akten

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

akten

Bericht door Annedou » zaterdag 11 feb 2017 1:34 pm

In oude akten kom ik zo het een en ander tegen:

In oude koop- en verkoopakten staat vaak in de aanhef B: en B:
Soms zelfs B: en B: en b:
Weet iemand waar dit voor staat?

In een akte over de aankoop van een schip staat: "met zeil en treil anckers en touwen soo 't rit ende vaart".
Aangezien een schip toch niet zal rijden vraag ik me af waar dit "rit" op slaat.

Mijn dank alvast, Annedou

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: akten

Bericht door Margreet Huisman » zondag 12 feb 2017 1:29 pm

Hoi,

Ik denk dat ze bij dat schip bedoelen dat het vaarklaar is,
maar ook ingezet kan worden als trekschuit.
Of andersom - als er niet gezeild kan worden door geen of tegen-wind, of tegenstroom - kan het getrokken (gejaagd) worden.
Dat gebeurde door een paard, met begeleider ernaast of berijder erop, of door een mens (vaak de vrouw van de schipper).
Rit zal dan op de berijder slaan.

Het touw werd hoger aan de mast bevestigd, zodat het over bosschages en zo gevoerd kon worden,
en het schip werd via rolpalen waar de lijn buitenom werd geleid,
ook goed door en langs scherpe hoeken, bochten, en kruisingen met andere vaarwegen getrokken.
De eigenaren van de beurtschepen waren niet altijd schipper. Zo kocht de kuiper Jelle Gerbens in 1711 de helft van "het koffe ofte kaagschip, met zeil en treil, anckers, kabels en touwen soo deselve rit en vaart, met daarbij hare gerechtigheid van het veer ofte vrijheit van varen vande Goeredijck en Corteswaegen op Amsterdam en Sardam, breder vermogens het octroijbrief en bescheiden daarvan sijnde".
De kaag werd vaak als beurtveer gebruikt. In Noord-Holland werden trekschuiten veelal als kaag aangeduid.
Het is een wat lichter schip als andere modellen.

Beurtveren op hun beurt waren dan weer of voor goederen, of voor personenvervoer bestemd.

Wat je andere vraag betreft: Ik ken wel bbc, of BBC -
Begeren Bode en Consent.
Koper vraagt om omroeping, via de kerk of via het gerecht, zodat andere belanghebbenden zich kunnen melden voor niaar of verspiering,
en vraagt consent/toestemming van de rechtbank om te kunnen kopen.

Groet Margreet

Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: akten

Bericht door Annedou » zondag 12 feb 2017 8:44 pm

Fijn dat je 't zo duidelijk hebt uitgelegd, Margreet!
Zo gaat de boel weer wat meer leven.

Hartelijk dank, Annedou

Plaats reactie