Vraag over gezin Hendrik Folkerts en Trijntje Sijbes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Vraag over gezin Hendrik Folkerts en Trijntje Sijbes

Bericht door Sieger Witvoet » zondag 12 feb 2017 1:59 pm

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar meer gegevens over en een echtpaar en een van hun dochters. Beginnend bij het echtpaar heb ik Hendrik Folkerts x Trijntje Sijbes. Ik heb van hen geen trouwdatum, maar de volgende kinderen worden gedoopt: Hinke 1738, Sybe 1740, Antje 1743, Folkert 1745, Trijntje 1749, Antje 1752 en Sytse 1755, allen gedoopt te Oostermeer/Eestrum. Hendrik is overleden in 1757, Trijntje in 1794 (dat laatste volgens de speciekohieren van Tietjerksteradeel).

Tietjerksteradeel overlijden/begraven 1757
Overleden: Hindrik Folkerts, kuiper
Datum : 25 januari 1757

Tekst : "ontfangen uit de bekken op het kerkhof wegens die begraffenisse van
Hindrik Folkerts gewesene m(eeste)r Cuijper tot IJstrum"

Ontvangen 0-11-10 wegens collecte

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: HENDRIK FOLKERTS

Bron:
Archief van de Hervormde gemeente Eestrum
Diaconierekeningboek 1749-1782
Toegangsnr. : 244-20
Inventarisnr.: 33

Overleden: Hindrik Folkerts
Datum : 2 oktober 1757

Tekst : "ontfangen van Trijntje Sijbes wegens die verrottinge van haar
overleden man Hindrik Folkerts op het kerkhof tot Ystrum"

Betaald 1-0-0 wegens begrafeniskosten

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: HENDRIK FOLKERTS

Bron:
Archief van de Hervormde gemeente Eestrum
Diaconierekeningboek 1749-1782
Toegangsnr. : 244-20
Inventarisnr.: 33


Is er iemand die verdere voorouders voor zowel Hendrik als Trijntje kan vinden?

De tweede vraag betreft dochter Trijntje. Van haar broers en zussen heb ik alleen van Sybe en Sytse nageslacht kunnen vinden. Van Folkert een overlijdensdatum (1777). Bij Trijntje twijfel ik of het deze is die gehuwd is met Sybe Hendriks met als kinderen Folkert 1777, Geert 1780, Sytse 1783, Sije 1787 (alle gedoopt Twijzel/Kooten). Deze Trijntje overlijdt in 1824 in Duurswoude, weduwe van Sybe Sijtses en dochter van Hendrik. Zoon Geert trouwt Ureterp 1814, maar daar en in de huwelijkse bijlagen wordt nauwelijks gerept over Sijbe. Idem bij zoon Sytse (huwt ook 1814 Ureterp). Waarschijnlijk haar zoon Folkert huwt in 1800 Westergeest Antje Lubberts (Boersma). Kan iemand met zekerheid zeggen of deze Trijntje de dochter is van Hendrik Folkerts en Trijntje Sijbes en wat is de afkomst van haar man Sybe Hendriks en wanneer is hij overleden? Kan het zijn dat hij verwant is aan of Hendrik Folkerts of Trijntje Sybes?

Alvast dank voor jullie hulp.

Groet,

Sieger

Tjeerd P. Inia
Berichten: 179
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Re: Vraag over gezin Hendrik Folkerts en Trijntje Sijbes

Bericht door Tjeerd P. Inia » zondag 21 mar 2021 2:19 pm

Beste Sieger,

In je vraag uit 2017 vroeg je o.a. naar de ouders van Sybe Hendriks, ik heb hier genoteerd:

Hendrik Geerts (1705-1777) x-1728 Jistrum Trijntje Sijes (1707-1747)
later trouwde Hendrik nog met Antje Abeles (1719 - 1761)
en met Ymkje Gerrits (1712 - ?)

Een deel van deze familie wordt ook genoemd in het boek van de familie Stiksma (stamvader Hendrik Hendriks Stiksma 1744 - 1816 is een broer van Sybe Hendriks)

In de collectie van Pieter Nieuwland vind je ook het één en ander terug van het echtpaar Hendrik Folkerts en Trijntje Sybes, ook over de verhuizingen van Sybe Hendriks van Jistrum naar de Koaten en v.v.: https://allefriezen.nl/zoeken/persons? ... asc%22%7D

met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea

Plaats reactie