Cornelis Jacobs Meekma, 1777 bijzitter te Ferwert

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Yvonne
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 2 jan 2016 7:23 pm

Cornelis Jacobs Meekma, 1777 bijzitter te Ferwert

Bericht door Yvonne » dinsdag 5 jan 2016 6:35 pm

Dag,
Ik zoek de familielijn van de familie Meekma uit, de familie van mijn man.
Deze familie is te traceren tot aan Cornelis Jacobs (Kornelis, Corneelis Iacobs).

Van hem is het volgende bekend:
- Cornelis Jacobs is getrouwd met Sytske Jacobs (zij is geb. 1719, overl./begr. 2 nov. 1759, 40 jr oud. Bron: grafsteen onder kerk te Ferwert)
- Cornelis Jacobs heeft in 1753 in Hallum een kind laten dopen: Jacob Cornelis
- Zoon Jacob Cornelis trouwt met Yttje Klazes (Hoekstra). Zij krijgen 7 kinderen (periode 1777-1792) en nemen in 1811 bij wet de familienaam Meekma aan (naameennemingsactes zijn voorhanden aanwezig)

Wat is niet bekend:
- Het is niet (met zekerheid) bekend wanneer deze Cornelis Jacobs is geboren, getrouwd en gestorven
- Het is niet bekend of er uit het huwelijk met Sytske Jacobs meer kinderen zijn geboren
- Het is niet met zekerheid bekend wie de ouders van Cornelis Jacobs zijn.
- Op een aantekening in Graftombe.nl (zie hieronder) worden Geertje Cornelis Tania en Jacob Sjoerds genoemd als de ouders van Cornelis Jacobs

Welke richting verloopt het onderzoek; een aantekening in Graftombes.nl:
- In Graftombe.nl (Grafstenen, boeknummer 1512) is het grafschrift van Sytske Jacobs opgenomen; zij was "in leeven huisvrouw van Corneelis Iacobs".
- Als aantekening wordt meegegeven dat het gaat om Cornelis Jacobs Meekma, zoon van Geertje Cornelis Tania en Jacob Sjoerds ('mr smit te Blija').
- Deze Geertje en Jacob krijgen 2 zoons (bron: o.a testament); Sjoerd Jacobs en Cornelis Jacobs. Beide moeten tussen 1680-1686 geboren zijn, omdat Geertje in 1686 als weduwe van Jacob Sjoerds hertrouwd met Jan Jackles. Met Jan Jackles krijgt nog 3 kinderen, waaronder Antie Jans, die ook op de betreffende grafsteen is genoemd.

VRAGEN:
- Is het -ook in die tijd- AANNEMELIJK dat Cornelis Jacobs (geb. plm 1685) in 1753 - dus op 67 jarige leeftijd - een zoon krijgt met Sytske Jacobs ?
- ZO NIET, wie zouden dan de (voor)ouders van Cornelis Jacobs kunnen zijn?
- WIE kan de voorouders (e.a gebeurtenissen) van deze Cornelis Jacobs met verdere bronnen staven?
- WAAROM neemt de familie later de naam Meekma aan?
- WELKE voorouders/familiebanden van Jacob Sjoerds zijn verder terug in tijd te traceren? (periode vóór 1680)
- IS er verwantschap met Wijttie Meckema, die in het Register van Aanbreng 1511 wordt genoemd in Ferwert.
- IS er verwantschap met Rinscke Meekma, die in 1672 in het register van doopsgezinden te Ferwert wordt genoemd.

Ik hoop dat iemand onze familielijn weer vlot kan trekken !!
Mvgr, Yvonne Meekma
Bijlagen
Schermafdruk 2015-01-03 21.08.09 b.png
Bron: Graftombe.nl, Grafstenen, boeknummer 1512

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Cornelis Jacobs Meekma, 1777 bijzitter te Ferwert

Bericht door hesseldewalle » vrijdag 8 jan 2016 8:21 am

Hallo Yvonne,

De bron klopt in ieder geval niet. Dit komt uit mijn database: http://www.walmar.nl/inscripties.asp

Ik heb de aantekening betreffende de ouders van Cornelis Jacobs later weer geschrapt. Volgens Johannes van Dijk klopt dat niet. Toch heb ik mijn database wel het geval Andries Snoek die op zijn 67ste trouwt met een dame van 23. Een jaar later is hij vader. Het kan dus wel.

Wie de ouders dan wel zijn, heb ik nog niet kunnen achterhalen. De familie was oorspronkelijk doopsgezind; maakt het lastiger om zaken te achterhalen.

Volgens mij is de naam afgeleid van de naam van een boerderij. Je vindt het een en ander over de Meekma Sathe in Van Ter Sted tot Olde Stins, pag. 195 e.v.; schrijver Johannes van Dijk. Deze schrijver woont nog steeds in Ferwerd.

