Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door tjeerd51 » vrijdag 13 jan 2012 10:22 pm

Beste medegenealogen,

Een Jan Clasen (zoon van Claas Lamberts en Truide Jans) huwt (mogelijk) te Steggerda ca. 1760/1762 met Jantje Martens.
Uit dit huwelijk worden de navolgende kinderen geboren:
- Truidigien, ~ Steggerda 21 augustus 1763
- Truidigien, ~ Steggerda 10 januari 1765, gehuwd met jelle Abben Huisman.
- Claasje, ~ Steggerda 5 juli 1767
- Aaltje, ~ Steggerda 6 mei 1770
- Aaltje, ~ Steggerda 28 juli 1771, gehuwd met Lense Egberts Slot.
- Klaas Jans Truiten, * Steggerda 10 oktober 1773, ~ Steggerda en Vinkega 17 oktober 1773, gehuwd met Martje Martens.
- Jantje Jans Truiden, * Steggerda 13 januari 1776, ~ Steggerda 14 januari 1776, gehuwd met jan Luiten Lietsen.

Vragen:
Wie weet de overlijdensdatum van Jan Clasen en Jantje Martens?
Wie weet het voorgeslacht van Claas Lamberts?
Wie weet het voorgeslacht van Jantje Martens?

Alvast bedankt voor een antwoord,
met vriendelijke groet,
Tjeerd Oenema
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door Jacoba » zaterdag 14 jan 2012 3:15 am

Beste Tjeerd,

Hierbij mijn eerste bericht en antwoord in dit Forum; hoop dat je er iets aan hebt.

Ik vermoed sterk dat Claas Lamberts een zoon is van Lammert Ysaks en Swaantje Clasen. Claas is 1/4 erfgenaam van Lammert Ysaks (1752 - Proclamatiebook) en neemt het gebruik van zijn land over na Lammert (Steggerda 28 van 1738 tot 1752).
Truide Jans is the dochter van Jan Reynders en Aaltje Coenen: in 1737 is er de boelgoedt verkoop voor Aaltje Coenen weduwe van Jan Reynders. Het ontvangstbewijs voor de opbrengst wordt getekend door Reynder, Coene, Aalje and Truide Jans. Truide tekent als Triuydigijn.

Volgens het Speciecohier gingen Lambert en Jan Clasen in 1779 van Steggerda 3 naar Overijssel; Lambert was toen vrijgesel and er waren drie personen in de huishouding van Jan Clasen.

Mvg,

Jacoba,
Australia.

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door tjeerd51 » zaterdag 14 jan 2012 12:31 pm

Beste Jacoba,

Bedankt voor jouw antwoord.
Zeker ook de gegevens ten aanzien van Jan Reynders. Overigens had ik de namen van de ouders van Truide Jans al.

Wie heeft dan de namen van de ouders van Jantje martens?

Met vriendelijke groet,
Tjeerd Oenema
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door Jacoba » zondag 15 jan 2012 2:03 am

Tjeerd, kan je niet helpen met Jantje Martens, maar wat betreft je verdere gegevens:

- Aaltje, ~ Steggerda 28 juli 1771, gehuwd met Lense Egberts Slot

Lense Egb Slot was niet getrouwd met Aaltje Jans geb. 1771, maar met Aaltje Klasen [de Boer] geb. 1778 Noordwolde, dv Claas Jans en Anna Wolters.

Jacoba.

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door tjeerd51 » maandag 16 jan 2012 12:00 pm

Beste Jacoba,

Dank voor jouw aangegeven correctie. Zal het aanpassen.

Met vriendelijke groet,
Tjeerd Oenema
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door tjeerd51 » maandag 16 jan 2012 2:35 pm

Beste Jacoba,

Ik kom nog even terug op jouw eerste berichtje.
Je spreekt over Aaltje Coenen als man van Jan Reynders.
Weet je ook de namen van de ouders van Aaltje Coenen?

Aan de anderen,
Iemand die weet wie de ouders van Jantje Martens, gehuwd met Jan Clasen, zijn?

