zoeken in tresoar

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

zoeken in tresoar

Bericht door anna » woensdag 20 jun 2007 11:13 pm

Zo nu en dan moet ik zoeken in Tresoar. Dat valt me nog niet mee.

Er staat wel uitgelegd hoe je met allerlei codes gericht kunt zoeken, maar toch...
Waarom kan ik niet gewoon 1 dorp/stad doorzoeken en moet ik de hele streek doen? Iedereen loopt daar toch tegenaan.
Waarom kan ik niet gewoon de jaartallen intoetsen waarbinnen ik wil zoeken zonder dat ik formules hoef te gebruiken?

Ben ik echt de enige die graag op een andere manier wil zoeken? en tegen deze dingen aanloopt? Of snap ik het programma echt niet goed?

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

zoeken in tresoar

Bericht door Maikel Galama » donderdag 21 jun 2007 10:25 am

Hoi Anna,

vóór 1812 kun je meestal wel op dorp of stad zoeken, na 1812 ook steeds meer omdat er steeds meer geindexeerde aktes zijn waarin de plaatsen worden genoemd.

Een streek is ook te verkleinen door in de zoekopdracht een gemeente te vermelden.

Jaartallen kun je gewoon gebruiken zoals in de gebruiksaanwijzing ook wordt uitgelegd dacht ik. 181* geeft 1810 tot en met 1819, een verdere verfijning is 1811 or 1812 or 1813, dan heb je nog maar 3 jaar.

Voor het overige geldt dat geduld een schone zaak is en al doende leert men. Neem de tijd en je zult ervaren dat Tresoar in vergelijking met andere archieven een heel erg mooie zoekmachine gebruikt waar heel goed mee te werken valt.

Mocht je nog meer vragen hebben of iets anders bedoeld hebben dan help ik je voor zover mogelijk, graag.

Groetjes, Maikel.

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » donderdag 28 jun 2007 1:06 am

In welk scherm kan ik die extra zoektermen dan invullen? In het kleine witte regeltje? Moet ik dan spaties gebruiken of wat anders? Ik heb het vaak geprobeerd, maar dan krijg ik geen treffers. .....

Wat verlang ik naar Drenlias.... dat bedoel ik niet vervelend, maar ik ben in Tresoar nu al uren kwijt zonder enig resultaat. Waarschijnlijk vatten mijn hersenen de logica van Tresoar niet.
Daarbij komt dat ik bij elke plaats weer naar de hulpbronnen moet. Ik moet tenslotte een regio aangeven, anders wil het ding niet zoeken...

In Drenlias kun je gewoon de plaatsnaam selecteren.... En gewoon ook een tweede naam eraan koppelen zonder andere ingewikkelde tekens.

De goede lezer begrijpt het al: deze persoon heeft nog nooit een cursus programmeren gehad. Toch heb ik niet de minste opleiding achter de rug....

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 28 jun 2007 9:01 am

Hallo Anna,

De zoektermen moeten allemaal in "dat kleine witte regeltje", gescheiden door spaties. Misschien helpt het als je een voorbeeld geeft van wat je wilt zoeken. Dat praat dan wat gerichter.

Als je bijvoorbeeld het volgende invult:

pieter 175* midlum

en je vinkt de hokjes "Dopen" en "Doorzoek alle regio's" aan dan vind je alle inschrijvingen waarin een Pieter voorkomt die gedoopt is in de periode 1750-1759 en waarin de plaatsnaam Midlum voorkomt.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » donderdag 28 jun 2007 9:30 am

Ik zoek de ouders van Boele Roelofs en Antje Hendriks Kuipers (x1737 in Kortezwaag/Langezwaag/Luxwoude). Dit stel krijgt 6 kinderen. Dat heb ik ooit eens gevonden,maar nu vind ik er maar 5. Ik had:

