Woningstichting Zandhuizen bij Bergum

Vragen en opmerkingen over foto's, in het bijzonder afbeeldingen in het Fries Fotoarchief en de Literaire foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andrys
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 3:24 pm
Locatie: Burgum
Contacteer:

Woningstichting Zandhuizen bij Bergum

Bericht door Andrys » maandag 19 dec 2005 10:59 am

In het fotoarchief zit een ansichtkaart van "Woningstichting Zandhuizen bij Bergum" (identificatienummer AL25).

Volgens mij staat hier nog één huisje van, naast het streekmuseum aan de Menno van Coehoornlaan. Wie weet hier meer over te vertellen?
Vriendelijke groeten / Freonlike groetnis,

Andrys Stienstra
Burgum

Tjeerd P. Inia
Berichten: 179
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Zandhuizen - Burgum

Bericht door Tjeerd P. Inia » vrijdag 3 nov 2006 7:26 pm

Beste Andries,

De foto met nummer AL26 is ook opgenomen in het boekje: "Bergum in oude ansichten deel 2" van D. Franke en F. de Boer (1979). Het volgende bijschrift staat bij de foto:

Zandhuizen. De huizen die we hier zien zijn alle afgebroken. Op het terrein achter deze huizen staat nu de manege. In het voorste huis woonde Egbert E. Zijlstra, de latere timmerman-aannemer. Zijn vrouw Trynke, staat voor het huis met haar oudste Eelke aan de hand. De grootste jongen is Jelmer Haanstra en de slagersknecht is Wopke v.d. Berg, later zelfstandig slager aan de Ûleflecht op de Burgumerdaam.

Volgens mij (TP) is het overigens niet juist dat alle huizen zijn afgebroken. Het huis welke is bewoond indertijd door mijn oerpake en beppe Hendrik Eelkes de Vries en Klaaske Piers Vellinga staat er nog als enige. Naast Hendrik en Klaaske woonde de broer van Hendrik: Jan Eelkes de Vries,

met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
http://home.12move.nl/tp.inia
tp.inia (a t) 12move.nl
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea

Plaats reactie