Buitenechtelijk kind

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
rika70
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 27 sep 2017 9:51 am

Buitenechtelijk kind

Bericht door rika70 » dinsdag 19 dec 2017 1:56 pm

Waar kan ik meer informatie vergaren over een buitenechtelijk kind?
Ik kom in mijn stamboomonderzoek niet verder online.

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Buitenechtelijk kind

Bericht door simkos » donderdag 21 dec 2017 10:25 am

Zoeken naar een buitenechtelijk kind. \
Het zoeken vraagt een brede interesse in alle bronnen die er maar zijn. Welke verhalen doen de ronden in de desbetreffende familie en hoe zijn deze door verteld.

Als de vrouw niet getrouwd is zal je alles waarin haar naam voorkomt moeten lezen en registreren.
Ik ben één zo'n geval tegen. Een dienstmeid wonende in een klein dorp beviel de stad bij een officiële vroedvrouw, waar kon die dienstmeid dat van betalen, want eigen jaargeld was ontoereikend om die kosten te betalen.

Zijn er bij het sluiten van het huwelijk kinderen geëcht of worden die er juist buitengelaten. Elke notitie op dit terrein is informatie.

Maar er zijn geen vaste bronnen op dit terrein.

In vele gevallen wilde men zijn daden en de gevolgen verborgen houden voor de familie.

Een reconstructie vergt onderzoek in vele secondaire bronnen.

Groeten van Terkos.

rika70
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 27 sep 2017 9:51 am

Re: Buitenechtelijk kind

Bericht door rika70 » dinsdag 9 jan 2018 4:34 pm

Dat wordt dan een hele puzzel.
Wat ik wel heb is het volgende:

Buitenechtelijk kind: Tjerk Molenaar, geboren 9 augustus 1830 te Koudum overleden 20 maart 1886 te Oudega.
Moeder van het buitenechtelijk kind: Hendrikje (Joukes) Molenaar, geboren in 1805 te Koudum, overleden 9 juli 1858 te Dedgum, getrouwd met Jolke (Wiebes) Kooiker op 26 januari 1832 te Hemelumer Oldeferd. Zij kregen nog 8 kinderen. Tjerk is het enigst kind met de naam van de moeder. Ook in de huwelijkakte van Tjerk Molenaar op 17 augustus 1860 staat alleen de naam van de moeder.

Hendrikje Molenaar was boerendienstmeid.

Die Jolke Kooiker heeft Tjerk nooit erkend, anders had Tjerk wel Kooiker geheten neem ik aan.

Waar zou ik nog meer gegevens kunnen vinden? Of zit ik op een dood spoor?

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Buitenechtelijk kind

Bericht door simkos » woensdag 10 jan 2018 8:37 pm

Beste Rika,

Ik denk dat he geen antwoord zult vinden op jouw vraag.

Een niet erkend kind deelde namelijk later niet in de erfenis. Er kunnen ook nog andere redenen zijn, waarover wordt gezwegen.

Hij had wel belang bij de vrouw als echtgenote, maar zag het kind liever niet.

Groeten van Terkos.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Buitenechtelijk kind

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 10 jan 2018 11:45 pm

Hallo beiden,

De naam Tjerk komt in Hendrikjes familie niet voor voor zover ik kan zien,
soms vernoemden meisjes hun vriendje,
omdat een huwelijk niet mocht,
of omdat hij weer verdween na de kermis oid -
of omdat hij overleed voor het huwelijk.

Helaas kan zo'n Tjerk-vader overal vandaan komen,
dus daar kom je niet verder mee.
Met zeldzame namen lukt dat wel eens, dan trouwt er zoeentje later met iemand anders in het dorp - of was al getrouwd.

Nog somser vertellen de moeder hun kind wel wie de vader was,
en kom je zijn patroniem dan bij (in dit geval Tjerks) eigen kinderen tegen,
maar daar ziet het hier ook niet naar uit.
Te weinig kinderen voor zover ik kan zien- en eerst moesten de eigen ouders en familie van vrouwskant onatuurlijk ook vernoemd worden.

groet Margreet

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buitenechtelijk kind

Bericht door jacqueline » donderdag 11 jan 2018 10:08 pm

Hallo allen,

Rika schrijft dat Hendrikje boerendienstmeid was. Is nog te achterhalen waar zij heeft gewerkt? Want is het nog een mogelijkheid dat zij zwanger was van haar werkgever of van een zoon van deze? Mocht daar de naam Tjerk opduiken dan zou dat wellicht niet toevallig zijn.

