Echtscheiding in 1928

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Martine Ottolander
Berichten: 59
Lid geworden op: dinsdag 28 mar 2006 3:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Echtscheiding in 1928

Bericht door Martine Ottolander » donderdag 12 okt 2006 10:39 am

Bauke Ter horst is geboren op 15-11-1900 in Leeuwarden, zoon van Joseph Ter horst en Caatje Goedemoed. Bauke trouwde, 19 jaar oud, op 07-04-1920 in Leeuwarden met Tsjitske Kramer. Het huwelijk werd ontbonden op 07-06-1928 in de Rechtbank van Leeuwarden, de reden is mij niet bekend, En die reden zou ik nu graag willen weten, want echtscheiding toen is niet zo gewoon als nu. Zijn er bijv rechtbankstukken die bekeken kunnen worden of staat een reden op de huwelijksakte?
Binnen mijn familie is er al eerder gescheiden en die reden stond toen op een huwelijksakte gekrabbeld. De reden was ''kwaadwillige verlating door de vrouw'' Hij ging flink vreemd vandaar dat ze knap kwaad was. :wink:
Is er iemand die voor mij kan kijken?

Groeten uit Alphen aan den Rijn,


Martine Ottolander-Terhorst
Hallo, Ik ben Martine Ottolander-Terhorst. Ik ben geinteresseerd in de families Terhorst/Ter horst(Leeuwarden/Lemmer) en Veldhuizen, m.n in Friesland, en het grensgebied richting Vledder (Drenthe) en Noord Holland(Haarlem,Amsterdam)

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 12 okt 2006 11:56 am

Beste Martine,

Er moet op die datum een akte van echtscheiding zijn en inderdaad is de door jou genoemde reden (verlaten/overspel van de partner) meestal zo omschreven in de akte.
Datum van akte is openbaar. In Den Haag staan de akten van echtscheidingen tussen de akten van huwelijken.
In Tresoar zijn de huw.akten en echtscheidingen ingevoerd t/m 1922.
Misschien wel aanwezig in de studiezaal van het GA Leeuwarden?
Volgens opgave:
Burgerlijke stand 1811-1922 (1970)
De burgerlijke stand bestaat uit de registers van geboorte (1811-1922), huwelijk (1811-1932) en overlijden (1811-1940).

Gr.
Everardus
Laatst gewijzigd door Everardus Rollema op donderdag 12 okt 2006 12:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine Ottolander
Berichten: 59
Lid geworden op: dinsdag 28 mar 2006 3:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Martine Ottolander » donderdag 12 okt 2006 12:12 pm

Hoi Everardus,
Tijd niet gesproken, alles goed gegaan met verhuizen? Ik neem aan dat je het Archief van het CBG bedoeld? of bedoel je het Nationaal Archief?
Werden er vroeger net zulke stukken opgemaakt zoals nu?Bijv Boedelscheiding, Alimentatie etc etc. Of werd er vroeger niet zoveel geregeld zoals tegenwoordig?

Groeten,

Martine
Hallo, Ik ben Martine Ottolander-Terhorst. Ik ben geinteresseerd in de families Terhorst/Ter horst(Leeuwarden/Lemmer) en Veldhuizen, m.n in Friesland, en het grensgebied richting Vledder (Drenthe) en Noord Holland(Haarlem,Amsterdam)

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 12 okt 2006 12:23 pm

Hoi Martine,

De verhuizing is prima verlopen.
Ik bedoel niet het CBG maar de studiezaal van het gemeente archief van Leeuwarden.
Oftewel:
http://www.historischcentrumleeuwarden.nl/

Ook in de periode 1928 kon men via de advocaat alles regelen.
Verder kan bij de notaris allerlei voorwaarden zijn vastgelegd.
Mijn vorig antwoord aan jou is 1x bewerkt i.v.m. de periode 1923 t/m 1932.
Ik heb oude stukken destijds gezien uit begin 20ste eeuw, waar inderdaad alimentatie werd vastgelegd. Veel is vernietigd.
De wijsheid heb ik, daar dat 25 jaar mijn werkterrein is geweest bij Justitie.
Gr.
Everardus

