Dopen Roodhuis rk niet volledig ?

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Dopen Roodhuis rk niet volledig ?

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 20 mei 2008 1:20 pm

Hoi allemaal,

bij het volgende onderwerp:

http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2481&start=0

kwam ik dit tegen, ik quote ons aller vriendin Margo:
Heb hier wel Hille Gerrits geboren te Loënga en gedoopt 20-02-1716 te Roodhuis met getuige Simke Hilles.
Maar kan zijn doop niet vinden.
Ik kan die doop ook niet op de Tresoar site vinden. Mijn vraag is dan ook: WIE WEL ?

Franeker rk erop, Roodhuis rk eraf ? Nee, dat is het niet. :lol:

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 20 mei 2008 4:50 pm

Maikel,

Even snel voor ik naar huis afreis: de doop is toegevoegd aan de tabel, waarom hij eruit gevallen is, geen idee.........

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » dinsdag 20 mei 2008 6:59 pm

hey there maikel,
je bent er nog! long time no speak, dacht dat je me in de steek gelaten had. :lol:
we hebben daar op dat andere forum wel een zeer interessant onderwerp, toch? je zou helpen zoeken....
maar in ieder geval help je ons hier uit de brand.
en tjerk, doop is toegevoegd, maar kan hem nog steeds niet vinden... :oops:
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Dopen Roodhuis rk niet volledig ?

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 20 mei 2008 7:48 pm

Hoi Margo,

Margo toch, kun je hem nog steeds niet vinden ? Ik geef je binnenkort wel een zoekcursus..........
dacht dat je me in de steek gelaten had.
Antwoord: had ik ook, hoewel.........had ik iets beloofd ?
Ik heb gezocht en gezocht maar passende ouders heb ik niet gevonden.
P.S. ik ga nu nog even van het mooie weer genieten.
Als je bovenstaande quote goed leest nam ik afscheid en dat is iets anders dan in de steek laten ! Ik heb hard gewerkt aan een Hettinga fietsroute door het mooie Gaasterland, zie:

http://www.hettingastichting.nl/07fietsBalk.html

Je kunt nog mee fietsen !

Ik ben inmiddels wel begonnen met het lezen van de bijdragen, of ik toevoegingen heb weet ik nu nog niet, ik denk het eigenlijk niet. Het nivo is bijzonder hoog !

Waar ik wel steeds aan zit te denken (maar ik ben pas halverwege) dat bepaalde namen me heel erg bekend voorkomen. Ze doen me denken aan een onderwerp betreffende de familie ''van den Oever'' rond Oosterend. Hier was een rode draad dat de naam Michiel uitwisselbaar was met Gaele of Geele, misschien is dat nu weer het geval..........

zie: http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=320&start=0

Groetjes, of beter: oant sjen..........

Maikel

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » dinsdag 20 mei 2008 8:05 pm

maikel,
ik kan hem echt niet vinden :oops:
ik zoek toch naar een hille, zoon van gerrit gedoopt roodhuis 1716?????
zou je mij een pleziertje kunnen doen en die doop voor mij 'highlighten'?
heb toevallig vanmiddag naar vvv-balk gekeken. word er niet zoveel wijzer van..... helaas.
heb een paar weken geleden wel al een kamer geboekt in balk, dus ik blijf een nachtje over. jammer van de wandeltocht. had me er echt op verheugd. nu moet ik iemand zien te vinden die mij kan helpen om mijn fiets achter in de auto te doen..... of kan ik daar een fiets huren?
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Dopen Roodhuis rk niet volledig ? e.a.

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 20 mei 2008 8:32 pm

Hoi Margo,

je weet toch dat ik van plagen houdt ? En niet alléén op 1 april ?
de doop is toegevoegd aan de tabel
Tjerk bedoelt hiermee dat hij de doop aan zijn bronbestand heeft toegevoegd en dat hij pas bij een volgende ''verversing'' zichtbaar zal zijn.

Fietsen kun je huren bij de Fa. Mous die vlakbij zit.
Maar nog beter: bel even met de hoteleigenaar, wellicht heeft hij een fiets voor je. Hij (Jelle) is altijd heel erg behulpzaam.

En wat de VVV van Balk betreft, die maakt een moeilijke tijd door, net als heel veel VVV's. Misschien kun je beter bij het bezoekerscentrum Mar en Klif kijken ?

