Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettinga

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettinga

Bericht door Maikel Galama » woensdag 28 jun 2006 1:21 pm

Hoi allemaal,

ik ben op zoek naar gegevens over de kinderen van Durk Andries Sikkes (1885-1968) en Froukje Reins Hettinga (1881-1923), dit echtpaar woonde te Ruigahuizen aan de Lutswal bij Balk, ik weet dat ze in ieder geval 6 kinderen hadden, n.l. Andries, 2x Hittje, Abeltje, Regina en Trijntje.
Van de laatste 3, Abeltje, Regina en Trijntje, weet ik vrijwel niets, van Andries zijn partners weet ik ook weinig.
Wie kan mij iets vertellen over m.n. de laatste 3 ? Bijv. geboortedata, evt. partners, overlijdensdata, beroepen en woonplaatsen.

Omdat het om misschien nog levende personen gaat kunnen antwoorden ook via een prive bericht gestuurd worden, zie middelste knop hieronder.

Bij voorbaat bedankt,

Maikel Galama.

Gast

Bericht door Gast » donderdag 29 jun 2006 1:05 pm

Hoi Maikel,

Had je nagekeken of kunnen achterhalen dat Abeltje Sikkes en andere Sikkes begraven rk Bakhuizen het niet zijn?
Nice :( , met een Andries Sikkes x Abeltje Mous-voorouderechtpaar- allemaal vernoemd natuurlijk bij Durks broers.

Even twijfelachtig dus Johanna Bootsma, overleden Sneek, begrafenis Balk- sinds 1987 wed. van Andries Sikkes in de Annonce Revue (uit de Balkster Courant).

Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettinga

Bericht door Maikel Galama » donderdag 29 jun 2006 2:49 pm

Hoi Margreet,

ik heb de kinderen gevonden via de memorie van successie van Froukje Reins Hettinga, overleden in 1923. Omdat ze in 1912 huwde is het vrijwel zeker dat de kinderen tussen 1912 en 1923 werden geboren. In de memories worden kinderen vrijwel altijd van oudste naar jongste genoemd.

Andries is van 1914 en gehuwd met 1) Johanna Antonia Cornelia van Rijnsoever en 2) met Geertruida Theodora Bakker. Andries en Geertruida woonden te Lemmer. Mijn bronnen zijn de grafsteen van Andries en zijn PK, beide partners kunnen nog leven.

De eerste Hittje is overleden in 1917, 4 weken oud. De 2e Hittje is van 16-10-1918 en overleed in 2004, ze was gehuwd met Jacob Brandenburg (1916-1978)

Abeltje werd op 22-11-1919 te Ruigahuizen geboren, verder weet ik niets. De Abeltje die in Bakhuizen is begraven is 17-06-1916 geboren en is een dochter van Marten Sikkes en Abeltje Mous, een nicht dus van de Abeltje die ik zoek.

Van Regina Sikkes heb ik niets gevonden.

En dan Trijntje Sikkes, er zijn er meerdere die in aanmerking komen, maar na wat zoekwerk vallen de meeste ook weer af. In Bakhuizen was een Trijntje Sikkes gehuwd met Auke Tolsma, zij is echter van 1910 en een dochter van Titte Sikkes en Alida Hubee. Dan is er een Trijntje Sikkes van 20-07-1919, gehuwd met Durk van der Wal, dit kan ook niet de door mij gezochte zijn ivm de geboortedatum van Abeltje, bovendien had ze geen Froukje of Durk, wel een Klaske, Gauke, Marten, Johannes, Trees, Theo, Anton en Tineke.

En dan blijft er in mijn bestand nog één Trijntje Sikkes over en dat kon wel eens de juiste zijn, misschien heb jij wel iets van deze Trijntje ! Het gaat om Trijntje Sikkes, geboren 05-01-1923 (3 dagen erna overlijdt Froukje Reins Hettinga) en overleden 16-09-1988, ze was gehuwd met Bernardus Huisman, geboren 05-09-1915 en overleden 08-08-1989. Beide begraven te Joure (RK), kinderen Theo, Cecilia, Michel, Greetje, Vronie en Liesje. Het bewijs ontbreekt helaas.

