Waltje Pieters

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"

Waltje Pieters

Berichtdoor Sijtze Overdijk » Zaterdag 31 Okt 2009 6:16 pm

Is Waltje Pieters op 23 december 1809 of op 23 december 1811 overleden (zie onder).

Hennaarderadeel overlijden/begraven 1809
Overleden: Waltje Pieters
Datum : 23 december 1809
Plaats : Rauwerd
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: WALTJE PIETERS
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Grietenij Hennaarderadeel, register van overledenen 1806-1811
Inventarisnr.: 389

of
Rauwerderhem overlijden/begraven 1811
Overleden: Waltje Pieters
Datum : 23 december 1811
Plaats : Rauwerd
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: WALTJE PIETERS
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Grietenij Rauwerderhem, register van overledenen 1806-1811
Inventarisnr.: 579

Sijtze
Sijtze Overdijk
 
Berichten: 73
Geregistreerd: Zondag 31 Dec 2006 3:35 pm
Woonplaats: Hantumhuizen

Re: Waltje Pieters

Berichtdoor Tjerk Tigchelaar » Zaterdag 31 Okt 2009 7:58 pm

Sijtze,

Dit is er typisch eentje voor: infobegraven@Tresoar.nl want het riekt op z'n minst naar een invoerfout.

Met vriendelijke groet,
Tjerk Tigchelaar
Gebruikers-avatar
Tjerk Tigchelaar
 
Berichten: 534
Geregistreerd: Vrijdag 2 Dec 2005 5:29 pm
Woonplaats: Veenendaal

Re: Waltje Pieters

Berichtdoor Sijtze Overdijk » Zaterdag 31 Okt 2009 9:20 pm

Bedankt Tjerk, ik heb het doorgestuurd.
Sijtze Overdijk
 
Berichten: 73
Geregistreerd: Zondag 31 Dec 2006 3:35 pm
Woonplaats: Hantumhuizen

Re: Waltje Pieters

Berichtdoor Sijtze Overdijk » Dinsdag 3 Nov 2009 1:17 am

Tjerk,

Ik heb ook nog een fout in een huwelijksopgave gevonden en ik weet niet waar ik dit moet melden.

De foute vermelding is volgens mij:

Rauwerderhem, huwelijken 1742
Vermelding: Derde proclamatie op 18 november 1742 in Rauwerd
Man: Ysbrand Sijtses Overdijk afkomstig van Irnsum
Vrouw: Hiltje Pieters
Opmerking : hij is timmerman
Gestandaardiseerde namen: IJSBRAND SIETSES en HILTJE PIETERS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Rauwerd Irnsum 1676-1811
Inventarisnr.: 582


Hiltje Pieters moet van achternaam Overdijk heten en niet IJsbrand Sietses.

Reden:

1. Omdat Hiltje Pieters Overdijk eerder getrouwd was met Auke Karstes Beekma

Sneek, huwelijken 1731
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 december 1731
Man : Auke Karstes Beekma afkomstig van Sneek
Vrouw : Hiltie Pyters Overdijk afkomstig van Sneek
Gestandaardiseerde namen: AUKE KARSTES en HILTJE PIETERS
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Sneek 1694-1736
Inventarisnr.: 647


2. Omdat het in het ondertrouwregister met Ijsbrand Sietses wel goed staat.

Sneek, huwelijken 1742
Vermelding: Ondertrouw op 10 november 1742
Man : IJsbrand Sytsis afkomstig van Irnsum
Vrouw : Hiltie Pyters Overdijk afkomstig van Sneek
Gestandaardiseerde namen: IJSBRAND SIETSES en HILTJE PIETERS
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Sneek 1736-1811
Inventarisnr.: 648


Vriendelijke Groet: Sijtze Feije Overdijk, Hantumhuizen
Sijtze Overdijk
 
Berichten: 73
Geregistreerd: Zondag 31 Dec 2006 3:35 pm
Woonplaats: Hantumhuizen

Re: Overdijk Sneek Rauwerd

Berichtdoor Margreet Huisman » Dinsdag 3 Nov 2009 2:38 am

Hoi,

Fouten in trouwboeken voor 1811 en Burgerlijke Stand aktes na 1811 kun je melden bij info@tresoar.nl

Doopboeken voor 1811 hebben een eigen mailadres - infodopen@tresoar.nl

en fouten of vergeten scans bij allefriezen bij allefriezen@tresoar.nl

Het is de vraag of het hier fout is,
de goeie vermeldingen staan in de boeken van Sneek - dtb 647 en 648.

De foute staat in het boek Rauwerd - dtb 582,
die hadden geen contact met de Sneker mensen,
en waren misschien gewend aan mannen met een achternaam en vrouwen zonder.

Ook fouten wel in 1 stad bijvoorbeeld ondertrouw gerecht en onder- of trouw kerk staan toch in 2 boeken en zijn door 2 verschillende mensen ingeschreven.

Als Tresoar het nakijkt en het staat zo in het boek, wordt het trouwens niet gecorrigeerd,
het ligt dan aan je eigen vernuft om een fout te herkennen.
Dank dus alvast, want ik had het niet gezien - en heb alle kinderen Overdijk genoemd.

groet Margreet
Margreet Huisman
 
Berichten: 5071
Geregistreerd: Zaterdag 10 Dec 2005 3:02 am

Re: Waltje Pieters

Berichtdoor Sijtze Overdijk » Donderdag 5 Nov 2009 9:55 pm

Margreet, jij zegt alle kinderen.

