Recent verschenen boeken

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door hesseldewalle » donderdag 9 jul 2009 1:52 pm

Ha Maikel

Ik vind het boekje over Schiermonnikoog de moeite waard. Maar ik heb het gekregen en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.

Ken Kolstein trouwens. Kan het wel zonder verzendkosten krijgen :)

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Recent verschenen boeken - opnieuw verkirijgbaar- op komst

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 10 jul 2009 4:36 pm

Hoi,

Heeft iedereen dit meegekregen?
De Stichting Alde Fryske Tsjerken heeft van de Provincie Fryslân de resterende voorraad boekjes gekregen uit de succesvolle serie “Monument van de Maand”.
De boekjes worden aangeboden via de geheel vernieuwde webwinkel:
www.aldefrysketsjerken.nl/webshopsaft/index.php.

Monument van de Maand was een project van het voormalige bureau Rekreaasje & Toerisme Fryslân en liep van 1986 tot en met 1999. De niet-verkochte boekjes hebben jarenlang bij de Stichting Alde Fryske Tsjerken in voorraad gelegen, en mogen nu worden verkocht. De opbrengst wordt gebruikt voor het belangrijkste doel van de Stichting: de instandhouding van kerkgebouwen die aan het kerkelijk gebruik onttrokken zijn.


Tevens op komst in november "van Vitus tot Titus"

In het kader van het jubileumjaar komt er eind november een historisch boek over de parochiegeschiedenis. Uit verschillende artikelen kan worden teruggezien op heel veel veelzijdige en spannende historie. Wilt u meer weten over vroegere kloosters, het bisdom Leeuwarden, de rijkdom van de vroegere statiekerken, katholiek lager onderwijs, voorgeschiedenis Bonifatiuskerk, dan is dit een waardevol boek met ook nog eens 90 pagina’s met foto’s uit het rijke roomse leven van Leeuwarden.
U kunt dit waardevolle boek bestellen voor de voorverkoopprijs van € 10 (excl.verzendkosten) bij:
kerkelijkbureau@titusbrandsmaparochie.nl
of per post: Bonifatiusplein 21, 8911 JT Leeuwarden
Opgeven graag voor 15 augustus - staat me bij.



En hier zal ik ook even achteraan:
Herkansing meditatieve wandeling

Heeft u de wandeling gemist? [langs de oude schuilkerken van Leeuwarden]
Geen nood. Er is een handzaam boekje beschikbaar met een rijk geïllustreerde beschrijving van de wandeling door de religieus historische kern van Leeuwarden, met een plattegrond van de route.
Het is te bestellen via kerkelijkbureau@titusbrandsmaparochie.nl
en op woensdagmorgen in het Titus Brandsma Huis tel. 058-2120984.
Na 1 augustus is het ook te verkrijgen in de boekhandel en bij de VVV.
Groet Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Margreet Huisman » zondag 26 jul 2009 11:44 am

Hoi,

Het boekje van de wandeling ligt inmiddels ook op het HCL,
het is een echt boekje, oa.100 foto's - 8,95 E.
"Van Vitus naar Titus"
Meditatieve wandeling door Leeuwarden, door Ida Jorna en Maarten van Klaveren

Wandelen door het oudste deel van de binnenstad van Leeuwarden is op zichzelf al een beleving vanwege de mooie gevels, de vele gevelstenen en andere versieringen.
In dit boekje zijn meer dan 100 foto’s afgebeeld. We lopen in deze meditatieve wandeling langs plaatsen van kerken en vroegere kloosters en staan stil bij personen
die hier hebben geleefd, of bij heiligen die de gelovigen in die tijd konden bezielen en begeesteren of bemoedigen.
De wandeling laat ons een klein stukje zien van het Sint Jacobspaad naar Santiago de Compostella (de Sint Jacobstraat).
Door bij de verschillende punten stil te staan zal de wandeling zonder meer inspirerend zijn.
www.discoverybooks.nl
groet Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 25 aug 2009 10:52 am

NIEUWE CD GRAFSCHRIFTEN BOEKEN

De CD is uit met alle grafschriftenboeken en een aantal bonus files!
Prijs binnen Nederland 12,50 euro incl. verzendkosten.
Bestellen kan via geninfo@xs4all.nl
Voor meer informatie zie: http://www.rynja.info/WGNCD.htm
Hoi allemaal,

bovenstaande informatie kwam ik tegen en heb de CD onmiddellijk besteld, ondanks het feit dat ik al heel veel boeken uit de bewuste serie in mijn bezit heb.
Liske Rynja was de coördinator van dit project dat van 1992 tot 2007 liep.
Het betreft overigens naast veel begraafplaatsen uit Friesland ook begraafplaatsen buiten Friesland, zoals Lelystad, Didam, Lisse, Tiel, Zutphen om er maar eens een paar te noemen.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Cor » dinsdag 25 aug 2009 11:03 am

Maikel,

bedankt, ik heb meteen een exemplaar besteld.
Zoeken gaat vast vlotter dan in de papieren exemplaren in Tresoar.