Mbt het bovenstaande kan ik nog zeggen dat ik van plan ben tzt de overlijdensadvertentie van vader Durk Andries Sikkes op te zoeken (24-03-1968 Bolsward/Lemmer), deze geeft misschien nog aanwijzingen, ook van Trijntje Sikkes ev Bernardus Huisman kan ik dat nog doen, daarna weet ik het niet meer.

Ik had nog geen dank je gezegd, dus: merci bien.

et au revoir, Maikel
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op donderdag 29 jun 2006 4:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

margreet

Bericht door margreet » donderdag 29 jun 2006 4:09 pm

Maikel,

Die Trijntje Sikkes 1923 heeft wel een bidprentje, geboren Ruigahuizen.
Vronie is een vrij normale vernaming van Froukje - en Theo van Theodorus/Durk. Ik heb die hettinga's niet zover uitgevolgd dat ik de andere namen ook daar kan plaatsen. Cecilia is ook wel Sytske bv.

Ik heb geen Huismannen in Joure in mijn bestand, blijft merendeel Workum, maar ik heb ook niet iedereen uitgewerkt.

margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettinga

Bericht door Maikel Galama » donderdag 29 jun 2006 4:37 pm

Hoi Margreet,

het bidprentje - deze bron was ik vergeten - geeft wat mij betreft de doorslag. Opgelost. Bernardus Huisman is zv Theodorus Huisman en Grietje de Vries, zo schat ik in. En wederom een Huisman in de familie !

Nu dus nog Regina en Abeltje Sikkes ! Ook iets voor jou of zullen we eerst die advertenties maar bekijken ? Ja, laten we dat maar doen, kunnen we nu de politieke crisis gaan volgen.

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » donderdag 29 jun 2006 5:04 pm

maikel,

'k mag lije dat grietje dan een sytske en michel in d'r voorouders heeft, want bij die huismannen en vossen en hettinga's en sikkessen zit dat allemaal niet, d8 ik zo.

Verwacht niets meer van mij a.u.b., ik ben geheel en al door mun mogelijkheden qua abeltje en regina heen.
Je kunt Yahoo nog inschakelen voor allerlei bevolkingsregisters ....

au recrire-met-een-streepje-op de 1e-e, margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettinga

Bericht door Maikel Galama » donderdag 29 jun 2006 5:37 pm

Hoi Margreet,

ik verwacht (verw8 volgens nieuw taalgebruik) niets meer van je, je hebt je bijdrage meer dan voldoende geleverd. Bij een volgend probleem reken ik echter wel weer op je !

In mijn vorige bericht gaf ik ook al aan dat ik op zoek ga naar de overlijdensadvertentie van vader Durk Andries Sikkes (ik had een verkeerde datum ingevuld maar heb dat inmiddels aangepast) en van zijn vermoedelijke dochter Trijntje. Van Trijntje en haar man zal ik bovendien een PK aanvragen.

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » vrijdag 30 jun 2006 9:49 am

Maikel,

Was niet echt serieus hoor, die verw8tingen, meer reaktie op :
... zullen we eerst die advertenties ..
tweedst .. Ook iets voor jou?

Mijn aller-eerste reactie was echter alles wat ik over die 6 kinderen kon vinden, al heb ik niet met hun voornamen gevarieerd (abelia of apollonia bv. of reintje). Dus ik ben errug blij dat je lap verhaal ergens toe geleid heeft.

