Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 27 feb 2007 5:55 pm

hoi allemaal,

ik kom onderstaande vermelding tegen:

Hemelumer Oldeferd, dopen, doopjaar 1763
Dopeling: Sasker
Gedoopt op 17 juli 1763 in Koudum
Kind van Tjeert Douwes Reidsma en Tjerk Saskers
Opm.: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam


betekent dit dat er een doopafschrift naar Amsterdam is gestuurd en zo ja, wat zouden de redenen daarvan kunnen zijn ? Het betreft voor zover ik kan zien een Friese familie.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat Sasker in Amsterdam is getrouwt, maar dat zou dan zo'n twintig jaar later zijn.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 27 feb 2007 8:45 pm

Hallo Maikel,

Je slaat de spijker op de kop, er ging een briefje naar A'dam (of Sasker nam het hoogstpersoonlijk mee) met de vermelding dat Sasker op 17 juli 1763 in Koudum was gedoopt, getekend door de predikant aldaar. De reden was om de kerkelijke gemeente in Amsterdam te laten weten dat hij inderdaad was gedoopt.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 27 feb 2007 9:08 pm

Hoi Tjerk,

ik kan het huwelijk van Sasker Tjeerds Reidsma met Grietje Hamkes de Vries niet vinden, ze zouden dus in Amsterdam getrouwd kunnen zijn.
Toch is het iets waar je niet zo snel aan denkt omdat hij in Koudum werd gedoopt en zij in Idskenhuizen. Misschien woonden de ouders al of niet tijdelijk in Amsterdam.

In ieder geval bedankt voor je antwoord en het steuntje in de rug.

Groetjes, Maikel.

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Sasker Tjeerds Reidsma en Grietje Hamkes de Vries

Bericht door van der Honing » zaterdag 30 aug 2008 5:49 pm

Enige tijd geleden las ik in dit forum de volgende mededeling:
kan het huwelijk van Sasker Tjeerds Reidsma met Grietje Hamkes de Vries niet vinden, ze zouden dus in Amsterdam getrouwd kunnen zijn.
Onlangs heb ik een bezoek gebracht aan het Stadsarchief Amsterdam en gezocht in de alfabetische index op de ondertrouwregisters. Helaas heb ik de ondertrouwakte van dit echtpaar niet kunnen vinden, ondanks zoeken op zowel familienaam als patroniem, beide met verschillende schrijfwijzen. Mogelijk zijn ze dus toch elders getrouwd of heeft degene die de index heeft samengesteld dit Friese paartje over het hoofd gezien, of misschien zijn ze helemaal niet getrouwd....

Groet,

Yntze

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Sasker Tjeerds Reidsma en Grietje Hamkes de Vries

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 2 sep 2008 2:12 pm

Hoi Yntze,

bedankt dat je naar het huwelijk van het echtpaar hebt gezocht.

Ik hoop echter dat iemand het huwelijk ooit zal vinden, gelukkig worden er op internet nog steeds huwelijken toegevoegd en komt ook dit eventuele huwelijk misschien boven water.

Groetjes, Maikel

foekje
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 7:15 pm
Locatie: castricum

Re: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door foekje » vrijdag 9 okt 2009 4:01 pm

Hallo Maikel,
Omdat de familie Reitsma ook in mijn gegevens voorkomt, ben ik even gaan googlen en heb in mijn eigen gegevens gekeken. Verschillende leden van het gezin van Tjeerd en Sasker zijn, (mogelijk via Amsterdam) in Watergang terecht gekomen, een buurtschap bij Landsmeer, niet ver van Amsterdam. Sasker zat daar niet bij. Zijn kinderen zijn echter geboren in Koudum/Hemelumer Olderferd. De oudste 'Tjeerd' is geb. op 20-1-1792 te Koudum. Het lijkt me dan ook logisch dat ze daar getrouwd zijn, hoewel ik het huwelijk niet kan vinden. Op 17-10-1820 overlijdt Grietje Hamkes te Hemelumer Olderferd. Sasker hertrouwt met de wed. Marijke Meinerts Knol op 4-4-1822. Hij overlijdt op 14-03-1828 in Hem.Oldeferd. Maar ik neem aan dat je deze gegevens zelf ook al gevonden had. Mogelijk heeft men het huwelijk bij het invoeren gemist. De vraag blijft dan echter wel waarom er voor hem een doopcedeel is afgegeven naar Amsterdam en voor de rest van het gezin niet. Is hij wel meegegaan naar NH? :mrgreen: Ik weet niet waar Grietje Hamkes de Vries is geboren, maar wellicht zou dat de huwelijksplaats kunnen zijn.
Groet,
Foekje
altijd tot wederdienst bereid in het NH-archief

