Bijna 95.000 gegevens over begraven voor 1811 beschikbaar

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bijna 95.000 gegevens over begraven voor 1811 beschikbaar

Bericht door Admin » vrijdag 15 dec 2006 8:39 am

Vanaf vandaag zijn op de website van Tresoar bijna 95.000 gegevens over overlijden en begraven voor 1811 beschikbaar. Voor het invoeren van de Burgerlijke Stand werden er door de overheid geen gegevens over overlijden van personen vastgelegd. Om een overlijdensdatum voor 1811 te vinden is men dan ook op andere, voornamelijk kerkelijke bronnen aangewezen.

In de database vindt u gegevens over overlijden en begraven, afkomstig uit diverse bronnen. Dat kunnen 'begraafboeken' zijn, maar ook 'registers van overledenen', een 'register van impost op begraven', diaconierekeningboeken, enz. Al deze gegevens worden hier samengevoegd in één database, kortweg 'begraven' genoemd.

Het plaatsen van de database 'begraven' is de aanleiding om het zoeken naar persoonsgegevens op de website van Tresoar enigszins te herstructureren. Er kan nu gezocht worden in de gegevens van de Burgerlijke Stand onder de titel "Zoeken na 1811", terwijl het zoeken in de doop-, trouw- en begraafboeken (DTB) onder de titel "Zoeken voor 1811" is samengevat.

Wat voor de dopen geldt, geldt ook voor de database 'begraven'. Ook deze database is nog niet volledig en niet gecorrigeerd. Ook de koppeling met de thesaurus is nog niet optimaal.

Let op: in de databases met begraafgegevens vindt u ook incidenteel gegevens van na 1812. Van het kerkhof Seerijp op Terschelling is er zelfs nog een begrafenis in 1911 opgenomen!
webmaster Tresoar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bijna 95.000 gegevens over begraven voor 1811 beschikbaar

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 15 dec 2006 11:41 am

Hoi Andrys en Tjerk,

heerlijk, wederom een gigantische uitbreiding van online gegevens om onze zoektocht naar de vele voorouders te vergemakkelijken. Mijn hartelijke dank hiervoor.

Een kleine opmerking mijnerzijds:

Er zijn vele wegen op de Tresoarsite die me bij mijn doel brengen, de weg die ik koos was er eentje via: dopen voor 1812, en ik kwam bij dopen, trouwen en begraven.

En nog een kleine opmerking:

Vóór 1812 heet de database begraven, na 1812 overlijden. Is deze benaming bewust gekozen ? Is het wellicht om ons in verwarring te brengen ? Of is het gewoon omdat Friezen toch wel een beetje ''nuver'' zijn ?
Deze ''Fries om utens'' zou in beide gevallen de term : overlijden gebruiken.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 15 dec 2006 12:55 pm

Misschien moet je de blz even verversen maikel - bovenin kan dat ergens, bij de terugknop in de buurt.
misschien haalt je comp de info nog uit zijn geheugen.

bij mij heette het gelijk al voor 1811 en na 1811
voorouders> dopen voor 1812 had ik niet meer.
Ook via alle bronnen of op die blz is alles aangepast.

margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Er zijn vele wegen

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 15 dec 2006 1:11 pm

Hoi Margreet,

ik schreef nog wel: Er zijn vele wegen op de Tresoarsite

om in Dopen vóór 1812 te komen kun je vele wegen bewandelen, ik ging niet via Voorouders maar via dat balkje iets daar rechtsonder: direct naar......
Jouw weg is inderdaad reeds up to date gemaakt, die van mij niet ! Is niet eerlijk.

En noemen ze de overlijdens vóór 1812 via jouw weg begraven of overlijden ? Ik denk toch ook begraven ?

Groetjes,

Maikel (wil wel eens een andere weg nemen)

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 15 dec 2006 1:29 pm

je hebt gelijk - de direct hebben ze vergeten.
en je hebt nog meer gelijk - die weg kende ik niet
maar ik tel niet echt mee gezien de gecombineerde zoekschermen die ik altoos gebruik
wel ... mail de webmaster ..

die hierboven omstandig uitgelegd heeft waarom het begraven heet - namelijk, lees ik daar althans, omdat het meerendeel uit begraafboeken en betalingen omtrent begraven komt
en niet uit overlijdensaktes

het is ook de b van dtb=egraven en -eluiden - en niet de dbO
dus ik vind het eigenlijk wel best zo

groet, margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 15 dec 2006 1:45 pm

o maikel - de direkt naar gaat naar 'dopen voor 1812' in de kop
en daaronder 'dopen trouwen begraven' aanvinkvakjes
plus een toelichting op de dopendatabase

de andere weg gaat naar 'zoeken voor 1811' in de kop
daaronder de aanvinkvakjes
EN diverse toelichtingen op de diverse databases
EN verwijzingen naar meer interessant.

so zie je maar weer, taking the long way home .. is in dit geval beter dan de kortste weg binnendoor.

ik vind het echt wel best dat begr voor en ovl na 1811
anders krijgen we ook weer gedoe over hoezo dopen voor en geboren na ...

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

begraven - overlijden - trouwen - huwen

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 15 dec 2006 1:52 pm

Hoi Margreet,

je begon zo goed: Je hebt gelijk en je hebt nog meer gelijk !

Maar daarna die uitleg over DTB.............