1 Boele Roelofs. Boele trouwde op 23-02-1737 in Kortezwaag/Langezwaag/Luxwoude met Antjen Hendriks Kuipers.

Kinderen van Boele en Antjen:
1 Jantie Boelens. Zij is gedoopt op 13-09-1739 in Oosterwolde.
2 Janke/Jentje Boelens. Zij is gedoopt op 09-10-1740 in Oosterwolde.
3 Jakobje Boelens. Zij is gedoopt op 24-01-1745 in Appelscha.
4 Jakobje Boelens. Zij is gedoopt op 05-03-1747 in Oosterwolde.
5 Henderkien of Hendrikje Boele(ns), geboren op 23-03-1750 in Oosterwolde. Volgt 1.1.
6 Roelof Boelens, geboren op 12-12-1753 in Oosterwolde. Hij is gedoopt op 16-12-1753 in Oosterwolde.

Nu kan ik de oudste Jantje niet meer vinden.

Ik denk dat Antje Hendriks uit Kortezwaag kwam, tenminste dat hoop ik. Waarom trouwen ze daar anders. Als ik "Boele" intyp zelfs zonder patroniem kom ik telkens bij deze Boele uit. Boele zal dus wel niet uit Friesland komen. Maar ja, waar dan wel vandaan? Staat dat in de echte trouwboek? Staan de ouders ook genoemd in het trouwboek? Dat is altijd zo handig... Maar als ik goed kijk, ben ik bang dat de moeders bij de doop al niet meer genoemd worden.... Hoe kan ik dan aan de moeder komen?

Dit is 1 van een aantal stellen uit Friesland die ik zoek.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 28 jun 2007 9:48 am

Hallo Anna,

Deze zocht je dus:
Ooststellingwerf, dopen, doopjaar 1739
Dopeling: Jantie
Gedoopt op 13 september 1739 in Donkerbroek
Kind van Boele Roelofs, kleermaker in Donkerbroek en niet
genoemde moeder

Opm.: De dopeling is overleden
En zo zie je maar dat inperking van je zoekvraag door bijv. Oosterbroek ook als zoekargument in te voeren tegen je werkt. Bij alle andere dopen is de moeder trouwens wel vermeld. Zoek maar eens als volgt:

[Boele Roelofs]

De rechte haken er omheen betekenen dat er wordt gezocht naar de woorden Boele en Roelofs achterelkaar geschreven.

Ouders worden in trouwboeken nooit, anders dan bij zeer hoge uitzondering, genoemd.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 28 jun 2007 10:06 am

Hoi Anna,

In Oosterwolde en Appelscha kon ik Jantje ook niet vinden, maar jant* boel* 173* in 4, 5 en 6 gaf sslechts 2 resultaten waaronder dit:
Ooststellingwerf, dopen, doopjaar 1739
Dopeling: Jantie
Gedoopt op 13 september 1739 in Donkerbroek
Kind van Boele Roelofs, kleermaker in Donkerbroek en niet
genoemde moeder

Opm.: De dopeling is overleden

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : JENTJE of JANKE
Vader : BOELE ROELOFS, kleermaker in Donkerbroek

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Donkerbroek, Haule en Haulerwijk, doop 1701-1811
Inventarisnr. : 547
Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar
Je kunt met elk woord zoeken wat hij ook uitspuugt, teveel spaties maakt ook niet uit.
Je kunt alle namen gewoon achter elkaar typen, met een spatie ertussen - en door mekaar heen kan ook. Er hoeft geen And of iets ingewikkelds tussen.
Als een naamscombinatie niet zoveel voorkomt kan dat sowieso, en dan ben ik vaak ook te lui om in elke regio apart te zoeken - gewoon alle regio's.

Pas als ik versla in de talloze resultaten ga ik schiften met per regio, of per dorp.
Of als ik teveel jantje boeles moeders ertussen krijg ipv enkel jantje-kind, met [boele roelofs].

groet margreet
nb. bijna tegelijk met tjerk.

