hoe nu verder met dopen voor 1812

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
jan brouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 5:03 pm

hoe nu verder met dopen voor 1812

Bericht door jan brouwer » woensdag 22 feb 2006 3:05 pm

Na de eerste oproep van medio januari "DOUWE TAEKELES BROUWER"waar ik ontroerend goed door ben geholpen door EVERARDUS en Margreet kom ik weer voor een drempel te staan,waarbij ik door TRESOAR OP INTERNET niet verder kom; Ik kwam via de DOPEN tot ---TEEKEL JANS X DOUWTJE JAKOBS DBT:152 RK par.H.Martinus te Bolsward met gedoopte kinderen Fonger 2keer 31-7-1714 getuige Janke Tierkx en 26-6-1717 getuige Maria Sjoerds,dan Cristina 1keer 23-8-1718 getuige Lieuwke, en tenslotte Akke(Aukje) 2keer 19-10-1719 en 29-3-1722 getuige beide keren Aukje Jans. Ook kom ik deze gegevens tegen bij een diskussie Margreet, bericht 10 jan 2006 over Krul/Krol met Maikel. Hierbij gaat Margreet uit van de 2e geboorte ofwel doopdatum uit van de kinderen Teekel Jans.X Douwtje Teekeles(Jakobs). Om zeker te zijn zullen toch de aktes uitkomst moeten bieden ,ook om verder inde voorouders te komen geboorte,huwelijk, en namen van ouders Teekele Jans Zo op internet vind ik het nu terecht een "JANBOEL"worden.IK durf het haast niet te vragen maar EVERARDUS zou U nog een keertje willen kijken? Bij voorbaat al mijn dank[/b]

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bolsward

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 23 feb 2006 7:34 pm

Jan,

Volgens DTB repertorium gaan de RK dopen trouwen van Bolsward niet verder terug dan 1710.
Het overlijden RK Bolsward begint 1709.
RK Blauwhuis Dopen en trouwen vanaf 1704.
Trouwen eventueel ook te vinden via het gerecht of voor de Ned. Duitsch Ger. kerk vaak met een aantekening vader is Rooms(ch).
Ergens houdt het op en dan moeten er andere bronnen geraadpleegd worden.
Hypotheek, authorisatie, reces, inventaris, proclomatie, stemkohieren enz. enz.
Gr. Everardus

jan brouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 5:03 pm

Hoe verder met dopen voor1810

Bericht door jan brouwer » zondag 26 feb 2006 11:58 am

Beste Everardus, Bedankt voor je informatie.Ik denk dat er velen zullen zijn die niet wisten dat men bij de RK -dopen niet voor ca. 1700 terecht kunt, en daarom op andere manieren moet zoeken. ( Wat wel erg moeilijk word.) Maar afijn, met mij weten velen nu meer. groeten jan

margreet

bedoeling vraag

Bericht door margreet » vrijdag 3 mar 2006 3:59 pm

Jan,

Je kunt het zo nakijken bij tresoar>voorouders>hulpbronnen>dtbl-inventaris.
Door de bank genomen beginen alleen de hv-boeken 1600 of eerder- rk is bijna allemaal 1700-1720, en een aantal pas 1750-1760.
Alleen warga is eerder, en een deel roodhuis.

Je kunt eventueel verder komen door na te kijken of Teekele en Douwtje nog weer optreden bij hun broers en zussen. Soms kom je daar dan ook nog wel de ouders tegen te peteren en meteren, of je kunt verder dankzij de vernamingen.
Iedereen trouwde zoals Everardus ook al zegt wel hv, naast rk.

Wat wil je nu zeker weten? ik houd de tweede datum aan bij Akke en Fonger bij de krol-discussie omdat die kinderen in leven bleven en trouwden- de kinderen op eerdere datum gedoopt onder dezelfde naam zijn overleden. Bedoel je dat?

Margreet

jan brouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 5:03 pm

dopen voor 1812

Bericht door jan brouwer » donderdag 9 mar 2006 8:11 pm

Beste Margreet bedankt voor jouw laatste reaktie,op Teekle Jans X Doetje Jacobs.Groeten Jan.

Gesloten