Groet

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Yvonne
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 2 jan 2016 7:23 pm

Re: Cornelis Jacobs Meekma, 1777 bijzitter te Ferwert

Bericht door Yvonne » vrijdag 8 jan 2016 6:42 pm

Dag Hessel,
Dank voor je reactie en bron-correctie - ik kon zelf al niet meer traceren waar ik destijds het grafschrift nu gevonden had :)

Mag ik even met je sparren?
De verwantschap tussen beide vrouwen op het grafschrift (Antje Jans en Sytske Jacobs) is verklaarbaar als Cornelis Jacobs idd de zoon zou zijn van Geertje Cornelis Tania en Jacob Sjoerd. Antje is immers de dochter uit het 2e huwelijk van Geertje (met Jan Jackles). De familie Meekma en Jackles doen (wonen/werken) veel samen.

Deze Jacob Sjoerd kan echter niet de Jacob Meekma zijn die "in 1708 enkele percelen bezit in de Rijp" (dwz Ferwert), zoals beschreven volgens het boek van Joh. van Dijk op pag. 183. - omdat de 1e man van Geertje rond 1685 gestorven zou moeten zijn; Geertje hertrouwd in 1686 als weduwe van Jacobs Sjoerds.

De naam Meekma zou logisch zijn als (voor)ouders op de plek van de 1e Meekma-sathe (opgebouwd door W. Meckema) of 2e Meekma-sathe (opgebouwd Horatius Knijff) gewoond zouden hebben. Ik kan daar nergens bewijs van vinden van wonen, maar wel zie ik dat de kleinkinderen van "mijn" Cornelis Jacobs de Meekma-sathe verkopen (een (bij)gebouw of de grond aldaar?) en dus daar een of ander familiebezit is geweest.

Ik zou zo graag meer bewijs via meerdere bronnen krijgen voor al deze veronderstellingen. Heb jij mss ingangen?
Hartelijke groet, Yvonne

Quote:
["hesseldewalle"]Hallo Yvonne,

De bron klopt in ieder geval niet. Dit komt uit mijn database: http://www.walmar.nl/inscripties.asp

Ik heb de aantekening betreffende de ouders van Cornelis Jacobs later weer geschrapt. Volgens Johannes van Dijk klopt dat niet. Toch heb ik mijn database wel het geval Andries Snoek die op zijn 67ste trouwt met een dame van 23. Een jaar later is hij vader. Het kan dus wel.

Wie de ouders dan wel zijn, heb ik nog niet kunnen achterhalen. De familie was oorspronkelijk doopsgezind; maakt het lastiger om zaken te achterhalen.

Volgens mij is de naam afgeleid van de naam van een boerderij. Je vindt het een en ander over de Meekma Sathe in Van Ter Sted tot Olde Stins, pag. 195 e.v.; schrijver Johannes van Dijk. Deze schrijver woont nog steeds in Ferwerd.

Groet

Hessel de Walle[/quote]

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Cornelis Jacobs Meekma, 1777 bijzitter te Ferwert

Bericht door hesseldewalle » zaterdag 9 jan 2016 8:27 pm

Hallo Yvonne,

Even het vervolg van de discussie. Volgens de kenner van de lokale historie van Ferwerd, Johannes van Dijk, zijn de ouders van Cornelis Jacobs wel degelijk de smid Jacob Sjoerds en Geertje Cornelis Tania. Cornelis Jacobs is rond 1683 geboren. Hij overlijdt in 1760, een jaar na zijn vrouw. Op het moment dat zijn zoon Jacob Cornelis geboren wordt in 1752, is hij dus rond de 69 jaar oud. Zijn vrouw is op dat moment 32 jaar oud. Een fors verschil maar niet onmogelijk.

De Antje Jans uit het grafschrift:

Anno 1715 den 1 may is in den heere gerust den eerbare Antie Ians in haer leeuen woenende op Koohool oud in haer 23 ste iaer en leit alhier begrauen

Ao 1759 den 2 november is in den heere gerust de eersame Sytske Iacobs in leeven huisvrouw van Corneelis Iacobs out in haer 40 ste iaer en leit alhier begrauen


is een dochter uit het tweede huwelijk van Geertje Cornelis Tania en Jan Jakles. Ze is dus een halfzuster van Cornelis Jacobs.

Groet

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Yvonne
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 2 jan 2016 7:23 pm

Re: Cornelis Jacobs Meekma, 1777 bijzitter te Ferwert

Bericht door Yvonne » zondag 10 jan 2016 2:05 pm

Dank voor het meedenken!
Fijn dat deze familielink nu met zekerheid is bevestigd.

De uitdaging blijft nu om weer een stapje verder te gaan; wie waren de ouders van Jacob Sjoerds, man van Geertje Cornelis Tania en verre voorouder van mijn man :)

Mvgr
Yvonne

Plaats reactie