Gr. Cor Seinstra

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door embe » dinsdag 25 aug 2009 11:45 am

Dit boek hoort hier volgens mij ook thuis:
(zie http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?f ... 85&start=0)
Op 12 september 2009 wordt in New York City ('s middags / Governors island) het boek Famous Frisians in America gepresenteerd. Dit is een initiatief van de provincie Friesland. In dat boek (320 bladzijden) komen ruim 70 Nederlanders ter sprake die (of wiens voorouders) uit Friesland naar Amerika zijn geëmigreerd en zich daar uitzonderlijk verdienstelijk hebben weten te maken. Het gaat over de afgelopen 400 jaar, van Peter Stuijvesant tot Doutzen Kroes. Het gaat om schrijvers, astronauten, top-ondernemers of -wetenschappers, om kerkelijk leiders, filosofen, topsporters en Oscar- en Nobelprijswinnaars. Bij die presentatie worden die iconen zelf of hun nazaten uitgenodigd.
Van hen hebben we diverse nazaten weten te achterhalen maar niet alle.
Het zou fantastisch zijn als we nog aan aantal van die Amerikaanse nazaten op het spoor konden komen, niet alleen om hen uit te nodigen om de boekpresentatie op 12 september bij te wonen maar ook om hen sowieso to attenderen op de eer die hun voorvader wordt bewezen. Als men niet kan komen, kan men het boek Famous Frisians in America in elk geval via amazon.com bestellen (in Nederland gaat het boek Gevierde Friezen in Amerika heten).
En van Yahoo geplukt:
L.S.

Het boek zal ook op dinsdag 1 september in Amsterdam worden gepresenteerd in het Americain Hotel. Van de 17e eeuwse Friezen die naar Nieuw Amsterdam gingen zullen in ieder geval Stuyvesant, Bastiaan Jansz Krol, Feddrick Philips en Jacob Benckes in het boek voorkomen.

Ik zal er een verslagje van op het Sneuper blog zetten (waar overigens nu na de vakantie ook weer nieuwe artikelen staan):

http://sneuperdokkum.blogspot.com

Groetnis, Hans
groetjes,
margo

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 25 aug 2009 11:51 am

Deze stond vrijdag in de krant en heeft ook raakvlakken met van alles.
http://noordboekwinkel.ndcvbk.nl/produc ... cts_id=414
Zwerven door Gaasterland

In deze gids wordt Gaasterland verkend aan de hand van vier begrippen: verwondering, verandering, geloof en inspiratie. Na inleidingen over het ontstaan van de landschappen, de invloed van de mens, levensbeschouwing en kunst komen meer dan veertig onderwerpen aan bod: van het Rijsterbos tot het Rode Klif en van Kippenburg tot de rooms-katholieke en enclave Bakhuizen. Met uitklapbare kaart.

Gaasterland is een streek met een grote variatie aan landschappen. Bezoekers vinden er zacht glooiende heuvels, uitgestrekte
bossen, brede rietkragen, rijzige kliffen, meren, weilanden en akkers. Lieflijke dorpen, oude boerderijen, tal van monumenten
en niet te vergeten de stad Sloten maken het beeld compleet.

Bauke Boersma is journalist bij de Friesch Dagblad en schrijver, Marcel Hectors heeft een communicatiebureau in Workum.

ISBN : 9789033007927
Auteur: B. Boersma, M. Hectors
Uitvoering: Wire-O bind
1e druk
Aantal pagina's 66
€12.50
mvg, mvh

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Maikel Galama » woensdag 26 aug 2009 9:52 pm

Hoi allemaal,

ik kreeg gisteravond een mailtje:
Op zaterdag 29 augustus wordt het door mij samengestelde stamboomboek: L.J. de VRIES & ZO gepresenteerd in Makkum tijdens een familiedag. Het betreft een geïllustreerde genealogie van een Fries geslacht met voetsporen in Makkum. Gedurende ca 150 jaar functioneerde het familiebedrijf L.J. de Vries & Co (dakpannenfabrikanten) in Makkum en op Schenkenschans (Leeuwarden, bouwmaterialen).
B. (Dieneke) de Vries.
In mijn kast staat van dezelfde schrijfster al een boek over een rk familie Bouma.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Maikel Galama » donderdag 10 sep 2009 2:47 pm

Hoi allemaal,

de Bouma en de Vries boeken zijn inmiddels (zo goed als) uitverkocht.
Vrij snel maar soms gaat dat zo...........

