Jantje de Jonge, geboren Scherpenzeel 1826

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Jantje de Jonge, geboren Scherpenzeel 1826

Bericht door Andries Koornstra » maandag 23 nov 2015 9:18 pm

Hallo allen.

Ter inleiding. Mijn voorouder Egbert Pieters Poepjes wordt op 20 februari 1783 in Kalenberg geboren. Hij trouwt daar (of liever in Oldemarkt) op 19 november 1808 met Gerrigje Andries de Jonge, geboren Kalenberg 24 februari 1789 als dochter van Andries Hendriks de Jonge en Hendrikje Lamberts Timmerman. Rond 1812 gaan Egbert en Gerrigje naar Friesland, eerst naar Oosterzee-Echten, vervolgens naar Langelille onder Scherpenzeel. Gerrigje overlijdt op 9 oktober 1826 in Kalenberg, mogelijk werd ze daar verpleegd omdat ze ziek was.
Op 20 juni 1827 hertrouwt Egbert met mijn voormoeder Grietje Hendriks de Jonge, geboren Kalenberg 14 juni 1799, een volle nicht van Gerrigje. Egbert en Grietje krijgen tussen 1828 en 1840 zeven kinderen.
Maar voor dit tweede huwelijk geeft Egbert twee kinderen van zijn toekomstige echtgenote, die dan al bij hem als dienstbode inwoont, aan. Het lijkt me evident dat hij de vader is, maar ze worden als "De Jonge" ingeschreven, en ten tijde van het huwelijk niet gewettigd. Het eerste kind, een Hendrik Hendriks de Jonge haalt trouwens het huwelijk niet, geboren op 19 februari 1825, overlijdt hij na ruim een week, op 2 maart 1825.
Mijn vraag:
Het tweede kind, dochter Jantje de Jonge, geboren Scherpenzeel 18 mei 1826, kan ik verder niet vinden. Ik vermoed dat ook zij vóór het huwelijk van 20 juni 1827 is overleden, maar dit kan ik niet vinden. Zie ik haar over het hoofd misschien?

Ik hoor graag van jullie,

Andries.

PS. Uit het eerste huwelijk ook een Jantje (Egberts Poepjes), trouwt Lemsterland 11 nov 1849 Pieter Sytzes de Vries.

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Jantje de Jonge, geboren Scherpenzeel 1826

Bericht door joke andriessen » maandag 23 nov 2015 10:44 pm


Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Jantje de Jonge, geboren Scherpenzeel 1826

Bericht door Andries Koornstra » maandag 23 nov 2015 11:25 pm

Bedankt Joke. Erkennen kostte geld misschien? Of Jantje was echt een natuurlijke dochter? Wie zal het zeggen...

Groetjes,

Andries.

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jantje de Jonge, geboren Scherpenzeel 1826

Bericht door Jacoba » dinsdag 24 nov 2015 5:32 am

Andries, ik vermoed ook, dat Jantje de voorechtelijke dochter is van Egbert Pieters Poepjes. Zij komt niet alleen voor als Jantje Egberts de Jong, maar ook als Jantje Egberts Poepjes - zie GAs and OAs van haar kinderen met Evert Vaartjes.
Wellicht geen definitief bewijs, maar niettemin waarschijnlijk, lijkt mij.
Jacoba.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Jantje de Jonge, geboren Scherpenzeel 1826

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 24 nov 2015 9:50 am

Misschien kan DNA-onderzoek ooit uitsluitsel geven?
Intussen viel me ineens op dat de twee natuurlijke kinderen werden geboren voor het overlijden van Gerrigje, Egberts eerste vrouw. Haar laatste kind bij Egbert is van 1821. Verliet zij haar man al eerder? Je zou het bijna gaan denken. Ziekte of ruzie, dat is dan de vraag!

Groet, Andries.

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Jantje de Jonge, geboren Scherpenzeel 1826

Bericht door joke andriessen » dinsdag 24 nov 2015 4:35 pm

Ik denk dat hij zijn dochter niet kon erkennen omdat hij bij haar geboorte nog wettig getrouwd was met zijn eerste vrouw.
Ze woonden bij haar overlijden in verschillende plaatsen https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... 8K-Y?i=220.
Het was dus geen overlijden tijdens een bezoekje of in een ziekenhuis.
Blijkbaar al een langer ontwricht huwelijk.

Groet, Joke

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Jantje de Jonge, geboren Scherpenzeel 1826

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 24 nov 2015 5:19 pm

Precies, dat bedoel ik. Mijn grootmoeder zal het niet geweten hebben, anders had ik het wel gehoord. Het is te lang geleden om het in mensenheugenis aan te treffen. En er werd natuurlijk toch al niet over gepraat. Gerrigje kan ook nog een bitch zijn geweest, en Egbert een goeierd. Maar dan: twee kijven, twee schuldig. Het is allemaal niet meer te achterhalen, ik vond het toch aardig om het op te merken, weer een kleine anekdote in mijn kwartierstaat!

groetjes,

Andries.

Plaats reactie