Iets anders: In 1835 wordt in Koudum nog een Tjerk Molenaar geboren, vierde zoon van Jan Doedes Molenaar, kleinzoon van Doede Tjerks Molenaar. Deze laatste kreeg als eerste kind in 1801 ook een Tjerk, overleden voor 1811.
Jan Doedes Molenaar is geboren in 1806 en trouwt in 1826.
En dan valt het volgende me op:
Bron: Kadaster 1832
Soort registratie: Akte Kadaster 1832
Aktedatum: 1832
Plaats: Koudum
Bijzonderheden: Minuutplan Koudum A1 Sectie A Legger 297
Eigenaar de erven Doede Tjerks Molenaar wonende te Koudum
Diversen:
Perceelnr. In gebruik als Oppervlakte m² Klasse Belasting
182 Huis en Erf 128 1 15
Bronvermelding
Oorspronkelijk aanwijzende tafel Koudum, archiefnummer 38, Commissie herziening grondbelasting - Tresoar, inventarisnummer 44, aktenummer 23753
Gemeente: Hemelumer Oldeferd
Periode: 1832

Bron: Kadaster 1832
Soort registratie: Akte Kadaster 1832
Aktedatum: 1832
Plaats: Koudum
Bijzonderheden: Minuutplan Koudum A1 Sectie A Legger 298
Eigenaar Jan Doedes Molenaar (verwer) wonende te Koudum
Diversen:
Perceelnr. In gebruik als Oppervlakte m² Klasse Belasting
189 Huis en Erf 126 1 21
Bronvermelding
Oorspronkelijk aanwijzende tafel Koudum, archiefnummer 38, Commissie herziening grondbelasting - Tresoar, inventarisnummer 44, aktenummer 23754
Gemeente: Hemelumer Oldeferd
Periode: 1832

Bron: Kadaster 1832
Soort registratie: Akte Kadaster 1832
Aktedatum: 1832
Plaats: Koudum
Bijzonderheden:
Minuutplan Koudum A1 Sectie A Legger 299
Eigenaar Jouke Sjoerds Molenaar (schipper) wonende te Koudum
Diversen: Perceelnr. In gebruik als Oppervlakte m² Klasse Belasting
486 Weiland 300 1
487 Moestuin 250 1
488 Huis en Erf 240 1 15
Bronvermelding
Oorspronkelijk aanwijzende tafel Koudum, archiefnummer 38, Commissie herziening grondbelasting - Tresoar, inventarisnummer 44, aktenummer 23755
Gemeente: Hemelumer Oldeferd
Periode: 1832
Het waren buren. Hoewel Jouke in 1832 genoteerd staat als schipper (in 1812 als policie dienaar, in 1842 als arbeider) dus of hij er met zijn gezin woonde weet ik niet. Ik weet evenmin of en hoe dit allemaal iets heeft te betekenen. Waarschijnlijk niet.

Jouke kocht zijn bezit in 1824?
Notaris: Gosuinus Keuchenius
Kantoor: Koudum I
Repertoire: 072017
Bron: Notarieel archief
Soort registratie: Akte Notarieel archief
Aktedatum: 04-02-1824
Soort akte: koopakte
Verkoper Johanna Wilhelmina van der Haer wonende te Koudum
Diversen: gehuwd met Walle Jurjens van der Werff
Ligging vastgoed: Koudum
een huis, erf en groede
Koper Jouke Sjoerds Molenaar wonende te Koudum
Cessionaris Rintje Beukes wonende te Balk
Cessionaris Brand van der Goot wonende te Balk
Bronvermelding
Minuut-akten 1824, archiefnummer 26, Notarieel archief - Tresoar, inventarisnummer 072007, aktenummer 00014
Gemeente: Hemelumer Oldeferd
Periode: 1824
En het lijkt hier pas weer verkocht te worden – aan zijn weduwe.
Notaris: Hendrik Jan de Carpentier
Kantoor: Koudum I
Repertoire: 072065
Bron: Notarieel archief
Soort registratie: Akte Notarieel archief
Aktedatum: 15-06-1850
Soort akte: koopakte
Verkoper Jolke Wiebes Kooiker wonende te Nijega
Diversen: gehuwd met Hendrikje Joukes Molenaar
Ligging vastgoed: Koudum
Bedrag: koopsom fl. 75
een gedeelte van vastigheden
Verkoper Sjoerd Joukes Molenaar wonende te Dedgum
Verkoper Ytje Joukes Molenaar wonende te Leeuwarden
Verkoper Popke Steiginga wonende te Koudum
Diversen: gehuwd met Hitske Molenaar
Verkoper Berend Wenning wonende te Balk
Diversen: gehuwd met Jacobje Joukes Molenaar
Koper Ink Sjoerds Bakker wonende te Koudum
Diversen: weduwe van Jouke Sjoerds Molenaar
Bronvermelding
Minuut-akten 1850, archiefnummer 26, Notarieel archief - Tresoar, inventarisnummer 072030, aktenummer 00054
Gemeente: Hemelumer Oldeferd
Periode: 1850
Groetjes, Jacqueline