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » donderdag 28 jun 2007 10:11 am

Ik zoek de ouders van Boele Roelofs en Antje Hendriks Kuipers (x1737 in Kortezwaag/Langezwaag/Luxwoude). Dit stel krijgt 6 kinderen. Dat heb ik ooit eens gevonden,maar nu vind ik er maar 5. Ik had:

1 Boele Roelofs. Boele trouwde op 23-02-1737 in Kortezwaag/Langezwaag/Luxwoude met Antjen Hendriks Kuipers.

Kinderen van Boele en Antjen:
1 Jantie Boelens. Zij is gedoopt op 13-09-1739 in Oosterwolde.
2 Janke/Jentje Boelens. Zij is gedoopt op 09-10-1740 in Oosterwolde.
3 Jakobje Boelens. Zij is gedoopt op 24-01-1745 in Appelscha.
4 Jakobje Boelens. Zij is gedoopt op 05-03-1747 in Oosterwolde.
5 Henderkien of Hendrikje Boele(ns), geboren op 23-03-1750 in Oosterwolde. Volgt 1.1.
6 Roelof Boelens, geboren op 12-12-1753 in Oosterwolde. Hij is gedoopt op 16-12-1753 in Oosterwolde.

Nu kan ik de oudste Jantje niet meer vinden.

Ik denk dat Antje Hendriks uit Kortezwaag kwam, tenminste dat hoop ik. Waarom trouwen ze daar anders. Als ik "Boele" intyp zelfs zonder patroniem kom ik telkens bij deze Boele uit. Boele zal dus wel niet uit Friesland komen. Maar ja, waar dan wel vandaan? Staat dat in de echte trouwboek? Staan de ouders ook genoemd in het trouwboek? Dat is altijd zo handig... Maar als ik goed kijk, ben ik bang dat de moeders bij de doop al niet meer genoemd worden.... Hoe kan ik dan aan de moeder komen?

Dit is 1 van een aantal stellen uit Friesland die ik zoek.

Een ander stel is: Sije Iesses en Jetske Sijbes die in 1777 in Midlum trouwen. Er staat bij dat ze beide uit Midlum komen. Ik kan maar 1 kind van het stel vinden.

Harlingen, dopen, geboortejaar 1787, doopjaar 1787
Dopeling: Sytske
Geboren op 19 september 1787
Gedoopt op 9 oktober 1787 in Harlingen
Kind van Syje Jisses en Jetske Sybes

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : SIETSE of SIETSKE
Vader : SIJE IESES
Moeder : JETSKE SIEBES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Grote Kerk Harlingen, doop 1772-1808
Inventarisnr. : 329

Tenminste, ik hoop dat dit de goede is. In Midlum, waar dit stel trouwt, wordt ook geen kind laten dopen voorzover ik kan vinden.

Twee sporen die vastlopen.
Als ik op voornaam ga zoeken, krijg ik veel te veel treffers of juist helemaal geen.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 28 jun 2007 10:20 am

Hoi Anna en allemaal,

Quotisatie 1749: Boele Roeloffs, Ooststellingwerf
Plaats: Oosterwolde
Omschrijving: kleermaker
Gezin volw: 3 en kind: 2
Aanslag: 11-13-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Ooststellingwerf, fol. 35v

Zo, nu weten we in elk geval dat het dezelfde is die in Donkerbroek doopte.

Plaatsen bij huwelijk zijn woonplaatsen, en niet automatisch ook geboorteplaatsen.

Dit was de huwelijksvermelding:
Opsterland, huwelijken 1738
Vermelding: Derde proclamatie op 23 februari 1738
Man : Boele Roelfs afkomstig van Donkerbroek
Vrouw : Antje Hendriks afkomstig van Kortezwaag
Opmerking : met attestatie naar Donkerbroek
Ze trouwen dus in Donkerbroek. Maar dat boek mist:
Ooststellingwerf - Hervormde gemeente - Donkerbroek, Haule en
Haulerwijk (tot 1699 bij Oosterwolde c.a.)

