternaam" Uitdeweg toegevoegd. Maar dit terzijde ik zoek verder.
Tips welkom.

groetnis Johan

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » dinsdag 2 jan 2007 1:36 pm

Dag Johan,

Ik ben vandaag even bij het CBG te Den Haag geweest en heb daar de microfiches met de index van de stamboeken 1795-1813 bekeken. De naam Homan(s) komt niet voor, Hooman en Hoomman daarentegen wel.
Er is een Hendrik Homan (2-35a) en een Henderik Hoomman (2-45).
De cijfercombinaties betekenen, dat de naam voorkomt in Stamboek nummer 2, op folio 35a en folio 45. En dat stamboek is van de 4e halve brigade, 2e bataillon. Op zo'n moment kun je voorzichtig aan het woordje BINGO denken, zonder het nog te roepen.
De stamboeken zelf staan niet op microfilm bij het CBG, maar kunnen worden aangevraagd en ingezien bij het Nationaal Archief. Mijn lunchpauze is te kort voor zo'n exercitie, dus misschien dat iemand anders zo vriendelijk wil zijn om even voor je te kijken?

Groeten van Richard

Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan » dinsdag 2 jan 2007 2:52 pm

Hallo Richard,

Heel fijn, dit geeft weer nieuwe hoop.
Aansluitend dus het vezoek
Wie wil zo vriendelijk zijn en is er in de gelegenheid een onderzoek te doen bij het nationaal archief. Zie het bovenstaande bericht van Richard. En de aanvulling in het bericht hieronder

Bij voorbaat dank.

Mei groetnis Johan Hoomans
Laatst gewijzigd door Johan op dinsdag 2 jan 2007 3:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » dinsdag 2 jan 2007 3:03 pm

Dag Johan,

Kleine correctie: de vriendelijke sneuper zal bij het Nationaal Archief moeten kijken. Reken op ongeveer een uurtje tijd, bestaande uit:
- het opzoeken van de juiste toegang
- het aanvragen van het boek
- wachten totdat het uit het depot is gehaald
- bladeren en met potlood de gegevens overschrijven op een bloknoot dat niet groter is dan A5 (regels van het NA)

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

gegevens uit het Nationaal Archief te Den Haag

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 4 jan 2007 4:12 pm

Johan, Richard en anderen,
Hoewel stukken ook schriftelijk aangevraagd kunnen worden bij het Nationaal Archief en dan gelijk bekeken kunnen worden, heb ik de klus maar op me genomen.

4 januari 2007.

Nationaal Archief:
Nummer toegang: 2.01.17
Naam archiefblok: Oorlog voor 1813, Stamboeken, 1795-1815.
Bestanddeel: 2
Depot 102 C

Uit het stamboek Officieren, onderofficieren en manschappen, 2e bataillon, 4de halve brigade:

Bladzijde 35 A als eerste genoemd:
Corps forrier (Fourier) nummer 1 Hendrik Hooman, oud 22 jaar, geboren Riekers Vulda:
Lengte: 5 voet, 5 duim en 2 streep.

Op bladzijde 45 uit hetzelfde boekdeel:
Naam: Corporaal fourier: Hendrik Hoomman.
Aangenomen 30 juli 1795 voor 6 jaar en 2 maanden en 2 dagen.
Lengte: 5 voet, 5 duim en 2 streep, oud 25 jaar, geboren Rikers in de Stift Fulda.

Van te voren gediend (met zeer kleine letters geschreven):
Bij wie en hoelang:
in 't reg.(iment) Stuart: 1 jaar en 9 maanden.
in 't reg. Or. Gelderland als soldaat, Corporaal, 7 jaar, 11 maanden en 28 dagen.

Daarvoor afgegeven:
Overgelopen geincoporeert (onduidelijk geschreven) 30 juli 1795.
Beroep: Linnenweever. Rooms.

Wanneer hun tijd (gaat om meerdere soldaten) van dienst verscheenen is:
2 oktober 1801.

Wanneer en op welke wijse af gegaan:
den 11 maart 1799 paspoort.

--------------------------
Indien je geinteresseerd ben in kopieën, dien je rechtstreeks kontakt op te nemen met het Nationaal Archief.
De brongegevens heb ik vermeld.
Indien je een bezoek brengt aan het Archief mag je ook digitale opnamens maken, wel van tevoren een afspraak maken.
-----------------------------

Succes verder met je speurtocht.

Gr.
Everardus

Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan » donderdag 4 jan 2007 7:15 pm

Hallo Everardus,

Mijn dank is ontzettend groot.
Ik ben al een paar jaar aan het zoeken naar deze brave Hendrik en nu is hij terecht. Stift Fulda, nog nooit van gehoord.
Een snelle blik op Google Earth leerde mij dat Sift Fulda ergens in zuid Duitsland moet liggen.
Iedereen bedankt voor de hulp!!!

Mei groetnis Johan Hoomans

Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan » zondag 11 feb 2007 3:49 pm

Hallo forum,

Ondanks het feit dat ik nu weet dat mijn voorouder uit Duitsland komt zit ik nog met de peters en meters van de kinderen van Hendrik en Sytske

Magreet schreef: "Ze kunnen toch net van al te ver steeds maar even overkomen te m/peteren zou je denken, of allen ongetrouwd blijven"".
Maar ik heb geen spoor van Gregorius, Petrus, Anna of Barbara Homan kunnen ontdekken Of het moet al de familie Hoof(t)(d)man uit Sneek zijn, maar deze zijn hervormd Ik weet dat ze het vroeger niet zo nauw namen, maar genoemd viertal moet toch ergens terug te vinden zijn.
Wie heeft een idee?

Mei groetnis Johan

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 11 feb 2007 3:54 pm

Hoi Johan,

Ik heb laatst net gehoord - en dit is een echte net, die andere moest een niet zijn -
dat vroeger ook al de familie uit Duitsland overkwam te m/peteren. Ze kwamen gewoon logeren denk ik, tegen de tijd van de geboorte.

groet margreet

Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan » zondag 11 feb 2007 6:50 pm

Hallo Magreet,

Een hele reis vanuit Duitsland naar Sneek zonder auto of trein en dat in een tijd van oorlog. Maar het is natuurlijk mogelijk.
Het zou in ieder geval verklaren waarom er niemand van de P/M te vinden.
In ieder geval bedankt.

gr johan

Plaats reactie