Sjouke Sjoerds Cornwerd

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar

Sjouke Sjoerds Cornwerd

Berichtdoor Jos » Zaterdag 7 Okt 2017 7:49 pm

Dag dag, al lange tijd ben ik op zoek naar de echtgenote van Sjouke Sjoerds,vermoedelijk getrouwd in 1652 en waarschijnlijk geboren 1622 ? te Cornwerd. Zijn ouders zijn Sjoerd Doekes (1578-1664) en Mirck of Merck Sjoukes, beiden van Laakwerd onder Tzum en getrouwd 13-11-1606 (gerecht Franekeradeel). De ouders boerden in Cornwerd en naast Sjouke werden nog twee kinderen geboren : Doeke Sjoerds (*1620 ?), getrouwd met Sijcke Minx (1666) van De Hijmert onder Burgwerd en His Sjoerds (*1625 ?) getrouwd met Ippe (Epe) Goyckes) (1649). In de kerkboeken van Makkum/Cornwerd niets gevonden. Zo ook niets in de trouwregisters gerecht Wonseradeel. Sjouke en zijn onbekende echtgenote hadden twee kinderen : Jarig Sjoukes (1654-1712 ??) en Jurjen Sjoukes (*1655 ?) Er staan nogal wat vraagtekens bij geboorte- en of overlijdensjaar of deze zijn helemaal niet bekend. Sjouke Sjoerds en zijn voorouders zijn afstammelingen van de Walperts uit Wommels, waarover Ype Brouwers veel geschreven heeft in GJB 2013, parenteel Walpert.

Wie helpt mij bij het vinden van ontbrekende gegevens van de "verre" voorouders van zowel mijn vader als mijn moeder ? Alvast bedankt.....
Laatst gewijzigd door Jos op Maandag 9 Okt 2017 5:34 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jos

Re: Sjouke Sjoerds Cornwerd

Berichtdoor Kiek » Zondag 8 Okt 2017 12:42 pm

Hallo Jos,

Nog geen echtgenoot gevonden.

In 1609 verkoopt Syeurdt Dueckisz te Kornwerd 13 pm en 3 einsen land in Kleyn Walperte sate te Wommels aan Peter Claesz.
Zo staat in BBH blz 215.

Uit de Prekadastrale van Mol & Noomen haal ik het volgende:
In 1640 is Sioerd Doeckes eigenaar en gebruiker van stem 9 in Kornwerd.
In 1700 is Jarich Siouckes eigenaar, met Jurrien Siouckes als gebruiker van hetzelfde stuk land.
En Jurrien Siouckes Poole is op zijn beurt weer eigenaar van een stuk Kornwerder land, waar Baucke Hessels op boert.
Vervolgens bewerkt Jarich Siouckes in 1700 nog een stuk land van Janneken Bastiaens.

Zo lijken ze een honkvaste familie.

Vriendelijke groet,
Kiek
Kiek

Berichtdoor Jos » Zondag 8 Okt 2017 1:21 pm

Dag Kiek, het zou wel heel leuk zijn als de echtgenote gevonden wordt. Mijn bronnen waren uitgeput, maar anderen hebben soms nieuwe, betere bronnen, waarvan ik het bestaan nog niet ken. De gegevens die je aangeeft was ik al tegen gekomen. Nieuw is de naam Poole van Jurrien Siouckes. De nakomelingen van Jarig Sjoukes noemden zich Westra. (Kimswerd).
Groet...Jos
Jos

Berichtdoor Jos » Maandag 9 Okt 2017 8:28 pm

dag dag, heb vandaag ontdekt dat nakomelingen van Jarig Sjoukes als volwassenen zijn gedoopt (op belijdenis) na 1770. Geen wonder dat in kerkboeken (NH) niets te vinden is. Misschien zijn het lang papisten gebleven of niet kerkelijk.....

alhoewel...Sierck Lieves toe Douma en Siebres Doeckes Walpart. kerckvoeghden in den dorfe Cornvart
Bron: Hessel de Walle Friesche Klokke-opschriften, met andere van elders vergeleken, en met aanteekeningen, vertaling, registers en platen voorzien
Object: klok

Genoemd
Siebe Doekes Walpert
Diversen: kerkvoogd Religie: N.H.

groet
Jos
Jos

Berichtdoor Jos » Donderdag 12 Okt 2017 1:32 pm

fullsizeoutput_3e9.jpeg

Dag dag, Kan iemand bevestigen, dan wel ontkennen dat hier de naam Sioucke Siourdts wordt genoemd ? . Uit lidmaten NH kerk Makkum/Cornwerd 1633.

Groet
Jos
Jos

Berichtdoor Kiek » Donderdag 12 Okt 2017 3:20 pm

Volgens mij staat er:
Siouck Sioerds huijsvrouw van Lammert Gerrijts
Siouck Wibrens huijsvrouw van Feije Hylckes
Kiek

Berichtdoor Jos » Donderdag 12 Okt 2017 4:30 pm

Dag Kiek, dank voor je inbreng....was er al bang voor....blij met een dooie muis dus....

Groet
Jos
Jos

Berichtdoor Jos » Donderdag 19 Okt 2017 12:34 pm

Dag dag, in een enkele kwartierstaat kom ik de naam van Hets Jarichs tegen als zijnde de echtgenote van Sjouke Sjoerds, maar daar zet ik toch grote vraagtekens bij.........de naam Hets Jarichs (? Quaclappen inventarisnummer 16693, blad 301, aktenummer 1296 van 18-6-1567) past naar mijn bescheiden mening eerder in de schoonfamilie van Sjouke's broer Doeke Sjoerds x Sijcke Mincks (De Hijmert). Hun zoon, Sjoerd Doekes x Rinske Gerlofs (Schettens) waren de ouders van Hetsch Sjoerds...geboren 18 september 1701.

groet
Jos
Jos

Terug naar Algemeen / Algemien (genealogie)