DTO is toch Doop Trouw Obiit ????

En je hebt ongetwijfeld ook een heldere uitleg over de omschrijving die gebruikt wordt wanneer men in de echt verbonden wordt: huwelijk na 1811 en trouwen vóór 1811 ?

Het enige wat ik graag wil is een kleine stroomlijning in het taalgebruik, iedereen zal ooit overlijden, alléén het tijdstip waarop.......
Niet iedereen wordt begraven, sommigen worden bijgezet of krijgen een zeemansgraf of......

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 15 dec 2006 2:06 pm

......

het is dus eigenlijk u-i-t-e-r-m-a-t-e gestroomlijnd dat het voor 1811 gewoon allemaal anders heet, zelfs zaken die mij niet eens opvallen :)

en eigenlijker maar beter ook, anders moeten we straks weer allerhande aktes van voor 1811 nakijken ...

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » vrijdag 15 dec 2006 4:20 pm

In de euforie over het bijplaatsen van nieuwe gegevens vraagt niemand zich af WAT ER MET 1811 ZELF is gebeurd? Toch?
Voor 1811 is bij mij tot en met 1810
Na 1811 is bij mij vanaf 1812.....

Ik bedoel maar

Groeten van Richard ;)

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin » vrijdag 15 dec 2006 4:33 pm

Het linkje vanuit 'direct naar' is inmiddels ook bijgewerkt. Morgen wordt het menuutje daar nog een beetje logischer ingedeeld. Dan zul je (Maikel) zien dat er onder "Geboorte, huwelijk, overlijden" staat "Dopen, trouwen, begraven". Ik maak dat onderscheid bewust, om duidelijk aan te geven dat 'Geboorte' (= geboorteakten uit de BS) iets anders is dan 'Dopen' (= de doop- en geboortegegevens uit de DTB).

En ja, zoeken voor 1811 en zoeken na 1811 suggereert dat je niet in 1811 kunt zoeken. Dat jaar is aan de ene kant een duidelijke scheidslijn, aan de andere kant ook wat een diffuus overgangsjaar. De begraafgegevens lopen zelfs nog 100 jaar door!

Beschouw het maar als labels. Een asperientje is ook niet altijd van Bayer...
webmaster Tresoar

cyp
Berichten: 27
Lid geworden op: zondag 8 okt 2006 6:16 pm
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Bericht door cyp » vrijdag 15 dec 2006 5:16 pm

Geweldig die uitbreiding.
Nu weet ik tenminste wanneer Leonardus Peel is overleden, en omdat hij in 1792 76 jaar oud was, wanneer hij geboren was.
Ik hoop veel mooie nieuwe dingen te vinden. Bedankt.
Ik heb alleen een probleempje: Als ik op Nieuwe zoekopdracht klik gaat het mis: Firefox zegt: ik kan de server niet vinden, Internet Explorer geeft aan dat hij een bestand niet kan vinden. Gelukkig kan ik wel terug met de Terug-toets; dus ik heb er verder geen problemen mee.

Cyp

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

logische indeling

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 15 dec 2006 5:27 pm

Hoi Andrys,
Het linkje vanuit 'direct naar' is inmiddels ook bijgewerkt. Morgen wordt het menuutje daar nog een beetje logischer ingedeeld.
Als jouw logica overeenkomt met mijn logica dan komt dat dus wel goed.
Bij mij begint het alfabet met een A, daarna komt de B...........
Wordt er volgens jouw logische indeling ook alfabetisch ingedeeld zoals hieronder weergegeven ?

Archieven
Dopen, trouwen, begraven
Familienamen 1811
Forum
Geboorte, huwelijk, overlijden
Handelsregister
Nieuw op de site
Notarieel archief
Plaatsnamen
Quaclappen
Quotisatie 1749
Vaak gestelde vragen etc. etc.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 15 dec 2006 5:30 pm

Andrys,

Bedankt voor de toevoegingen.

Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin » vrijdag 15 dec 2006 9:10 pm

Helaas Maikel, jouw logica is soms toch té logisch. Ik heb geprobeerd de dingen bij elkaar te zetten die bij elkaar horen, alleen zag ik net voor vijf uur (ja, ja, ik ben een echte ambtenaar...) dat de 'beroepen' er weer uitgesprongen zijn. Als ik zin heb herstel ik dat, maar het is wel een klerewerkje.

En dat het niet alfabetisch is heeft er ook mee te maken dat ik de volgorde zelf moet bepalen, maar dan wel voor alle drie talen tegelijk. En dan komt Geboorte in het Engels en het Fries ineens bij de B!

Ik hoop dat je met mijn indeling kunt leven...
webmaster Tresoar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Logische indelingen

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 16 dec 2006 10:43 am

Hoi Andrys,
Ik hoop dat je met mijn indeling kunt leven...
Ik kan wel met jouw indeling leven, logisch vind ik 'm daarom nog niet. Ik vind het in ieder geval moeilijk uit te leggen.

Van de bezoekers van de site zijn naar ik aanneem ruim 90% bezoekers die de nederlandse taal gebruiken, dus om het nederlands als uitgangspunt te gebruiken is zo gek nog niet.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat we ''on speaking terms'' blijven en konstant op zoek zijn naar mogelijke verbeteringen. We / Jullie moeten een titel verdedigen ! :D

Groetjes, Maikel.

Plaats reactie