Hania op Driesumerterp

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
evanvee
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 11 aug 2016 12:03 pm

Hania op Driesumerterp

Bericht door evanvee » vrijdag 12 aug 2016 9:40 am

LS

Op het avondmaal van 25 augustus 1748 doet Ge(e)rtje Hania belijdenis, zij woont dan op de Driesumer terp. In 1749 staat in het lidmatenboek van Dantumadeel vermeld dat zij is vertrokken naar Namen.
In Namen vond ik in de index van de gereformeerde parochie (de authentieke akten zijn helaas bij een brand in 1914 verloren gegaan) dat Gertje Hania op 16 december 1749 trouwt met Jean Surik. Zij laten hun zoon Johannes Gerhardus dopen op 13 februari 1752 in Namen, aldus de index, de vader wordt dan als Johan Surik vermeld. Johan Surik kom ik tegen in 1743 als student in Franeker afkomstig uit Polen. Later wordt hij in 1746/47 als arts vermeld in Goes en Tholen.

Mijn vraag betreft de familie Hania te Driesum. Is iemand bekend met deze familie?

En voor wie verder in het nageslacht van Johan Gerard Surik/Zurich is geïnteresseerd > ik geef graag meer informatie.

Groet,
Eduard van Vloten, Arnhem.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hania op Driesumerterp

Bericht door jacqueline » vrijdag 19 aug 2016 1:22 pm

Hallo Eduard,

Welkom op het forum!
Kun je, om dubbel werk te voorkomen, zeggen wat je verder nog weet over Gertje Hania's herkomst? Of heb je niet meer gegevens?
En dopen Gertje Hania en Jean Surik nog meer kinderen behalve de genoemde Johannes Gerhardus uit 1752?

Groeten van Jacqueline

evanvee
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 11 aug 2016 12:03 pm

Re: Hania op Driesumerterp

Bericht door evanvee » woensdag 24 aug 2016 10:27 am

Ha Jacqueline,
Dank voor je welkomstgroet en helaas > ik weet niet meer. In Namen zijn de betreffende dtb-boeken verbrand in 1914, maar ik heb t gevoel dat JG t enige kind was.
Overlijdens Surik/Hania heb ik overigens niet gevonden in Namen.
En van Geertje Hania heb ik alleen de belijdenis en t vertrek naar Namen gevonden.
Wat ik wel nog weet over Jan Surik, is dat hij uit Polen (toen vrij groot) komt en heeft gestudeerd in Franeker (daar is-ie ook n keer gedaagd vanwege het ingooien van ramen bij zijn promotor). Hij heeft 1747/48 als arts op Tholen en in Goes gewerkt (1 referentie gevonden in resoluties van Staten generaal).
Ik heb nergens (lidmaten franeker, dtb Namen) de kans om iets over zijn concrete herkomstplek te vinden helaas.
Hania is een meer voorkomende naam in Friesland en Driesum, dus daar heb ik nu mijn hoop op gevestigd.
Groet,
Eduard.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hania op Driesumerterp

Bericht door jacqueline » donderdag 25 aug 2016 6:53 pm

Hallo Eduard,

Kan het deze Gertie zijn?
Bron: DTB Dopen
Soort registratie: DTB inschrijving doop
Datum: 20-02-1724
Plaats: Leeuwarden
Dopeling Gertje
Vader Jetse Yemes
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Leeuwarden, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 939, aktenummer 74
Gemeente: Leeuwarden
Periode: 1723-1730
ouders
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB inschrijving trouwen
Datum: 14-07-1720
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bijzonderheden:
getrouwd in de Galileeër kerk
Bruidegom Jetse Ymes wonende te Leeuwarden
Bruid Aafke Gerryts wonende te Leeuwarden
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 987, aktenummer 1095
Gemeente: Leeuwarden
Periode: 1714-1720
Volgens diverse online bronnen is zij een Hania.
Ik heb geen idee of deze info juist is, zo ja dan zit je gebakken, zie https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... I98995.php

