Jorritsma - Obbema - Steenstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jorritsma - Obbema - Steenstra

Bericht door Maikel Galama » donderdag 24 aug 2006 9:01 pm

Hoi Ton en Margreet e.a.,

ik ga alles nog eens op een rijtje zetten omdat we géén harde bewijzen hebben, wel veel aanwijzingen.

Allereerst de vraag of onze Anastasius in het juiste gezin is geplaatst. Ik denk het wel i.v.m. de navolgende aanwijzingen:

1) Anastasius zijn eerste vrouw komt uit Franeker, zijn vermoedelijke geboorte- of woonplaats.

De vernoemingen en peter en meters passen perfekt:

2) Dochter Anna 1780 uit 1e huw is genoemd naar Anastasius zijn moeder, Anna Symons. En zijn broer Ate is peter.
3) Zoon Theodorus 1794 uit 2e huw is genoemd naar zijn vader Dirk.
4) Zoon Athanasius wordt naar zijn broer Ate genoemd, meter is zijn zus Trijntje Jorritsma.
5) Zoon Johannes wordt naar zijn broer Johannes genoemd.
6) Bernardina kan naar de broer van zijn moeder genoemd zijn, waarschijnlijker is het dat zij genoemd is naar de oma van Nimia Steenstra, het doet er echter niet toe.
7) Anastasius zelf is vast vernoemd naar zijn moeders kant, immers zijn moeder was een dochter van Symon Annes.

Over het ''gehutsel'' met namen het volgende: het schijnt in die tijd de gewoonste zaak van de wereld te zijn, Fokele wordt Folquinus, Reinske wordt Regina en - dank je wel wijsneuzige Ton, Anne wordt Anastasius. We moeten ons zorgen maken als Anne Anne was gebleven, dan hoorde hij niet in deze omgeving !

De opmerking van Margreet die ze tussendoor maakte, nl. dat vader Dirk in 1754 was overleden, is ook van belang, immers als men dan toch nog een kindje Anastasius vergeten was in te schrijven, of niet geindexeerd had, dan zou het toch een Dirk geworden zijn ipv Anastasius ?

Als ik het bovenstaande overzie dan denk ik: niet meer twijfelen, zéér waarschijnlijk is het zo gegaan en heb ik zoals ik al eerder aangaf, een goed gevoel.

Nog even een opmerking over een opmerking van Margreet:
Wat er niet van de Steenstra's is, moet van Anna's kant moeten komen.
Bernardina - Maria Regina - Carolus Johannes
Bernardina is de oma van Nima Steenstra die gehuwd was met, jawel, Carolus Nollet. En Maria Regina zou een eerbetoon aan Anastasius zijn 1e vrouw kunnen zijn.

Wat mij betreft is het nu duidelijk, ik vond het leuk dat ik deze niet alledaagse hobbeltjes met jullie heb mogen nemen, daarvoor mijn dank.
En Margreet, sterkte met de grote ramp die jouw wijk vandaag is overkomen.

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » vrijdag 25 aug 2006 10:10 am

Hoi Maikel e.a.,

Dank je, het is erg verwarrend zo'n brand en de gevolgen.

Ik had ondertussen Nimia herlezen en daar ook Carolus en Bernardina gevonden.
Bleef nog over Maria voor Antjes kant.

Deze zag ik pas toen ik iedereen netjes bijwerkte - ik weet niet wat we er mee moeten:
Sneek, doopjaar 1803
Sneek, Doop R.K. par. 1740-1811
DTB: 679
Dopeling: Maria Regina
Gedoopt op 27 augustus 1803 in Sneek
Dochter van Antonius Jorritsma en Nimia Dorothea Steenstra
Aanwezig: Anna Jorritsma

Ik heb eigenlijk geen andere Anna dan Antje vd Terp. Ik zelf ga er geen anne=toch anna 1753 in zien, waarschijnlijk is de ovl 1775 dan toch een andere.
Dat kan wel, want ik loop ook nog met een aeltje ovl 1790 en zietske 1786, durks jorritsma. Die passen in geen geval hierbij, dus is er ergens een ons onbekende Durk. Ik ga ooit, niet nu - wel eens terug naar de ovl-index, wat ik daar toch allemaal gelezen heb. Dat hoort en hoeft ook niet meer bij de vraag.

margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 25 aug 2006 10:51 am

Hoi Margreet,

Mag ik beginnen met een quote ?
Deze zag ik pas toen ik iedereen netjes bijwerkte - ik weet niet wat we er mee moeten:
Sneek, doopjaar 1803
Sneek, Doop R.K. par. 1740-1811
DTB: 679
Dopeling: Maria Regina
Gedoopt op 27 augustus 1803 in Sneek
Dochter van Antonius Jorritsma en Nimia Dorothea Steenstra
Aanwezig: Anna Jorritsma

Ik heb eigenlijk geen andere Anna dan Antje vd Terp.
En dit vervolgen met:

Sneek, doopjaar 1780
Sneek, Doop R.K. par. 1740-1811
DTB: 679
Dopeling: Anna
Gedoopt op 1 april 1780 in Sneek
Kind van Antonius Jorritsma en Regina Fokeles Obbema
Aanwezig: Ate Jorritsma


Voilá de Anna, isn't it nice ? En zo dichtbij !

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » vrijdag 25 aug 2006 11:33 am

very nice indeed :-)
die was eventjes nog niet ingevoerd, allenig bekeken.
Symen Annes en Catharina enige mogelijkheid in heel Friesland zag ik nu ook pas.
ciao, M.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Anastasius Antonius Jorritsma

Bericht door Maikel Galama » donderdag 12 okt 2006 5:50 pm

Hoi allemaal,

voor de mensen die het interesseert, in de Leeuwarder Courant van afgelopen zaterdag 07-10-2006 stond een artikel over de stadsdokter Anastasius Antonius Jorritsma, in de rubriek : Dossier Sneek.
Het artikel geeft een aantal leuke aanvullingen op onze verhalen.

Groetjes, Maikel.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Bericht door Sible Hettinga » donderdag 12 okt 2006 10:39 pm

Achte freon Maikel,

Is het navolgende iets voor jou.

Generatie I
(Dirck, overgrootvader van Anastatius)

I Dirck Lammerts Jorritsma, brouwer, is geboren rond 1645, is overleden voor 1696. Dirck werd hoogstens 51 jaar.
Dirck gaat in ondertrouw op dinsdag 16 oktober 1674 te Franeker (gerechtelijk, hij van Makkum en zij van Franeker, zij is weduwe van Foeke Tjepkes) op ongeveer 29-jarige leeftijd met de ongeveer 30-jarige Eelck Douwes Hobbema, dochter van Douwe Hessels Hobbema (boer) en Pytie Jacobs. Eelck is geboren rond 1644, is overleden rond 1701. Eelck werd ongeveer 57 jaar.
Eelck was eerder gehuwd (1) met Foecke Tjepkes.<1,2>

Generatie II
(Ate, zoon van Dirck en grootvader van Anastatius)

II Ate Dirks Jorritsma, zoon van Dirck Lammerts Jorritsma (I) en Eelck Douwes Hobbema, is geboren in 1679, is overleden op zaterdag 20 april 1754 te Franeker. Ate werd 75 jaar.
Ate gaat in ondertrouw op zaterdag 10 januari 1705 te Franeker (gerechtelijk, beiden van Franeker), trouwt op donderdag 5 februari 1705 aldaar (gereformeerd) op 26-jarige leeftijd met de ongeveer 20-jarige Froukje Douwes Beetrim, dochter van Douwe Sickes (vroedman) en Gretske Tjeerds. Froukje is geboren rond 1685, is overleden op zondag 13 mei 1736 te Franeker. Froukje werd ongeveer 51 jaar.