547. Doopboek, 1701-1811.
Index: DTB nr. 552b.

548. Trouw- en lidmatenboek, 1772-1850.
Index huwelijken: DTB nr. 552a.
Index lidmaten: DTB nr. 552c.
N.B. Huwelijken van 1772-1811 en lidmaten van 1772-1850.
Daarom vind je ook geen Roelof vader te trouwen in die omgeving.
Ooststellingwerf - Hervormde gemeente - Oosterwolde, Fochteloo en
Appelscha (tot 1699 ook Donkerbroek en Haule)

551. Doopboek, 1667-1811.
Index: DTB nr. 552b.

552. Trouw- en lidmatenboek, 1664, 1683-1704, 1772-1850.
Index huwelijken: DTB nr. 552a.
Index lidmaten: DTB nr. 552c.
N.B. Huwelijken van 1683-1704, 1772-1810 en lidmaten van 1664, 1772-1850.
Later meer, hoop ik.
groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 28 jun 2007 10:32 am

Anna,

sije ieses in alle regio's geeft een stapel kinderen in Wonseradeel.

groet margreet

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » donderdag 28 jun 2007 11:13 am

Je kunt er dus wel heel handig mee worden :) . Ik snap dat er bepaalde boeken missen en dat Donkerbroek soms tot wisselende plaatsen gehoord heeft tussen 1600-1800.

Ik kan de doop van Boele helemaal niet vinden. Dat hoeft inderdaad niet Donkerbroek te zijn. Als ik Boele intyp en Roelof,moet ik dat toch kunnen vinden. Ik zou graag in eerste instantie willen zoeken tussen 1700-1720. Hoe geef ik dat aan?
Via het trouwen van mensen kom je dus achter de naam van de moeder (en met een beetje fantasie ook kijken naar hoe de kinderen van hun kinderen genoemd worden,al kun je daar niet blind op varen.

Inderdaad krijgt het stel nog veel kinderen in Wonseradeel en volgens mij was hij ook eerder met een ander getrouwd. ik kon dit niet vinden omdat ik Iesses intypte en niet Ieses.

Maar zijn doop kan ik niet vinden...

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 28 jun 2007 12:29 pm

Hoi Anna,

als ik boele roelof intyp (regio 4,5,en 6 aangevinkt) krijg ik 3 resultaten na 1753.
hij is dus of ongedoopt, of ergens in een plaats waar het boek van mist.
Ze zijn helaas niet allemaal honkvast en wonen generaties in 1 dorp, dus soms moet je breed zoeken. Maar als de boeken weg zijn houdt het op.

Die jaren kun je eventueel aangeven met: 170* or 171* or 172*
De ellende is wel dat je de boeken 1703 tot 1812 er dan nog steeds tussen krijgt, want die neemt hij dan ook mee, inclusief de doop van 1779 die je niet wilde.
Het maakt ook eigenlijk niet uit of je nu boele 170* intypt, en daarna een ronde met 171* - of dat je het in een keer doet met 170* or 171*. Het blijft evenveel leeswerk.
Dat laat ik dus altijd afhangen van de hoeveelheid resultaten. Ik krijg nu veel Beetsterzwaag ertussen, en dan moet ik die eerst 1700-1730 langslezen voor hij naar de andere dorpen stapt. Langezwaag zit ergens achter in de rij. Ik doe dan liever 170* dan krijg ik wat sneller de andere dorpen ook, en verbeeld ik mij dat ik wat sneller overzicht heb op wel en niet kans, en hoe alles heet, en waar ze mogelijk uithangen. In rondjes gehakt kan ik ook beter bijhouden wat ik al wel en niet geprobeerd heb en ertussenin pauze houden.
Als ik nu juist in omgeving Beetsterzwaag moet wezen ... of een andere plaats voorin de rij, dan gebruik ik wel die or.

Er wordt een antje hendriks gedoopt in kortezwaag 1712. Van een Hendrik Jans.
Er trouwen er echter 3 of 4, ook nog langezwaag - en in 1749 lijkt hij al overleden. Of verhuisd naar Terwispel.
Dit is altijd vreselijk puzzelen en gokken, want het zijn veel voorkomende namen - en ze kan nog van elders komen. In dit geval zou ze dan stiefmoeder janke vernoemen en niet moeder sietske, als je in lang/kort-zwaag blijft.
Die Hendrik Jans krijgt wel een Jacobje - en soms vernoemen ze overleden zusjes.
Soms kun je dan beter naar het archief, bijvoorbeeld voor de lidmatenboeken, wanneer iemand er met welke vrouw waarvandaan wanneer kan wonen - maar die zijn in het geval Donkerbroek ook verloren gegaan. Of naar de voogdijboeken bij hertrouwen.