Deze was er ook nog, wel oud om in 1748 belijdenis te doen en in 1749 te trouwen, en ook om daarna nog kinderen te krijgen, zou wel verklaren waarom het er bij ééntje lijkt te zijn gebleven.
Bron: DTB Dopen
Soort registratie: DTB inschrijving doop
Datum: 25-03-1708
Bijzonderheden: De ouders wonen op de Driesumer terp
Dopeling Gertje
Vader Claas Dircks (smid)
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Dantumawoude, Driesum en Wouterswoude, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 164, aktenummer 226
Gemeente: Dantumadeel
Periode: 1697-1812
Wb Surik helaas niets nieuws, misschien wel een aanvulling op wat je al weet, voor alle zekerheid dus: via http://www.patakarchiv.hu/cariboost_files/pf0903_1s.pdf
Postma Ferenc – Bozzay Réka
Die Eintragungen aus den Niederlanden (1740-1743) im Stammbuch (Album Amicorum) von Stephanus Bányai [F. Bányai István] (1711-767)

123r- Franeker:
01.06.1743 ---
Johannes Surik, Polonus.
en via
https://books.google.nl/books?id=LPJcAA ... es&f=false
Aangesteld bij ’s lands hospitaal te Goes volgens resoluties Raad van State van 17-11-1747 en 10-1-1748
Groeten van Jacqueline

evanvee
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 11 aug 2016 12:03 pm

Re: Hania op Driesumerterp

Bericht door evanvee » vrijdag 9 sep 2016 5:04 pm

Ha Jacqueline,
Excuus voor late reactie, maar m'n werkseizoen is weer begonnen en als ZZP'er kan je dan helemaal worden opgeslokt.
Die laatste bronnen kende ik idd.
Maar de twee dopen + huwelijk zijn uitermate interessant > die Hania-link ga ik lekker uitzoeken.
Surik zal al met al in Polen gevonden moeten worden, dat stel ik nog maar ff uit.
Zonnige groet,
Eduard.

evanvee
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 11 aug 2016 12:03 pm

Re: Hania op Driesumerterp

Bericht door evanvee » vrijdag 9 sep 2016 5:15 pm

Jacqueline,
Op de genealogieonline waarin Gertie Jetze Hania staat zie ik dat de jongste broer Egbert ook naar Namen is gegaan en daar 1774 getrouwd (dus zo'n 15 jaar later). Hij is aanmerkelijk jonger. Het zou kunnen dat hij zijn oudere zus achterna is gegaan, want ik weet niet of Johan Surik en Gertje Hania weer uit Namen zijn vertrokken. Bij het huwelijk van hun zoon staat dat hij uit Namen komt en geen andere verwijzing.
Wie weet is hier een verbinding door te maken.
Dank voor je tips!
Eduard.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hania op Driesumerterp

Bericht door jacqueline » zaterdag 10 sep 2016 2:06 pm

Hallo Eduard,

W.b. Egbert nog het volgende:
http://soldaten.16mb.com/dutreg/genie/GR688a.htm
09-07-1795 B Egbert Hania, 02-11-1768 extra-ordinaris ingenieur,
29-03-1773 luitenant-ingenieur, 15-09-1780 kapitein-ingenieur
Hij was al eerder in Namen:
http://www.lidmatengroningen.nl/Bourtange.htm
1768. 3-6
met kerkelijke getuigen overgekomen: … ; van Namen: Egbert Hania; Frederick Witfelt; Cornelis Bosonier.
en, in hetzelfde register:
1780. ? 6
met att. ingekomen van Lingen: Wilhelmina Burghard; van Sas van Gent: Geertruij Hania;
Groeten van Jacqueline

evanvee
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 11 aug 2016 12:03 pm

Re: Hania op Driesumerterp

Bericht door evanvee » vrijdag 9 dec 2016 3:56 pm

Jacqueline,
Rijkelijk late reactie, dat spijt me, maar mijn werkzaamheden slokten me helemaal op.
Ik ben vooral erg blij met die verwijzing naar Geertrui in Zeeland > mooi draadje weer.
Dank daarvoor!
Groet,
Eduard.

Plaats reactie