IJetske in Poppingawier

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar

IJetske in Poppingawier

Berichtdoor Annedou » Vrijdag 26 Jan 2018 9:47 pm

Wie is IJetske in Poppingawier?

In 2014 kwam deze familie al voorbij:
16-8-1668 trouwen in Bolsward: Ide Dircks x Yts Pauls
Zij blijken 3 kinderen te hebben: Gerben, Paulus en Pier Ydes.
Gerben Ydes trouwt Tietie Meintes in 1710 in Rauwerd/Britswerd,
Paulus Ydes trouwt Sioukjen Durks ca. 1700 en in 1721 Ifke Boukes in Britswerd,
Pier Ydes trouwt Antie Stoffels in in 1703 in Oosterend/Poppingawier.

Het laatste paar laat een zoon Stoffel dopen in 1703 in Poppingawier. Pier komt daarna niet meer voor en Antie Stoffels wordt door haar zoon ondersteunt, zo staat bij Q 1749.

Antie Stoffels is mogelijk een dochter van Stoffel Harmens. Stoffel Harmens laat in Poppingawier 4 kinderen dopen: Antie in 1682, Anne in 1684, Aath in 1689 en Harmen in 1691.

Nu komt er bij de dopen van Poppingawier een IJetske voor die als vader kinderen laat dopen:
Yetske in 1705, Stoffel in 1707, Iede in 1710, Atje in 1712, Durk in 1715, Antje en Tjal in 1718 en Harmen in 1719.
Dezelfde namen als in de familie van Pier Ydes en in die van Antie Stoffels!
Het vreemde is dat bij vader IJetske geen patroniem of achternaam staat vermeld.

Wie is deze IJetske??
Annedou
 
Berichten: 85
Geregistreerd: Zondag 2 Nov 2014 10:00 pm

Re: IJetske in Poppingawier

Berichtdoor jacqueline » Vrijdag 26 Jan 2018 11:49 pm

Hallo Annedou,

Misschien deze?
Bron: DTB Dopen
Soort registratie: DTB inschrijving doop
Aktedatum: 13-07-1684
Plaats: Poppingawier
Dopeling Jetze
Vader Johaen Jetzes
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Deersum en Poppingawier, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 580, aktenummer 38
Gemeente: Rauwerderhem
Periode: 1675-1811

ouders:
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB inschrijving trouwen
Aktedatum: 31-08-1679
Plaats: Irnsum
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Johaan Jetzes wonende te Irnsum
Bruid Attje Jans wonende te Poppingawier
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Rauwerd Irnsum, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 582, aktenummer 264
Gemeente: Rauwerderhem
Periode: 1676-1811
Zij overlijdt 11 juli 1684.
Je zou zeggen dat Antje Stoffels met hem is hertrouwd? En in 1749 dan ondersteund wordt door Stoffel uit 1707?
Wel apart dat er zo consequent geen patroniem wordt genoemd.

Groeten van Jacqueline
jacqueline
 
Berichten: 1611
Geregistreerd: Dinsdag 22 Jul 2008 12:08 am
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: IJetske in Poppingawier

Berichtdoor jacqueline » Zaterdag 27 Jan 2018 1:36 am

En nogmaals hallo!

Antje is dus niet hertrouwd met IJetske, ik heb nog even naar het eerdere onderwerp gekeken en vond daar dat Pier Ydes na 1703 nog wel genoemd wordt:
Bron: DTB Lidmaten
Soort registratie: DTB inschrijving lidmaten
Aktedatum: 25-08-1720
Plaats: Rauwerderhem
Bijzonderheden: Op 25 augustus 1720 lidmaat
Lidmaat Pier Ides
Bronvermelding
Lidmatenregister Herv. Gemeente Deersum en Poppingawier, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 580, aktenummer 71
Gemeente: Rauwerderhem
Periode: 1675-1850

Onder hem staat Antje Cristoffels ingeschreven.

Groeten van Jacqueline
jacqueline
 
Berichten: 1611
Geregistreerd: Dinsdag 22 Jul 2008 12:08 am
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: IJetske in Poppingawier

Berichtdoor Andries Koornstra » Zaterdag 27 Jan 2018 1:16 pm

Annedou en Jacqueline.

Het zijn simpelweg foute verwijzingen van de database. Als je in het origineel kijkt blijken het de dopen van Pier Ydes kinderen te zijn. Het is helaas onvermijdelijk dat die honderdduizenden records foutjes bevatten. Soms lijken het er veel, ik heb er al honderden doorgegeven, maar procentueel is het natuurlijk peanuts.

Groet, Andries.
Gebruikers-avatar
Andries Koornstra
 
Berichten: 3894
Geregistreerd: Zaterdag 22 Apr 2006 11:20 am
Woonplaats: Heerenveen

Re: IJetske in Poppingawier

Berichtdoor Annedou » Zaterdag 27 Jan 2018 2:20 pm

Goedemorgen Jacqueline en Andries,

Dank voor het uitzoeken!
Deze uitkomst moest het ook eigenlijk wel zijn, maar zonder origineel was het er niet van gekomen.

Nu lijkt het me dat Pier Ydes al eerder getrouwd is geweest, gezien de doop van Jitske in 1694, ook in Poppingawier.
In tijd kan het prima, omdat zijn ouders in 1668 getrouwd waren en Pier als eerste geboren kan zijn.

Vriendelijke groet,
Annedou
Annedou
 
Berichten: 85
Geregistreerd: Zondag 2 Nov 2014 10:00 pm


Terug naar Algemeen / Algemien (genealogie)

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten