Rechtspraak in Makkinga in 18de eeuw

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
annemarie
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 1 feb 2008 3:16 pm

Rechtspraak in Makkinga in 18de eeuw

Bericht door annemarie » maandag 4 feb 2008 4:33 pm

Graag zou ik op korte termijn enige gerichte (en beperkte) informatie willen hebben inzake de rechtspraak rond 1700 in Makkinga.

In september is er een dorpsfeest ivm het 600-jarig bestaan van dit dorp en onze buurt (Lyclamaweg) heeft de opdracht gekregen aandacht te schenken aan Lycklama Nijholt (ik vermoed Mari(n)us?, die volgens ingewijden hier grietman was.

Wij maken -dus- een wagen met daarop een soort replica van het rechthuus dat hier (op de Veneburen?) stond. Wij baseren ons daarbij op een afbeelding uit 1720. Op die wagen willen wij graag een kort, maar actief beeld scheppen van de rechtspraak uit die tijd. Dat willen we op luchtige en prikkelende wijze doen.

Concreet leidt dat tot een aantal vragen, zoals:

-wat hield de term grietman eigenlijk in?

-wat voor soort rechtzaken mochten grietmannen op zich nemen?

-Hoeveel mensen zaten in de raad?

-Hoe kunnen wij ons een dergelijk tafereel voorstellen (zaten er mensen bij, gebeurde een en ander achter gesloten deuren etc)

-Hoe was de inrichting van een rechtshuus als dat in Makkinga?

-kon er sprake zijn van protest of ondersteuning door het volk? Hoe ging dat in zijn werk?

-Hoe was de verdeling arm en rijk in die tijd?

-Hoe zagen de rechtsbeambten eruit?

-Zijn er afbeeldingen beschikbaar van de kleding in die tijd?

-Welke taal sprak men in zo'n rechtszaak?

Het moge duidelijk zijn dat ik eigenlijk geen enkel idee heb! Toch willen wij graag een enigszins representatief beeld scheppen uit die dagen. Het zou ook aardig zijn om toeschouwers van de optocht een stukje tekst ter hand te kunnen stelen zodat zij ook inzicht krijgen in wat wij verbeelden.

E.e.a. vergt geen diepgaand onderzoek,(daarvoor is helaas ook geen geld beschikbaar) maar wellicht kan iemand ons helpen.
Ik heb al wat op Tresoar rondgekeken, maar antwoorden op bovenstaande specifieke vragen heb ik niet gevonden.

Ik hoop iets van iemand te horen!
Met vriendelijke groet,

Annemarie van Genne-
Makkinga

Attie
Berichten: 133
Lid geworden op: donderdag 8 dec 2005 2:07 pm
Locatie: Menaldumadeel

Re: Rechtspraak in Makkinga in 18de eeuw

Bericht door Attie » maandag 4 feb 2008 5:03 pm

Hallo Annemarie

Je vraagt:
-wat hield de term grietman eigenlijk in?

Volgens wikipedia:

Een grietman (letterlijk: hij die groet) is deels een voorloper van de huidige plattelandsburgemeester in de provincie Friesland, en deels de voorloper van een rechter, min of meer vergelijkbaar met de huidige kantonrechter. In die laatste functie kwam het begrip ook voor in het Westerkwartier in de provincie Groningen.

De grietmannen en rechters zorgden voor het bestuur en de rechtspraak in de Friese grietenijen. De grietmannen werden bij toerbeurt gekozen of aangewezen, door samenwerking van de stadhouder en de Gedeputeerde Staten. De elf Friese steden hadden burgemeesters.

In het verleden dacht men wel dat de heraldische Friese adelaar het voorrecht van een grietman en diens nazaten was.

De Gemeentewet van Thorbecke (afgekondigd in 1851) maakte van de Friese grietmannen burgemeesters.


vr.gr.
Attie

Gebruikersavatar
Philippi
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 7 feb 2008 1:28 pm

Bericht door Philippi » vrijdag 8 feb 2008 3:55 pm

Kleding uit 1720 kan je zien op: http://www.rijksmuseum.nl/zoeken/search ... cus=assets (iets naar beneden scrollen)

Over het rechtshuis misschien hierop
http://www.bertkolkman.nl/index6b.htm

Over het recht van grietmannen misschien hier (en anders toch interessant voor Friezen en geschiedkundigen)
http://www.friesarchiefnet.nl/history.asp?partID=459

Hopelijk kan je er iets mee.

Veel plezier.

Annemarie

Gebruikersavatar
Philippi
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 7 feb 2008 1:28 pm

Bericht door Philippi » vrijdag 8 feb 2008 4:06 pm

Nog iets gevonden:

http://geneaknowhow.net/faq/recht/rechtspraak.htm

Veel lees plezier

Annemarie Philippi

Plaats reactie