Gegevens gezocht van Joost Dirks en Feikjen Reinders

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Gegevens gezocht van Joost Dirks en Feikjen Reinders

Bericht door Hans_A » dinsdag 17 jun 2014 10:51 am

Van het echtpaar Joost Dirks en Feikjen Reinders, heb ik 4 kinderen terug gevonden, allen te Weststellingwerf

Dirk Joostes (Duursma) 1757-1828 Loltje Jans (Postma)
Antje Joostes 1758-1808 huwt Gerrit Annes Bovenkamp
Tjebbele Joostes (Woltman)1761-1819 huwt Antje Lykels Bekhof
Immigje (Iemkje) Joostes 1770-1809 huwt Hendrik Jacobs Oosterhof

Mogelijk dat er meer kinderen zijn geboren met name tussen 1761 en 1770

Echter kan ik van Joost Dirks en Feikjen Reinders niets terug vinden,
Is er iemand die enig idee heeft hoe verder te zoeken op dit echtpaar.

Opm: Vader Joost Dirks wordt bij de doop van Tjebbele 17 mei 1761 ook Johannes Dirks genoemd.

Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1761
Gedoopt op 17 mei 1761 in Wolvega en Sonnega
Dopeling: Tjeble, zoon
Vader: Johannes Dirks
Moeder: Feijkje Reijnders

Gestandaardiseerde namen:
Dopeling: TJEBBELE
Vader: JOHANNES DIRKS
Moeder: FEIKJE REINERS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Wolvega, Sonnega, Nijelamer en Nijeholtwolde, doop 1686-1811
Inventarisnr. : DTB 777
Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

Wijzigingsdatum: 19-12-2005

Moeder Feijkjen Reinders was eerder gehuwd met Gabe Jans, uit dit huwelijk een zoon Jan, gedoopt op 5 oktober 1754 in Steggerda.
Het huwelijk van Joost Dirks en Feijkjen Reinders moet dus tussen 1754 en 1757 hebben plaats gevonden, vermoedelijk Steggerda.

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Gegevens gezocht van Joost Dirks en Feikjen Reinders

Bericht door Jacoba » donderdag 19 jun 2014 3:19 am

Hans, Feijke en Joost zullen in 1756/1757 getrouwd zijn, want:
WSW Speciecohier:
1756 Steggerda no. 61: Gabbe Jans wed van no. 8 betaalde(?) 1/-/3
1757 Steggerda 61: Gabbe Jans wed nu getr met Joost Dirks boereknegt.

Daarna werd er een paar jaar heen en weer getrokken van Steggerda naar Peperga naar Wolvega en weer naar Steggerda. Van 1765 to 1779: Joost Dirks, 2 mensen, in Steggerda 34 van 29; gealimenteerd in 1769, in diaconiehuisje.

Ik heb ook alleen de vier kinderen. Echter geen familie, dus ik heb niet echt gezocht toendertijd.

Jacoba.

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Gegevens gezocht van Joost Dirks en Feikjen Reinders

Bericht door Hans_A » donderdag 19 jun 2014 9:47 am

Jacoba,

Bedankt voor je reactie.

Feikjem Reinders en Joost Dirks oudste zoon Dirk Joostes (Duursma) werd 7 augustus 1757 gedoopt.
Vanuit dit gegeven kunnen wij bijna wel vast stellen dat Gabe Jans in 1756 moet zijn overleden, en Feikjem Reinders en Joost Dirks in 1757 gehuwd ?

Onder stemkohieren WSW Quotisatie 1749 wordt een Gabe Jans te Steggerda genoemd als boer, met 3 volwassenen en 1 kind.
Maar ook in 1728 wordt er een Gabbe Jans genoemd, mogelijk dezelfde ? Daarbij wordt ook een Reinder Harms genoemd als gebruiker van een stem eigenaar Luitjen Hendriks weeskind Opm. Curator: Gabe Jans, Jan Hendriks, eigenaar, Reinder (REINER) Harms (HARMENS), gebruiker
Van Gabe Jans en Feikjen Reinders 1 kind teruggevonden Jan Gabes
Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1754
Gedoopt op 5 oktober 1754 in Steggerda
Dopeling: Jan
Vader: Gabbe Jans
Moeder: Feijke Reinders

Zou de genoemde Reinder Harms nogelijk de vader van Feikjen Reinders kunnen zijn ?

