Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 1744

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
JW Kooistra
Berichten: 97
Lid geworden op: maandag 27 sep 2010 11:10 pm

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door JW Kooistra » zaterdag 30 jun 2012 11:40 pm

En Dantumadeel is gereed!
3020 inwoners verdeeld over 756 huisgezinnen.
Morgen nog eens rustig nakijken en dan opsturen.

Zoals Richard al zei: Leuk en Interessant!
Ik ben voornamen tegengekomen waarvan ik het bestaan niet wist!
Djoerdt, Atte, IJe, Wickman, Homme, en Tiete bijvoorbeeld.
En is Hijlke nou een man of een vrouw? (Het blijkt een mannennaam te zijn)

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Hinke Westra » zondag 1 jul 2012 7:24 am

Als iedereen zo enthousiast is over de Volkstelling dan zijn de speciekohieren misschien iets voor een volgend project? Die zijn nog leuker, heb nog je nog eens een vermeldingen van wie met wie trouwt, waar iemand naar toe gaat of vandaan komt. Of juist alleen maar de vermelding 'een ruiter', geen naam niets. Of vertrokken naar Holland, je zult hem maar verder willen zoeken :D
Maar ik neem aan dat de originele boeken nog allemaal bij de gemeentes zijn?

groet, Hinke.

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door van der Honing » zondag 1 jul 2012 7:25 am

In dat geval is de invoerinstructie niet duidelijk. Daar staat toch echt "Het geslacht van betrokkene als “m” of “v”. Indien het geslacht niet uit de naam is af te bepalen dan wordt hier niets ingevuld." Betrokkene is degene die in de volkstelling staat, toch?
Dat lijkt mij ook. Als er "weduwe van" staat, gaat het toch altijd om een vrouw. Bij "erven van" is het geslacht onbekend en zou je dus niets moeten invullen. Deze logica lijkt mij ook meer verantwoord indien men de transcriptie voor statistische doeleinden wil gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel vrouwen en mannen er in 1744 een dorp of gemeente woonden, enz. Als men bij "weduwe van" invult dat het een man betreft, krijgt men toch een vertekend beeld?

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » zondag 1 jul 2012 11:12 am

@Hinke
Prima idee, kom maar op met die kohieren. Ik heb in een grijs verleden mijn oogjes zitten bederven met de microfiches die het CBG heeft van de lijsten. Met sterk verkleurde vochtplekken die op een zwart-wit fiche gewoon zwarte vlakken werden. Ik had zelfs een formulier ontworpen om het met potlood over te kunnen schrijven. En dan die gegevens later weer in de computer inkloppen. Ik kwam er zo wel achter dat een van mijn voorvaderen "aan het end van het dorp, in een tent" woonde.
De originelen zullen haast wel bij Tresoar liggen, denk ik, want hoe konden ze anders een uniuforme reeks microfiches (6 opnamen op een velletje van 10 bij 15 cm) laten maken?

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zondag 1 jul 2012 12:17 pm

Correctie invoerinstructie:

In de kolom Geslacht komt het geslacht, horende bij de voornaam die genoemd is als "m" of "v". Indien het geslacht niet uit de voornaam is te bepalen dan wordt niets ingevuld.

Dat krijg je er van als je dingen in haast doet, vlak voor een vakantie :oops: , wordt je na de vakantie weer druk om het recht te trekken.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Maikel Galama » zondag 1 jul 2012 12:51 pm

Hoi Tjerk,

ik lees uit jouw antwoord dat de ''weduwe Jan Pieters'' als ''m'' ingevuld wordt terwijl iedereen de neiging heeft er een ''v'' in te vullen ?
Zeg aub dat ik je bericht verkeerd lees..........

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zondag 1 jul 2012 1:25 pm

Hallo Maikel,

Je leest het helemaal goed. Heeft alles te maken met het koppelen van voornamen aan de Thesaurus waarbij het geslacht van de voornaam bepalend is.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Hinke Westra » zondag 1 jul 2012 7:52 pm

Ristcard schreef:@Hinke
Prima idee, kom maar op met die kohieren. Ik heb in een grijs verleden mijn oogjes zitten bederven met de microfiches die het CBG heeft van de lijsten. Met sterk verkleurde vochtplekken die op een zwart-wit fiche gewoon zwarte vlakken werden. Ik had zelfs een formulier ontworpen om het met potlood over te kunnen schrijven. En dan die gegevens later weer in de computer inkloppen. Ik kwam er zo wel achter dat een van mijn voorvaderen "aan het end van het dorp, in een tent" woonde.
De originelen zullen haast wel bij Tresoar liggen, denk ik, want hoe konden ze anders een uniuforme reeks microfiches (6 opnamen op een velletje van 10 bij 15 cm) laten maken?

