Rindert Jans (Brouwer) RK

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 8 jan 2006 12:31 pm

Hinke,

Als we aan kunnen tonen dat Geertje Andries (bij Antje Renderts) dezelfde is als Gertrudis/Geertje Anders - de tante bij de Gort-dopen, zijn we misschien ook verder.

Ze trouwt met Gerardus Lucas/Gorrit Luicas - hij zit in 1749 in Steggerda.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » zondag 8 jan 2006 1:01 pm

En dan zou Catharina de moeder van Rindert, Trijntje kunnen zijn zoals Maikel aangaf. Alleen is Rindert dan bij huwelijk 37 jaar, Geertje was 29, het kan uiteraard.

Weststellingwerf, doopjaar 1737
Steggerda, Doop R.K. par. 1711-1812
DTB: 781
Dopeling: Reinerus
Gedoopt op 19 januari 1737 in Steggerda
Zoon van Joannes Jans Gort en Catharina Reinders
Doopgetuige: Gerrit Lucas

Weer een mogelijkheid om verder te zoeken, helaas vanmiddag geen tijd, andere verplichtingen, maar heb het genoteerd.

groet, Hinke.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 8 jan 2006 7:04 pm

Het schiet niet echt op, Hinke:
de Geertje Andries-tante doopt in 1711 haar eerste kind, en kan dus niet gt. 1806 zijn.
Heb gekeken of zoon Andries Gerrits een Geertje krijgt, maar ook niet.
Kan nog eens op geerts zoeken, of een Geerts/gerrits meisje die een Andries huwt.

Wel is tante G.A. een zus van een vader Jan Andries voor Johannes Jans Gort, lijkt me - anders kan ze geen tante zijn. Mogelijk halfzus, met een verschillende moeder.
En die Jan Andries is wellicht die van Everardus, 1749 Tjalleberd.

Haar kinderen: grietje-lucas-alberta-lucas-alegonda-andreas-catharina.
M/Peter :...entje Andries, Meins/Meens/Meinodora Andries, en Laurentius Andries.
Verder Karste Jochum, de man van Meins, en Jochim Petrus ( ! hoever ligt Woudsend daarvandaan? dat zou leuk zijn ... die naamscombinatie heb ik dus ook in de boom)

--------------
Ik heb Tjalleberd door archieven.nl gehad, en het wemelt van de koop-zaken, maar deze akte zat er niet bij.
Gezocht op Tiall.. en .. ert leverde enkel 1500-zaken.

--------------
Ik kan morgenmiddag ook wel even die aktes nakijken.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » zondag 8 jan 2006 7:25 pm

Hallo Margreet,

Had zopas even tijd om wat te puzzelen en was ook al tot de conclusie gekomen dat de vrouw van Gerardus Lucas (Gertrudes Anders) in 1808 geen doopgetuige kon zijn. En jij hebt al gezien dat er geen kleindochter Geertrui Andries is. Vind het ook wel erg verre familie dan worden als doopgetuige, maar ja zou kunnen natuurlijk.
Woudsend Steggerda is nogal een stukje, over het water, wat vroeger toch heel veel gebeurde is de ligging weer iets anders, maar dan nog een behoorlijk eindje.
Zal kijken of ik vandaag of morgen e.e.a. wat in kan voeren voor het overzicht.

groet, Hinke.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 9 jan 2006 4:54 pm

Je had het goed overgeschreven Hinke,
de akte 1827 meldt Jan Rinderts Brouwer, "geboren Tjalleberd, wonend Joure, zoon Rindert Jans, overleden en Geertje Baukes, zonder beroep, wonend Tjalleberd."

Daarna heb ik de huw. akte en bijlagen 1838 bekeken van Rindert Andries Brouwer. Zijn bruid neemt inderdaad allerlei getuigen mee, die niet meer weten Waar of precies Wanneer, maar wel Dat haar moeder en grootouders zijn overleden. Haar vader is overleden te Tjalleberd.

