Wie was deze Pieter Pieter te Hindeloopen?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie was deze Pieter Pieter te Hindeloopen?

Bericht door Alice Schippers » maandag 23 mei 2016 10:13 pm

Hallo Jacqueline,

Nee, het lijkt mij ook geen verhaal dat op waarheid berust. Maar zeker wel een leuk verhaal!
De voorvaderen van onze Pieter Pieters waren koekenbakker, geen grootschippers lijkt me.
Dat heb je hiervoor toch wel overtuigend aangetoond.

Moeilijk om te achterhalen waar die naam vandaan komt, lijkt me.
Misschien een schip dat De Amsterdam heette? Of inderdaad dat eilandje bij Spitsbergen?
Of misschien verbleef Pieter Pieters regelmatig in Amsterdam. Wie zal het zeggen?

Vriendelijke groet, Alice

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie was deze Pieter Pieter te Hindeloopen?

Bericht door jacqueline » dinsdag 24 mei 2016 8:50 pm

Hallo Alice,

De reden dat ik aan het eiland denk is dat er dan een link is met de overlevering, nl. de walvisvaart op Spitsbergen. Dat een en ander in alle opzichten ws compleet door elkaar gehaald is wil nl. misschien niet zeggen dat het verhaal niet ergens op gebaseerd is?
En inderdaad lijkt de naam dan niet van Pieter Abels te komen, misschien van de kant van Hil Pieters? Of Sierd Fongers? Er moet toch een speciale reden zijn geweest dat juist deze familie zich Amsterdam ging noemen? Massa's Hindeloopers verbleven regelmatig in Amsterdam, dat was niet echt onderscheidend? Er waren idd schepen die De Amsterdam heetten, tot dusver vond ik ook daar geen link.

Groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie was deze Pieter Pieter te Hindeloopen?

Bericht door Alice Schippers » dinsdag 24 mei 2016 10:25 pm

Nee, het zal geen toeval zijn. En in een sterk verhaal zit altijd altijd een kern van waarheid. Maar welke?

Het opvallende is dat alleen Pieter Pieters de naam Amsterdam aanneemt.
Ook Dirk Abels bijvoorbeeld, die veerschipper was op Amsterdam, ging zich geen Amsterdam noemen.
Bij hem zouden we het begrepen hebben :roll:

Plaats reactie