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door catharina » vrijdag 9 okt 2009 5:51 pm

aanvulling:
Dit is de geboorte van Grietje Hamkes de Vries

Doniawerstal, dopen, geboortejaar 1765, doopjaar 1765
Dopeling: Grietie
Geboren op 14 juni 1765 in Idskenhuizen
Gedoopt op 16 juni 1765
Dochter van Hamke Tybbes en Jitske Arriens
Herv. gem. Tjerkgaast, St. Nicolaasga, Doniaga, Idskenhuizen en Legemeer, doop 1613-1811 Inventarisnr. : 220

Overlijden van Sasker is op 14-03-1829 te Hemelumer Oldeferd

Carla

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 9 okt 2009 9:33 pm

Hoi Foekje,

zoals Carla al aangeeft is het overlijden van Sasker een jaartje later dan jij vermeld: 14-03-1829, om precies te zijn te Koudum.
En als we toch bezig zijn, Marijke Meinderts heeft als familienaam Krol.
En het oudste kind is Tjerkje en werd op 4-2-1788 te Koudum geboren.
Maar dit alles terzijde. :)

Grietje Hamkes de Vries is in 1765 te Idskenhuizen geboren, een huwelijk heb ik nooit gevonden.
Yntze van der Honing heeft in Amsterdam gekeken, anderen in Friesland. Maar het resultaat was helaas negatief.
Ook was er aanvankelijk geen doopbewijs, dit blijkt uit het feit dat er een akte van bekendheid moest worden opgemaakt bij het huwelijk in 1822 van Sasker en Marijke.
Hierin werd verklaard dat hij rond 1763 te Koudum is geboren.
Uit jouw bijdrage maak ik op dat hij heel misschien toch ooit richting Amsterdam is vertrokken, ergens misschien een bewijs nodig heeft gehad van herkomst en dat in Koudum heeft opgevraagd (doopcedel afgegeven naar Amsterdam).
Gek is dan wel dat dat er eigenlijk helemaal niet was.............

Groetjes, Maikel

jacqueline
Berichten: 1773
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door jacqueline » zaterdag 10 okt 2009 1:16 pm

Dit begrijp ik even niet, is de doop dan later nog tevoorschijn gekomen? Hier staat toch een exacte datum?
Hemelumer Oldeferd, dopen, doopjaar 1763
Dopeling: Sasker
Gedoopt op 17 juli 1763 in Koudum
Zoon van Tjeert Douwes Reitsma en Tjerk Saskers
Opm.: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam
Herv. gem. Koudum, doop 1587-1776
Inventarisnr. : DTB 372
Bij de dopen van Sasker en zijn broers en zussen heette hun vader trouwens Reidsma, zo heb ik de familie ook ingevoerd. Bij Saskers kinderen werd dat Reytsma. Nu zie ik, dat het Reidsma ook Reitsma is geworden?
Via dochter Tjitske zijn dit ook mijn voorouders.

groeten, Jacqueline

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 10 okt 2009 2:13 pm

Hoi Jacqueline,

gedeelde smart is halve smart ?
Ik begrijp het ook nog niet.
Dit begrijp ik even niet, is de doop dan later nog tevoorschijn gekomen? Hier staat toch een exacte datum?
De bijlagen van het huwelijk in 1822 bevatten keurig (zoals we gewend zijn) een doopextract van Marijke Krol, van Sasker slechts een akte van bekendheid.