Met vriendelijke groet,
Tjeerd Oenema
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door Jacoba » dinsdag 17 jan 2012 1:25 am

Heb geen ouders voor Aaltje Coenen, Tjeerd.

Ik kom ook even terug op mijn eerste berichtje. Voor de duidelijkheid: de vrijgesel Lambert die met Jan Claasen vanuit Steg nr 3 in 1779 naar Ov ging was zijn broer Lambert Claasen, niet grootvader Lambert Ysaks natuurlijk.

Jacoba.

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door tjeerd51 » dinsdag 17 jan 2012 10:05 am

Beste Jacoba,

Dank voor het antwoord.
Ook voor de verdere uitleg.
Nog wel een vraag:
heb je ook gegevens over huwelijk en kinderen van de kinderen van jan Reynders en Aaltje Coenen, namelijk van Reynder en Aalje?

En weet je ook waar de twee broers Jan en Lambert Claasen in Overijssel naar toe zijn vertrokken?

Alvast bedankt,
met vriendelijke groet,
Tjeerd Oenema.
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door Jacoba » woensdag 18 jan 2012 6:28 am

Weet niet waar de twee broers naar toe gingen.

Wat ik van het gezin Jan Reynders/Aaltje Coenen heb, zie je hieronder, maar ik denk niet dat de gezinnen volledig zijn; het is vnl wat ik zo eens tegen ben gekomen.
Bij no. 8F zie je Jeltje Clasen (ASSUMED), waarmee ik bedoel dat ik het aanneem. Verder is niet overal een bron voor (of ik heb die ergens apart) en een Forum bron heb ik niet zelf nagetrokken.

Er is vrij veel in de verschillende boeken over Aaltje Jans/Jan Reynders, zoals een dispuut in 1722 met haar stiefkinderen over de erfenis van Jan Reynders (Inventarisatiebk). Aeltje Coenen heeft een claim op de erfenis vanwege een lening. Coene Jans komt ook veel voor in de boeken.

Geen familie, maar iedereen in die buurt schijnt uiteindelijk (aangetrouwde) familie te zijn, dus ik ben wel geinteresseerd in correcties of aanvullingen. Hoor ook graag hoe je aan Jantje Martens ben gekomen; is dat vanwege de namen v.d. kinderen?

Er zal wel een betere manier zijn om deze info hier te posten, maar ik weet niet hoe.

Jacoba.


Modified Register for Jan Reynders

First Generation

1. Jan Reynders died1 about 1734 in Steggerda, WSW (Fr).

Jan married Aaltje Coenen .

They had the following children:

+ 2 M i. Reynder Jans died about 1740.

+ 3 M ii. Coene Jans died in 1771.

+ 4 F iii. Aaltje Jans was born in 1688.

+ 5 F iv. Truide Jans .


Second Generation

2. Reynder Jans (Jan Reynders) died2 about 1740 in Blesdijke, WSW (Fr).

Reynder married (1) Arendje Meeuwis . Arendje died before 1739 in Blesdijke, WSW (Fr).

They had the following children:

7 M i. Jan Reynders was born about 1728.

8 F ii. Hendrikje Reynders was born3 about 1731 in Blesdijke, WSW (Fr).
Hendrikje married4 Jan Reynders son of Reynder Jans and Jeltje Clasen (assumed) on 12 May 1754 in Wolvega, WSW (Fr). Jan was christened5,6 on 14 May 1730 in Wolvega, WSW (Fr).

Reynder married (2) Diecke Cornelis in 1739. Diecke died7 about Jul 1749 in Weststellingwerf (Fr).

They had the following children:

9 F iii. Aaltje Reynders was born in 1739 in Weststellingwerf (Fr).

3. Coene Jans (Jan Reynders) died8 in 1771 in Steggerda, WSW (Fr).

Coene married Claasje Arends daughter of Arend Roelofs and Jantje Jans about 1733. Claasje was born9 in 1710 in Weststellingwerf (Fr). She died10 in 1763 in Steggerda, WSW (Fr).