Rinderts ouders leven echter nog - in het Meer- en dus is er geen enkele melding over de grootouders.

Bevolkingsregister Haskerland begint pas 1850.

Dat was slim gezien van Everardus, je kunt haar zoeken op leeftijd: Geertje 8* , of Geertje 9*. (of 10*)
Ik heb diverse schrijfwijzen uitgeprobeerd in diverse regio's, maar haar nog niet gevonden- misschien lukt het een ander wel zo.
Welke achternaam nemen haar broers en zussen uit Warga aan?

Wat ook nog kan - in 1826 en 1827 stierven heel veel mensen aan epidemieen (malaria en zo), na de overstroming van 1825, waarbij de helft of 3/4 van Friesland onder water stond. Misschien is ze in de chaos niet ingeschreven?

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Geertje Baukes

Bericht door Maikel Galama » maandag 9 jan 2006 5:34 pm

Hoi allemaal,

ik heb het razend druk met de nazaten van Elizabeth Sikkes, Margreet weet daarvan, maar ik doe nog wel mee als jullie het ok vinden, eventueel voor spek en bonen. Ik dacht nog aan 2 bronnen om Geertje Baukes haar overlijden te vinden, het lijkt zo dichtbij.

1) Als de memories van successie reeds geindexeerd zijn van kantoor Heerenveen dan zou ik daar even in kijken, mocht dat niet het geval zijn dan zijn er zeker nog de tafels van sterfgevallen.

2) Margreet noemde de overstromingen en bijna niemand weet het, maar het is een unieke bron: er bestaan boeken waarin allerlei schadevergoedingen worden uitgekeerd aan gedupeerden, met een beetje geluk komt Geertje hierin voor. Hoe dit register heet weet ik niet meer maar op Tresoar is dat wel na te vragen.

En via de indexen op de Tresoar site kan nu ook gerichter gezocht worden, tussen 1827 en 1838, een makkie lijkt mij, maar ik ga weer naar mijn eigen familie, moet ook doorgaan. Sorrie.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » maandag 9 jan 2006 7:15 pm

Hallo Margreet en Maikel,

Maikel geen sorry. Ik voel me al bezwaard door de tijd die jullie er in steken. Natuurlijk heel fijn dat jullie zo meedenken, dus dank, maar denk ook vooral aan jullie eigen onderzoek. Ik kan best zelf een keer naar de archieven, woon niet zo ver van Heerenveen en Joure. Alleen H'veen is momenteel gesloten en Joure moet je altijd een afspraak maken en dat is wat lastig.

Margreet, bedankt voor het inzien van de aktes, ik dacht ook wel dat ik het goed genoteerd had, maar doordat het lang geleden is zit het niet meer in mijn hoofd en staat het alleen maar in de pc en op papier.
Ik zal kijken of ik (nog) gegevens heb van Geertje haar broers en zussen.

Maikel, ik zal dat van die overstroming noteren, de overstroming is mij bekend maar de registers daarover niet. Ik zal kijken of ik daar iets over kan vinden in het bronnenboek van het archief van H'veen en bij Tresoar.
Memorie heb ik in gezocht maar geen Geertje, misschien zijn de gegevens nog niet geïndexeerd, zal ook wel na te zien zijn.

Eerst weer heel hartelijk dank voor jullie hulp.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » maandag 9 jan 2006 8:49 pm

Hoi Hinke,
Memorie heb ik in gezocht maar geen Geertje, misschien zijn de gegevens nog niet geïndexeerd, zal ook wel na te zien zijn.
Hebben we het over dezelfde bron? Ik bedoel niet de memories zelf, we weten de overlijdensdatum immers niet. Ik bedoelde dus de tafels van sterfgevallen waarin iedereen die overleden is wordt vermeld, dus niet alleen de overledenen van Haskerland, maar ook van het gehele gebied rondom Heerenveen. Terwijl ik dit schrijf denk ik: Of zouden ze pas in 1850 beginnen? Ik weet het even niet, ook weet ik niet in hoeverre er reeds een index van deze regio klaar is, er wordt in ieder geval hard aan gewerkt. Ik zal straks nog even bij de Freonen kijken, misschien dat het bij hun op de site staat.