Zie: http://www.marenklif.nl/

En i.p.v wandelen komt er waarschijnlijk een alternatief (voor ongeveer 12 personen): een tochtje met een salonboot.
Daarnaast is wandelen zonder gids ook nog altijd mogelijk.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » donderdag 24 jul 2008 11:01 am

tjerk,
wil echt niet vervelend zijn, maar we zijn nu ruim twee maanden verder en nog steeds kan ik de doop van Hille op 20-02-1716 in Roodhuis niet vinden....
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 24 jul 2008 11:33 am

Margo,

De laatste update van de doopbestanden is in mei geweest, de door jou bedoelde wijziging is dus nog niet "ververst". Bedenk wel dat het verversen van een bestand als dat van de dopen, ca. 640.000 records, ook aan menskracht toch nog de nodige tijd vergt. Deze verversing gebeurt op Tresoar door een "beroepskracht" en hoe vervelend het ook is, die hebben nog meer te doen en zitten niet altijd te wachten totdat ik ga piepen dat er weer wat aanvullingen zijn. Ik zal in ieder geval komende week eens kijken of er tijd voor is en of diegene die geacht wordt dit te doen niet toevallig op vakantie is, dat kan ook zo maar in deze tijd van het jaar.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » donderdag 24 jul 2008 1:02 pm

Tjerk,
Dank je wel!!!!
Ik heb er geen benul van hoe het allemaal werkt. :oops:
Als simpele ziel, zou ik denken dat je de databases online verbetert en aanpast. Blijkbaar dus niet en gebeurt het offline. En dan kan ik me voorstellen dat je een bestand van 640.00 records niet zo maar even ververst.
En dan nog even een reactie op je andere bericht in het Algemene Forum:
Het alternatief was geweest om eerst alle doopbestanden uit en te na te bewerken. Dat had als resultaat gehad dat het spul medio 2013/2014 beschikbaar was geweest. De oplossing die we gekozen hebben leek ons meer klantvriendelijk. En inderdaad, daar zijn wat nadelen aan verbonden maar daar zullen "de klanten" mee moeten leren leven.
Bij de huwelijken uit de DTB-boeken krijgen we wel bericht, als je een 'foutje' denkt gevonden te hebben. Is Johan een andere 'kracht'? is dat het verschil met de dopen?
Een paar antwoorden van hem:
Geachte mevrouw Bergsma,
Naar aanleiding van uw e-mail waarin u aangeeft dat u een foutje in één van onze databases heeft gevonden kan ik meedelen dat u gelijk heeft en dat wij dit zullen herstellen. Bolsward DTB 135 bevat een fout, het correcte jaartal moet 1677 zijn. Om technische redenen worden de zoekdatabases op het internet echter niet direct maar pas na een groot aantal mutaties ververst. Bedankt voor uw reactie. Voor meer foutmeldingen houden wij ons aanbevolen.
Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Johan Steendam, coördinator nadere ontsluiting Tresoar

Geachte mevrouw Bergsma,
Hartelijk dank voor uw mail. Ik heb beide akten bekeken en in de tweede zit een fout, want er staat duidelijk 29 september. Ik zal het even aanpassen in ons bronbestand.
Met vriendelijke groet,
Johan Steendam, Tresoar

Hallo mevrouw Bergsma,
Deze had u nog tegoed. DTB 431 is een doopboek, waarbij bij een aantal dopen de huwelijksdatum van de ouders van de dopeling staat vermeld. In dit geval staat er gehuwd Pinksteren 1729. Dat staat echter foutief in de akte, want bedoelt wordt waarschijnlijk 1730. Echter Pinksteren viel in 1730 op 28 mei. Kortom de gegevens zijn tegenstrijdig. Daarnaast klopt ook het inventarisnummer niet, want in 432 is dit huwelijk niet te vinden. Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden ga ik het betreffende record maar verwijderen.
Met vriendelijke groet,
Johan Steendam, Tresoar
En begrijp me goed. Ik ben O N G E L O F E L IJ K blij met al het werk dat jullie verrichten. :D :D :D :D
(volgens mij is er geen enkele andere provincie die zoveel online heeft staan als in friesland!)
Zie nu dat je in Veenendaal woont, ook niet naast de deur… dan woon ik nog dichter bij tresoar dan jij… :roll:
groetjes,
margo
p.s. en dan zal ik vanaf nu weer vermoedelijke fouten in het doopbestand doorgeven aan infodopen@tresoar.nl
dit wordt de eerste: :wink:
Zou het kunnen dat er 'weduwe van Jantje Hayes' staat?
Jantje Hayes is in 1721 al overleden… en Martje Lieuwes is zijn weduwe.
Groetjes,
margo

Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1731
Dopeling: Martje
Gedoopt op 22 november 1731 in Roodhuis
Dochter van Zijds Gellifs en Meyke Jans
Meter: Martje Lieuwes, weduwe
Opm.: Doopheffer is Jantje Hayes
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Roodhuis, doop 1666-1747
Inventarisnr. : 405

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 24 jul 2008 1:31 pm

Hallo Margo,

Johan is voor beide "correctieklusjes" dezelfde "kracht" maar het aantal foutmeldingen voor wat betreft het doopbestand is aanmerkelijk groter dan het aantal foutmeldingen voor wat betreft het huwelijkenbestand, vandaar.

