Verdwaalde 'jong overleden' opmerkingen in het doopboek

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Verdwaalde 'jong overleden' opmerkingen in het doopboek

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 23 feb 2008 12:45 am

Hoi Tjerk,

Wat moeten wij aan met de jong overleden in de doopboeken -
die helemaal niet jong overleden zijn -
edoch nog trouwen en zelf kinderen krijgen?
Dan wel als iemand het origineel nakijkt, daar helemaal niet zoiets staat.
Hoe komt dat daar toch steeds?

Ik heb geen zicht op hoe vaak het voorkomt, jij wel? of iemand?
maar wel zo langzamerhand bij elke opm. maar een slag om de arm.
Toevallig vandaag een paar op een dag.
Ik zal ze maar melden bij infodopen, maar het kost veel onnodig zoekwerk door op het verkeerde been gezet te zijn geweest.
Omgekeerd ook, als het wel zo was, en ik uit gewoonte, maar nu onterecht - de slag hield.

groet margreet
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op donderdag 1 mei 2008 5:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zaterdag 23 feb 2008 11:55 am

Hallo Margreet,

Hoe het er komt weet ik ook niet. Wat zou kunnen, maar dat is een vage veronderstelling, is dat er iets is misgegaan bij het omzetten van de getypte gezinsklappers in een bestand. Dat is gedaan door goedwillende vrijwilligers na een oproep in een huis-aan-huis krantje in Leeuwarden. Over het algemeen hadden deze mensen geen genealogisch inzicht dus het is niet onmogelijk dat daardoor interpretatieverschillen met de klapper zijn ontstaan. Het goede nieuws is dat Harm Miedema in Oosterbeek bezig is om deze bestanden te controleren tegen de doopboeken. Ooit moet het dus allemaal kloppen.

Het enige dat erop zit is het inderdaad te melden aan het bekende e-mail adres infodopen@tresoar.nl. Dan wordt het in ieder geval verbeterd. En je weet het: alles op internet is een bewerking waarbij menselijk falen naar boven kan komen. Altijd controleren in de bron...............

Groeten,
Tjerk

Gesloten