Ik had nog wel iets anders bedacht waar ze gebleven kunnen zijn, namelijk: Het Klooster.
Ik weet alleen niet hoe ik daar moet zoeken. Ik weet wel dat sommige/elke? orde haar eigen bejaarde-paters en bejaarde-nonnetjes-tehuis heeft, en dat ze (soms/altijd?) eigen begraafplaatsen hebben. Verder komen ze als Zr. .... in de krant, met daaronder iets van 'haar wereldse naam' - maar ik weet niet hoe en of dat ook in de Annonce of bij Mensenlinq verschijnt.

gegroet,
margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettinga

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 30 jun 2006 7:59 pm

Hoi Margreet,

de overlijdensadvertenties geven ongetwijfeld meer informatie, dus dat wordt de weg die ik ga bewandelen.

Jouw denken richting nonnetjes gaat me vooralsnog iets te ver, maar ok, we zullen het wel zien.

En wat het begraven van nonnetjes betreft nog even dit: in Groningen en Leeuwarden is op de RK begraafplaats een aparte afdeling nonnen te vinden. (In Leeuwarden ligt bijv. de zus van pater Titus Brandsma). In Drachten was een klooster met een eigen begraafplaats, gisteren stond er nog een artikel over dit klooster in de krant, hier liggen dus alléén nonnen die daar in het klooster Karmel verbleven, ik dacht een stuk of 15, waaronder Zr. Bonifacia = Marijke Ietje Hettinga (1921-1999). Ook is op deze begraafplaats een gedenksteen, gemaakt door Anne Woudwijk.
Hierop staat o.a.:
KARMEL VAN MARIA MIDDELARES VAN ALLE GENADEN, DRACHTEN 1935-1993, IN DANKBARE HERRINNERING AAN HEN DIE HIER LEEFDEN ALS GETUIGEN VAN GODS NABIJHEID AAN HET LEVEN VAN MENSEN.

Tot een volgende keer, Maikel.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Kinderen van Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Rei

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 4 aug 2006 2:41 pm

Dag allemaal,

er zijn misschien lezers die zich afgevraagd hebben of het uitzoeken van het gezin van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettinga tot een positief resultaat zou leiden. Het antwoord is ja, ik ben althans een behoorlijke stap verder en ben ervan overtuigd dat de rest ook wel goedkomt.

De overlijdensadvertenties die ik op zou zoeken hebben niet tot het gewenste resultaat geleid, een advertentie van vader Durk Andries (overleden 24-03-1968 te Bolsward) heb ik niet gevonden, ook van zijn zoon Durk Sikkes (overleden 28-02-1965 Sneek) kon ik geen advertentie vinden (gezocht in Leeuwarder, Bolswarder, Balkster en Zuid-Friese krant), slechts de advertenties van Bernardus Huisman en Trijntje Sikkes heb ik gevonden, de familie Sikkes plaatste echter géén advertentie.

Via één van de kinderen Huisman heb ik nu enkele gegevens gekregen maar omdat er niet al te veel kontakt was - Trijntje was reeds op jonge leeftijd in een pleeggezin te St. Nicolaasga geplaatst - zijn het slechts summiere, maar toch waardevolle aanwijzingen. Zo hoorde ik dat Regina een tweelingzus was van Trijntje, dus haar geboortedatum is nu bekend: 05-01-1923, ze was ongehuwd en rond 1989 te Best overleden. Abeltje is vermoedelijk in Den Haag overleden, verder niets bekend.

Mocht iemand met deze gegevens voor aanvullingen kunnen zorgen, dan stel ik dat zeer op prijs, via dit forum of via een prive-bericht. Mijn volgende stap zal nu het aanvragen van een persoonskaart bij het CBG in Den Haag zijn.

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » zondag 6 aug 2006 12:42 pm

Hoi Maikel,

Mogelijk is Regina katholiek gebleven.

In Best zijn drie parochies. De Odulphusparochie en daarnaast ook nog de Lidwina- en Antonius-Avondmaalparochie, die samen een pastorale eenheid vormen (een pastoraal team voor beide parochies).