rika70
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 27 sep 2017 9:51 am

Re: Buitenechtelijk kind

Bericht door rika70 » vrijdag 12 jan 2018 3:10 pm

Hendrikje Molenaar was boerendienstmeid in Oudega. Ik heb al getracht te vinden welke boerenfamilie maar lukt mij maar niet om het te vinden.

Ik heb ook reeds gezocht of de naam Tjerk eerder voorkwam in de familie, maar helaas.

phart
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2011 10:03 pm

Re: Buitenechtelijk kind

Bericht door phart » woensdag 17 jan 2018 10:28 pm

Beste Rika,

De biologische vader van een buitenechtelijk kind werd vroeger nooit geregistreerd. Het papieren spoor zal hier geen uitsluitsel geven. Momenteel rest dan nog het DNA-traject. Je laat dan een DNA-profiel van een levende afstammeling maken, om dat vervolgens te vergelijken met het profiel van anderen. Je hoopt dan via online databases in contact te komen met personen die een vrijwel vergelijkbaar profiel hebben. Met deze personen heb je dan een gezamenlijke voorouder. Vervolgens kun je gegevens van het papieren spoor uitwisselen, en wellicht raakvlakken vinden.

Bepaalde meetpunten (“markers”) op het erfelijk materiaal worden uitsluitend in de mannelijke danwel vrouwelijke lijn doorgegeven. Deze meetpunten zijn uitermate geschikt voor genealogisch onderzoek, omdat hiermee de onbekende gezamenlijke voorouder gekoppeld kan worden aan één bepaalde voorouder uit het papieren spoor (de vader van de vader van de vader etc, of de moeder van de moeder van de moeder etc). Een profiel in de mannelijke lijn noemt men Y-chromosomaal DNA-profiel, of kortweg Y-DNA-profiel. Een profiel in de vrouwelijke lijn noemt men een Mitochondriaal DNA-profiel, of kortweg mtDNA-profiel. Omdat je op zoek bent naar een voor-vader, zou je in dit geval een Y-DNA-profiel van een mannelijke nakomeling (broer, oom, vader, grootvader) moeten laten maken.

Er is nogal wat discussie over de interpretatie van DNA-profielen. Destijds werd er bijvoorbeeld op slechts 12 meetpunten (“markers”) gemeten. Tegenwoordig vindt men dat een profiel toch minstens uit 37 of zelfs 67 meetpunten moet bestaan. Er zijn verscheidene aanbieders en die zullen allemaal wel goed zijn. Kosten ongeveer €250.

Verwacht echter niet teveel concrete uitkomsten. De kans dat je een waardevolle overeenkomst (“match”) vindt is erg klein. Die andere mannelijke nakomeling moet maar net beslist hebben om bij dezelfde aanbieder een profiel te laten maken. Het is in ieder geval wel interessant voor toekomstige sneupers. Die hebben later waarschijnlijk veel meer vergelijkingsmateriaal (grotere databases met meer deelnemers). Het blijft reuze interessante materie.

Voor Friesland is dit momenteel het bekendste project -> https://www.familytreedna.com/public/fr ... ycolorized

Groetnis,
Pieter

rika70
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 27 sep 2017 9:51 am

Re: Buitenechtelijk kind

Bericht door rika70 » vrijdag 19 jan 2018 10:25 am

Pieter en alle andere reageerders, bedankt voor de informatie. Ik ben bang dat mijn zoektocht naar de vader van Tjerk Molenaar op papier en digitaal nooit te vinden zal zijn. Het DNA verhaal is interessant maar op dit moment nog een brug te ver.

ArjenY
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 1 feb 2020 9:14 pm

Re: Buitenechtelijk kind

Bericht door ArjenY » zondag 16 feb 2020 8:53 am

Ik weet dat het oud topic is, maar ik loop in mijn stamboom tegen exact hetzelfde aan met dezelfde Tjerk Molenaar geboren te Koudum.

Rika70 ik weet niet of je direct van deze Tjerk afstamt? Ik in ieder geval wel.

Plaats reactie