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Gegevens gezocht van Joost Dirks en Feikjen Reinders

Bericht door Jacoba » donderdag 19 jun 2014 10:45 am

Gabbe/Gabe Jans is overleden tussen w.s. juni 1755 and juni 1756; dat hangt ervan af in welke maand de Speciecohieren werden opgemaakt of ingevuld. Hij leefde nog in (juni?) 1755 (aangeslagen voor 1/-/3), maar in 1756 was hij overleden, en zijn weduwe ging of was al vertrokken naar Steggerda 61.

In 1744 woonde Gabe Jans in Steggerda Overbuiren. Hij tekende een schuldverklaring voor 300 cargls aan Pieter Jans kleermaker te Steggerda, met Coene Jans als getuige.

Gabe is de zoon van Jan Gabes x Marrigje Alberts, Steggerda.
Coene Jans is de zoon van Jan REIJNDERS x Aaltje Coenen, ook van Steggerda.
Coene en Gabe zijn eigenaren cum soc van Steggerda 8a en 9 (1750-1752)
Gabe Jans is co-eigenaar van Steggerda 9 tenminste van 1718-1752. (Dus degene die jij vond.)

Coene was getrouwd met Claasje Arends, de dochter van Gabe's zuster Jantje Jans (x Arend Roelofs). Hij was dus een aangetrouwde oomzegger, als je het zo wilt uitdrukken. Het is echter heel goed mogelijk, dat hij ook familie was op een andere manier, aangezien iedereen in Steggerda woonde en er uiteraard veel onderling getrouwd werd. En Coene's vader is een Reijnders.

Gabe wordt verscheidene keren genoemd als curator van zijn oomzeggertjes, o.a. in 1722 van Marrigje Alberts, het dochtertje van Gabe's broer Albert Jans x Luytje Hendriks, beiden overleden. In 1741 is hij 1/5 erfgenaam van Marrigje Alberts (WSW Recesboek).

Terug naar Feijkje Reijnders: Reijnder Harms als haar vader lijkt mij niet zo. Ik heb ergens een notitie, dat er wellicht een relatie is met Wybrand Reijnders vanwege Steggerda 35. Er is ook een Reijnder Joost en een Joost Reijnders, dus keus genoeg.

Misschien heb je hier al iets aan. Ik kan morgen ook nog wel eens kijken of ik ergens nog meer info heb.

BTW, ik denk dat dit onderwerp onder Algemeen (Genealogie) thuis hoort en niet in Algemeen (Tresoar).

Jacoba.

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Gegevens gezocht van Joost Dirks en Feikjen Reinders

Bericht door Hans_A » donderdag 19 jun 2014 12:35 pm

Jacoba,

Bedankt voor je aanvulling.
Ik weet echter niet hoe ik dit onderwerp kan verplaatsen naar algemeen genealogie ?
Het zou mooi zijn als nog even naar je notities wilt kijken.

Het patroniem of de naam Joostes, link ik meer aan de 2de man van Feikjen Reinders, Joost Dirks.
Over hun oudste zoon Dirk Joostes (Duursma) heb ik nog een vraag die ik zal stellen op genealogie algemeen, met een linkje naar deze discussie.

Gr, Hans

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gegevens gezocht van Joost Dirks en Feikjen Reinders

Bericht door tabepap » zondag 17 aug 2014 2:22 pm

Authorisaties Weststellingwerf 25 feb 1724
Egbert Tjabels x Petertjen Harms beiden overleden
Wees Jan Egberts in 't 22e
Curatoren: Gabbe Jans (aangetr. oom), Arent Anders (oom moederszijde)
Hoogstwaarschijnlijk was Gabbe Jans een aangetrouwde oom van vaderszijde en dus eerst getrouwd met NN Tjabels

N.B. Peterjen Harms was een dochter uit het eerste huwelijk van Aaltjen Peters (vader Harm Hendriks); zij hertrouwde met Anders Tjeerds, mr. schoenmaker te Steggerda met o.m. zoon Arent Anders

M vr gr,
Egbert

Plaats reactie