Generatie III
(Dirk, kleinzoon van Dirck en vader van Anastatius)

III Dirk Ates Jorritsma, zoon van Ate Dirks Jorritsma (II) en Froukje Douwes Beetrim, mr zilversmid, is geboren rond 1709, is overleden op maandag 1 april 1754. Dirk werd ongeveer 45 jaar.
Werk van Dirk is onder meer in het bezit van de r.k. parochie Dronrijp (twee missaalbeslagen gedateerd 1738 en 1743 en een ampullenblad met twee ampullen gedateerd 1751) en het Victoria en Albert Museum te Londen (een knottekistje).
Dirk gaat in ondertrouw op vrijdag 28 maart 1738 te Leeuwarden (gereformeerd, hij van Franeker en zij van Leeuwarden, hij is mr zilversmid), trouwt op zondag 13 april 1738 te Franeker (gereformeerd) op ongeveer 29-jarige leeftijd met de ongeveer 28-jarige Anna Symons van der Terp. Anna is geboren rond 1710.

Generatie IV
(Anastatius, achterkleinzoon van Dirck)

IV Dr. Anastatius Antonius Jorritsma ook genaamd Anne, zoon van Dirk Ates Jorritsma (III) en Anna Symons van der Terp, arts, maire van Sneek en lid van de gemeenteraad van Sneek, wonende te Leuven, te Franeker, te Leeuwarden en te Sneek, is r.k. gedoopt op woensdag 11 juli 1753 te Franeker (doopgetuige was Eecke Ates Jorritsma), is overleden op vrijdag 1 mei 1846 te Sneek. Anastatius werd 92 jaar, 9 maanden en 20 dagen.
Anastatius studeerde aanvankelijk medicijnen te Franeker maar voltooide zijn studie te Leuven waarna hij zich als arts te Leeuwarden vestigde. In 1779 promoveerde hij aan de universiteit van Franeker. Rond 1780 vestigde hij zich als arts te Sneek alwaar hij tot zijn 85ste jaar praktiseerde (bron: Leeuwarder Courant van 7 oktober 2006).
Anastatius trouwt op zondag 8 augustus 1779 te Franeker (gerechtelijk), trouwt (kerk) op zondag 8 augustus 1779 aldaar op 26-jarige leeftijd (1) met de 25-jarige Reinskje Fokeles Obbema ook genaamd Regina, dochter van Fokele Paltses (boer) en Yda Symens. Reinskje, wonende te Franeker, is geboren te Dongjum (Frdl), is r.k. gedoopt op vrijdag 26 april 1754 te Franeker (doopgetuige was Frans Tjipkes).
Anastatius gaat in ondertrouw op vrijdag 13 mei 1791 te Sneek (gerechtelijk, hij is medisch doctor en zij juffer), trouwt op woensdag 25 mei 1791 aldaar (gerechtelijk) op 37-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 20-jarige Nimia Dorothea Steenstra. Nimia, wonende te Sneek, is geboren rond 1771, is overleden op zondag 22 april 1827 te Dokkum. Nimia werd ongeveer 56 jaar.

Noten

1) Eelck trouwt op maandag 30 april 1663 te Franeker (gerechtelijk, hij van Wijnaldum en zij van Tritsum onder Tzum) met Foecke.
2) Foecke Tjepkes. Foecke, brouwer, is geboren rond 1640.

Onlangs stond er een stukje over dokter Anastatius in de Leeuwarder Courant (zie boven) en iemand vroeg mij er naar. Ik bleek Anastatius zonder ouders en Anne zonder echtgenotes en afstammelingen in mijn bestand te hebben. Heb ze gekoppeld met bovenstaand resultaat. Eelck Douwes Hobbema is een bloedverwante van mij, zij hoort bij de Hobbema's van Kubaard, zie boederijenboek Hennaarderadeel.

Uitgebreidere informatie is mogelijk.

De groetenis,
Sible.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Anastasius Antonius Jorritsma e.a.

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 13 okt 2006 1:49 pm

Hoi Sible,

ik heb slechts 2 aanvullingen:

Sneek, doopjaar 1771 DTB: 679
Sneek, Doop R.K. par. 1740-1811
Dopeling: Nimia Dorothea
Gedoopt op 9 januari 1771 in Sneek
Dochter van Hielke Jans Steenstra en Margaritha Nollet
Aanwezig: Aaltje Verlage


Overlijdensakte Sneek, 1827
Aangiftedatum 23 april 1827, blad nr. 61
Nimia Dorothea Steenstra, vrouw, overleden 22 april 1827
Oud 56 jaar, gehuwd


Uitgebreidere informatie is nu niet nodig, wellicht later.