Coene and Claasje had the following children:

10 F i. Jantje Coenen was christened11 on 5 Dec 1734 in Steggerda, WSW (Fr). Jantje married Sybe Hessels .

11 M ii. Jan Coenen was christened12 on 14 Apr 1737 in Steggerda, WSW (Fr).

12 M iii. Jan Coenen was christened13 on 10 Aug 1738 in Steggerda, WSW (Fr). He died14,15 in Jan 1772 in Steggerda, WSW (Fr).
Jan married Roelofje Lubberts daughter of Lubbert Hendriks and Froukje Dirks about 1767. Roelofje was christened16 on 25 Sep 1745 in Steggerda, WSW (Fr).

13 F iv. Aaltje Coenen was christened17 on 19 Mar 1741 in Steggerda, WSW (Fr). Aaltje married Jan Jansen .

14 M v. Arend Coenen was christened18 on 29 Sep 1743 in Steggerda, WSW (Fr). He died19 about 1790 in Steggerda, WSW (Fr).
Arend married Geesje Clasen about 1767.

15 M vi. Reynder Coenen was christened20 on 11 Aug 1748 in Steggerda, WSW (Fr).

4. Aaltje Jans (Jan Reynders) was born in 1688 in Weststellingwerf (Fr).

Aaltje married21 (1) Jan Reynders son of Reynder Feyes and Lumme Tiercks on 15 Aug 1714 in Wolvega, WSW (Fr). Jan died22,23 in Apr 1722 in Steggerda, WSW (Fr).

They had the following children:

16 M i. Reynder Jans was christened24 on 30 Jun 1715 in Wolvega Sonnega, WSW (Fr). He died before 1720.

17 F ii. Jacobje Jans was christened25 on 23 Jan 1718 in Wolvega Sonnega, WSW (Fr). She died26 after 6 Oct 1729.

18 M iii. Reynder Jans was christened27 on 7 Aug 1720 in Wolvega Sonnega, WSW (Fr). He died28 before 10 Apr 1727.


Aaltje married (2) Jan Pieters about 1729. Jan died before 1765 in Steggerda, WSW (Fr).

5. Truide Jans (Jan Reynders) died in Steggerda, WSW (Fr).

Truide married Claas Lamberts son of Lammert Ysaks and Swaantje Clasen. Claas died in 1756/1757 in Steggerda, WSW (Fr).

They had the following children:

19 M i. Lambert Clasen was christened on 11 Jan 1733 in Steggerda, WSW (Fr).
20 M ii. Jan Clasen was christened on 22 Apr 1736 in Steggerda, WSW (Fr).


Appendix A - Sources

1. WSW Weesboeken & Inventarisatieboeken, 6 Oct 1729.
2. Needergerecht, WSW Authorisatieboeken, 4 Feb 1740.
3. Tresoar Friesland Forum.
4. RA Friesland Internet, Forum.
5. RA Friesland Internet, Forum.
6. LDS film.
7. Needergerecht, WSW Authorisatieboeken, 4 Aug 1749.
8. WSW Speciecohieren , Jun 1771, Tresoar Friesland.
9. Nedergerecht, WSW Informatieboeken, 1752.
10. WSW Speciecohieren , Jun 1763.
11. RA Friesland Internet, DTB 776.
12. RA Friesland Internet, DTB 1737.
13. RA Friesland Internet, DTB 776.
14. WSW Speciecohieren , Jun 1773.
15. WSW Proclamatieboeken, 10 Jan 1772.
16. RA Friesland Internet, DTB.
17. RA Friesland Internet, DTB 776.
18. RA Friesland Internet, DTB 776.
19. Needergerecht, WSW Authorisatieboeken, 3 Jun 1791.
20. RA Friesland Internet, DTB 776.
21. RA Friesland Internet, DTB 778.
22. Needergerecht, WSW Authorisatieboeken.
23. WSW Weesboeken & Inventarisatieboeken, 2 May 1722.
24. RA Friesland Internet, DTB 777.
25. RA Friesland Internet, DTB 777.
26. WSW Weesboeken & Inventarisatieboeken, 6 Oct 1729.
27. RA Friesland Internet, DTB 777.
28. WSW Weesboeken & Inventarisatieboeken, 6 Oct 1729.