Vorige week verscheen het tijdschrift voor wandelaars ''op lemen voeten'' (6.25 euro).
Dit is deze keer grotendeels gewijd aan bijzondere (binnen- en buitenlandse) begraafplaatsen, grotendeels met wandelingen in de buurt.
De regio's die o.a. in het tijdschrift voorkomen zijn: Zwolle, Utrecht, Haarlem en Bloemendaal en tot slot de omgeving van Mantgum, Jorwert, Hilaard en Weidum.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 11 sep 2009 5:12 pm

Hoi allemaal,

hoeveel boeken mag ik eigenlijk aandragen ?
Dit is nl. het tweede boek deze week, hoewel.......het vorige was een tijdschrift !

En het huidige is een boek dat gaat over de stad Groningen.
Groningen hoorde vroeger echter bij het Friese rijk, moet kunnen dus.

Het boek: historie in steen met als ondertitel gevelstenen in de stad Groningen.
Het boek omvat 160 bladzijden, is geschreven door Edward Houting en uitgegeven door uitgeverij Noordboek.
Het boek lijkt me redelijk compleet en is mede door de vele foto's in kleur de prijs van 15 euro meer dan waard.

Groetjes, Maikel

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door hesseldewalle » vrijdag 11 sep 2009 6:13 pm

Dit is historisch niet in de haak Maikel. Groningen was de uiterste punt van het saksische Drenthe en hoorde niet bij het Friese Rijk. Sterker nog, het heeft er in feite voor gezorgd dat het omringende Groninger land helemaal los kwam van het oorspronkelijke Friesland

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 11 sep 2009 7:48 pm

Hoi Hessel,

ik ben inderdaad een zwamneus, soms kan ik beter mijn mond houden. :)

Ik wekte de indruk dat de stad Groningen bij het Friese rijk hoorde maar bedoelde natuurlijk de provincie Groningen.
Zo goed ?

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Cor » vrijdag 11 sep 2009 10:47 pm

Maikel,

citaat:
hoeveel boeken mag ik eigenlijk aandragen ?

Nou 10 in de week is mij genoeg hoor.
Of ben ik nu te bescheiden??

citaat:
ik ben inderdaad een zwamneus, soms kan ik beter mijn mond houden.
Geen kommentaar.............

groeten,
Cor

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 12 sep 2009 9:13 am

Hoi Cor e.a.,

op Stamboomforum verscheen de onderstaande mededeling van een onlangs verschenen boek, ik kopieer:

Het boek: De scheepsbouwmeesters Nijdam en hun familie, is geschreven door Hessel Bosma ISBN 978-954-449-421-6 en uitgegeven door de Nijdamstrastichting.
Die stichting geeft een blad uit: De Nijdamstra Tynge. Adres van devoorzitter TH.Nijdam is: Jonkersfinne 16, 8711 GL Workum. e-mail: hetnet.nl">theunis.nijdamhetnet.nl.
Daar is genoemd boek verkrijgbaar (E15.00) Het telt 109 bladzijden en geeft daarnaast 14 bijlagen met een beschrijving van de familie van scheepsbouwers Nijdam in meerdere Friese plaatsen.


Dat was ''boek'' 3 deze week, Sinterklaas en kerst zijn in aantocht ( :lol: :lol: :lol: ) en dan verschijnen er altijd veel meer boeken dan in de rest van het jaar.
Nu stop ik er mee (voor vandaag in ieder geval), op naar de laatste Tsjerkepaaddag (rond Sneek deze keer).

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Recent verschenen boeken

Bericht door Maikel Galama » woensdag 16 sep 2009 1:31 pm

Hoi allemaal,

ik kwam weer een mooi boek tegen, deze keer over monumentale kerken in Achtkarspelen.
Schrijver: Regnerus Steensma
Aantal bladzijden: 80
Prijs: 10 euro
Commentaar: dit boek is zijn prijs meer dan waard, mede door de vele mooie foto's.

Zie ook:

http://www.achtkarspelen.nl/Informatie- ... tehuis.htm

http://www.bornmeer.nl/prod_show.php?ar ... &afdeling=

Groetjes, Maikel

Gesloten