Fake Krist

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Jan Krist
Berichten: 278
Lid geworden op: vrijdag 23 dec 2005 11:51 am
Locatie: Oud Beijerland

Fake Krist

Bericht door Jan Krist » zaterdag 12 sep 2009 10:52 am

Hallo,
Ik ben op zoek naar wetenswaardigheden over Fake Krist die voor 26.10.1944 is geëxecuteerd door het verzet te Haarlem. Volgens betrouwbare bron was hij verantwoordelijk voor de dood van 170 joodse mensen te Haarlem die hij als politie man had verzameld in een school te Haarlem welke daarna op transport werden gesteld naar Westerbork.
Ik wil graag weten wie de ouders waren en wanneer hij geboren was en waar?
Mogelijk ben ik aan het verkeerde loket en moet ik in Groningen zijn? Genlias levert niks op.
Uiteraard ben ik niet trots op deze naam genoot maar dit neemt niet weg dat ik juist daarom meer van de achtergronden wil weten!
Wie kan er helpen?
Vr.groet, H.J.K

J.Grijpstra
Berichten: 36
Lid geworden op: zondag 6 mei 2007 5:39 pm
Locatie: Nieuwegein

Re: Fake Krist

Bericht door J.Grijpstra » zaterdag 12 sep 2009 12:53 pm

Hallo Jan,

Volgens de site van het Noord-Hollands archief is hij geboren in Beilen in 1904. Drenlias levert het volgende potentiële ouderpaar op: Jan Krist, zoon van Jan Krist en Niesje ter Wiesscha en Pietertje Smelt, dochter van Fake Smelt en Margje Eleveld, getrouwd te Ruinerwold op 27 oktober 1900.

met vriendelijke groeten,

Jurjen Grijpstra.

Jan Krist
Berichten: 278
Lid geworden op: vrijdag 23 dec 2005 11:51 am
Locatie: Oud Beijerland

Re: Fake Krist

Bericht door Jan Krist » zondag 13 sep 2009 11:19 am

Hallo Jurjen,
Heel hartelijk bedankt voor jouw bericht! Ik heb geen enkele binding met deze naam genoten hoor, maar ik loop al een tijdje met de gedachte rond hier wat meer van te willen weten. Het kabbelt in ons levendje rustig voort maar ik wil bij dit drama op gepaste wijze afstand nemen van dit sujet en mij vervolgens diep schamen dat er zulke mensen betonden en nog bestaan en dan nota bene ook nog een naamgenoot. Triest, diep triest!
Is het jouw toevallig ook bekend of de Drentse Historische Vereninging aan dit drama aandacht besteed heeft? Ik ben zelf lid van deze Verenigng maar dit is mij niet bekend.
Jurjen, wij zijn enige dagen " uitstedig" met ingang van morgen, dus kan ik niet reageren op jouw eventuele berichten etc.
Nogmaals zeer hartelijk dank voor de reactie! Ik had geen enkele verducie dat iemand hier een antwoord op wist.
Vr.groet, Jan

J.Grijpstra
Berichten: 36
Lid geworden op: zondag 6 mei 2007 5:39 pm
Locatie: Nieuwegein

Re: Fake Krist

Bericht door J.Grijpstra » zondag 13 sep 2009 1:08 pm

Graag gedaan, Jan. De naam Krist komt behalve in Drenthe ook in Overijssel (Steenwijkerwold) voor, maar ik heb tot dusver geen verbanden met de Kristen in Friesland kunnen vinden.

met vriendelijke groeten,

Jurjen Grijpstra.

Plaats reactie