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door tjeerd51 » woensdag 18 jan 2012 12:39 pm

Beste Jacoba,

Bedankt voor jouw uitgebreid antwoord.
Daar wil ik graag op ingaan.
Hoe ik aan Jantje Martens ben gekomen als man van Jan Clasen? Haar naam staat genoemd bij de doopinschrijving. Bijvoorbeeld:
Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1763
Dopeling: Truidigien Jans
Gedoopt op 21 augustus 1763 in Steggerda
Kind van Jan Clasen en Jantje Martens.

Onder nummer 4. Aaltje Jans schrijf je: gehuwd 1) op 15 augustus 1714 te Wolvega met Jan Reynders, zoon van Reynder Jans en Lumme Tiercks.
Want gegevens uit het Frysk Kertiersteateboek van 1996 op de bladzijden 390 en 391 geven aan, dat de ouders van Jan Reynders (de vader van Aaltje Jans) heten: Reijnder Feijen en Lummichien Tjerks!
En dat zou kunnen betekenen dat Aaltje huwt met haar vader.
Of heb je geen namen van de ouders van jouw eerste generatie: Jan Reynders?

Ik weet niet of jou deze gegevens uit dat boek bekend zijn.
Deze Reijnder Feijen en Lummichien Tjerks hebben daar als kinderen: Feije, Jan, Jacobjen en mogelijk Arent Reijnders.

In datzelfde boek wordt Aaltje (jouw nummer 4.) als te heten Akke.

Zelf ben ik overigens een nakomeling van genoemde Jan Clasen, ~ Steggerda 22 april 1736.

Tot zover eerst.
Met vriendelijke groet,
Tjeerd Oenema
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door Jacoba » donderdag 19 jan 2012 6:52 am

Dit wordt interessant, Tjeerd, en het leek zo eenvoudig.

Dat er een stel Jan Clasen/Jantje Martens is, is duidelijk, maar er is meer dan één Jan Clasen in die tijd en in die buurt. Dus vandaar dat ik vroeg hoe je wist dat het de juiste was. Gezien de namen van de kinderen lijkt het wel logisch natuurlijk.

Wij hebben het volgende:

Een Jan Reynders was gehuwd met Aaltje Coenen. (Ben de ouders van deze twee nog niet tegen gekomen.)
Hun dochter Aaltje/Akke/Aele was ook gehuwd met een Jan Reynders.
Een van deze twee Jan Reynders was de zoon van Reynder Feyes/Lumme Tjerks/Tiercks. (Ik heb idd Feye, Jan en Jacobjen/Japickjen Reynders als hun kinderen, maar niet Arend. Een nieuw onderwerp?)

Ik ken dat Friese boek niet, maar ga liever eerst mijn aantekeningen na voordat ik aanneem dat ik de jongste Jan Reynders gekoppeld heb aan de ouders van de oudste Jan Reynders, zijn schoonvader dus. De twee Jan Reynders zullen wel familie van elkaar zijn.

Er is ook nog een Reynder Feyes/Lumme Geerts in Steggerda, ook met een dochter Jacobje Reynders. Misschien is het dezelfde Reynder Feyes die dan twee keer getrouwd is en beide keren met een Lumme? Of is Lumme Tjerks dezelfde als Lumme Geerts en de twee Jacobje Reynders (drs v Lumme Geerts en van Lumme Tjerks) ook één persoon? Ook een nieuw onderwerp? Ik word nu wel nieuwsgierig hoe dat allemaal in elkaar zit.

Waar het voor mij nu eerst om gaat, is welke Jan Reynders bij Reynder Feyes/Lumme Tjerks hoort. Heb vandaag weinig tijd, maar je hoort het wel.

Jacoba.

