Klooster Smalle Ee

Vragen en opmerkingen over foto's, in het bijzonder afbeeldingen in het Fries Fotoarchief en de Literaire foto's
Plaats reactie
nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Klooster Smalle Ee

Bericht door nico van der woude » zaterdag 20 mei 2006 3:14 pm

Ik ben op zoek naar afbeeldingen van het voormalige klooster Smalle Ee (Smallingerland). Wie kent vindplaatsen? Vr. gr., Nico.

margreet

Bericht door margreet » zondag 21 mei 2006 11:38 am

Foto's wordt moeilijk:
Het klooster Smelne werd met de grond gelijk gemaakt toen Fryslân zich bekeerde tot het protestantisme (de Reformatie). In eerste instantie moest het klooster worden platgebrand, maar dat plan werd ging niet door. In plaats daarvan mochten boeren de destijds kostbare stenen van het klooster gratis ophalen. In 1580 was het klooster door plundering geheel gesloopt.
In onderstaand artikel wordt het boek: Uit de geschiedenis van Smalle Ee, Buitenstevallaat en De Wilgen van amateurhistorici Jochum Dijkstra (63) en Kees Wolters (66) genoemd - misschien bevat het tekeningen.

http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=9780

nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Bericht door nico van der woude » zondag 21 mei 2006 9:52 pm

Hallo Margreet, vriendelijk bedankt voor je reactie. Uiteraard zijn er geen foto's; vandaar ook het verzoek om afbeeldingen. Ik doel dan op kaarten van de kloosterobjecten zelf, of van de verdeling van de landerijen o.i.d. Overigens is het maar de vraag, of alle delen van het klooster ook daadwerkelijk gesloopt zijn: mijn voorvader en zijn broer komen voor in een akte uit 1596, waarin een aantal percelen land, behorende tot het gewezen klooster Smallenee, voor de tijd van 5 jaren voor 40 goudgulden per jaar wordt verhuurd. Hierbij wordt de helft van het langhuis en de helft van de 'warmcamer', staande op het corpus van het genoemde klooster, voor 350 gulden in erfkoop verkocht. Er moet dus nog wel iets gestaan hebben - ik ben benieuwd of iets van die bebouwing aan het papier, linnen of perkament is toevertrouwd. Nogmaals bedankt! Vr. gr., Nico.


margreet schreef:Foto's wordt moeilijk:
Het klooster Smelne werd met de grond gelijk gemaakt toen Fryslân zich bekeerde tot het protestantisme (de Reformatie). In eerste instantie moest het klooster worden platgebrand, maar dat plan werd ging niet door. In plaats daarvan mochten boeren de destijds kostbare stenen van het klooster gratis ophalen. In 1580 was het klooster door plundering geheel gesloopt.
In onderstaand artikel wordt het boek: Uit de geschiedenis van Smalle Ee, Buitenstevallaat en De Wilgen van amateurhistorici Jochum Dijkstra (63) en Kees Wolters (66) genoemd - misschien bevat het tekeningen.

http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=9780

Foppes

Klooster Smalle Ee

Bericht door Foppes » zaterdag 27 mei 2006 11:04 pm

hallo Nico,

De schrijver Kees Wolters ( buurman ) gevraagd naar het boek.
Er zijn geen tekeningen gevonden,er staat wel een tekening van een
klooster van Groningen in ,als voorbeeld maar meer niet.

vr. gr. Andries Foppes.

nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Klooster Smalle ee

Bericht door nico van der woude » zondag 28 mei 2006 4:45 pm

Hallo Andries, heel vriendelijk bedankt voor de genomen moeite. Ik heb het boek inmiddels tot mijn beschikking en ik zou in mijn zoektocht naar de exacte locatie van Boornbergum stem 27 (te Smalle Ee) graag in contact komen met de schrijvers. Dat heb ik al gepoogd via het museum in Drachten, maar ze hebben nog gereageerd. Weet jij toevallig of Kees Wolters een mailadres heeft? Uiteraard hoeft dat niet via dit forum uitgewisseld te worden; wellicht stelt hij dat niet op prijs. Het kan echter via mijn mailadres. Alvast bedankt voor het navragen. Vr. gr., Nico.

Foppes
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 29 mei 2006 11:31 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Klooster Smalle Ee

Bericht door Foppes » dinsdag 30 mei 2006 12:04 am

Hallo Nico,

E Mail verstuurt

vr. gr. Andries.

nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Klooster Smalle Ee

Bericht door nico van der woude » woensdag 31 mei 2006 3:06 pm

Hallo Andries, de zaken zijn in goede orde aangekomen. Ik zal de telefoon ter hand nemen. Opnieuw hartelijk dank voor de moeite! Vr. gr., Nico

Plaats reactie