Meek

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Meek

Bericht door Annedou » maandag 2 okt 2017 7:40 pm

In dit forum werd al eens gesproken over de herkomst van de achternaam Meek.
Die naam werd in 1811 aangenomen door de familie Meek in Ureterp, een familie van timmerlieden o.a.
Een oud en inmiddels overleden ver familielid schijnt eens gezegd te hebben dat de naam Meek komt van: meke = wagenwiel.

Op internet heb ik niets in die richting kunnen vinden.
Heeft iemand een idee waar verder gezocht kan worden naar het woord meke en de betekenis ervan?

Groet, Annedou

Greanoog
Berichten: 84
Lid geworden op: maandag 23 okt 2006 6:56 pm

Re: Meek

Bericht door Greanoog » woensdag 4 okt 2017 11:26 am

Het historisch Woordenboek der Friese Taal http://www.inl.nl/onderzoek-a-onderwijs ... grafie/wnt geeft voor Meke de betekenissen "vleinaam voor schaap of geit" en "(neer)slaan.
Polyne

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Meek

Bericht door simkos » woensdag 4 okt 2017 11:49 am

Beste Anedou,

Willen Oenes trouwde op 27 maart 1774 te Uretrep met Willemke Harkes. Beide zijn alleen met patroniem vermeld.
In 1788 wordt bij de doop van Hendrik op 16 maart 1788 de achternaam Meek vermeld.

Waarom is mij niet bekend.

De weduwe geeft bij de naamsaanneming de verwijzing naar de naam van haar dan reeds overleden man. Voor de overlijdendatum zal je moeten zoeken in de huwelijkse bijlagen van de kinderen.

Waarom bij de doop in 1788 deze naam is neer geschreven is mij niet duidelijk geworden. Alle gegevens zijn gevonden op de internetsite Alle Friezen.

Groeten van Simkos

Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: Meek

Bericht door Annedou » vrijdag 6 okt 2017 11:15 am

Een kuiper/timmerman die schapen hield? Andere associaties lijken me niet aantrekkelijk...
De achternaam Meekhof zou wel kunnen duiden op iemand met schapen in zijn hof.

Bedankt voor de reacties, en verder hoop ik nog steeds op iemand met kennis van oude friese woorden.
Groet, Annedou

ahmeek
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 4 jan 2024 8:52 pm

Re: Meek

Bericht door ahmeek » vrijdag 5 jan 2024 2:02 pm

Beetje late reactie misschien: in mijn woordenboek middeleeuws nederlands staat onder "mekel": groot en veel. Ook op internet vind je dan: fors en groot. Ik denk dan dat dat kan slaan op mensen en objecten. Bijvoorbeeld:meekhof,meekma,mekelerven (een groot ven in Drenthe), mekkelhorst etc.. Vaak komen deze namen voor in noord-oost nederland. Zou het dan binnen het zgn nedersaksisch taalgebied thuishoren?
In dat geval verwijst deze achternaam naar een oorspronkelijke persoonseigenschap. Niet ongebruikelijk bij achternamen: de groot,klein etc. En bovendien functioneel: ter onderscheiding in een bepaalde streek/periode. Kan natuurlijk ook anders zijn. A.H
MEEK

Plaats reactie