Martine Ottolander
Berichten: 59
Lid geworden op: dinsdag 28 mar 2006 3:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Martine Ottolander » donderdag 12 okt 2006 12:30 pm

Oeps dan is het te hopen dat er een Fries is die het voor mij wil nakijken. Want Ljouwert is voor mij toch een kleine 2.5 uur rijden. En als ik in het noorden ben dan zit ik meestal in de buurt van Meppel, dus dan nog is het niet vlakbij.M.b.t. je vorige baan, je bent dus professioneel speurneus? :wink:

Groeten,

Martine
Hallo, Ik ben Martine Ottolander-Terhorst. Ik ben geinteresseerd in de families Terhorst/Ter horst(Leeuwarden/Lemmer) en Veldhuizen, m.n in Friesland, en het grensgebied richting Vledder (Drenthe) en Noord Holland(Haarlem,Amsterdam)

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Echtscheiding.

Bericht door Sible Hettinga » zondag 15 okt 2006 2:19 am

Beste Martine,

Ik heb enige tijd getwijfeld of ik op jouw vraag zou reageren omdat ik op de vraag geen antwoord kan geven, maar dus besloten om het toch maar te doen, hoewel het misschien wat "schoolmeesterachtig" kan overkomen.

Je schreef dat het huwelijk van Bauke en Tsjitske door de rechtbank te Leeuwarden is ontbonden. Dat is formeel niet juist, het huwelijk wordt ontbonden door de inschrijving van het vonnis van de rechtbank in de registers van de burgelijke stand. Het vonnis wordt ingeschreven in de gemeente waar het huwelijk is gesloten. Is een huwelijk buiten Nederland gesloten van wordt het ingeschreven in de gemeente 's-Gravenhage.

Dit is niet algemeen bekend en kan wel eens problemen opleveren. Het is voorgekomen dat verzuimd is het vonnis te laten inschrijven, de echtelieden bleven dus gehuwd en je kunt je wel voorstellen wat er gebeurt wannneer dan een van de twee komt te overlijden. Een ander aansprekend voorbeeld: Echtelieden zijn gehuwd in gemeenschap van goederen, de rechtbank heeft echtscheiding uitgesproken maar het vonnis is nog niet ingeschreven, een van de echtelieden krijgt een grote erfenis van een suikeroom, die niet heeft bepaald dat de de erfenis buiten de gemeenschap van goederen valt waarin de verkrijger is gehuwd, de erfenis komt toe aan beide echtelieden, sneu voor de erfgenaam of erfgename, maar niets aan te doen.

Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » zondag 15 okt 2006 10:22 am

Sible heeft helemaal gelijk dat het huwelijk is ontbonden wanneer de echtscheiding is ingeschreven. Alimentatie dient betaald te worden als de rechter een beschikking heeft afgegeven waarin een en ander wordt bepaald en ligt meestal voordat het vonnis is ingeschreven. De periode tot dat het vonnis is ingeschreven was de z.g.n. afkoel periode, zodat de partijen eventueel op hun besluit konden terug komen om definitief te scheiden. Dan heb je ook nog scheiding van tafel en bed en andere varianten.
Ik ga hier niet verder in details op in.
Nietemin toch de periode van 1928 (Leeuwarden) bekijken voor de inschrijving van de echtscheiding bij huwelijken en echtscheiding.
Eigenlijk zou er moeten staan:
Burgelijke stand registers van: Geboorte, huwelijk, echtscheiding en overlijden.
Gr.
Everardus

Martine Ottolander
Berichten: 59
Lid geworden op: dinsdag 28 mar 2006 3:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Echtscheiding 1928, wie wil voor mij kijken?

