Pierre Thibaudier

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Durk van der Werf
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 3 feb 2017 8:41 am

Pierre Thibaudier

Bericht door Durk van der Werf » maandag 13 feb 2017 12:50 pm

Wie weet meer van Pierre Thibaudier? Geboren:23 mei 1776 Irigny, Rhone, Frankrijk Overleden:24 jul 1814 (op de leeftijd van 38) Loire inferieure, loire, France
Hij was als Brigadier der Gendarmerie gestationeeerd in Woudsend, Waar hij met Anna Johannes Marijnen Geb: 25 jul 1792 Woudsend Overl :30 sep 1837 Balk(ze is later getrouwd met Boertie) en kind heeft verwekt: Pieter Thibaudier Geb:28 mei 1814 Woudsend Overl:19 aug 1849 Balk.
Was hij Politie van een Franse Bezetting?Hij was waarschijnlijk al weg bij de geboorte maar heeft wel het kind erkend.
Is hij naar zijn eigen vrouw in Frankrijk vertokken?
Binnen de familie ging het verhaal dat hij op waterloo gesneuveld zou zijn , maar dat was in 1815 en hij was Politie en geen soldaat.

Durk van der Werf (1/64 deel frans dus)

mpol
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 16 okt 2016 1:17 pm
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pierre Thibaudier

Bericht door mpol » maandag 20 feb 2017 4:35 pm

Hallo Durk,

Op geneanet op een Franse site gevonden: http://gw.geneanet.org/coquepero?lang=n ... =&p=pierre

Groet,
Margreet

mpol
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 16 okt 2016 1:17 pm
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pierre Thibaudier

Bericht door mpol » maandag 20 feb 2017 5:10 pm

En een bericht uit de Leeuwarder Courant over de behuizing van de weduwe van zijn zoon (die zich ook Pierre liet noemen?): http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q ... 21%3Aa0023

mpol
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 16 okt 2016 1:17 pm
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pierre Thibaudier

Bericht door mpol » maandag 22 mei 2017 10:24 am

Heb je hier nog iets aan gehad Durk vd Werf?? Grt., Margreet

Durk van der Werf
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 3 feb 2017 8:41 am

Re: Pierre Thibaudier

Bericht door Durk van der Werf » maandag 29 mei 2017 11:47 am

Hallo Margreet,
Bedankt voor je reactie, ik heb met jouw link mijn stamboom in Frankrijk kunnen uitbreiden.
Voor families die rond 1832 in Balk woonden(4 van mijn voorouders) is ook http://www.langsdeluts.nl interessant.
Via Google heb ik deze link gevonden:https://books.google.nl/books?id=kscHOm ... er&f=false
Ik ben de franse taal niet machtig, maar het lijkt op een rechtbank verslag van de veroordeling van Pierre en zijn vader Alexandre (wel of niet bij verstek?) en verbeurd verklaring van hun wijngaard. Is er iemand die dit kan vertalen en een samevatting hier publiceren?

Groeten Durk

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Pierre Thibaudier

Bericht door Kiek » maandag 29 mei 2017 8:33 pm

Hallo Durk,

Héél lang geleden heb ik een paar jaar op een franse school gezeten.
Dat helpt een beetje.
Pierre wordt bij verstek ter dood veroordeeld.
En inderdaad gaat het over inbeslagname van onroerend goed.
Ik ben niet bekend met juridische termen.
Maar hieronder een idee, en een deels samenvattende tekst.

Een vriendelijke groet,
Kiek


De goederen van de bij verstek ter dood veroordeelde Pierre Thibaudier,boer en voormalig politieagent, inwoner van Millery etc. etc., zijn in beslag genomen, in aansluiting van het vonnis dat uitgesproken werd door de krijgsraad van Lyon, gedateerd 7 augustus 1817.
Het beheer van de goederen is in handen van de heren administrateurs van registratie en domeinen te Parijs die toezien op het ten uitvoer brengen van het vonnis, in de persoon van M. Hochereau, een van de directeuren die in Lyon woont.

Het betreft de in beslag genomen onroerende goederen met de volgende omschrijving, te weten:
1. een gebouw met hooizolder in Lavalas, van 32m2
2. een tuin, zelfde plaats in Lavalas, 68m2
3. een huis, zelfde plaats, 75m2, bestaande uit een keuken, waarnaast een een kelder en een kleine stal, 2 kamers boven, met een kleine wasruimte en een zoldertje. Dit huis krijgt daglicht door 2 vensters en de hoofdingang heeft een grote deur, het geheel ten westen van de weg van Givors naar Lyon.
4. een wijngaard met 20 perchés van 75 m2, in het gebied van Gravinant.
5. een stuk land, genaamd de l'Etang, met een perché van 58 m2.
6. En als laatste een wijngaard in het gebied van la Sablière met een oppervlakte van 8 perches 91 m2.

Al deze gebouwen zijn gelegen in Millery, canton van Givors, arrondisement van de gemeente van Lyon, het tweede departement Rhône, en werden bewoond en tot voor kort onderhouden door de genoemde Pierre Thibaudier zelf voor zijn vlucht en veroordeling, en worden momenteel bewoond en geëxploiteerd door Pierrette Maurin, de vrouw van Alexandre Thibaudier, aan wie het vruchtgebruik wordt toegestaan (of zoiets).

De eerste publicatie van de specificaties van de verkoop van genoemde onroerende goederen die zal worden ingediend bij de griffie van de burgerlijke rechtbank in Lyon, is verricht voor de genoemde rechtbank, publieke veilingen, Justitiepaleis, place St-Jean, op zaterdag 4 juli 1818 om 10 uur 's ochtends.
De tweede pubicatie werd verricht op zaterdag 18 juli. De derde is de zaterdag daaropvolgend op de 1ste augustus; en de voorbereidende inschrijving zal plaatsvinden op zaterdag 22 van de genoemde maand augustus, en de biedingen boven de som van 500 frank worden geaccepteerd, bovenop de inzet van de eisers.
Nota. De biedingen zullen alleen ontvangen worden door het wettige ministerie.

Durk van der Werf
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 3 feb 2017 8:41 am

Re: Pierre Thibaudier

Bericht door Durk van der Werf » zaterdag 3 jun 2017 8:12 am

Bedankt Kiek

Pierre en zijn vader Alexandre zijn dus 7 augustus 1817 bij verstek door de krijgsraad ter dood veroordeeld (waarom?) Uit de vertaling lees ik dat Pierre gevlucht is. Ik heb op internet een sterfdatum gevonden voor Pierre:24 jul 1814 (op de leeftijd van 38) Loire inferieure, Loire, France, niet voor Alexandre.
Van overlevering weet ik dat hij uit Woudsend vertrokken is voor de geboorte van zijn zoon Piet waarschijnlijk eind 1813.
Hij moest hier weg om dat hij van de Franse bezettingsmacht was, en was thuis niet meer welkom???

Groeten Durk

Plaats reactie