Armoede bij de roemruchte familie Tromp?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Armoede bij de roemruchte familie Tromp?

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 9 feb 2017 1:16 pm

Hallo allemaal,
Mijn aandacht werd onlangs getrokken door ene Wytske Hylkes Tromp, woonachtig te Sloten. Ik begin met het eind: ze overlijdt op29 juni 1842 in Sloten, ongehuwd en woonachtig in huis 114 (de lege memorie van successie noemt huis 115), gelegen op het Achterom aldaar. De eerste gedachte was: Wytske en -vooral- Hylke: echte Trompnamen, zij is dus zo te plaatsen in de genealogie die Ype Brouwers enige jaren geleden vervaardigde van deze familie. Geen index op de Trompen in het boekwerkje helaas, maar ik heb alle takken doorgelopen: nergens wordt Wytske genoemd, en ze lijkt ook niet ergens aan te haken.
Maar dan wordt het natuurlijk pas interessant! Voor mij in ieder geval wel. Dus ik ging aan de slag en vond:
Wytske trouwde nooit, maar had wel een vriend: Klaas Sybes Hornstra, geboren Harich 7 maart 1797, zoon van Sybe Klases en Harmke Roelofs. Van deze ouders kan ik niet veel vinden. Ik vermoed dat een lijklakennotitie van de diaconie van 1 maart 1798 op het overlijden van Harmke Roelofs betrekking heeft. In elk geval laat een (of deze) Sybe Klases, moeder Fetje Sipkes, op 20 juni 1802 (geboren 14 juni), een Sipke dopen. Geen huwelijk te vinden, en verder ook geen vervolg van dit paar.
Terug naar Klaas Sybes Hornstra en Wytske Hylkes Tromp. Na wat scharrelen in de database vond ik drie kinderen van dit tweetal:
Hylke Klases Hornstra, geboren Sloten 3 februari 1820, in eerdergenoemd huis 114, door Klaas erkend als zijn kind. Hylke arriveert op 8 november 1828 in Veenhuizen, en overlijdt aldaar op 2 december 1839, ruim 19 jaar oud dus.
Harmke Klases Hornstra, geboren Wijckel 11 december 1822, opgenomen in Veenhuizen op 13 juni 1830, aldaar overleden op 26 mei 1836.
Sybe Klases Hornstra, drie kwartier jonger dan zus Harmke, overlijdt op 28 december 1822, slechts 17 dagen oud.
Een trieste tussenbalans!
We lezen in het notarieel archief van een nummerverwisseling t.b.v. de Nationale Militie op 29 april 1823 tussen Klaas Sybes Hoornstra, te Wijckel, en Pier Jelles Hornstra, op de Lemmer. En dat is de laatste vermelding van Klaas die ik vond. Verder is hij spoorloos.

Mijn meest prangende vragen op dit moment:
1. Wat is de afkomst van Wytske Hylkes Tromp? Ik heb wel een idee, maar lees graag eerst wat jullie gedachten zijn.
2. Waar is Klaas Sybes Hornstra beland, nadat hij zijn concubine met twee kleine kinderen, die zij kennelijk niet kon onderhouden, achterliet?

groet, Andries.

JW Kooistra
Berichten: 97
Lid geworden op: maandag 27 sep 2010 11:10 pm

Re: Armoede bij de roemruchte familie Tromp?

Bericht door JW Kooistra » donderdag 9 feb 2017 2:49 pm

Klaas in overleden in Wijckel in 1829 (als Klaas Haanstra)

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=2026975

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Armoede bij de roemruchte familie Tromp?

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 9 feb 2017 4:14 pm

Ha,

bedankt J.W. Hij is dus na zijn dienst wel teruggekeerd. Nu vond ik de oude vader ook overleden in Heeg, op 1 oktober 1840. En een loshangende broer/oom/zoon Sake Klases Haanstra.
Klaas wordt in de overlijdensakte weduwnaar van Tetje genoemd. Dus vind ik nu ook nog Fetje Sipkes, vrouw van Sybe Klases Hornstra (dat wel), op 29 augustus 1818 in Sloten overleden.

groet, Andries.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Armoede bij de roemruchte familie Tromp?

