Database begraven

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Database begraven

Bericht door Ristcard » zondag 10 dec 2006 3:41 pm

[Dit onderwerp is afgesplitst van de discussie onder de naam 'Jan Kambag'.
Webmaster]

Dat is nog eens goed nieuws!!!! (Dat regio 11, waar een groot deel van mijn familie vandaan komt er niet meteen op staat neem ik dan maar voor lief, was bij de trouwboeken ook al zo).

Praktisch vraagje: zou de interface op de website dan zo gewijzigd kunnen worden dat de DTB-databases bij elkaar staan? Nu staan de huwelijken bij de burgerlijke stand, de dopen staan apart en waar de begraafboeken terecht komen weet ik niet.
Let wel, als dat wijzigen van de interface zorgt voor vertraging in het plaatsen van de gegevens, dan heb ik deze vraag NIET GESTELD hoor.

Ik wacht in spanning af

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zondag 10 dec 2006 4:15 pm

Richard,

Een practisch antwoord: er komt één zoekpagina voor de dopen, de huwelijken voor 1812 en de begraaf- en overlijdensgegevens. Tegen de tijd dat ik de lidmatenboeken internet-gereed heb zullen die daar ook raadpleegbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
Tjerk Tigchelaar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

één of twee indexen

Bericht door Maikel Galama » zondag 10 dec 2006 8:11 pm

Hoi Tjerk,

twee indexen dus, één vóór en één na 1812 ?

Ligt daar al een besluit aan ten grondslag ? Of is één index toch nog mogelijk ? Heeft nl. ook zo zijn voordelen.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zondag 10 dec 2006 8:33 pm

Hallo Maikel,

Het worden inderdaad twee zoekpagina's. Heeft er ook mee te maken dat zowel de dopen- als de begraaf- en overlijdensdatabase, en op termijn de lidmaten database, nog wel enige tijd een "voorlopig" karakter hebben. Dit in de zin dat koppelingen met Thesauri bijvoorbeeld nog niet voor 100% aanwezig zijn.

Beide oplossingen, dus één of twee zoekpagina's hebben zo z'n voor en tegen. Het lijkt me dat er eerst maar eens moet worden gekeken hoe het bevalt. Het is dan altijd mogelijk om in het juiste forum, want we zitten hier inmiddels lekker af te dwalen, een discussie te starten over hoe het nu verder moet. Het ligt overigens buiten mijn invloedssfeer om te bepalen hoe de website van Tresoar er uit ziet :), daar hebben we Andrys voor als webmeester. Hoogstens mag ik een voorzichtig voorstel doen en over deze zaak heb ik, in ieder geval momenteel, nog geen definitieve mening.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

één of twee indexen

Bericht door Maikel Galama » zondag 10 dec 2006 8:58 pm

Hoi Tjerk,

we dwalen inderdaad een beetje af, desalniettemin: bedankt voor je commentaar.
En ik hoop dat de mensen die de beslissingen nemen, tzt alle voors en tegens goed wikken en wegen.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin » maandag 11 dec 2006 9:33 am

Zoals Tjerk al schreef komen er (waarschijnlijk deze week nog) twee zoekschermen: zoeken voor 1811 en zoeken na 1811. Die scheiding is voor de gemiddelde genealoog duidelijk: het zoeken voor en na het invoeren van de Burgerlijke Stand. In Friesland betekent dat over het algemeen ook de scheiding tussen het wel en niet gebruiken van een familienaam.

Toch zit er wel overlap in. In de begraafbestanden heb ik al een begrafenis in 1911 zien staan! Dit betreft een bijzonder kerkhof, dat van Stryp op Terschelling, maar er zijn wel meer begrafenisgegevens in terug te vinden van (even) na 1811. Als straks ook de lidmaatgegevens geplaatst worden, dan zullen ook daar gegevens van later in staan.

In eerste instantie willen wij toch aan deze scheiding vasthouden. Mogelijk dat we in de toekomst wel overgaan tot één zoekscherm voor alle persoonsgegevens, maar vergeet niet dat dat ook hoge eisen aan de techniek stelt.
webmaster Tresoar

Plaats reactie