Locke zn of dochter

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Locke zn of dochter

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 2 mei 2007 10:26 pm

Hallo Tjerk en allemaal,

Tjerk, wat moeten wij hiervan denken?
Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1727
Dopeling: Locke (zn)
Gedoopt op 9 februari 1727 in Folsgare
Dochter van Ulke Helkes en ? ?

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : LOLKJE
Vader : UILKE HIELKES
Moeder : ..... .....
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus
Is het een (zn) - of toch een Dochter?
Kan de Dochter een invoerfout zijn?
Locke in de thesaurus hoort nu bij Lolkje, Lokke bij Lolke, en Lolcke en Lolke kunnen voor allebei.
Omdat de thesaurus echter dynamisch is en nog elke dag groeit en nieuwe schrijfwijzen opneemt, die nog niet eerder gezien waren ... kan ik daar ook niet helemaal op afgaan.

Alvast bedankt voor de aandacht,
groet Margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 3 mei 2007 12:02 am

Hallo Margreet en anderen,

Het is een jongetje dus blauwe muisjes op de beschuiten.........

Waarom dan toch vermeld als dochter??
Het programma dat ik heb gemaakt om de gegevens vanuit de tabellen op internet te zetten gaat er vanuit dat in de kolommen van die tabellen staat wat er hoort te staan.
In dit geval, een nog volledig ongecontroleerde tabel, staat er in de kolom voor de tweede voornaam "(zn)". In het origineel heeft ongetwijfeld "Locke (zn)" gestaan waarbij tijdens het ook geautomatiseerd omzetten, "(zn)" werd geinterpreteerd als tweede voornaam. Hierdoor krijg je: Dopeling: Locke (zn)

Als er geen geslacht in de tabel is ingevoerd kijkt het programma naar de resultaten van het zoeken in de thesaurus. Hier was Locke gevonden bij de meisjes (roze muisjes) waardoor er vervolgens komt te staan: Dochter van etc.
Dit heb ik gedaan om ontbrekende zaken op te vangen en in de Zuid-Westhoek werkt dat tegen je. Daar is men erg gul met het geven van meisjesnamen aan jongens en omgekeerd. Kortom: waakzaamheid blijft geboden.

Als laatste: de "? ?" in plaats van de moeder worden verzoorzaakt doordat er in de kolommen voor de namen van de moeder ooit een paar vraagtekens zijn ingevoerd om aan te geven dat de moeder niet is genoemd. Bij de controle van deze tabel worden die zorgvuldig verwijderd waardoor er uiteindelijk ooit komt te staan: ... en niet genoemde moeder.

Kortom: het heeft allemaal van alles te maken met de voorlopige opzet van de dopendatabase en als we tijd van leven hebben komt het er zeker goed te staan. Blijf echter wel gewoon deze vragen stellen want bij dit soort obscure resultaten is dat voor jullie de enige manier om uit te vlooien hoe het zit.

Groeten,
Tjerk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 3 mei 2007 12:14 am

Hoi Tjerk,

Wel, dat is rap verklaard. Tige dank.
Het ging me hier natuurlijk even om,
In het origineel heeft ongetwijfeld "Locke (zn)" gestaan - Dat leek mij ook, dat komt niet uit de lucht vallen, maar dat je dat zo weet te herkennen zonder het origineel in te hoeven zien, daar had ik niet op gerekend. Ik wou dat ik meer van zulke vragen had :)

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 3 mei 2007 12:25 am

Hoi Tjerk,
en in de Zuid-Westhoek werkt dat tegen je. Daar is men erg gul met het geven van meisjesnamen aan jongens en omgekeerd.
Is dat specifiek zw-hoeks?
Nu heb ik daar natuurlijk een heleboel, dus ik ken er al aardig wat van die dubbelen, maar het was me nog niet opgevallen dat het enkel daar voorkwam.

groet margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 3 mei 2007 12:47 pm

Ha Margreet,

Dat schijnt inderdaad typisch Zuid-Westhoeks te zijn. Deze wijsheid heb ik ooit een keer gehoord van Piet Nieuwland. Laat natuurlijk onverlet dat het ook elders voorkomt.

Groeten,
Tjerk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 3 mei 2007 1:09 pm

Ha Tjerk,

dan zal ik er daar nog meer rekening mee houden :)

We hebben nog iets soortgelijks:
Is het mogelijk dat dit een onhandig geschreven FeddU was?
Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1729
Dopeling: Fedde
Gedoopt op 6 november 1729 in Oosthem
Kind van Uilke Hijlkes en ? ?

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : FEDDE of FETJE
Vader : UILKE HIELKES
Moeder : ..... .....
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus
Hij/zij is waarschijnlijk vernoemd naar een Feddu, als zodanig gedoopt en trouwend (in heeg en oosthem), die daar gestandariseerd wordt tot Ferdou.

Met Fedde kunnen we dan wel leven, bij gebrek aan een dochter, maar een Fetje is iets heel anders.

groet margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 3 mei 2007 1:44 pm

Ha Margreet,

Het zou natuurlijk kunnen maar boven de "u" stond toendertijd een "~" dus dat zou een dikke vergissing zijn. Ik zal in ieder geval volgende week dinsdag een onderzoekende blik op 't origineel werpen. Wie weet, staat er wel bij of het een dogtertie of een zoontie is, kan allemaal zomaar. Tot mijn grote droefenis is dat soort zaken bij de originele bewerking niet meegenomen.

Groet,
Tjerk

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 8 mei 2007 1:39 pm

Ha Margreet,

Blauwe muisjes...........
En hij heet echt Fedde.

Groet,
Tjerk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 8 mei 2007 1:48 pm

Ha, dat maakt het toch iets makkelijker dan in de bocht met Fetje.
Merci Tjerk.

groet, margreet

Gesloten