De R.K. Parochie Sint Odulphus te Best maakt deel uit van het Bisdom van 's-Hertogenbosch, ingedeeld bij het dekenaat Oirschot.

mail: info@st-odulphus.nl
Op de site ook post-adressen en foonnummers: http://www.st-odulphus.nl/

Kerkhofcommissie:
Tiny Steenbakkers (kerkhofbeheerder).

Nog niet gezocht bij die andere 2, maar ik neem aan dat ze net als in Leeuwarden met 4 toch maar 1 kerkhof hebben.
ciao, M.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Kinderen van Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Rei

Bericht door Maikel Galama » maandag 7 aug 2006 12:43 pm

Hoi Margreet,

bedankt voor je bijdrage, mijn volgende stap blijft toch maar :
Mijn volgende stap zal nu het aanvragen van een persoonskaart bij het CBG in Den Haag zijn.
Groetjes, Maikel.

Hvandrunen
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 4 okt 2016 10:25 pm

Re: Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettin

Bericht door Hvandrunen » donderdag 6 okt 2016 10:07 pm

Graag een reactie op mijn schrijven over Regina Sikkes; zij is ons dierbaar ,

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettin

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 7 okt 2016 11:15 am

Beste Hvandrunen,

ik wil best een reactie geven.
Maar om een ''goede'' reactie te geven is meer duidelijkheid nodig!
Ik begrijp niets van ''mijn schrijven over Regina Sikkes''............

Groetjes, Maikel

Hvandrunen
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 4 okt 2016 10:25 pm

Re: Kinderen van Durk Andries Sikkes en Froukje Reins Hettin

Bericht door Hvandrunen » vrijdag 7 okt 2016 4:11 pm

Geachte Maikel,

Dat begrijp ik; mijn bericht kan ik ook niet terugvinden. Ik moest me om toegang tot dit forum wenden tot een webmaster en heb hem het bericht gestuurd; mogelijk is dat enkel gebruikt om te verifiëren; hieronder alsnog wat informatie.

Ik weet niet of u nog steeds op zoek bent naar kinderen van Durk Andries Sikkes, maar over Regina kan ik u het volgende berichten.

Regina Sikkes is geboren op 5 januari 1923 te Ruigahuizen als één van de tweeling. Haar tweelingzuster heet Tiny (Truitje). Regina (Gien) is na drie maanden afgestaan ter adoptie en opgenomen in het gezin van mijn grootvader J.J.M. Maibaum, destijds wonende Oosterstraat 9 te Groningen. Op 4 oktober 1923 is de voogdij van de vader bij gerechtelijke beschikking overgaan op deze Maibaum. Minister van Justitie is in later tijdstip overigens niet akkoord gegaan met een naamswisseling van Sikkes in die van Maibaum.

Gien Sikkes heeft gewerkt als verpleegkundige in het Anthoniusziekenhuis te Sneek, de Jacobusstichting te Wassenaar. Van 1960 tot 1970 heeft in geheel pro deo gewerkt in een missieziekenhuis in Mikalayi Congo Kinshasa. Daarna is zij adjunct-directeur geweest van een bejaardentehuis in Best (N.B). Gien is niet gehuwd geweest en heeft geen kinderen achtergelaten. Gien Sikkes is op 31 december 1991 te Boxtel overleden.

Bijzonder detail: in 1995 is de roman Nachtkwartier van Tomas Lieske verschenen. Voorin staat geschreven: "in memoriam Regina Sikkes. Haar geschiedenis stond model voor de lotgevallen van Anna Wijckel". Mogelijk is nog ergens een tweedehands exemplaar te bemachtigen.

Van haar tweelingzuster Tiny weet ik dat zij getrouwd was en kinderen heeft gekregen, waarvan één dochter Vronie heet. In ieder geval twee kinderen wonen, in de buurt van Sneek. Van de gezochte Abeltje heb ik nog ergens een overlijdensadvertentie. Die zoek ik op!

Met vriendelijke groet,

Harrie van Drunen

Plaats reactie