Lijst gedoopten - Franciscanen in Leeuwarden

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Lijst gedoopten - Franciscanen in Leeuwarden

Bericht door Margreet Huisman » zondag 24 feb 2008 12:52 pm

Hoi Tjerk,

In een oud Leovardia-tijdschrift kwam ik langs de opmerking:
... diverse bronnen Leeuwarden bewaard - de staties - en iets van:
Het archief van de statie of parochie der Fransciscanen is verloren gegaan, maar er bestaat wel een lijst waar de gedoopten op overgenomen zijn.

Tresoar en HCL afgespeurd, maar daar is niets van te vinden.

Heb jij een idee wat ze kunnen bedoelen?
Ik zal even terug voor de straatnaam waar die dan stond, en mogelijke periode.

mvg, Margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zondag 24 feb 2008 1:13 pm

Margreet,

Ik heb geen idee.............

Groeten,
Tjerk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 24 feb 2008 1:39 pm

Apart he? Allerlei broederschappen - het zijn niet de Bonte Papen ..
Via de archievendienst vond ik nu wel dit:
Reguliere staties werden gesticht door Jezuïeten, Franciscanen en Dominicanen. De Dominicanen, die pas laat hun aandacht op Friesland vestigden, kregen toen niet veel invloed meer. Zij hadden één statie en wel de zolderkerk "het Klooster" te Leeuwarden * , gewijd aan St. Dominicus. Deze was (c.1635) gevestigd op de zuidwesthoek van de (naar de Dominicanen vernoemde) Bontepapesteeg en de Speelmansstraat, een gedeelte van het voormalige Witte-nonnen-klooster, dat na de opheffing in 1580 in verschillende percelen was gesplitst en verhuurd. Sinds 1850 werden plannen gemaakt voor een geheel nieuwe kerk op deze plaats, ontworpen door de architect Th. Molkenboer, welke kerk dan in 1869 werd ingewijd, en in 1881 nog vergroot met de St. Antoniuskerk. De huidige kerk en pastorie (architecten H.C.M. van Beers en A. Witteveen) aan de Harlingerstraatweg, werden 1935-1937 opgericht. De restanten van het oude complex zijn, na lange tijd als bedrijfsgebouw gediend te hebben, in 1980 afgebroken.


Rond 1616 bezaten de Franciscanen in Leeuwarden een statie bij de Wirdumerpoort * (Ruiterskwartier), bediend door paters der Keulse provincie. Deze statie werd eind 17e eeuw overgebracht naar een pand in de Sacramentsstraat, tegenover de huidige Synagoge, met een ingang via een steeg in de Breedstraat, voorheen gebruikt door de Jezuïeten, die vandaar naar de Korenmarkt waren verhuisd. * In 1781 werd een seculier priester aangesteld en bij diens overlijden (1794), besloten de Armvoogden wegens gebrek aan middelen de statie te sluiten, waarbij de nog aanwezige goederen onder de overige staties werden verdeeld. *


Franciscanen van de Brabantse provincie bedienden de "St. Antonius-statie" in de Bontepapesteeg, westzijde, met tevens een ingang in de Speelmansstraat (het latere R.-K. Armhuis ). In het huis dat in 1646 eigendom werd van Bokke Agges werden waarschijnlijk al vanaf c. 1616 diensten gehouden. *
Ik meen dat het die Wirdumerpoort was, maar voor de zekerheid kijk ik het nog eens na.

mvg, margreet

Gesloten