Geval 2 - sije.
Gezocht met sije iese gaf eentje gedoopt in 1740 - hennaarderadeel.
Op zich is er veel uitwisseling tussen al die regio's en gemeentes, dus het zou kunnen. Qua leeftijd kan het ook. De Janke zou dan naar zijn moeder zijn.
Jetske Siebe en Siebe Sietske in 10-11-12 leveren niets passends - ik zou bijna denken dat ze onkerkelijk was. Of doopsgezind, die vind je ook maar moeizaam omdat ze geen kinderdoop hebben.
In het geval beide moeders janke heten .... siebe janke geeft een siebe andries in pietersbierum, die hertrouwt in harlingen. Ze dopen nergens.

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 28 jun 2007 12:51 pm

Anna, Sijes (was vermoedelijke, maar wordt nu toch wel zeer waarschijnlijke) broer doopt en trouwt ook Kimswerd. (IJs)Brand. Hij begint ook met een Janke.
Uitgevonden met ieses kimswerd.

Je kunt dan ook zoeken met *brand.
mvg margreet

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » donderdag 28 jun 2007 2:10 pm

Ik heb ook nog een keer gezocht op Jetske Siebe. Ik had 174* erachter gezet. Dan krijg je toch ook andere jaartallen. (of alleen waar ook nog een 4 in zit?) Het gaf maar 9 hits, waarvan een deel niet kon vanwege de doopdatum. Bleven er 2 opties over:

Maar goed, dan heb ik de gestandaardiseerde naam gebruikt (Siebes) en geen Sijbes.

Dan kom ik uit bij deze:

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1748
Dopeling: Jetse
Gedoopt op 15 september 1748 in Exmorra/Allingawier
Kind van Sybe Baukes en Ynske Jetses

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : JETSE of JETSKE
Vader : SIEBE BAUKES
Moeder : IENSKE JETSES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Exmorra en Allingawier, doop 1666-1811
Inventarisnr. : 801
Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

Wijzigingsdatum: 13-2-2007


Bildt, het, dopen, doopjaar 1748
Dopeling: Jetze
Gedoopt op 5 mei 1748 in St. Jacobiparochie
Kind van Sijbe Jetzes en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : JETSE of JETSKE
Vader : SIEBE JETSES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. St. Jacobiparochie, doop 1748-1812
Inventarisnr. : 122
Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

Wijzigingsdatum: 19-12-2005

Wonseradeel past wel, maar dan heeft het stel haar moeder niet vernoemd. Ik zie geen Ynske, als kind. Of mag ik niet zoeken op Siebes?


Of zijn dit zoons? Dat staat er ook niet bij en is met de Friese namen heel slecht te zien.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 28 jun 2007 5:50 pm

Hoi Anna,

Jetse heb ik inderdaad als jongensnaam gezien.
Met 174* krijg je ook een paar latere resultaten uit het het doopboek van sneek vanwege Herv. gem. Sneek, doop 1748-1772

Ik heb dezelfde truuk uitgehaald, kijken of er een familielid ook vanuit Midlum trouwt - dat doet Swopk(j)e Sybes in 1783. Ook van haar is geen doop van te vinden.
Haar man Jan Daams is er wel in 1811, dan te Franeker - met kinderen en kleinkind.
Die nergens gedoopt te vinden zijn.

Na 1811 krijgt eentje er zoveel dat hij Swopke weer vernoemt.
Zie, zo krijg je theorie-en als onkerkelijk of ander geloof 'bewezen'.
Nu weet ik nog niet of Swopke echt familie was.
Er trouwen wel allerlei Sybe nog, zag ik - in Midlum. Misschien zit er toch nog een passende vader tussen.

Waarom zou je niet mogen zoeken op siebes?
groet margreet.

Gesloten