Bericht door Kiek » vrijdag 10 feb 2017 12:43 pm

Hallo Andries en JW,

Ja, ik denk een barre armoede als turfwerkers.
Jentje Hylkes, gedoopt in Giethoorn, beschouw ik als broertje van Wytske.
En beide als kinderen van Hylke Jentjes Tromp x 1786 Sytske/Sijske Johannes/Jacobs.

Het is een verschrikkelijk drama wat de 2 kinderen van Wytske en Klaas Sybes Hornstra/Haanstra/etc. in Veenhuizen overkomt.
Dochter Harmke komt als wees uit Sloten op 7-jarige leeftijd terecht in Veenhuizen, en overlijdt daar als ze 14 is.
Zoon Hylke (eenmaal Homstra), aangekomen in Veenhuizen als 8-jarige, keerde in 1839 te laat terug van verlof, en later dat jaar overlijdt hij op 19-jarige leeftijd.
De ouders van de kinderen worden niet genoemd.
De ouders van vader Klaas Sybes Hornstra verplaatsen zich ook redelijk vaak, zo lees ik in FS Harich blad 230 en 231.

Wytske's mogelijke broertje, Jentje Hylkes, overlijdt in 1830 op 32-jarige leeftijd als turfdrager.
Er staat iets cryptisch op deze overlijdensakte: '(zoon van (Jentje Hylkes Tromp en van zegge) zoon van Hylke Jentjes Tromp en van Sietske Jacobs beide overleden. Zoo mee de ook de groot ouders overleden en derzelven namen onbekend.'

Deze verwarde tekst is alleen te begrijpen door de stevige handtekening van warempel ene J.H. Tromp (zeer waarschijnlijk Johannes Hylkes Tromp, in deze periode burgemeester van Sloten), die zich op deze toon distancieert van dit Tromp-gespuis.
Zelfs de namen van de grootouders zijn onbekend...

Om een boek over te schrijven.

Vriendelijke groet,
Kiek

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Armoede bij de roemruchte familie Tromp?

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 10 feb 2017 3:27 pm

Heel erg bedankt Kiek. Ik kan ze nu echt plaatsen in de Trompgenealogie van 2006. Ze zitten in een stiefmoederlijk behandelde moederlijke tak van Wietske Melles, die zelf ook al via haar moeder, Ynske Hylkes Tromp, uit de familie stamt. Geen wonder dat de burgemeester deze Trompen niet kende (of wilde kennen, er zit een duidelijke waas van armoede over, die niet bij de familie past).
De oude Hylke Jentjes Tromp (1764-1825) heeft twee dochters, die beiden niet trouwden. Ze zijn ook allebeide niet gedoopt te vinden, misschien zat daar wel het probleem!

Groeten,

Andries.

johanja
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 11 sep 2019 5:27 pm

Re: Armoede bij de roemruchte familie Tromp?

Bericht door johanja » donderdag 12 dec 2019 3:53 pm

Mijn neef Jent Tromp vroeg me laatst naar de vroegst bekende Tromp uit mijn database. Dat is de in deze berichten genoemde Hylke Jentjes. Eigenlijk Jentje natuurlijk, maar van hem ken ik alleen de naam.
Nu is hier ook sprake van een Trompgenealogie uit 2006. Kan ik deze ergens raadplegen? Want ik ben natuurlijk erg benieuwd of ik nog verder terug kan in het verleden van deze familie. De aanduiding 'roemrucht' maakt het extra interessant.

Groetnis,

Johan Deinum

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Armoede bij de roemruchte familie Tromp?

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 13 dec 2019 3:20 pm

Beste Johan,

Ype Brouwers heeft het onderzoek in opdracht van het Fries Scheepvaartmuseum uitgevoerd. Zij hebben het boekje uitgegeven. Er is in ieder geval een exemplaar in de bibliotheek genealogieën van Tresoar.

Groet, Andries.

johanja
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 11 sep 2019 5:27 pm

Re: Armoede bij de roemruchte familie Tromp?

Bericht door johanja » maandag 23 dec 2019 9:30 pm

Dank je, Andries. Dan ga ik daar zeker eens kijken.
Prettige feestdagen!

Johan

Plaats reactie