Dat heeft dan weer alles te maken met het feit dat een groot aantal doopbestanden alleen in getypte vorm aanwezig was. Die getypte bestanden zijn ooit door een aantal vrijwilligers omgezet in digitale bestanden. Deze vrijwilligers waren geworven via een artikeltje in een huis-aan-huis blaadje in Leeuwarden en een aantal van hen was geen amateur-genealoog maar gewoon "de goedwillend medemens". Hierdoor zijn een aantal dingen gewoon niet goed gegaan maar dat bleek natuurlijk weer achteraf.

Voor wat betreft het al of niet on-line verbeteren van de database: de huidige database kan wel on-line worden aangepast maar dat heeft als gevolg dat voor het wijzigen van één record de hele database geblokkeerd moet worden en dus niet meer toegankelijk is, daar is niemand blij mee.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » donderdag 24 jul 2008 2:05 pm

Ik ben en blijf blij met jullie!!
Ik beloof echt dat ik vanaf nu evt 'foutjes' in het doopbestand zal doorsturen. Heb dat niet gedaan om dezelfde reden als Sible…
Maar zouden jullie dan kunnen beloven om met een berichtje aan te geven, dat het bestand ververst is? (of werd dat al gedaan?)
Wij kunnen dan onze eigen mailtjes naar infodopen controleren, maar dan blijft nog de vraag of jouw mailtje wel of niet verwerkt is. En dus de onzekerheid of de 'fout' die je dacht te vinden inderdaad fout is, of dat het inderdaad zo in de doopboeken vermeld staat…
Snap je wat ik bedoel?
Groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 24 jul 2008 3:23 pm

Hallo Margo,

Hij is glashelder............

In het vervolg zal ik na een verversing van een doop- of begraafbestand (want dat is mijn parochie) hiervan melding doen in het Dopen- en begraven forum. Een ieder kan dan zelf nakijken wat er met haar of zijn mailtje gedaan is. De verversingen kun je wel zelf controleren op de zoekpagina Voorouders voor 1811 onder het kopje Verversing van de database (of woorden van gelijke strekking).

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » donderdag 24 jul 2008 3:37 pm

ok. THNX!!!!!
deze bedoel je:
Verversing database:
De bestanden op internet worden over het algemeen niet direct maar pas na een groot aantal mutaties ververst.
Dopen: De laatste update is van 13-05-2008.
Hier kunt u een overzicht van wijzigingsdata vinden.
U kunt de inhoud van de database en de voortgang van de controle volgen in een hieronder genoemd PDF-bestand.
Trouwen: De laatste update is van 15-05-2008.
Hier kunt u een overzicht van wijzigingsdata vinden.
De huwelijken uit de periode voor 1811 zijn in principe gereed. Periodiek worden kleine verbeteringen in de database aangebracht.
Begraven: De laatste update is van 15-1-2008.
Hier kunt u een overzicht van wijzigingsdata vinden.
U kunt de inhoud van de database en de voortgang van de controle volgen in een hieronder genoemd PDF-bestand.
had hem nog nooit gezien..... :oops:
groetjes,
margo

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 25 jul 2008 3:38 pm

Margo, dringende vragen kun je toch op het forum stellen? Dan is daar wel iemand die het eerder nakijkt dan de bijna-kwartaalijkse update.
Grote updates worden trouwens ook op de voorpagina of door Andrys op de forums aangekondigd, omdat de boel er dan een paar uur uitligt.

Bij de meeste fouten is wel te bedenken wat er fout is. Dat ik ze aanmeldde is dan niet voor eigen zekerheid, maar meer opdat niet iedereen zich steeds het hoofd breekt.
Het leek me logisch dat ze de gemelde fouten eerst nakijken, ipv stuk voor stuk de boeken langs. En ze daarom ook opvragen bij ons.
Anders duurt het wel even voor bv. 1780 aan de beurt is. En nieuwelingen die achteruit terug gaan raken eerder in de war van die 1780, dan van 1600 fouten, dus die hebben meer haast.

mvg margreet

Gesloten