Ik heb alleen deze kunnen vinden:

Sneek overlijden/begraven 1739
Beluid : een kind van Auke Carstens
Datum : 24 april 1739
Plaats : Sneek
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: AUKE KARSTES
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Sneek, beluidensboek 1727-1755
Inventarisnr.: 653


Kan jij mij vertellen wie die andere kinderen zijn?
Sijtze Overdijk
 
Berichten: 73
Geregistreerd: Zondag 31 Dec 2006 3:35 pm
Woonplaats: Hantumhuizen

Re: Waltje Pieters

Berichtdoor Margreet Huisman » Donderdag 5 Nov 2009 11:48 pm

Hoi,

a - had ik dat huwelijk niet gezien, en b - noem ik een Beekma kind geen Overdijk.
Ik bedoel de 4 kinderen van Ysbrand en Hiltje, Sneek rk:

Sneek, dopen, doopjaar 1743
Dopeling: Antie
Gedoopt op 2 september 1743 in Sneek
Kind van Brand Sijdses en Hiltie Pieters
Doopheffer: Romke Sydses
Opm.: Tweeling

Sneek, dopen, doopjaar 1743
Dopeling: Gettie
Gedoopt op 2 september 1743 in Sneek
Dochter van Brand Sijdses en Hiltie Pieters
Doopheffer: Romke Sydses
Opm.: Tweeling

Sneek, dopen, doopjaar 1747
Dopeling: niet genoemd
Gedoopt op 14 november 1747 in Sneek
Kind van Brand Sijdses en Hiltie Pieters
Doopheffer: Hiltie Sydses

Sneek, dopen, doopjaar 1750
Dopeling: Sytze
Gedoopt op 4 april 1750 in Sneek
Zoon van Brand Sytses en Hiltie Pieters
Doopheffer: Romke Sytses


Ik heb verder geen huwelijken of overlijdens kunnen vinden.

Dit was (IJs)Brand:

Idaarderadeel, dopen, doopjaar 1715
Dopeling: Isbrandt
Gedoopt op 18 juni 1715 in Warga
Zoon van Sitse Isbrandts en Antje Rommerts
Peter: Eeltje Ysbrandts


en zijn broer:
Idaarderadeel, dopen, doopjaar 1718
Dopeling: Rommert
Gedoopt op 21 maart 1718 in Warga
Zoon van Sitse Isbrandts en Antje Rommerts
Peter: Eeltje Ysbrandts

Sneek, dopen, doopjaar 1750
Dopeling: Isbrand
Gedoopt op 5 oktober 1750 in Sneek
Zoon van Romke Sydzes en Gettie Gerrits
Peter: Brand Sytzes

Leeuwarderadeel, huwelijken 1741
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 29 januari 1741 in Wirdum
Man : Romke Sytses afkomstig van Wirdum
Vrouw : Gettje Gerrijts afkomstig van Wirdum


Ik stam van hun grootvader Ysbrand Riencx en Sytske Feytes met zoon Ruurd Ysbrands x Jeltje Douwes,
sjuch, daarom weet ik dat Sneek toevallig.

groet Margreet
Margreet Huisman
 
Berichten: 5071
Geregistreerd: Zaterdag 10 Dec 2005 3:02 am

Re: Waltje Pieters

Berichtdoor Sijtze Overdijk » Vrijdag 6 Nov 2009 10:03 pm

Bedankt Margreet.

Ik stam ook van hun grootvader Ysbrand Riencx en Sytske Feytes af, maar dan van een andere zoon namelijk Sietse Ysbrands x Waeltje Jacobs. Ik kom jou wel vaker tegen met gezamenlijke voorouders, best wel grappig.

Ik heb trouwens sterk het idee dat Ysbrand Riencx een zoon is van Rienck Ruirds want in mijn bestand staat:
In 1667 (RA IDA N1 461) kopen Ruird Riencks en vrouw te Warga twee kamers aldaar, het westereind van een huis waarvan Rienck Ruirds het oostereind bezit, van de kerkvoogden en diakenen voor 82 gg.


Ik heb alleen van Rienk Ruuds nog geen huwelijk kunnen vinden. Wel heb ik deze gevonden:

Idaarderadeel, huwelijken 1671
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 oktober 1671
Man : Ruyrd Rienx afkomstig van Grouw
Vrouw : Jeltie Pijters afkomstig van Grouw
Gestandaardiseerde namen: RUURD RIENKS en JELTJE PIETERS
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Idaarderadeel 1614-1671
Inventarisnr.: 417


Ik denk dat deze Ruurd Rienks een broer is van Ysbrand Riencx. Mogelijk heeft Andries Koornstra wat in zijn boeken staan?

Nog even over Hiltje Pieters: Ik had graag Hiltje Pieters, bij mijn andere Rk Overdijken willen aankoppelen, maar tot nu toe niks van haar voorouders gevonden. Ik ben ook al eens wezen zoeken richting Ijlst, want daar zat ook één die ik nergens kan plaatsen, al denk ik dat die er niet bij hoort vanwege dopen hervormd.

Ik bedoel dan:

IJlst, dopen, doopjaar 1684
Dopeling: Royts
Gedoopt op 10 augustus 1684 in IJlst
Dochter van Bastiaen Sybrens Overdijck, burgemeester en niet genoemde moeder
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : ROOITSKE
Vader : BASTIAAN SIEBRENS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. IJlst, doop 1638-1730
Inventarisnr. : DTB 439
Sijtze Overdijk
 
Berichten: 73
Geregistreerd: Zondag 31 Dec 2006 3:35 pm
Woonplaats: Hantumhuizen


Terug naar Dopen en begraven

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast