Nieuws van de Tresoar-hoofdsite

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
margreet

Nieuws van de Tresoar-hoofdsite

Bericht door margreet »

Hallo allemaal,

Het heeft zijn nadelen rechtstreeks naar het forum te gaan - zo mis ik allerlei nieuws op de Tresoar-hoofdsite.
Ik zou het bericht van de pensioen copien en nu staat er dit ook nog:
18 juli:
Vandaag is de Burgerlijke Stand database van Tresoar uitgebreid met een aantal nieuwe gegevens. Van een zevental gemeenten zijn aan de huwelijksakten de leeftijden en geboorteplaatsen van bruid en bruidegom toegevoegd, alsmede de namen van hun wederzijdse ouders.
Het betreft de gemeenten Workum, Sloten, IJlst, Schoterland, Terschelling, Tietjerksteradeel en Ooststellingwerf.
Daarnaast zijn ook de geboorte-, overlijdens- en DTB huwelijksdatabase ververst. Ten opzichte van de oude bestanden zijn diverse correcties aangebracht.
En die pensioenen:
12-7-2006 : Oude pensioenen toegankelijk gemaakt.

Er zijn 19 Registers van betalingsordonnanties op de ontvanger-generaal van de kloostergoederen over de periode 1592-1646 bewaard gebleven.
Uit het beschikbare geld werden de volgende vijf soorten uitgaven bekostigd: traktementen, rentebetalingen, aalmoezen, armengeld, andere buitengewone uitgaven.
En er werden dus ook pensioenen uit betaald. Overigens niet alleen aan de oude kloosterbewoners, maar ook aan oud-predikanten en anderen. Die pensioenen werden toen pensiën genoemd.

De index is opgenomen in de Collectie Nadere Toegangen en heeft daarin het nummer 5.38, maar is hier ook op internet in te zien.
en hier is een link bij Voorouders of in het nieuwsbericht zelf.

margreet.
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Margreet,
Bedankt voor je bericht.
Zelf heb ik 2 linken bij mijn favorieten.
1 naar het forum en 1 naar het hoofdblad (nieuws)
Gr.
Everardus
margreet

Bericht door margreet »

Everardus,

Ik heb van alles in de balk en als icoon op de desktop - maar ik moet ze nog wel gebruiken ..

Het bericht van de pensioenen kreeg ik dus via de nieuwsbrief van
http://forum.archieven.org/index.php
Kende je die al?
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Margreet,
Ik kende de site wel, maar deed er niets mee.
Ik heb me maar eens aangemeld.
Tevens bij mijn favorieten geplaatst.
Ik moet wel uitkijken, dat ik niet te veel bij mijn favorieten zet, anders zie ik door de bomen het bos niet meer.
Nietemin is het altijd handig om een nieuwsbrief te ontvangen.
Wederom bedankt voor het aangeven.
Everardus
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Aanmelding

Bericht door Maikel Galama »

Margreet,

ook ik meld hier dat ik me daar heb aangemeld.

Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama »

Hoi lezers van dit forum,

in mijn ogen wel enigszins passend bij voorgaande verhalen:

Ik vond vandaag een bron die ik nog niet kende, maar wel van belang kan zijn voor onderzoek naar met name katholieke families. (gevonden met de Aquabrowser van Tresoar)

Tresoar archief Toegang 348 inv.nr. 6168** Inschrijfregister van de Broederschap van de Allerheiligste Rozenkrans in Friesland en van dat van de broeders en zusters van (de broederschap?) van de "Heilig... Godts des Salichmaeckers Jesu Chris- ti", ca. 1650-1727 (Origineel: Archief Dominicanen, Albertinum, Nijmegen 1626-1835).

Ik weet niet wanneer deze registratie precies begint, maar inschrijvingen van 1629 heb ik vandaag gezien. Er wordt een datum van inschrijving, naam en woonplaats genoemd, in mijn geval Claes Jochums te Wirdum 13-01-1629.

Omdat ik slechts één pagina heb gezien en deze mijn nieuwsgierigheid heeft gewekt, ben ik benieuwd naar meer gegevens over deze bron. Wie kent dit register en kan mij er iets meer over vertellen, bijv. worden er ook andere gegevens in vermeld dan bovengenoemde ? En is er een index op gemaakt ?

Groetjes, Maikel.
margreet

broederschap

Bericht door margreet »

Maikel, meitsje mar efkes in nij underwerp ..

Hoe kon jij daar online bij dan? is toch gewoon een boek bij Tresoar?

Er staat me bij dat ik ooit langs een site gesurfd ben, die het erover had.
Daar was het een dubieus gezelschap, maar hou me ten goede - kan net zo goed een andere broederschap of iets-allerheiligste geweest zijn.

Kon nu enkel dit vinden (mijn eigen voorvader nb...), op de site van Tiny Volker, je wel bekend:
6512 Jucke Lieuwes, zoon van Lyeuwe Juuckez en Impck, geboren omstreeks 1585 in Warstiens. Jucke is overleden omstreeks 1649, ongeveer 64 jaar oud.
knipknip
Dat hij Rooms-katholiek was valt af te leiden uit zijn lidmaatschap van de Broederschap van de Allerheiligste Rozenkrans.

En verder oprichtingen in het zuiden des lands en la belgique anno 1750 of 1830.

M.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

meitsje mar efkes in nij underwerp ..

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,
meitsje mar efkes in nij underwerp ..
Het voelde zo vertrouwd in deze omgeving, please mag ik hier blijven ?
In het Hoekstra ''dummy'' boek zat een kopie van één blad uit dat register, en dat smaakte naar meer info. Een dubieus gezelschap was het zeker niet, ja misschien voor mensen die er een ander geloof op na hielden !

Voor me zelf heb ik een notitie gemaakt om zodra ik weer naar Tresoar ga, dit register even aan te vragen. Het kan immers een bron zijn waar we veel meer plezier van kunnen hebben dan nu het geval is.

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

broederschap van de allerheiligste rozenkrans

Bericht door Margreet Huisman »

Maikel, ocharme, we waren toch wel weer mee verhuisd?
Was met het oog op toekomstige zoekers, joh - die niet rechtstreeks naar een reactie worden gelinkt - maar het hele onderwerp langs moeten scrollen/lezen.

Ik heb mij herinnerd dat het dubieuze ergens zuid was, of achter Kollum, (ik weet het dus nog steeds niet) maar niet bij wirdum-goutum. Had sekte-trekjes, niet iedereen kon zomaar lid worden en niemand wist dus ook wat er gebeurde. Maar als dit bij de dominicanen in het archief zit, zal het wel goed wezen. Alhoewel .. de inquisitie ... ligt ook in het vaticaan ...

Tresoar heeft trouwens een nieuwe service. Dan kun je het thuis aanvragen en ligt het klaar als je arriveert. Proef, om tijd te sparen. Geen idee even of je boek er ook onder valt of enkel testamenten.

ciao M.
O, misschien staan in het Schaafsma-boek wel meer leden, Tiny zal het daar wel uit hebben.
margreet

Bericht door margreet »

Maikel, nu we het er toch niet of wel of een beetje over hadden .. deze vergeet ik steeds. Eigenlijk moet je even een nieuw onderwerp maken van je rk begraafplaatsen. Ik kreeg wel vragen via yahoo en de mail - en dan gaf ik ze de link. Maar die moeten dan een h-a-l-v-e bladzij down voor het overzicht begint.
Met een nieuw onderwerp kunnen we ook Andrys even vragen of hij hem opneemt in de Tresoar Links.
M. (hiervoor was nog een reactie)
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama »

hoi Margreet,
Maikel, nu we het er toch niet of wel of een beetje over hadden ..
Ik kies voor de optie: niet, sterker nog: het was: niet

En wat de rest betreft, ik heb het gevoel dat het nog lang niet af is en daar op een plaats staat waar het gezien het niet af zijn, hoort. Zodra er weer een update is, zal ik het laten weten en zodra ik het gevoel heb: hier kunnen anderen wat mee, dan zal ik aan jouw voorstel denken.

Als je als zoekopdracht: RK begraafplaats intypt, dan krijg je ook niet al te veel hits, is te doen.

PS: Als je Sikkes bij de DTB-index intoetst krijg je iets meer hits ! Niet dan ?

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin »

margreet schreef:Het bericht van de pensioenen kreeg ik dus via de nieuwsbrief van
http://forum.archieven.org/index.php
Dat berichtje over de pensioenen (en over de nieuwe Tresoar-directeur en over de cursussen 2006-2007 en over zoekvragen over oude foto's en over nog veel meer) staat ook in de nieuwste Tresoar-nieuwsbrief. Je kunt je daarvoor aanmelden op de website van Tresoar (Nieuws > Nieuwsbrief).

Andrys Stienstra
webredacteur
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Nieuwsbrief

Bericht door Everardus Rollema »

Andrys,
Bedankt voor de verwijzing, ik heb me inmiddels aangemeld.
Vr.gr.
Everardus
margreet

Bericht door margreet »

Dank je Andrys.
Ik zal maar even een mapje Tresoar maken in mijn inbox.

Maikel,
a-Wel als ik het over rk heb en jij het ineens over hv in een andere regio gaat hebben.

b-Je zoekt met RK omdat je de titel kent - de rest zoekt waarschijnlijk met R.K. of katholiek-e.

c-En we hadden het wel over nije underwerpen meitsje.
Die links had ik eens bekeken en daar stonden meer die nog regelmatig aangevuld en ge-update worden. Friesland is redelijk compleet, dus van mij kon het er wel bij.
Bovendien .. kom je dan in de nieuwsbrie-ven notabene, krijg je allemaal reacties en kun je weer verder.
Sjuch, en met de vermelding ener nieuwe link dan wel update hier, waren we met een bochtje ook mooi binnen het oorspronkelijke onderwerp gebleven.

Have a nice day, margreet
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Recht = Krom

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,

als je het zo bekijkt dan heb je gelijk, toch lijkt het me een beetje op de uitdrukking: Recht breien wat krom is

Zodra ik merk dat er veel vraag naar zo'n overzicht is, is de tijd rijp. Tot nu heb ik dat niet gemerkt, en laat ik het maar mooi zo. Zoals ik al zei, er is ook enige aanvulling nodig en daarvoor heb ik nu geen tijd. Ook het huidige weer nodigt niet uit tot aktie.

En tot slot: er rust geen copyright op ! Dus drammer, wat let je ?

Groetjes, Maikel.
Plaats reactie