Enkele citaten daaruit:
Sasker Tjeerds Reidsma, arbeider te Koudum woonachtig, dewelke ons te kennen gaf dat hij voornemens was om zich in het huwelijk te begeven met (eene?) Marijke Meinderts Krol, arbeidster mede te Koudum woonagtig, dan daartoe benodigd is een acte waaruit zijne geboortetijd kan geblijken en verzoekend zoodanig bewijs te willen opmaken en wel gratis wegens zijn onvermogen. Hebbende daartoe als getuigen met zich mede genomen de nagenoemde zeven persoonen, te weten etc.

en:
dat Sasker.........geboren is te Koudum voornoemd in het jaar zeventiehonderd drieenzestig of daaromstreeks. Gevende reden waarom de comparant geene andere bewijzen zijner geboorte kan bekomen dat dezelve in eertije in geene geboorteregister is ingeschreven geworden.
Waarvan acte die de Comparant en getuigen benevens ons en den Griffier na voorlezing hebben onderteekend.


En met de akte van bekendheid gaat Sasker naar de Regtbank van eersten aanleg, zitting houdende te Sneek. En jawel, omdat hij aan de wettelijke eisen voldoet door zijn akte van bekendheid mag Sasker met zijn Marijke trouwen. :D :D :D

Bovenstaand zijn de feiten waarmee we het moeten doen, vreemd blijft het wel.
Het staat me bij dat ik ooit naar de geboorte inschrijving heb gekeken maar niet gevonden.
Misschien moeten we nog eens kijken, Tresoar haalt de gegevens van doop toch ergens vandaan !

Groetjes, Maikel

foekje
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 7:15 pm
Locatie: castricum

Re: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door foekje » zaterdag 10 okt 2009 3:55 pm

Hoi Maikel,
Als die gegevens bij Tresoar ergens gevonden worden, moet toch ook te zien zijn of de aantekening over het cedel er wellicht later bij geplaatst is. Ik zal opzoeken wanneer de familie ongeveer richting NH is vertrokken. Misschien dat we daar nog een conclusie uit kunnen trekken. Trouwens, de registraties waren vroeger beslist niet waterdicht. Zo is mijn Dieuwertje Jetses Reitsma eind 1700 voor het laatst gesignaleerd in Stavoren, maar ze is nooit overleden. Wellicht zwerft ze daar nog steeds rond. :D :D :D
Groet,
Foekje
altijd tot wederdienst bereid in het NH-archief

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 10 okt 2009 4:26 pm

Hoi Foekje,

Dieuwertje zwerft nog steeds in Stavoren ?

Ik vond het Sasker gebeuren al mysterieus, jij maakt er nu helemaal een potje van.
Het zwervende vrouwtje van Stavoren. :lol:

Dat jij nog in het Noord-hollandse gaat zoeken lijkt me prima.
Ik van mijn kant zal dan toch nog maar eens in het doopboek kijken, tenzij iemand anders nog met een helder idee komt.
Tjerk, als je meeleest, jij bent de kenner op dit gebied, kun jij een tipje van de sluier oplichten ?
Of is het ook voor jou een raadsel ?

Groetjes, Maikel

foekje
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 7:15 pm
Locatie: castricum

Re: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door foekje » zaterdag 10 okt 2009 4:50 pm

Hoi Maikel,
Over de kinderen van Tjeerd Douwes en Trjerkje Saskers:
Lolkje heeft op 3 augustus 1779 attestatie gekregen naar? Ze is op 14-08-1779 te Landsmeer getrouwd met Jan Klaasz Klaver. Ik ga er dus van uit dat ze rechtstreeks naar Landsmeer is gegaan.
Inske trouwt op 4-7-1783 te Landsmeer met Pieter Smit
Douwe trouwt op 8-5-1790 te Landsmeer met Hendrikje Greuninger
Alleen bij Lolkje staat een attestatie vermeld. Mogelijk dat de anderen haar later gevolgd zijn omdat het leven in Landsmeer (landbouw) misschien beter was dan in Koudum. Van Sasker echter geen spoor. Ik heb twee dikke boeken over de inwoners van Watergang, maar Sasker is daar in ieder geval nooit geweest.
Leuk he, dat puzzelen :roll: :twisted: :D
Groet,
Foekje
altijd tot wederdienst bereid in het NH-archief

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 10 okt 2009 11:15 pm

Hoi allen,

Ik heb diverse aktes van erkenning, omtrent niet te vinden doop of niet te vinden overlijden van een ouder,
welke er nu gewoon zijn.
Hetgeen volgens mij dan gewoon betekent, dat degene die er destijds om zocht eroverheen gelezen heeft,
of bij het verkeerde jaar keek,
of met een lastige schrijfwijze of lastig handschrift zat.

groetjes Margreet

Gesloten