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door tjeerd51 » donderdag 19 jan 2012 11:49 am

Beste Jacoba,

Het wordt zeker nu interessant.
Misschien ligt het ook iets minder eenvoudig dan gedacht en dient er nog het een en ander beter worden onderzocht. Ik wil nog verder onderzoek doen.
Je mag me ook verder e-mailen via m'n eigen e-mailadres. Is misschien gemakkelijker om het een en ander uit te wisselen.
Dat is: tjeerdoenema@kpnmail.nl

Met vriendelijke groet,
Tjeerd Oenema
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door Jacoba » zaterdag 21 jan 2012 5:29 am

Tjeerd, ik ben hier wel even mee bezig geweest en tenzij iemand met een beter argument komt, blijf ik er echt bij dat Reynder Feyes x Lumme Tjerks de ouders zijn van de Jan Reynders die eerst met Wubbigje Lamberts en daarna met Aaltje Jans trouwde.
Deze Jan Reynders zal echter niet in Steggerda overleden zijn, maar in Sonnega. Jan woonde daar nl. eerst met Wubbigje Lamberts, daarna met Aaltje Jans.

E.e.a. gebaseerd op:

Jan Reynders uit Sonnega heeft een dochter Lummigje (niet doorslaggevend, maar het helpt).

Begin 1708 maakten Reynder Feyes en Lummigje Tjerks hun testamenten. De erfgenamen zijn Jacobje als oudste dochter (kind?), Feye’s weduwe voor haar kinderen, en Jan Reynders die land krijgt in Steggerda nu in gebruik “door zijn neeve Jan Reijnders tot Steggerda”.
Een v.d. getuigen is (dezelfde?) Jan Reijnders uit Steggerda. Dat kan niet de zoon zijn, omdat hij erfgenaam is. Dit kan de Jan Reynders uit Steggerda zijn, die getrouwd is met Aaltje Coenen.

Jan Reynders uit Sonnega wordt samen met Jacobjen Reynders uit Steggerda verschillende keren genoemd i.v.m. de nagelaten kinderen van Feye Reynders, o.a. een lening en borgschap. Hij is ook de curator van de minderjarige kinderen als volle oom van vaders zijde; hij is dus de zoon van Reynder Feyes, die dan toevallig in Sonnega woont ipv Steggerda. Dat is idd het geval voor de man van Aaltje Jans.

In 1727 resisteeren Feye Reynders kinderen met een proces tegen de voor- en nakinderen van wijlen Jan Reynders over de nalatenschap van hun GROOTOUDERS Reynder Feyes cum ux. De requiranten en gerequireerden worden met name genoemd en het zijn dus de kinderen van Feye Reynders tegen de voor- en nakinderen van wijlen Jan Reynders x Wubbigje Lamberts en wijlen Jan Reynders x Aaltje Jans weduwe IN QUALITEIT voor haar twee minderjarige kinderen.

Aaltje Jans, de dochter van Jan Reynders x Aaltje Coenen uit Steggerda, is dus weduwe van Jan Reynders uit Sonnega en moeder van zijn nakinderen. Haar kinderen zijn erfgenamen van wijlen Reynder Feyes c.ux via hun vader, Jan Reynders uit Sonnega, en niet via hun moeder wat het geval zou zijn als Reynder Feyes x Lummigje Tjerks de ouders zouden zijn van Jan Reynders, de vader van Aaltje Jans (x Aaltje Coenen).
In ieder geval zou Aaltje dan ofwel in haar eigen recht erfgename zijn ofwel haar vader zou erfgenaam zijn, aangezien hij nog leefde, ipv Aaltje’s kinderen die de achterkleinkinderen zouden zijn van Reynder Feyes/Lummigje Tjerks.

Kun je het volgen?

Jacoba

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door tjeerd51 » zaterdag 21 jan 2012 11:22 pm

Hallo Jacoba,

Ik kan het nog wel volgen.
Maar het is een heel verhaal en dank voor jouw uitgebreide antwoord.
Jouw laatste antwoord en een eerder in aanmerkling genomen, lijkt 't wel of er twee familie's Reynder Feyes zijn. Wellicht dat een ervan in de omgeving van Sonnega woont (Reynder Feyes, gehuwd met Lumme Tjerks) en een in Steggerda (Reynder Feyes, gehuwd met Lumme Geerts).

Overigens, van de Jan Reynders uit Sonnega, gehuwd met Wubbigje Lamberts, komt hun overlijden mogelijk voor op www.tresoar.nl
Jan Reynders:
Weststellingwerf overlijden/begraven 1722
Overleden: Jan Ryners
Datum : 23 april 1722
Bron:
Tresoar
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. Parochie Oldeholtpade, register van overledenen 1692-1724, 1731-1755,
1764-1777 en 1782-1811
Inventarisnr.: DTB 780.
En van Wubbigje Lamberts:
Weststellingwerf overlijden/begraven 1706
Overleden: Webigen Lamerts
Datum : 2 oktober 1706
Bron:
Tresoar
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. Parochie Oldeholtpade, register van overledenen 1692-1724, 1731-1755,
1764-1777 en 1782-1811
Inventarisnr.: DTB 780.
Een plaats van overlijden wordt niet genoemd en zijn ze rooms katholiek?
Een jan Reinerts (hun zoon?) laat in 1698 een dochter Lummigen en in 1700 een kind Berke dopen in dezelfde R.K. Parochie Oldeholtpade en Wolvega.

In jouw laaste antwoord schrijf je over het proces uit 1727. Daarin worden Jan en Feye Reynders genoemd.
Weet je ook daarvan de naam van de vrouw van Feye Reynders en zijn kinderen?

Verder kwam ik op Tresoar dopen tegen van kinderen van Reinder Jans Pit, gedoopt in de jaren 1723 tot en met 1733 in Wolvega en Sonnega, namelijk Grietje, Jan, Jan, Hermanus en Harmen. Ook familie?

Tot zover eerst,
met vriendelijke groet,
Tjeerd
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jan Clasen x Steggerda ca. 1760 Jantje Martens.

Bericht door Jacoba » maandag 23 jan 2012 8:00 am

Tjeerd, Jan Reynders x Aaltje Jans woonden in Sonnega, maar zijn ouders Reynder Feyes x Lummigje Tiercks, zijn broer Feye en zijn zus Jacobjen woonden in Steggerda.

De ouders en zus van Jan Reynders waren zo te zien niet R.K. en de kinderen van zijn (tweede) huwelijk met Aaltje Jans zijn Hervormd gedoopt en Jan en Aaltje zijn Hervormd getrouwd – te vinden op Tresoar.
Zijn eerste vrouw, Wubbigje Lamberts, was echter RK en dus zal Jan Reynders accoord hebben moeten gaan dat de kinderen RK gedoopt zouden worden. De overlijdensdata die jij noemde zijn idd voor dit stel.

Het proces van 1727 kun je vinden in de Recesboeken; in de Hypotheekboeken vind je vast nog meer van deze families.
Als de Pit familie uit die buurt komt, zullen ze ook op de een of andere manier wel verwand zijn, maar ik weet het niet.

I.p.v. alleen de gegevens voor Feye Reynders, hierbij meteen maar het hele overzicht van Reynder Feyes x Lummigje Tierks voor zover ik het heb. De kinderen van Jan Reynders x Aaltje Jans heb je overigens al gehad en latere generaties moet je vrij makkelijk kunnen vinden, lijkt mij zo.

Success.

Jacoba.


Modified Register for Reynder Feyes

First Generation

1. Reynder Feyes died in Mar 1708 in Steggerda, WSW (Fr).

Reynder married Lumme Tiercks daughter of Tjerk Jans (assumed). Lumme died in Mar 1708 in Steggerda, WSW (Fr).