Bericht door Martine Ottolander » maandag 16 okt 2006 9:35 am

Beide heren bedankt voor het reageren, echtscheiding was toen en nu knap ingewikkeld.
Maar aangezien ik ver weg woon is er iemand die voor mij de bijbehorende akte wil bekijken?
Het gaat om de volgende personen;

Bauke Ter horst is geboren op 15-11-1900 in Leeuwarden, zoon van Joseph Ter horst en Caatje Goedemoed. Bauke trouwde, 19 jaar oud, op 07-04-1920 in Leeuwarden met Tsjitske Kramer. Het huwelijk werd ingeschreven op 07-06-1928 in het huwelijksregister van Leeuwarden, de reden is mij niet bekend.

Wat ik wil weten is de reden, en of er verdere stukken bestaan met betrekking tot deze echtscheiding.

Groeten,


Martine
Hallo, Ik ben Martine Ottolander-Terhorst. Ik ben geinteresseerd in de families Terhorst/Ter horst(Leeuwarden/Lemmer) en Veldhuizen, m.n in Friesland, en het grensgebied richting Vledder (Drenthe) en Noord Holland(Haarlem,Amsterdam)

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 21 okt 2006 3:59 pm

Hallo Martine en allemaal,

Ik heb op het HCL de huwelijksakte bekeken, waar in de kantlijn bijgekrabbeld is dat het huwelijk is ontbonden na vonnis .. en door bijschrijving .. etc.
zeven juni 1928.
Geen reden.

Het bleek dat de bijbehorende rechtbankstukken dan weer op Tresoar liggen.
Wordt vervolgd,
Margreet.

Martine Ottolander
Berichten: 59
Lid geworden op: dinsdag 28 mar 2006 3:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Martine Ottolander » maandag 23 okt 2006 10:09 am

Helemaal geweldig Margreet! :lol: Ik wacht geduldig af.

Groeten,

Martine
Hallo, Ik ben Martine Ottolander-Terhorst. Ik ben geinteresseerd in de families Terhorst/Ter horst(Leeuwarden/Lemmer) en Veldhuizen, m.n in Friesland, en het grensgebied richting Vledder (Drenthe) en Noord Holland(Haarlem,Amsterdam)

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » maandag 23 okt 2006 1:43 pm

Hoi Margreet,

Je schrijft, dat je een bezoekje hebt gebracht bij het HCL.
Heb je aldaar de akten van huw./echtscheidingen ingezien van het jaar 1928 of alleen de huwelijksakte uit 1920 bekeken?
De periode 1928 is n.l. openbaar.
Gr.
Everardus

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 23 okt 2006 1:55 pm

Hallo Everardus, welcome back.

Ik heb gevraagd om de echtscheiding en waar alles was - en zij zei 1920, want daar wordt het in de kantlijn bijgekrabbeld. Omdat ik van jou inderdaad had begrepen dat er een aparte echtscheidings-iets was.
Dat was er blijkbaar niet, want daarna verwees ze me enkel terug naar Tresoar voor de rechtbank.

margreet

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » maandag 23 okt 2006 2:09 pm

Hoi Margreet,

Dank je.
Vreemd, normaal is dat er een akte van echtscheiding is en deze zou op datum in 1928 gesteld moeten zijn (7 juni) tussen de akten van huwelijken.
In Den Haag staan de akte van echtscheiding ook tussen de akten van huwelijken in en kan me bijna niet voorstellen dat dat in Leeuwarden anders is geregeld?
Naar ik begrijp, heb je dus niet daadwerkelijk de periode 1928 bekeken?
In Den Haag kan ik de periode 1923-1932 helaas niet bekijken, daar ze nog niet zijn aangeleverd.
Gr.
Everardus

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 23 okt 2006 2:26 pm

Nee, 1928 heb ik dus niet bekeken. Ik heb ook geen aktenummer van dan, en zou dus gewoon op datum moeten zoeken.

Ben er van de week wel weer eens.

Mvg, margreet

Plaats reactie