Groetjes maar weer,
Maikel.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » maandag 9 jan 2006 11:04 pm

De tafels van sterfgevallen beginnen pas in 1856. En van een deel van de memories is een idex online te raadplegen via de site van Tresoar en daar heb je dus geen overlijdensadatum voor nodig maar ik weet niet wat er al online is, dat kon ik bij de FAF niet vinden.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Geertje Baukes

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 10 jan 2006 10:04 am

Hoi Hinke,

ik heb even bij de Freonen op de site gekeken maar daar staat geen index tussen van de memories van Heerenveen. Toch ga ik volgende week nog even op Tresoar kijken want ik denk dat ze toch iets verder met het indexeren zijn dan op de Faf site staat. Tja, en anders valt deze mogelijkheid ook af.

En wat die watersnoodrampboeken betreft moeten we ook maar hopen dat de nasleep lekker lang duurde want anders vinden we Geertje daar natuurlijk ook niet.

En hoe kom ik bij de index online van de memories? Weet ik nl niets van.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

memories online

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 10 jan 2006 10:17 am

Via Tresoar weet ik niet - via deze wel:
http://www.varkevisser.org/links/bsfries.html

Margreet

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 10 jan 2006 10:18 am

Hoi Maikel,

Op de site van de FAF kun je iets lezen over de Memories, via projechten/voobeeld bij memories, hier (klikken) kun je zoeken in wat er al beschikbaar is en wat dat is weet ik dus niet. i.i.g. staat er iets op van het kantoor Franeker, dit weet ik omdat ik daar eerder al memories van had doorgenomen en als ik nu die naam intik (Agesma) komt hij mooi tevoorschijn.

En nu ga ik een huwelijksakte van Grietje de Vries overtypen, weduwe van Jan Jans Krol (overl. 1825)

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Memories

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 10 jan 2006 10:46 am

Hoi Margreet en Hinke,

het is me gelukt, zowel via de Freonen als via Varkevisser met als resultaat:

Galama: 0 hits
Hettinga: 0 hits
Galema: 1 hit

Dat moeten er dus veel meer zijn, oftewel, voorlopig nog niet echt mee te werken. Bedankt beide voor de bijdrage.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Memorie van Successie

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 10 jan 2006 7:52 pm

Hoi allemaal,

ik heb even met Dirk Zeilmaker gebeld, de man die bijna alles over de memories weet omdat hijzelf het leeuwendeel heeft ingevoerd. Hij vertelde me dat de periode 1818 tot 1856 bijna geheel is geindexeerd, op 4 grote kantoren na, hiervan is kantoor Heerenveen echter al weer voor 3/4e deel klaar, Leeuwarden voor 1/4e, Sneek voor 1/8e en Bolsward moet nog mee worden begonnen.

Dirk heeft natuurlijk even gezocht op Geertje Baukes kantoor Heerenveen, echter zonder resultaat. Op Rinderts wel aardig wat hits, zoals Andries Rinderts, maar voorzover ik het kon beoordelen zat de goede er niet tussen. Later deze week zal Dirk in alle rust nog eens zoeken, dan met enkele andere naamvariaties, wie weet levert dat nog iets op. We moeten echter ook beseffen dat 1/4e deel nu nog ontbreekt.

Dit wilde ik even melden,

groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 10 jan 2006 8:46 pm

Maikel bedankt!! Jammer dat de FAF deze info niet even meldt op hun site, maar ja er is ook zoveel werk, en dat allemaal door vrijwilligers, dus we wachten rustig af.

Groet, Hinke.

Plaats reactie