Hiskje Zaagemans

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Hiskje Zaagemans

Bericht door Andries Koornstra » zondag 13 dec 2015 2:23 pm

Hallo allemaal.

Soms loop je vast met iets dat zo simpel lijkt.
Hiskje Zaagemans wordt in Witmarsum geboren op 19 oktober 1877, als dochter van Gerrit Zaagemans en Doetje Posset. En dat is alles wat ik van haar vind. Het is onuitstaanbaar voor me dat ze verder onvindbaar lijkt. Ik heb met opzet de zoektocht hernieuwd nu je op Alle Friezen met het intypen van een naam alles krijgt wat er op lijkt, inclusief wat er nauwelijks op lijkt. Niets dus!
Wie is er wel zo handig haar te traceren?

Groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Hiskje Zaagemans

Bericht door Andries Koornstra » maandag 14 dec 2015 3:46 pm

Ter aanvulling: Op het bevolkingsregister van Wonseradeel 1890-1900 staat Hiskje nog steeds bij haar ouders, en er is geen vertrek genoteerd naar elders. Het was even zoeken, maar nu is zeker dat ze niet als zuigeling is overleden en verkeerd is ingeschreven in het overlijdensregister. Ze is dus minstens 23 jaar geworden.

groet, Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Hiskje Zaagemans

Bericht door Andries Koornstra » maandag 28 dec 2015 11:25 am

Beste medespeurders.

Het is wel duidelijk dat ik verdere informatie uit het bevolkingsregister van na 1900 moet halen. Nu las ik dat het Gemeentehuis van Wonseradeel is verkocht (is nu Súdwest-Fryslân) en dat er nog geen archief-/onderzoeksruimte in de nieuwe gemeente is. Heeft iemand toevallig onlangs nog onderzoek in het (voormalige) gemeentearchief gedaan? Of is de zaak ergens opgeslagen en niet toegankelijk tot nader order?

groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Hiskje Zaagemans

Bericht door Hinke Westra » maandag 28 dec 2015 8:51 pm

Andries, ik weet niet hoe het met het archief van Wonseradeel is gegaan maar het grootste gedeelte van Haskerland is opgeslagen in Franeker en dat is daar op afspraak in te zien. Dus misschien is het handig om even bij SùdWest-Friesland te vragen hoe het daar met de archieven is.

Groet, Hinke

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Hiskje Zaagemans

Bericht door Andries Koornstra » maandag 28 dec 2015 10:22 pm

Ze hebben het naar Dokkum gebracht. Opmerkelijk. Ik ga er volgend jaar achteraan.

Groet, Andries.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Hiskje Zaagemans

Bericht door Hinke Westra » maandag 28 dec 2015 10:26 pm

Blijkbaar is het maar net waar er (tijdelijk) ruimte is om dit soort archieven op te slaan.

Succes alvast met de speurtocht, niet alleen in de archieven maar ook naar de archieven :)

groet, Hinke.

Plaats reactie