Friezen in Rusland

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Rinse
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 20 jun 2010 5:12 pm

Friezen in Rusland

Bericht door Rinse »

In 1827 vertrekt kapitein Rinse Douwes Lovius met zijn schip naar Rusland. Zijn zoon Minne Rinses Lovius wordt in 1827 lidmaat van de Hollandse kerk in Sint Petersburg. In 1830 wordt Minne Rinses Lovius lidmaat in Harlingen afkomstig uit Sint Petersburg.

Gezien het feit, dat zijn vader Rinse niet in het lidmaten boek van de Hollandse kerk in Sint Petersburg voorkomt meen ik hier uit te kunnen afleiden, dat Minne enige tijd in Rusland gewoond heeft. Een passant wordt toch geen lidmaat?

Rinse is een broer van Antje Douwes Lovius , dat is een rechtstreekse voormoeder van mij. Mijn belangstelling voor deze schippers genealogie is extra groot, aangezien ik de russische taal beheers. Wie vind het leuk om met mij verder te zoeken waar Minne in Rusland heeft gewoond en wat hij daar deed.

Overigens Antje Douwes Lovius gehuwd met Harke Martens Smid (Smits,Smit) vaarde op het beurtveer Leeuwarden Amsterdam.
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Friezen in Rusland

Bericht door jacqueline »

Hallo Rinse,

Mag ik vragen waar je de inschrijving hebt gevonden? In de REGISTERS VAN LIDMATEN (1724-1919) van De Hollandse Hervormde Kerk in Sint-Petersburg 1713-1927 via https://resources.huygens.knaw.nl/retro ... &size=968 krijg ik hem niet boven water.

Net als zijn vader voer Minne, hij was buitenvaarder, en verbleef tussen 1827 en 1830 waarschijnlijk meestentijds op zee? Misschien was Sint Petersburg een tijdlang zijn thuishaven?
En misschien heeft dit ook niet tot 1830 geduurd maar had hij verder ook geen vaste grond onder de voet en/of voelde hij niet de urgentie zich in Friesland in te schrijven. Zijn ouders zie ik ook nergens als lidmaat vermeld? Als hij zich met zijn huwelijk in Harlingen vestigt is dat misschien het moment om zich (8 dagen na zijn huwelijk) over te laten schrijven uit Sint Petersburg. Ook zijn vrouw staat overigens niet als lidmaat vermeld?

Groeten van Jacqueline
Rinse
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 20 jun 2010 5:12 pm

Re: Friezen in Rusland

Bericht door Rinse »

Hallo Jacqueline,

Het is wat zoeken maar op blz 43 ; register van lidmaten ; door belijdenis; Minne Rinzius Lovius datum: 25 maart 1827

Blz 345; 1827 lijsten van Avondmaalgangers Minne Kinzius Lovius uit Leeuwarden.
Zijn vrouw en zijn ouders heb ik ook niet gevonden als lidmaat.

Groeten van Rinse
Plaats reactie