Groetjes, Maikel.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Jorritsma.

Bericht door Sible Hettinga » maandag 16 okt 2006 2:20 am

Beste Margreet, achte freon Maikel en andere belangstellenden,

Van het een komt het ander. Maikel kreeg een vraag inzake de Jorritsma's. In overleg met Maikel heb ik de vragenstelster, die bezig was met een kwartierstaat van de partner van haar broer, wat gegevens verstrekt, waaronder, vandaag, een kwartierstaat van Eelck Douwes Hobbema, de vrouw Dirck Lammerts Jorritsma, zie mijn overzicht hierboven. Ik kwam daarin mijn voorvader Heert Piers tegen, ook een voorvader van jou, Maikel, als ik het wel heb. Deze informatie volgt hierna.

In 1696 wordt Heert Piers, samen met Claas Gerbens Ludum, koopman te Rauwerd, beiden als aangehuwde ooms, tot voogd benoemd over de kinderen van wijlen Heerts schoonzuster Ee(l)ck Douwes Hob(be)ma bij wijlen Dirck Lammerts (Jorritsma/Rodenhuis), brouwer te Franeker, met name Foecke (1677), Ate (1679) en Bauckje Dirks Jorritsma (1683), alsmede Douwe Foeckes, mr brouwer te Franeker "over de 25 jaar", eerder bij wijlen Foecke Tjepkes, die ook brouwer te Franeker was geweest.
In de inventaris wordt melding gemaakt van 1/3 van 35 pm. land in een sate te Tritzum, die Eelck al voor haar huwelijk met Dirck Lammerts had toebehoord. Dit betreft dan de sate Tzum 31. In 1698 bezat de familie daar nog 35 1/2 pm., gelijkelijk verdeeld onder Heert Piers, wegens zijn vrouw, Douwe Foeckes, een zoon uit het eerste huwelijk van Eelck, en Douwe Cornelis, een zoon van Japcke bij wijlen Cornelis Everts, vroedsman te Franeker, over wie Heert ook curator was. In 1728 was Bauckje Jorritsma alleen eigenaar van dit land.

Deze informatie is afkomstig uit het GJ 1996, blz. 71 e.v., het artikel van Henk Zeinstra over de r.k. familie Tolsma.

Margreet en Maikel mochten jullie belangstelling hebben voor de kwartierstaat van Eelck Douwes Hobbema dan hoor ik dat wel. Je kunt hem zelf ook samenstellen aan de hand van gemeld artikel van Henk Zeinstra en het Boerderijenboek van Hennaarderadeel. Ook andere belangstellenden wil ik die kwartierstaat wel toezenden natuurlijk, maar niet via dit forum, dat lijkt mij minder geschikt. Ik hoor het wel.

De groetenis,
Sible.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jorritsma/Hobbema

Bericht door Maikel Galama » maandag 16 okt 2006 11:34 am

Hoi Sible,

omdat ik dit weekend andere dingen gedaan heb is er op genealogisch gebied een grote achterstand ontstaan, hier ga ik nu mee aan de slag. Jouw aanbod sla ik derhalve nu af, maar hoop in de toekomst nog vaak iets van je te mogen ontvangen.

Groetjes en bedankt voor het aanbod,

Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 16 okt 2006 12:02 pm

en mij had je hem al eens gestuurd, Sible. Parenteel Hessel Douwes vanaf 1560.
Ik kwam er nu wel Klaas Goris tegen, met zoon Jan - wat erg leuk is, want nu kan ik eindelijk mijn fransman, diens nakomeling namelijk, antwoorden.
Ooit kunnen we dan nog puzzelen wie de Bolwarder Jan Klases Hobbema is, die niet in dit parenteel zit, maar wel een Abe krijgt.

Ik weet niet hoever je terug wilt of bent, Maikel met die Jorritsma. Ik ben bij x 1609. Waar Sible is weet ik niet.

Werkze, ik ben een paar dagen land en tuin aan het fatsoeneren, ik kan er eindelijk weer lopen.
margreet

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Jorritsma.