They had the following children:

+ 2 M i. Feye Reenders died in 1706/1707.
+ 3 M ii. Jan Reynders died on 23 Apr 1722.
4 F iii. Japickje Reynders died after 1728 in Weststellingwerf (Fr).
Japickje married (1) NN NN . NN died before 1696 in Weststellingwerf (Fr).
Japickje married (2) Heine Wybes on 7 Feb 1696 in Weststellingwerf (Fr). [was weduwe toen ze trouwde]


Second Generation

2. Feye Reenders (Reynder Feyes) died in 1706/1707 in Steggerda, WSW (Fr).

Feye married (1) Tietske Mellis on 4 Mar 1681 in Weststellingwerf (Fr).

Feye married (2) Andersje Thyssen daughter of Thijs Berends and Mettje Reynders about 1687. Andersje was born about 1665. She died in 1709 in Steggerda, WSW (Fr).

They had the following children:

5 F i. Tiets Feyes was born about 1688. She was christened on 9 Apr 1708 in Steenwijkerwold (Ov). She died after Aug 1747.
Tiets married Jan Luytjes alias Breunis son of Luytje NN in Mar 1708. Jan died before 1747.

6 F ii. Annigje Feyes was born about 1690 in Steggerda, WSW (Fr). She died after 1738 in Steggerda, WSW (Fr).
Annigje married Egbert Abels on 21 Apr 1709 in Wolvega, WSW (Fr). Egbert died after 1738 in Weststellingwerf (Fr).

7 M iii. Thijs Feyes was born about 1695. He died in 1726 in Steggerda, WSW (Fr).

8 F iv. Giecke Feyes was born about 1698.
Giecke married Dirk Harmens before 1726. Dirk died before May 1757 in Weststellingwerf (Fr).

9 M v. Reener Feyes was born about 1700.

10 M vi. Tierck Feyes was born about 1702. He died in 1730/1731 in Steggerda, WSW (Fr).
Tierck married Jantje Roelofs daughter of Roelof Jacobs and Trijntje Jacobs.

11 M vii. Dirk Feyes was born about 1704. He died in 1729.


3. Jan Reynders (Reynder Feyes) died on 23 Apr 1722 in Sonnega, WSW (Fr).

Jan married (1) Wubbigje Lamberts . Wubbigje died on 2 Oct 1706 in Sonnega, WSW (Fr).

They had the following children:

12 M i. Lambert Jans died after 1727.
Lambert married Annigje Roelofs daughter of Roelof Jans on 7 Nov 1714 in Wolvega, WSW (Fr). Annigje died before 1721 in Weststellingwerf (Fr).

13 M ii. Jan Jans died after Jan 1726.

14 F iii. Lummigje Jans was christened on 6 May 1698 in Oldeholtpade Wolvega, WSW (Fr). She died about 1742.
Lummigje married Luytje Jochems son of Jochem Luytjes and Aafje Jans on 29 Oct 1723 in Steggerda, WSW (Fr). Luytje was born about 1700. He died in 1754 in Steggerda, WSW (Fr).

15 M iv. Barke Jans was christened on 31 Dec 1700 in Oldeholtpade Wolvega, WSW (Fr). He died on 18 Aug 1743 in Blesdijke, WSW (Fr).
Barke married (1) Luytje Remmelts daughter of Remmelt Hendriks and Jeltje Hartmans on 1 Oct 1722 in Weststellingwerf (Fr). Luytje died on 8 Feb 1733 in Blesdijke, WSW (Fr).
Barke married (2) Geertje Andries about 1742. Geertje died after 1750.


Jan married (2) Aaltje Jans daughter of Jan Reynders and Aaltje Coenen on 15 Aug 1714 in Wolvega, WSW (Fr). Aaltje was born in 1688 in Weststellingwerf (Fr).

They had the following children:

16 M v. Reynder Jans was christened on 30 Jun 1715 in Wolvega Sonnega, WSW (Fr). He died before 1720.

17 F vi. Jacobje Jans was christened on 23 Jan 1718 in Wolvega Sonnega, WSW (Fr). She died after 6 Oct 1729.

18 M vii. Reynder Jans was christened on 7 Aug 1720 in Wolvega Sonnega, WSW (Fr). He died before 10 Apr 1727.

Plaats reactie