Groeten van Richard
De kohieren zijn voor zover mij bekend niet dubbel (in tweevoud)..... toch? De kohieren van Haskerland en ik denk ook Doniawerstal liggen op het archief in Joure. Daarom zal dit ook niet zo'n handig project zijn voor Tresoar denk ik. De fiches zijn inderdaad niet echt goed (meer) te lezen.
Samen met een vriendin was ik bezig met de speciekohieren van Haskerland maar dat ligt vanwege een ander onderzoek even stil. In Haskerland beginnen de kohieren in 1749 dus er zijn heel wat jaartjes te doen en dan samen één middag in de week gaat niet zo snel, nu dus even helemaal niet meer. :)

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zondag 1 jul 2012 8:39 pm

Speciekohieren:

Alleen op Tresoar aanwezig over de periode 1796-1805. Daarvoor, voor zover bewaard, bij de gemeentearchieven. Zie: "Friezen gezocht" door Pieter Nieuwland, pag. 169

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Hinke Westra » zondag 1 jul 2012 10:04 pm

'Friezen gezocht' ligt thuis in Friesland en deze Fries(in) is even niet in Friesland :D dus kon het niet nakijken.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » maandag 2 jul 2012 9:38 am

@Hinke:

Het staat ook in de allereerste uitgave van Nieuwland c.s., te weten het gele boekje over archiefonderzoek in Frieslân van de Fryske Rige, en wel op pag 79. Maar nu ik dit tik realiseer ik me dat je daar ook niets aan hebt... :oops:

Maar: is het misschien een idee dat toevallige bezoekers aan de stads- en streekarchieven even een camera meenemen en de bladen op de foto zetten? Net zoals Anton Musquetier in Leeuwarden doet en de vrijwilligers van VPND doen in den lande? Dan hoeft het ook niet zoveel te kosten, lijkt me.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Hinke Westra » maandag 2 jul 2012 12:39 pm

Die eerste uitgave ligt dus ook thuis :D
En zelf foto's maken kan maar ik vind het erg lastig om hele pagina's goed op de foto te krijgen. Ik doe het nu veel voor het onderzoek waar we mee bezig zijn en dan kom ik er thuis achter dat er wel eens info mist, geeft niets want een week later ben ik er wel weer. En je krijgt dan natuurlijk een groot kwaliteitsverschil. Ik heb maar een simpele camera (Samsung WB650) voor mij zelf prima.
Hier onder een pagina uit het register van de Arbeidswet en afhankelijk van alle info op de pagina(s) en maten van het archiefstuk, gaat dit nog net in één keer op de foto.

groet, Hinke.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PiterTigchelaar
Berichten: 49
Lid geworden op: maandag 19 mar 2012 5:13 pm

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door PiterTigchelaar » maandag 2 jul 2012 10:08 pm

Hallo Freonen,

Er is een Webcame van Logitech 920, waarmee je goede foto's kunt maken rechtstreeks naar de computer.
Gewoon op een statief te bevestigen. Geen gedoe meer met sd kaartjes die vol zijn of batterijen die leeg zijn.
Heeft goede reccenties
De software wordt er bij geleverd. • Carl Zeiss®-lens met autofocus in 20 stappen
• Automatische correctie bij weinig licht.• Foto's maken tot 15 megapixels (softwarematig)
• Windows® XP (SP3 of hoger), Windows Vista® en Windows® 7 (32-bits of 64-bits)
Euro 99,--
Heb er nog geen ervaring mee, hangt even van ons budget af, maar ga het zeker proberen
na de vakantie.

Vr.groet,
Piter
Laatst gewijzigd door PiterTigchelaar op maandag 2 jul 2012 10:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Every person in this world is only six handshakes away from any other person!

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Hinke Westra » maandag 2 jul 2012 10:27 pm

O jee, wat technisch allemaal :roll: maar klinkt niet duur, ik heb voor mijn camera wel iets meer betaald :!: Maar ik bedacht dat jullie de foto niet kunnen lezen, is op zich ook niet belangrijk. Morgen ben ik weer thuis dan kan ik een link plaatsen naar een betere foto, deze is ook niet echt scherp.

Hinke.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » dinsdag 3 jul 2012 10:26 am

@Hinke,

Op die foto is wel goed te zien hoe belabberd de verlichting in het archief kan zijn. Je staat in je eigen schaduw te fotograferen (donkere vlek in het midden). Het helpt soms al, als je precies tussen twee TL-balken in gaat staan, maar dan moet dfaar wel een tafel aanwezig zijn.
Je ziet ook wel mensen een flitser gebruiken, maar dat is dodelijk. Niet zozeer voor het stuk, maar voor de opname. Die krijg zo'n bult licht, dat de fijne details volledig dichtslaan.

Nog een tip: bij een camera met wat minder megapixels (miljoenen puntjes op de sensor, zijn dat) is het soms beter om geen spread op de foto te zetten, maar aparte pagina's, en die eventueel aan elkaar plakken, via de computer.

Het is soms ook een race tegen de klok, sta je lekker te fotograferen en dan komt de zon er aan. Dat extra licht is vaak niet nuttig. Resultaat: je migreert de hele studiezaal door, om maar uit die zon te blijven. Tot genoegen van de andere bezoekers, die je rare fratsen zien uithalen. Ook de archivaris kan een glimlach vaak niet onderdrukken, maar dat verschilt per archief. In Haarlem verblikken of verblozen ze niet meer als ik met de camera aan het stoeien ben.

Wil je wat meer tips hebben voor hget fotograferen, dan kun je kijken op: http://vpnd.nl/project-papier-digitaal- ... feren.html

Groeten van Richard

Plaats reactie