Bericht door Sible Hettinga » maandag 16 okt 2006 12:37 pm

Beste Magreet,

Dirck Lammerts Jorritsma is de oudste die ik heb. Klaarblijkelijk heb jij meer, ik heb daar wel belangstelling voor. Het heeft geen haast want ik verveel me nog niet.

De groetenis,
Sible.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » zaterdag 17 jan 2009 6:59 am

Van Margreet heb ik de kwartierstaat van Dirk Lammerts Jorritsma gekregen en van Sible parenteel van zijn vader Lammert Dirks x1639 Tjitske Ates.
Geen ouders voor Lammert Dirks.
I Lammert Dircx, koopman, wonende te Rauwerd, is geboren rond 1610.
Lammert trouwt op zondag 9 oktober 1639 in Hennaarderadeel (hij van Leeuwarden en zij van Hidaard, zij bij de derde proclamatie Ate Wybrensdr) op ongeveer 29-jarige leeftijd met de ongeveer 24-jarige Tyets Ates, dochter van Ate Wybrens en Ansck Foppes. Tyets is geboren rond 1615.

Van Lammert en Tyets zijn vijf kinderen bekend:

1 Foppe Lammerts (Rodenhuis) is geboren rond 1640, zie II-A.

2 Rixt Lammerts is geboren rond 1643 te Rauwerd.
Rixt trouwt op dinsdag 17 juni 1664 in Rauwerderhem op ongeveer 21-jarige leeftijd met de ongeveer 21-jarige Jarich Ysbrants Meylema, zoon van Ysbrant Jarichs Meylema (boer) en Dieuwke Jans Haxta. Jarich is geboren rond 1643.
Jarich was later gehuwd (2) met Martentje Wopkes.<1,2>

3 Dirk Lammerts Jorritsma is geboren rond 1645, zie II-B.

4 Goicke Lammerts, wonende te Rauwerd, is geboren rond 1650.

Op 20 maart 1715 vertegenwoordigt Goicke de doopgetuige bij de doop van Wytske Martens Bolta.

Goicke trouwt op zaterdag 6 juni 1671 in Leeuwarderadeel (derde proclamatie, gereformeerd Rauwerd, op 24 mei 1671) op ongeveer 21-jarige leeftijd met de ongeveer 21-jarige Gerrit Pieters van Erpen. Gerrit, kuiper, wonende te Leeuwarden, is geboren rond 1650.

5 Wytske Lammerts is geboren rond 1655, zie II-C.
Ik heb als mogelijke ouders in mijn bestand:
Leeuwarden, huwelijken 1612
Vermelding: Ondertrouw in april 1612
Man : Dirc Fockes
Vrouw : Rixt Lamberts
Opmerking : hij is wagenmakersgezel
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden 1609-1617
Inventarisnr.: 970
Kan iemand dat bevestigen?
groetjes,
margo

Koos Jorritsma
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 4 mar 2016 9:12 pm

Re: Jorritsma - Obbema - Steenstra

Bericht door Koos Jorritsma » woensdag 9 mar 2016 10:02 am

Hallo allemaal, allereerst bedankt voor deze uitgebreide discussie. Hij heeft mij erg geholpen in mijn onderzoek naar de stamboom van de familie Jorritsma.
Want: als Anne Jorritsma vanwege zijn beroep als arts de gelegenheid schoon ziet om zijn naam aan te passen tot Anasthatius Antonius, wie volgt dan??
Zo is er broer Fokele. Die vind ik nu opeens terug als Folquinius. Gelukkig heb ik ook één akte gevonden waarin voorkomt "Fokele, ook genaamd Folquinius". Maar dat was pas nadat het kwartje was gevallen van andere verfraaiingen van namen.
Wel is fijn dat meestal de verfraaiing zich niet uitbreidt naar de namen van de ouders. Met de nieuwe naam als zoekterm kwam ik verder in mijn stamboom onderzoek en trof inderdaad de eerder gevonden ouders constant weer aan (zij het met soms andere spellingsvarianten).

Nogmaals hartelijk dank en ik discussieer graag eens mee bij nieuwe naamsverwarringen,

Koos

Plaats reactie